handdator

Visa fullständig version : Tävlinglicens?



hinke
2006-11-23, 15:57
Jag vet att RCFF inte kan ge någon tävlingslicens, men jag undra varför? Det är ju lite taskigt att behöva vara medlem i två föreningar...känns lite surt helt enkelt...

AM
2006-11-23, 20:38
Det beror på att det är via Riksidrottsförbundet man erhåller licens för tävlandet inom Sverige - nationellt. Du kan dock erhålla en "engångs"-licens direkt från SMFF. Den kostar 150 kr.

Om du vill tävla utomlands kan du lösa en internationell tävlingslicens direkt från CIAM. CIAM är den gren inom FAI som organiserar modellflyg.

http://www.fai.org/aeromodelling/

Mitt tips är att du kontaktar SMFF om deras "endagslicens" och hur det fungerar i detalj.

Mvh
Ove

hinke
2006-11-23, 21:22
ok. Tack för svaret. Jag förstår.

Jag kollar upp det.

Spirit
2006-11-23, 23:03
Hej!

Endagslicens kostar 60 SEK medan en säsongslicens kostar 150 SEK. Välj då vilket UO du vill stödja med din licens.
FAI-licens får du enklast via SMFF för 50 SEK (vill jag minnas).
Vänligen
Björn

Mange_S
2006-11-23, 23:09
Det beror på att det är via Riksidrottsförbundet man erhåller licens för tävlandet inom Sverige - nationellt. Du kan dock erhålla en "engångs"-licens direkt från SMFF. Den kostar 150 kr.

Om du vill tävla utomlands kan du lösa en internationell tävlingslicens direkt från CIAM. CIAM är den gren inom FAI som organiserar modellflyg.

http://www.fai.org/aeromodelling/

Mitt tips är att du kontaktar SMFF om deras "endagslicens" och hur det fungerar i detalj.

Mvh
Ove

Alltså Ove ibland undrar jag om du verkligen borde svara på frågor du uppenbarligen inte vet något om?

Hinke vill du tävla i Linflyg eller Friflyg behövs ingen tävlingslicens dock medlemsskap i SMFF. RC-grenen har en tävlingslicens men den har inget med RF att göra. Man måste vara medlem i SMFF för att få en licens vare sig det är en endagars eller hela säsongen.

CIAM utfärdar inga tävlingslicenser det gör de enskilda flygsportförbunden . I Sverige är det Svenska Flygsportförbundet som utfärdar internationella tävlingslicenser med kravet attt man är medlem i SMFF om det gäller modellflyg. Man beställer licensen via SMFF som i sin tur beställer den från FSF.

Givetvis äger inte SMFF ensamrätten att arrangera tävlingar så om du och ett gäng kompisar arrangerar en tävling så bestämmer ni ju själva hur ni vill ha det.

För den nyfikne...
http://www.modellsegelflyg.se/StaticContent.aspx?pageid=46
MVH Mange Söderling

hinke
2006-11-24, 11:18
Jag tävlar i F3C (Alltså Helikopter). Jag kommer förmodligen inte vara medlem i någon klubb nästa år (2007) utan enbart teckna medlemskap i RCFF. Men det ser ju inte ut som om man enbart kan göra det utan måste också vara medlem i SMFF för att få ut tävlingslicens.

Mange_S
2006-11-24, 16:18
SMFF driver en klubb som heter MFK direkt för de som inte vill vara medlem i en "normal" klubb men vill vara medlem i SMFF. Prata med damerna på expeditionen så kan du få hjälp med att bli medlem där.

Ville
2006-11-24, 16:33
Hej
Tack ska du ha Mange för bra svar.
Hoppas att även RCFF-medlemmar en dag ska kunna delta på
av SMFF arrangerade tävlingar, och även internationellt.

AM
2006-11-24, 17:02
Det är bra att du svarar Mange, men du bör också kolla fakta.

De uppgifter jag lämnat har jag snappat upp från diskussionerna här på nätet. Du KAN lösa en internationelll FAI-licens direkt från CIAM. Det är för tävlande som INTE vill tillhöra någon speciell nation. Leta bland dokumenten Mange - som jag gjort - så finner även du svaret.

Citatet nedan är hämtat från FAI's Sporting Code. http://www.fai.org/system/files?file=scg2006.zip


3.2 PARTICIPANTS
3.2.1 ENTRANT. A person or NAC from whom a completed entry form has been received for
participation in a sporting event. A person or persons unable to represent an NAC may be
authorised to participate by the FAI Executive Board or the Air Sport Commission concerned,
such person or team being defined as FAI Applicants. (AL5)

Vad gäller de svenska licenserna kan man lösa en enskild licens utan att vara medlem i SMFF för övrigt. Det har omtalats flera gånger här på nätet. Det är väl samma regler som gäller nationellt som Internationellt - att man kan tävla utan att tillhöra en klubb eller ett förbund. Är det SMFF som arrangerar tävlingen är det möjligt att SMFF kräver att man är fullvärdig medlem i detta förbund - i så fall strider detta sannolikt mot de internationella reglerna. OM SMFF är Riksidrottsförbundets bundsförvant i Sverige måste det finnas en möjlighet för icke medlemmar att lösa tävlingslicenser. Det kan ju finnas olika orsaker till att man inte vill representera ett förbund, klubb eller land - exempelvis att man inte delar deras värderingar - och då får man inte utestänga dessa tävlande.
Men jag förstår att det hade varit smaskens - och helt i linje med SMFF's metoder - att tvinga klubbarna att kollektivansluta alla sina medlemmar rakt av!

Och Björn, tack för ditt svar. Naturligtvis är det så det fungerar. Enligt FAI Sporting Code får inte ett NAC - nationell representant för FAI - lov att utestänga "frifräsarna".

Mvh
Ove

bokis
2006-11-24, 17:20
SMFF driver en klubb som heter MFK direkt för de som inte vill vara medlem i en "normal" klubb men vill vara medlem i SMFF. Prata med damerna på expeditionen så kan du få hjälp med att bli medlem där.
Du skämtar?? :D
Jag är med i denna del o kontakta(ett ord som inte finns när det gäller smff) är i stort omöjligt..
Efter att jag inte fick något inbetalningskort för årsavgiften så följde ett ganska ensidigt mailande (från mig) i två månader ca utan resultat
så träffade jag Bengt på barkaby,sen tog det inte mer än högst en månad till så var det fixat (juli 2006)..
O sen kostar det 500 spänn för prenumerationen så vän av ordning kan ju nu börja fundera på varför jag vill ha min 20 spänns försäkring på annat håll.. :oops:

hinke
2006-11-24, 20:57
Jag ska höra mig omkring hur det är med våra F3C tävlingar i Sverige. Ska höra med Carl-Otto Strandh och se vilka regler som gäller.

Jag skulle gärna vilja betala en engångslicens varje gång jag tävlar, det har jag inget emot.

Våran klubb, HMFK (Helsingborgs MFK), lever i tron att man måste vara ansluten till SMFF för att få bidrag m.m. De lever liksom i en insluten låda helt enkelt.

Jag kommer dock gå ur klubben år 2007, så jag kommer få känna friheten :) och alla andra fördelar.

AM
2006-11-24, 22:21
Det är ju så att kommunerna ger bidrag till förening som uppfyller de krav som ställs för bidragen. Bidragens storlek och form får kommunerna själv definera så det kan skilja mellan de olika kommunerna. Bidragsgrundande verksamhet handlar om att aktivera unga och gamla, tillföra kommunens innevånare kultur eller nöje, etc. Det skrivs INGET om att föreningarna ska tillhöra Riksidrottsförbundet. Trots att SMFF ofta och gärna påstår detta! Exempelvis får Stockholm Läns ModellflygFÖRBUND med Bengt Lindgren som ordförande 400.000 kr om året i bidrag från Stockholms kommun. De får bidraget för att de har en ungdomsverksamhet som uppfyller kommunens krav - inte för att de är med i SMFF och därmed RF.

Mvh
Ove

yeran
2006-11-24, 23:20
Du KAN lösa en internationelll FAI-licens direkt från CIAM

Nu är du nog på tunn is Ove.

Det står INTE att man kan få licens utfärdat av FAI. Licenser behandlas i paragraf 8.

Det som står är att man kan få tillstånd av FAI att delta på en tävling om man inte KAN representera en nations licensutfärdare.

Jag kan tänka mig att det undantaget kommit till för länder med diskrimineringslagar som t ex de som tidigare funnits i sydafrika eller förbund mot att kvinnor deltar.
Alternativt att det saknas nationell licensutfärdare.
Inget av de fallen kan åberopas i sverige.

McRegor
2006-11-25, 00:16
Jag kommer dock gå ur klubben år 2007, så jag kommer få känna friheten :) och alla andra fördelar.
Hej,
Måste säga att jag har lite svårt att förstå vilken "frihet och alla andra fördelar" du uppnår genom att välja att INTE vara Klubbansluten - och inte heller ansluten till SMFF. Du torde med detta val ha svårt att överhuvudtaget få flyga på något Klubbfält i Sverige - är det "friheten och alla andra fördelar" ? Det är inte ovanligt att Klubbarna kräver att du är med i någon Klubb för att få nyttja deras fält. Men ännu viktigare i mina ögon - du missar den sociala samvaron som Klubben innebär.
RCFF innebär inte att all Klubbverksamhet skall läggas ner - RCFF är ett alternativ till SMFF för de modellflygare som inte anser att SMFFs verksamhet passar dom. Och Klubben kan ju själv besluta om man skall likställa RCFF med SMFF - i vart fall om man har en liberal inställning till paragraf 37 i SMFFs Stadgar..:) Klubben kan ju som sådan vara med i SMFF medan medlemmarna i detta fall kan välja vilken centralorganisation dom vill vara med i. Att man bör vara med i endera SMFF eller RCFF anser jag helt klart - om inte annat så för det Försäkringsskydd som båda organisationerna erbjuder (RCFF har väl inte sin lösning klar ännu men vi hoppas på en).
Klubbverksamheten tycker jag vi skall vara rädda om - det är där den verkliga verksamheten sker ! Och säkerhetsmässigt anser jag att det är klart bättre att så många som möjligt flyger på härför avsedda flygfält istället för att flyga helt "vilt" - detta ökar risken för att man stör ner varandra med de risker för skador som detta innebär.
Hälsningar
Roger

AM
2006-11-25, 00:39
Självklart kan man lösa en egen licens direkt från CIAM. Den möjligheten måste finnas tillgänglig för personer som av olika orsaker inte vill vara ansluten till sitt nationella idrottsförbund.

Jag har sett det i text, men hittar det inte just nu.
Annars kan den tävlande icke SMFF-medlemmen lösa en licens via SMFF utan SMFF-medlemskap - eller hur?

Mvh
Ove

yeran
2006-11-25, 02:33
Ok, jag hittade undantaget när FAI kan ge ut licens.


8.1.3.5 In compliance with FAI Statute 1.8.2, the Secretary General of the FAI, authorised by the FAI
Executive Board or the Air Sport Commission concerned, may issue a sporting licence to an
individual who cannot obtain a sporting licence under the provisions of 8.1.3.6. This right
shall not be exercised with regard to individuals who are either citizens or residents of a
country with an NAC in good standing.

Men här står igen att det är om en person inte kan ges licens i det land de har medborgarskap eller är invåndare i.
Dessutom säger sista stycket att rätten skall inte brukas om personen antingen är medborgare eller invånare i ett land med nationellt ombud med gott renomé.

Det är möjligt att går att kriga sig till licens den vägen, men är det värt det? Minst fyra dussin advokater lär bli feta på resan.

Förresten skulle en sådan licens ändå inte ge tillträde till en nationell tävling.

3.1.1 NATIONAL SPORTING EVENT. A sporting event open to participants of the organising
NAC.
Medlemskap i förbundet är krav för deltagande.

Mange_S
2006-11-25, 03:48
Självklart kan man lösa en egen licens direkt från CIAM. Den möjligheten måste finnas tillgänglig för personer som av olika orsaker inte vill vara ansluten till sitt nationella idrottsförbund.

Jag har sett det i text, men hittar det inte just nu.
Annars kan den tävlande icke SMFF-medlemmen lösa en licens via SMFF utan SMFF-medlemskap - eller hur?

Mvh
Ove

Kort svar: Nej och Nej igen.

Längre svar:
Om du bor i ett land som saknar NAC eller av någon anledning behandlas styvmoderligt av ditt NAC utan godtagbar orsak men nu talade vi om Sverige ellr?

A person or persons unable to represent an NAC -
I Sverige är man ju "able to represent an NAC" via medlemsskapet i SMFF.

Jag är rimligt säker på att FSF kan kräva medlemsskap i SMFF då ju situationen finns i tyskland där ett litet förbund kräver medlemsskap och de som vill tävla internationellt glatt får finna sig i detta.
Om detta inte visar sig vara görbart kommer man säkert höja priset för FAI-licensen till vad det kostar att bli medlem i SMFF+FAISC och "bjuda" på SMFF medlemsskapet för icke medlemmar.

Om ni vill ha ett politiskt svar kan jag göra mig besväret och ringa en bekant som sitter i FAI executive board eller CIAM:s ordförande och fråga men jag tror att svaret är självskrivet.

Ledsen om jag trampat någon på tårna när jag svarade enbart med hur det i praktiken ser ut.

En snabb koll visar att tex USA och Tyskland kräver medlemsskap i NAC eller grenförbund knutet till NAC för att utfärda sporting license.

MVH Mange

Mange_S
2006-11-25, 04:25
Det är ju lite taskigt att behöva vara medlem i två föreningar...känns lite surt helt enkelt...

Glömde svara på ursprungsfrågan...

Nej du behöver inte vara medlem i RCFF för att tävla bara i SMFF.

MVH Mange
Och ha nu lite humor för guds skull

AM
2006-11-25, 09:54
Det är möjligt att du har rätt Mange, men jag har svårt att tro att det inte skulle gå att lösa en "direktlicens". Å andra sidan är det väl föga förvånande. Det förklarar än en gång varför RCFF har startats. Tvång och kollektivanslutning är en förlegad metod att värva medlemmar. Det gäller väl för SMFF att se till att det blir attraktivt att tävla för förbundet. Ett bra sätt är att ge valuta för pengarna.

Det är egentligen inte ett stort problem då endast ett par hundra personer tar ut en tävlingslicens varje år. Enklast är ju som du säger att vara medlem i SMFF om man vill tävla. RCFF har ju i första hand bildats för att hjälpa den mycket stora grupp av nöjesflygare i landet som SMFF helt struntar i att ta vara på.

Mvh
Ove

hinke
2006-11-25, 10:23
Måste säga att jag har lite svårt att förstå vilken "frihet och alla andra fördelar" du uppnår genom att välja att INTE vara Klubbansluten

Det finns andra ställen att flyga på. Jag är inte så beroende av ett flygfält då jag enbart flyger helikopter. Vi har tillgång till privatfält. Men då bör man gå med i RCFF för att få försäkring.


missar den sociala samvaron som Klubben innebär.

Du måste skämta :) Den sociala biten existerar enbart för ett fåtal i klubben, inte för dom som ifrågasätter saker och ting.

I alla fall blir det troligtvis medlemskap i klubben Viking (Löddeköpinge), eller Simmelsberga. Det verkar som helikoptergrenen är mer gynnad där i alla fall och att de har roligt tillsammans.