handdator

Visa fullständig version : Upphovsrätt?



sundqvistjohan
2006-11-20, 18:26
Hur är det med filmer man laddar upp på internet, är det fritt fram för folk att publicera dem själva???

I vintras började jag och min flygarkompis Perre träna på "air-to-air pictures". Perre filmade från sin Calmato och i ett av de första försöken följer jag efter med min Twist. Jag klippte ihop några sekvenser och lade ut filmen på zippyvideos den 27 mars 2006.
http://www.zippyvideos.com/9911014314529686/calmatotwist/

Perre surfade omkring på nätet igår och blev aningen förvånad då han kände igen sin Calmato och bilder från sin egen kamera på youtube. Någon spanjor "miguelfs14" har tydligen laddat upp Perres och min film där(den 21 juni 2006)
http://www.youtube.com/watch?v=BJhJqj6LKJQ&mode=related&search=
Iofs är det inget "plagiat" eftersom spanjoren inte har modifierat filmen, texten i början finns kvar (där det står att Perre filmar och flyger Calmato och jag flyger Twist)

Men vad tycker ni, är det inte brukligt att man länkar till originalplatsen om man gillar en film, inte att man lägger upp filmen på ett helt annat ställe?

hälsn. Johan

DrHanke
2006-11-20, 18:49
Samma har hänt mig, därför lägger jag alltid in copyright i mina filmer. Har inte hänt en enda gång sedan dess.

Att de har lagt upp flmen på en annan sajt kan bero på flera saker, förmodligen tyckte de att filmen var bra men låg på en server med för dåligt drag, de hittde inte org filmen nån lade upp den för att någon frågade... osv... kan vara många olika orsaker.

Det enda gemena jag funnit är att om man vill sprida filmen lägg upp dn på youtube eller liknande, verkar som alla tror "varsågoda sprid som fan"...

Vad gäller skyddet fö din del så får du nog läsa vad sajten har för regler där du lägger filmen, kan vara så illa att du frånsäger dig allt ansvar, de kommer iaf garanterat att göra det. Vet inte ens om man egentlign får lägga upp filmer med copy skydd?

hakank
2006-11-20, 20:57
Man borde tycker jag fråga först i så fall...

Hursomhelst. En jädrans kul video. Och riktigt ljud!

/Håkan

BeGe
2006-11-21, 00:24
Det är självklart att man ska fråga upphovsmannen om tillstånd innan man "lånar" nåt från nätet och lägger upp det på en egen site. Det hör till god ton. Men det är långt ifrån alla som förstått det, och tror att det är fritt att göra som man vill med det man hittar på internet. Ett bra tips är att skriva copyright på alla filmer/bilder som man lägger ut, samt en mailadress, så ger man dem som är intresserade en chans att fråga först.
En tumregel är att betrakta allt som copyright.

Anonymous
2006-11-23, 12:01
Visst har du upphovsrätt till dina filmer.

Men visst hade ni sökt tillstånd för att filma från luften? Det krävs nämligen för att fotografera eller filma -även från RC-plan. ;)

sundqvistjohan
2006-11-23, 21:21
Men visst hade ni sökt tillstånd för att filma från luften? Det krävs nämligen för att fotografera eller filma -även från RC-plan. ;)

Är inte någon hejare på juridik, men kollade på skoj i Finlex (som finländare följer jag ju finsk lag).
Vårt fält på Söderfjärden verkar nog inte vara något av punkterna 1–6, så då klarar man sig utan tillstånd eller hur?

3 §
Tillståndsplikt

För flygfotografering fordras tillstånd (flygfotograferingstillstånd) när följande områden eller objekt flygfotograferas:

1) restriktionsområden som avses i förordningen om områden där luftfart är inskränkt (256/92) med undantag av restriktionsområdet EF R49 (Vihtavuori),

2) befästningsområden, fästningsverk och kasernområden,

3) örlogshamnar och militära flygplatser,

4) försvarsmaktens depåer och förråd samt försvarsmaterielfabriker,

5) försvarsmaktens signalstationer och antennfält samt försvarsanläggningar och försvarsredskap eller

6) försvarsmaktens och gränsbevakningsväsendets militära verksamhet, manövrar och experiment.

källa: http://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/1993/19930858

sundqvistjohan
2008-01-16, 23:29
Jag får väcka en mycket gammal tråd till liv igen!

Resumé:
- Filmen när kompisen Perre flyger med sin Calmato med en Kodak V530 kamera och jag försöker följa efter med min Twist 3D 40 lade jag ut på Zippyvideos den 27 mars 2006.

- I november 2006 upptäckte Perre att någon "miguelfs14" har lagt upp vår film på youtube. Nåja, det gjorde inte så mycket - kul att någon gillade filmen så mycket att han ville lägga ut den på sitt eget youtube-konto :?

- I går när Perre antagligen surfade runt för att titta på trådlösa kameror för FPV-flygning hittade han en intressant sajt:
http://www.hobbiesguinea.com/product_info.php?cPath=403_732&products_id=7128

Kolla på videon längst ner på sidan.
Reklamen säger:
"WIRELESS MINI TV CAMERA
CHVS-42968
High quality image and sound"

Och så är demonstrationsvideon filmad med Perres egna vanliga digikamera. Jag undrar om han slår till och köper systemet.


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Brauer
2008-01-17, 00:06
Tyvärr är det nog så att man riskerar att bli "bestulen" när man publicerar på nätet. Även om man i oftast har rätten till sitt material (även designer på hemsidor och grafik) så är det sällan man har ork eller råd att driva det till sin spets. Speciellt inte när man kivas med nån utomlands.
Jag fick bilder stulna som jag tagit på en kompis bil när han skulle sälja den.
Bilfirman som köpte bilen ansåg sig ha rätten till mina bilder eftersom de köpt bilen... :roll:

Jag mailade och påpekade att det var olagligt att sno bilderna, och att de väldigt gärna kunde få köpa dem.

Fick till svar (ordagrant): "Good Jul och Gått Nyt år!"

Polisanmälde jag? Nääee, det var inte värt det. Blev jag förbannad? Ja. 8)

wesse
2008-01-17, 00:28
detta har inte hänt mig! undrar varför :lol:

sundqvistjohan
2008-01-17, 00:52
Själva kopieringen av filmen bekommer mig inte mera (knappast Perre heller) det börjar ju vara 2 år sedan vi gjorde den.

Men det är ju moraliskt ganska tveksamt att göra reklam för ett trådlöst videosystem som man påstår har "bra bild och ljud" och sedan plocka en godtycklig video från nätet som är filmad med en helt annan kamera.

coelogyne
2008-01-17, 07:33
Tyvärr är det nog så att man riskerar att bli "bestulen" när man publicerar på nätet. Även om man i oftast har rätten till sitt material (även designer på hemsidor och grafik) så är det sällan man har ork eller råd att driva det till sin spets. Speciellt inte när man kivas med nån utomlands.
Jag fick bilder stulna som jag tagit på en kompis bil när han skulle sälja den.
Bilfirman som köpte bilen ansåg sig ha rätten till mina bilder eftersom de köpt bilen... :roll:

Jag mailade och påpekade att det var olagligt att sno bilderna, och att de väldigt gärna kunde få köpa dem.

Fick till svar (ordagrant): "Good Jul och Gått Nyt år!"

Polisanmälde jag? Nääee, det var inte värt det. Blev jag förbannad? Ja. 8)

Förstår att man kanske inte orkar driva saken men...
Copyright på bilder är absolut.
Och även om bilden är tillåten att använda så måste den som "lånar" skriva vem som är fotograf.
Svenska bildleverantörers förening (BLF) har en fin prislista som kan avskräcka vem som från att inte fråga först... ;)

Sambon är fotograf, får hantera lite sånt ibland.

Brauer
2008-01-17, 08:37
Jo, precis. Basbeloppen från BLF är ju något man kan begrunda innan man snor bilder. 8)
En sak som jag tycker är helt fel är att skolorna knappt vet om detta. Hur många projektarbeten, inlämningsuppgifter etc. har inte google image search bidragit till... Nu menar jag inte att man ska börja jaga skolungdomar, men lärarna borde inte vind för våg acceptera bilder utan källa. Nämn en lärare som accepterar kopierad text som inte är citerad och har källhänvisning? Lika bra att lära sig reglerna från början.

En god vän och samarbetspartner jobbar som fotograf och fick faktiskt en förfrågan från en skola i Finland. De ville ha hans bild som bakgrundsbild i en teaterscen. Inga problem givetvis, det är ju dessutom kul för honom att få höra att hans bilder kommer till användning på så många ställen. :p