handdator

Visa fullständig version : Måla en modell med humbrol färg



Robin
2006-12-27, 06:36
Tjenare. Håller på med en Cobra med metanolmotor och tänkte måla denna med humbrol färger. Min undran är om den färgen tål metanol eller om jag behöver lägga nån lack över. isf vad för lack?

Tacksam för svar å god fortsättning på er. :D

colsson
2006-12-27, 09:56
Humbrol håller för metanol (TROR jag) men inte för Nitro.
Om du skyddslackar med tex Lustrecote (klarlack) så löser den upp Humbrolen så det är ingen god idé.

Mina motorkåpor sprutar jag med en vattenbaserad akrylfärg och klarlackar med lustrecote, eller så använder jag en färg för lexankarosser. Den brukar tåla bränsle bra.

Metanol i sig är inte så starkt, det kan jämföras med vanlig t-röd. Det är Nitron som är boven i dramat!

Oftast är det lurigt när man ska klarlacka över en färg eftersom risken alltid finns att de olika ämnena reagerar med varandra och löses upp.
Därför är det alltid bra om man kan måla men en vattenbaserad färg och sedan klarlacka med en lösningsmedelbaserad lack. Då är risken för krackelering el dyl minimal.

Prova dig fram! Det har jag fått göra.

Robin
2006-12-27, 10:28
OK. Tack för svaret.

Eftersom jag inte kör med nitro i mina modeller så borde det gå bra då..

Skall måla på solartex-film och vill ha den massa ytan som det är... därför vill jag helst inte måla med lack alls över färgen...

Det är väl egentligen mest olja som färgen kommer att komma i kontakt med eftersom det alltid blir en massa klet av 2-taktarna man kör med.

Får åla på en bet å testa att kladda lite med bränslet... PDT_Armataz_02_24