handdator

Visa fullständig version : Motorval till Kyosho Calmato sports



Frank
2006-12-28, 20:19
Hej

Jag är en nöjd ägare av ett Calmato sports och har just nu en 46 motor monterad. Min fråga är enkel kan man med fördel välja en större motor eller skall jag sitta nöjd med den jag har just nu.

T5
2006-12-28, 20:26
Eftersom Calmaton inte är en 3-D kärra utan mer ett sportplan så tycker (tror) jag en .46'a är fullt tillräckligt.

Eftersom ett 3D plan mera hovrar och flyger 'på propellern' så är de oftast övermotoriserade.
Ska du inte hovra med Calmaton eller köra riktig 3D flygning (vilket jag inte tror den är designad för) har du inte så mycket nöje av mera hästkrafter under huven.

Bokis här på forumet har en med en .52 fyrtakt (som har mindre effekt än en bra .46 tvåtakt) och den ser ut att flyga helt kanon.
Den flög hela vägen in i ve'bon i alla fall :)


...Bara spekulationer förvisso, har ingen Calmato själv.

DrHanke
2006-12-28, 22:04
precis som T5 säger, .46 dugar gott till Calmaton. Den är tänkt som nybörjar aerobatic, dvs loopa, rolla osv. Varken vingprofil eller roder ytor är tänkta för nån form av 3d flygning, även om det förmodligen skulle gå.

Å filmen T5 syftar på är nog denna....
http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=893&highlight=calmato

Frank
2006-12-28, 22:54
Hej jag tackar särskilt för filmbidraget som tydligt visar på hur tåligt och välflygande denna maskin är. Har ni några förslag på lämplig 3D maskin dvs steget vidare.

sundqvistjohan
2006-12-28, 23:31
Här kommer jag alltid med samma svar, Twist, twist, twist. Aerobatik sportflygare på low rates och vass 3D-maskin på high rates.

Fördelarna: enkel att montera ihop (mycket förberett) när man snabbt vill upp i luften, utan motorkåpa precis som Calmaton (inget dremlande och enkelt då man ska göra något åt motorn).

Hangar 9 Twist 3D 40 finns nu tydligen också i 60-version blir litet sugen på att skaffa en sådan också. Själv har jag en OS MAX 46 i min Twist och det räcker för vertikala stigningar, men skulle gärna ha en aning mer klös för att ta mig ur hovringar. Kan du flyga Calmato Trainer och Sportsen så kan du också flyga en Twist. Mycket kortare inflygningar, och promenadfart vid landningen om man sätter litet Harriervinkel och ger gas. Den relativt stora tanken ger också bra flygtid. Med min OS har jag sändartimern inställd på 25 minuter och då finns det marginal kvar när jag landar.

U-Can-Do 46 och 60 är också populära maskiner, men har för mig att Twistens vinge tål hårdare tag, dvs. man behöver inte vara rädd att maskinen går sönder i luften.

Dethär låter som reklam, men jag är inte anställd av Hangar 9 :-D, har 126 flygningar med planet och tycker alltid att det är lika roligt att ha den i luften.

DrHanke
2006-12-29, 00:33
Beror lite på hur du vill flyga men en Reactor från GP så kan du flytta över all utrustning från din calmato!

http://www.greatplanes.com/performance/airplanes/gpma1021.html

Ucd är bra om du vill hovra å tumbla runt rent allmänt, Reactor om du vill flyga mer 3D, dvs flatspinna, torque rolla mm. UCD med sin tjockare vingprofil gör den allmänt slöare och att den "greppar" luften mer än vad ex Reactor med sin tunnare vingprofil gör.

Diskuterade detta just detta om UCD och vingprofiler tidigare ikväll, så min mentor förklarade detta för mig. (vet att du läser detta TACK för förklaringen!)

Frank
2006-12-29, 10:51
Hej vad tror ni om denna maskin efter Calmato Sports? Är detta en lämplig följd om man vill ge sig in på mer avanserad flygning. Vilken motor bör man välja till ett flygplan som detta och hur ser ni på servon i en maskin som detta?


Jag hoppas att inte att detta uppfattas som en massa dumma frågor.

Krille
2006-12-29, 12:10
Nr:1 Inga frågor är för dumma för att fråga. Frågar man inte får man inget veta. Sen är det inte säkert att man får veta även om man frågar man det är en annan femma :)

En reactor efter din calmato sport tror jag skulle funka alldeles utmärkt. Har ingen personlig erfarenhet av reactor men som sagt tror jag det skulle bli bra.

Det finns nästan inga för "svåra" steg mellan första modellen och andra modellen tyckte jag. Jag gick själv från en el-seglare till en aircombat spitfire. El-seglaren = stor, långsam snäll. spitfire = liten, snabb och elak vid låga farter.

Jag gjorde så att en annan kille i klubben fick starta/landa min spitt ett par gånger åt mig så jag kan lära mig modellen i luften först.