handdator

Visa fullständig version : Depron flyg



fLa
2006-10-17, 12:33
Tänkte bygga mig en eller ett par depron plan i vinter, fast använda samma motor och fartreglage. Så nu undrar jag vad för motor och fartreglage jag ska välja för att kunna flyga alla möjliga modeller och setuper?

Vill kunna hovra, och även flyga utomhus dagar då det inte blåser. Inomhus flygning kommer ske i STOR hall.

Tacksam för alla förslag :roll:

/fLa

ricapp
2006-11-01, 00:36
Tjenare !

3DX by Foamy Factory.

En modell jag kan tipsa om som uppfyller både att vara en helt ok utomhus modell (vid inte alltför mkt vind), och funkar även fint inomhus:

Den är gjord i 6mm depron, och jag har även gjort en del små modifieringar, dels är den något mindre (nedskalad så att vingbredden är ca 90 centimeter istället för 94, detta skedde igentligen av misstag då jag skrev ut ritningen lite slarvigt, men det funger kalasfint ändå).

Flygvikten på ritningens modell är angiven till ca 340 gr, jag har med lite möda fått ner denna vikten till ca 270 gram (med endast billiga grejor), en varning dock: hosta INTE ut en förmögenhet på en lätt (dvs svindyr) borstlös motor, utan stoppa hellre i något på över 40 gram, min väger 39 gram, och jag har ändå viktat den med 15 gram bly i nosen, då denna modell är tänkt för en gammal GWS 300 borstmotor med växellåda. Jag har även lagt till sidor för att skapa lite mer stadga, och använt Foamy Factory's Kevlar Bracing System för ytterligare stadga i stjärtpartiet.

I min har jag använt:
* HiModel 832KV borstlös Motor (199:- på hab), rent effektmässigt så hade modellen klarat sig fint med en klenare motor med, fast å andra sidan så är det kul med lite drag också. (jag tror att denna motor ger ca 70 watt med den prop jag anv)
* Fartreg. Professional Series 12A / 15A (349:- på hab)
* 3 st 9 grams servon
* JETI mottagare 4 kanaler
* 3 celler 450mAh LiPo
* GWS 9x5 HD prop

Denna elsetup använda jag även i en 3 mm depron modell jag byggde efter en ritning i "allt om tåg" (eller var det "Allt Om Hobby" :? ), som hette "Heart Of Gold", den modellen är inget jag rek dock, väldigt flipprig

Den klarar att hovra mm utan problem

Det skall nämnas att jag är ganska ny inom modellflyg hobbyn, jag har bara hållit på sedan i juni eller så, det finns säkert andra som har bättre / andra förslag på passande setup i modellen, fast troligen inte lika bra "bang for the buck" faktor (kostade ca 1500:- ink allt el, acc, och byggmaterial)

Då modellen är ganska baktung, så tänkt på att försöka få elgrejorna så långt fram i modellen som möjligt (därav den fula placeringen av acken på min modell).
Jag körde med landningställ ett tag, men då det aldrig blev speciellt hållbart att det kunde klara stressade inomhus landningar så tog jag bort det, och modellen flyger faktiskt mkt bättre utan !

http://www.svensktmodellflyg.se/ritningar.asp?plan=16

Bild på min sexiga 3DX (målad med tuschpenna :D )
http://myspace-749.vo.llnwd.net/01364/94/76/1364626749_l.jpg[/img]