handdator

Visa fullständig version : Skillnad mellan Ni-MH och ni-Cad?



Heck78
2006-11-28, 02:21
Finns det nån större skillnad mellan Ni-MH och Ni-Cad? Jag har ett ombordglöd och på manualen står att man borde använda endast 4,8 V Ni-Cad accar... Tänkte fråga om det går att ersätta Ni-Cad med Ni-MH... :oops:

AM
2006-11-28, 06:25
Förr i tiden var det stor skillnad på Ni-Cd och Ni-Mh. Ni-Mh hade inte samma kapacitet att lämna höga amperestyrkor. Dagens celler är myckte bättre och skillnaden är liten mellan de två typerna. Så det ska inte vara något problem att använda exempelvis en Ni-Mh på 2000 - 4000 mAh till ombordglöd.

Mvh
Ove

Mr J
2006-11-28, 10:06
Den största skillnaden är väl att Ni-Mh saknar minneseffekt. Vilket gör dom mycket trevligare att använda, man slipper ladda ur innan laddning som man fick göra med Ni-Cd om dom skulle hålla...

AM
2006-11-28, 10:35
Javisst, men Ni-Mh måste laddas precis innan man använder dem också. De har en relativt hög självurladdning. Så har acken legat en vecka eller mer måste den laddas före användning. Detta för att vara säker på att det finns kräm kvar.
Men Ni-Mh klarar numera nästan lika höga strömmar som ett Ni-Cd-batteri.

Mvh
Ove

Heck78
2006-11-28, 13:26
Då blir det Ni-MH 2200mAh...
Tack, igen... :)

OlleP
2006-11-28, 21:31
Ursäkta att jag lånar tråden, men ström hör ihop tycker jag.

Javisst, men Ni-Mh måste laddas precis innan man använder dem också. De har en relativt hög självurladdning. Så har acken legat en vecka eller mer måste den laddas före användning. Detta för att vara säker på att det finns kräm kvar.
Men Ni-Mh klarar numera nästan lika höga strömmar som ett Ni-Cd-batteri.

Mvh
Ove
Kan det där uttryckas, som på lipo, med t.ex 10C eller mer?
Har nämligen kört sönder en 2200mAh lipo och har inte lust att pynta sjuhundra igen.
Kan jag ta 25 A ur niMh och vilken storlek behövs?

AM
2006-11-29, 11:27
Högströms NiMh klarar stora urladdningar. Effekten som tas ut blir delvis värme - och det är ju en bov i dramat, precis som för Li-po-ackarna. De tidiga Ni-Mh skulle ju helst inte bli varmare än 40 grader innan de riskerade att förstöras. En KAN 1050 kan ju ge 25 Amp - och det skulle bli C25!

För högströmsackarna (Nimh) talar tillverkarna om 70 grader som en övre temperaturgräns. Så det är snarare temperaturen än belastningen som begränsar. Men det är klart att ett kortslutet batteri kommer ju blixtsnabbt upp i temperatur...

Vi får hoppas en elsegelflygare kommer in på tråden och klargör begreppen hur man "Zappar", Matchar och hanterar Nimh's för bästa prestanda.

Mvh
Ove