handdator

Visa fullständig version : Servokontakt



Ompa
2006-12-02, 21:11
Jag har en fundering. Då det inom kort blir bygge av en Warbird och den ska utrustas med bla klaffar och ev fällbara vingtankar/bomber, går det använda en D-Sub kontakt 15pin eller liknande och samla alla sevokablar vid en kontakt?
D-Sub är den typ av kontakt som exempelvis sitter i dartorskärmar.
Tänkte då om man ritar upp kontakten med sina lödanslutnigar, hanen och honan, och nummrerar för att allt ska bli rätt och sedan löder dit servokablarna. Givetvis lika med kablarna från mottagaren.
Det jag är ute efter är att få så få kontakter för hela vingens alla servon. Vet sedan tidigare modeller med extra utrustning i vingen att det blev pilligt med alla servokontakter och man fick nummrera efter kanalnummret på små tejpbitar vid respektive kontakt.
Är jag rätt ute eller vill någon såga mig direkt vid knäna? Komm gärna med förslag, detta var bara en ide´jag fick.

zeno
2006-12-02, 21:34
Klart det kan fungera :)

Har många gånger sett Ashloks blivit rekommenderade på utländska forum.
http://ashtekelectronics.com/store/images/stock/ashlok/connectors/10female.jpg

Som en bredare servokontakt med låsning på! Kan vara smidigt.

Finns här:

http://ashtekelectronics.com

Eller varför inte en IDE-kontakt?

Ompa
2006-12-02, 23:17
Tack Zeno, då kommer jag nog köra på med antingen D-Sub kontakten eller en IDE. Såg att Kjell & Co sålde just D-Sub kontakter billigt.
Annars var länken du tipsade om mycket intressant.
Fördelen för mig med en D-Sub var att om det är möjligt skruva fast den del av kontakten som sitter i vingen. Inget som hänger och slänger i från vingen alltså.
Kommer lägga ut bild på skapelsen när jag väl kommit så långt. (Har ju inte fått hem modellen ännu)

_Nik_
2006-12-02, 23:22
Jag kör med 9 poliga dsubbar på några plan mellan kropp & vinge, det är ju bara signalen som behöver vara skild, plus & minus har jag kört gemensamt på 2-3 stift för att ha mer kontakter ifall det belastas hårt.

/Nik - team rcheli.se

Ompa
2006-12-03, 09:19
Tack Nik, det ska jag ha i åtanke :)