handdator

Visa fullständig version : Ny här!!



T-PWR
2007-01-13, 20:11
Hej,. Mathias heter jag och har precis reggat mig här.
Köpte ett Wingdragon Sportster 4ch och har idag för första gången flugit ett fyrkanalsplan. Har endast håller på med Silverlits små 2kanals leksaker innan.
Jag va rätt så nervös när jag begav mig ner till fotbollsplanen för att provflyga och det blåste även en del så det gjorde ju inte saken bättre, men det gick faktiskt jättebra! Gjorde nog en 4-5 landningar och planet va vekligen lättfluget så nu är man nog fast... hehe..

Det enda tråkiga är att det tar 4timmar för att ladda batteriet igen... Är det någon som har några tips på andra batteripack/laddare för att kunna förlänga flygtiden och minska laddningstiden?
Undrar även om det är fler som har detta plan och vet om några mods eller har några andra tips som kan vara bra?

Ha det bra..

Mvh. Mathias

Ludde
2007-01-13, 20:55
Ser ut som vanliga AA batterier i den..
Då finns ju alltid Lipo batterier..

Hur många är det i den?

ett Lipo acc laddas normalt runt en timme..
väger en 3djedel av NiMh batterier och klart mer effekt i dom..
en enkel laddare för ett par hundringar plus en lipo acc bör bli runt 400-500:-

snacka med ex fullkontroll.se, mft.se el modellhobby.com
bör kunan hjälp dig enkelt..

Eller bästa.. ta kontakt med en flygklubb.. dom hjälper dig lätt :-)

pgrts
2007-01-13, 22:11
Grattis till ett bra plan som du verkar nöjd med.
Det är alltid enklast med originalbatterier om det fungerar bra som du säger. NiMh kan man snabbladda på ca 20 minuter med en vettig peakladdare. De batterierna är inte heller lika känsliga som LiPo och de passar ju till ditt fartreglage. Det är säkert inga problem att fixa ett par packar till om du vill kunna byta snabbt.
Chansen är at du hittar liknande packar billigt hos någon som gått över till LiPo.
Om du ska köpa en bra laddare så se till att du får en som du i framtiden kan använda även till LiPo - exempelvis Swallov eller en massa andra som är i stort sett samma sak med olika namn.
/Patrik

McRegor
2007-01-13, 23:30
Hej,
Jag är lite skeptisk till att säga att man kan snabbladda NiMh på 20 min - alltså med 3C eller lite mera.
Detta var en "sanning" med vissa högkvalitets NiCd-celler avsedda för högströmsuttag - t ex Sanyo 500 AR - men är ingalunda någon standardsnabbladdning på NiMh-celler.
Normalt snabbladdar man NiMh med 1C - precis samma som för LiPo. Detta gäller NiMh som är avsedda för högströmsuttag - alltså ackar med lägre inre resistans.
De ackar som t ex används som mottagarceller laddas med fördel med 1/10C - även om man ofta "kan" ladda dom med högre ström.
Tyvärr har vi alltför brådis numera och pressar laddtiderna alltför mycket - till liten nytta. Celler som inte är byggda för detta komme då ofta att bygga värme istället - inte speciellt nyttigt för en mottagarcell t ex.
För NiMh som är utpräglat byggda för högströmsuttag - främst vissa GP-celler som t ex de förhållandevis nya GP1300 - kan man förvisso korta laddtiderna till kanske 20-30 min och dessa blir oftast bättre på att avge hög ström om man låter dom bli uppvärmda under uppladdningen och därefter direkt tar dom från laddaren in i kärran och använder dem. Men detta kräver kunskap och att man har kontroll över temperaturen annars kan man lätt förstöra även sådana celler. Och de som medföljer enkla flygmaskinsmodeller är tyvärr inga GP1300..
Slutsatsen blir att NiMh fortfarande har en roll att fylla bl a för nybörjaren i o m att de generellt är okänsligare för mindre "misshandel" - och att konsekvenserna av en misshandel oftast blir avsevärt mindre än för LiPo. Men ladda dom med 1C, ladda dom omedelbart före användandet och välj helst celler av bra kvalitet - t ex GPs högströms-celler.
Mycket mera finns att säga men redan detta var nog alldeles för många ord..:)
Hälsningar
Roger

PS: Önskar givetvis dig Mathias lycka till med vår roliga och tekniskt intressanta hobby ! Har man en gång fastnat för detta är det närmast omöjligt att sluta..:)

T-PWR
2007-01-14, 01:27
Hej, tack för era svar..
Ja jag har sett att det finns orginalbatterier för knappt 200:- till den så det lutar väl åt att köpa på sig ett par accar till..
Har ni något tips på en bra och prisvärd snabbladdare till mig?
Accen är 9.6V 1000Mah..
Och vad menar med 1c 3c osv. när ni snackar om laddning?

Mvh. Mathias

Mr J
2007-01-14, 01:32
C är kapaciteten, om man skall ladda din 1000 mAh acke med 1C så laddar man med 1000 mAh, 3C med 3000 mAh och så vidare.

T-PWR
2007-01-14, 01:36
Så 1C motsvarar 1Ampere eller är jag ute och cyklar?

Mvh. Mathias

Kenna
2007-01-14, 02:59
1C = 1 x capasiteten på ditt acc, dvs är det på 1000mAh så är 1C = 1A(1000mA) är accet på 2400mAh så är 1C = 2.4A osv..

pgrts
2007-01-14, 08:39
Det är riktigt att man ska vara försiktig med snabbladdning.
Vi har haft en del "Nettoplan" - alltså 107 cm spv motorseglare inköpta på Netto för 299:- på vår klubb i sommar. De batterierna har vi laddat med en "värstingladdare" som förhoppningsvis ska känna av inre resistansen. I varje fall så har vi kört väldigt flitigt med ett gäng sådana modeller i sommar/höst utan att batterierna mått dåligt av det. Säkert skulle livslängden ökat med varsammare laddning men när man flyger så vill man ju utnyttja tiden och vi är uppe i +100 laddningar med snabbladdning utan att se några problem än - förutam att modellerna mest består av lim förstås ;-)
I vilket fall som helst så är det vettigt att skaffa en bra laddare.
Ligger inte Smålandsstenar i närheten av HAB? De kan säkert hjälpa till med tips på en bra laddare. http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/15/hab_ab/subdet61.htm
http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/15/hab_ab/subdet28.htm
http://www.mamut.com/controls/shop/shops/3/default.asp?wwwalias=hab_ab&gid=169&subgid=170 - kolla på Swallow Advance..
/Patrik

T-PWR
2007-01-14, 09:46
Hej och tack för svaren, läste här på en länk jag fick: "Drivackar kan laddas med 3 x kapaciteten. Drivackarna bör användas "varma" direkt från laddaren för att ge bästa prestanda."
Detta menas då med att jag kan ladda med 3C alltså 3Ampere på min 1000mah acc? Stämmer detta?? Hur lång blir laddnigstiden då ungefär?

De där HAB hade ju riktigt mycket grejer,, ligger ca 8mil från mig så det är ju lite långt men de hade ju webshop också så jag ska kika lite där.

Idag är det storm ute så tyvärr blir det ju ingen flygning idag.. :(

Mvh. Mathias

McRegor
2007-01-14, 10:11
Hej igen Mathias,
Jag vidhåller att man bör hålla sig till 1C vid laddning av NiMh-drivackar - speciellt "enklare" typer. Dessutom bör du låta acken svalna efter användning innan du påbörjar laddningen. Förstår fortfarande inte varför man är så snabb att gå över gränserna - eller i vart fall tangera dom...
I bruksanvisningarna till de flesta laddarna rekommenderar man också 1C-laddning och i många laddare ställer man in ackens kapacitet - därefter kan man inte ställa in högre laddström än motsvarande 1C. Laddautomatik - som själv väljer laddströmmen baserat på bl a inre resistansen - är inte alltför tillförlitlig på alla laddare. Schulze kan möjligen vara undantaget och kanske Orbit. Håll hursomhelst koll på temperaturen på acken - börjar den bli het så är det hög tid att avbryta.
Men som sagt - mina råd baserar sig bara på att jag tycker du i första hand skall tillämpa försiktighetsprincipen för att inte bli besviken på att ackarna tar slut så fort. Allteftersom du sen blir mera erfaren elflygare kan du givetvis succesivt testa gränserna om du så önskar.
Hälsningar och lycka till önskar
Roger

T-PWR
2007-01-14, 10:31
Ok, tackar,, ja jag låter alltid accen ligga i runt 1 timme innan jag påbörjar laddning men sen att vänta 4 timmar för att få den laddad är på tok för lång tid så jag ska kolla runt lite på laddare nu..

Mvh. Mathias

T-PWR
2007-01-14, 10:58
Hmmm, vilka priser! Finns det inga billigare bra laddare? Eller är det bättre att slå till på en dyrare direkt? Känns lite fel att lägga så mycket på en laddare med tanke på vad planet kostar...

Mvh. Mathias

9,3x62
2007-01-14, 11:12
Hejsan Och Välkommen hit till RCFF!!

När det gäller priserna på laddare så tycker jag du ska fråga dig själv om den här hobbyn är nåt du kommer att fortsätta med. Vi får väl hoppas att du har kommit på att detta med modellflyg är en underbar hobby. I så fall.... köp det bästa du har råd med.. Det kommer du inte att ångra senare..

Mvh
9,3

McRegor
2007-01-14, 11:48
Hej igen tätt på given nu..:)
Kan inte annat än hålla med 9,3...
Tror du att detta är hobbyn för dig så köp nåt bra.
Sen kommer du säkert att behöva flera laddare framöver så den allra häftigaste kan du nog avvakta med.
Det finns en hel drös laddare som verkar vara byggda på samma elektronik i stort sett - men med olika namn. Dessa finns dels som 12 V-laddare - alltså att dom drivs med 12 V - eller som kombinerade 12V/230V-laddare och då har dom ett inbyggt "power-supply". De sistnämnda brukar kosta strax under 1000-lappen och de förstnämnda runt 700 kr. Man vinner inget ekonomiskt på att köpa med inbyggt "power-supply" utan det är snarare bekvämlighet - allt i ett alltså. Karakteristisk är att dessa laddare klarar 1-5 LiPo eller 1-14 NiMh med en laddström på max 5 A -dock inte vid max antal celler tyvärr. Då kan man bara räkna med 2,5-3A om jag minns rätt... Nyare modeller kan också ha inbyggd LiPo-balanseringsmöjlighet vilket klart är att föredra den dag du övergår till LiPo.
Lycka till med laddarinköpet hälsar
Roger

T-PWR
2007-01-15, 17:26
Ok, då får det nog bli en lite dyrare modell då..
En fråga till: om jag vill ladda mitt 9.6v 1000mah acc med låt oss säga 1A hur lång tid tar det då ungefär att få det fulladdat??

Mvh. Mathias

tonic
2007-01-15, 17:37
Ok, då får det nog bli en lite dyrare modell då..
En fråga till: om jag vill ladda mitt 9.6v 1000mah acc med låt oss säga 1A hur lång tid tar det då ungefär att få det fulladdat??

Mvh. Mathias

En timme!! Eftersom du laddar med 1c

T-PWR
2007-01-15, 18:52
Ok, tackar :-) Lite fler frågor då.. hehe. hoppas att ni inte tröttnar ;-)

Det accet som jag har består ju av 8st 1.2v 2/3aa celler, jag funderar på om man skulle ta och löda ihop ett eget acc för det verkar ju som att man kan spara en del pengar på det..
Så frågan är då vilken typ av batterier rekommenderar ni? Såg också att det fanns en del olika bokstavskombinationer efter 2/3 vad betyder dessa?? Kan man gå upp lite i mah eller kommer då batterierna att väga för mycket så att planet blir för framtungt??

Mvh. Mathias

pgrts
2007-01-15, 19:14
Kan inte låta bli att vara lite mera dum igen ;-)
Att ladda ett 1000 mAh batter med 1 A behöver inte ta en timme - det är nog snarare undantaget...
För det första så är verkningsgraden i laddningen inte så speciellt bra.
1. Det blir en hel del värme som avgår i effektförlust.
2. Det är rätt så sällsynt att man har lyckats suga ut precis 1000 mAh ur packen. Ofta så är det för lite kräm för att starta om man landar efter halvt urtagen acke så då kan det räcka med att trycka in hälften för att acken ska bli full igen.
- Därför är det farligt att ladda med konstantström om man inte har peak-avkänning som stänger av laddaren.
Laddare typ Swallow som kostar under 1000:- är den billiga klassen om man villha något rimligt bra. En "värstingladdare" ligger på det tredubbla priset eller mera och då känner de själva av hur mycket ström som är vettigt att ladda med.

Att löda packar själv kan löna sig om man vet vad man gör.
Först ska man hitta celler med rätt vikt och storlek (och helst matchade ihop) så att man inte behöver göra för stora ändringar på den färdigköpta modellen som har fast batteriplacering.
Sedan så ska man väl helst hitta en passande kontakt så att man inte behöver byta alla kontakter även på originalutrustningen.

Har du inte hittat någon här i forumet som bor i närheten av dig och som flyger el? Det är säkraste sättet att få tips och hjälp.

/Patrik

T-PWR
2007-01-15, 20:33
Hej igen, nja det fanns ett par här som va reggade men de verkade inte vara aktiva så det ser lite mörkt ut..

Hittade dessa batterier i en webshop som ser ut att likna de jag har idag:
http://www.airmedia.se/index.php?act=viewProd&productId=49
Såg även att det fanns den typ av kontakt som jag använder mig av..
Vad tror ni om den typen av batteri?

Mvh. Mathias

McRegor
2007-01-15, 21:33
Hej Mathias,
KAN-cellerna är hyfsade - har själv kört många paket med sådana. Kan såvitt jag förstår inte alls matcha GP1300 men dessa är ju också dubbelt så dyra. Dock är kvaliteten lite ojämn så kolla gärna att cellerna är OK innan du löder ihop dom.
Om du är duktig att löda så går det bra - ganska stor kolv krävs så att det blir snabba lödningar. Rengör också polerna innan du löder - t ex med fint slippapper. Du kan förbinda polerna med bl a sån "strumpa" som man suger upp lödtenn med.
Är du inte fullt så driven "lödare" så köp färdiga paket - men kolla det omgående så det är Ok - då har du ju möjlighet att få det utbytt.
Hälsningar
Roger

T-PWR
2007-01-16, 17:17
Ok, du nämner GP1300, är det också av typen 2/3AA??
Hur kollar man så att cellerna är riktiga är det bara spänningen som man ska se så att den ligger på 1.2V/acc eller?

Mvh. Mathias