handdator

Visa fullständig version : Vilken skillnad på acc ! Me so happy



Heda
2007-01-11, 17:43
Jo assså visst serni, hade inte tänkt så mycket på det är med hur många "C" en acc har (lipos) förrän det blev kallt å mitt flygplan inte startade från gräsmattan längre ..........
Jag har ju bara en lipo acc å den har jag snott av min Miniinferno-truck, funkade hyggligt i min World Models Spitfire men inte superimpad ändå jämnfört med polarnas övermotoriserade E-starters å dyl.

Köpte idag en med 20-30c å satan vilket drag när jag provgasade så höll modellen på att rymma från bordet innan jag fick fatt på den, hahahahaha Den gammla acken känns som tomgång nu å får åter sitta i bilen där den var funkis;)

Glädjetjuuuuuuut och ståfräs!!
8)

Nu ska den bara fipplas fast så TP blir finfin så ska det flygas imorrn om det inte kommer FÖR mycket snö som utlovat....

Lite spammigt inlägg kanske men kanske finns flera nybörjare än mig som tänker spara typ en hundring eller två å köpa "snik-lipo" gör inte det, det e skillnad på full gas å full gas tydligen ;)

pgrts
2007-01-12, 15:45
Det var en intressant iakttagelse. Det är helt klart att ett lägre inre motstånd ger bättre tryck. Jag har funderat på temperaturpåverkan men bara läst om att man ska hålla acken ljummig tills man använder den. Det är ju rätt så klart att man får bättre tryck med en lågohmig cell när det är kallt. Jag hoppas att du får trevliga vinterflygningar och skriver mera av din erfarenhet av att flyga när det är kallt.

Här i skåne känns det inte så muntert med vindar som lägst 12 m/s (tisdag enligt DMI 6-dygn). Det är ju betydligt trevligare om man har vindkraftverk ;-)

- Då kommer jag till ett helt annat ämne : Varför kallas det för turbin och inte propeller när propellern sitter inne i flygkroppen - det kalls ofta för fläkt vilket ju är en korrekt benämning. Är det bara när det gäller "jet" som man använder ordet turbin (de har ju både genererande och producerande fläkthjul).
Generellt så är turbiner de som producerar energi - alltså även propellrar/vingar till vindkraftverk.

McRegor
2007-01-12, 19:21
Hej,
Jo, det kan göra en oerhörd skillnad att byta från t ex en 10C-acke till en 20C-acke - läs nedan mina egna erfarenheter - citerar mig själv från min hemsida:
"Här tänker jag inte tala om alla säkerhetsföreskrifter utan vill bara nämna nåt som man inte jämt tänker på nämligen att ett byte av en LiPo-ack från en gammal till den ny högströmsack kan få helt andra konsekvenser än man tänkt sig om man inte mäter upp den nya setup:en.
Jag har uppmätta exempel på att den inmatade effekten under i övrigt samma omständigheter kan öka så mycket som 90 % - utan att den gamla acken för den skull är utsliten – den fungerade bra med samma inmatade effekt som när den var ny för ca: 2 år sedan..
Att – som i detta fall – öka den inmatade effekten från 108 W till 195 W är en rätt drastisk konsekvens av att man ”bara” bytt till en ny ack.
M a o gäller fortfarande den gamla sanningen – att mäta är att veta !
Man kan alltså behöva ”proppa ner” när man uppgraderar sin setup till en modernare ack. Och den ack jag har som exempel är ingen exklusiv ack – det var en E-Power 20C/30C-ack kontra en E-Tec 1200HP - en typisk 10C-ack när den lanserades.
Om man inte är uppmärksam kan tyvärr alla elektriska komponenter i kedjan ta stryk – så köp i vart fall en tångamperemeter och kolla strömmen. Men ännu bättre om ni också kollar spänningen under belastningen – den hade i detta fall höjts från 9,0 V under 10C belastning till 10,8 V under ca: 15C belastning…inte illa !"

Hälsningar
Roger

Heda
2007-01-12, 23:17
Tjo

Jo, "C" hit å dit gör skillnad nu när man verkligen sett skillnaden.....

Det var en Flightpower evo20 som jag köpte 2500mah å 50amp current

Dynomaxen som ligger brevid kroppen är det någon som haft sådan eller känner igen den hur mycket C den kan ha fanns inte en tillstymmelse till info om den. Det är en 1550mAh iaf

Tv4:as vädergubbe sa att man skulle hålla i hatten ikväll om man var skåning ;)

Kass på att lägga in bilder så ni får en länk iställethttp://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=177120&d=1168639955

Toksnö här nu, blev inget flyga idag som planerat för snön räckte över hjulen på den starckarn, på med skidor på en spitfire!! Estetiskt fel men va faan, upp i luften baah !! ;) 8)

Zekee
2007-01-13, 02:56
haha, Spitfire med skidor sounds sexigt i mina öron! Elelr haha, det funkar nog! =)

Heda
2007-01-17, 12:26
Snön försvann ju lika plötsligt som den kom, nu e det grönt på fältet igen så jag "slapp" besudla den med skidorna, nu sitter bara de "något förstora" calmatohjulen på istället för att klara det oklippta gräset ;)