handdator

Visa fullständig version : Förfrågan om modellflygtidningar och rabatter



Jakob
2007-01-24, 18:57
Hej!

En liten förfrågan bara! RCFF vill försöka få rabatter på en del utländska modellflygtidningar för sina medlemmar.
Vilka utländska modellflygtidningar skulle ni då helst vilja ha rabatter på?

Vilka är bäst enligt er mening?

bokis
2007-01-24, 19:08
Öppen för förslag...Stooora bilder bara! :D

OlleP
2007-01-24, 19:08
Jag har ingenkoll på vem som är bäst.
Men är själv sugen på någon tysk, tror den hette modellflugzeitung eller liknande.
Har sett den rekommenderas ibland.

colsson
2007-01-24, 19:13
Nackdelen är ju att den är just på tyska.. :lol:
Jag har hört att de tyska ska vara bäst....tyvärr..

McRegor
2007-01-24, 19:22
Hej,
Bland Engelskspråkiga tidningar med lite allmänt innehåll står sig Engelska RCM&E - Radio Control Models & Electronics - bra.
Tyskarna är som vanligt grundliga och FMT - Flugmodell und Technik - är i mina ögon en mycket bra tidning. Den går f ö att köpa på CD årsvis - i efterskott givetvis - för ett 10-tal Euro...klart prisvärt !
Hälsningar
Roger

mac77
2007-01-24, 20:34
RCM&E - bra engelsk tidning

Tyska tidningar vill jag inte ha då jag inte gillar tyska då det är så få ord man förstår.

genland
2007-01-24, 20:40
RCM&E
Mvh Kent

9,3x62
2007-01-24, 21:26
RCM&E eller Rc model world. Europeisk och engelsk text är vad jag föredrar

hakank
2007-01-24, 21:49
Min röst faller också på RCM&E

/Håkan

Jakob
2007-01-24, 23:01
Den går f ö att köpa på CD årsvis - i efterskott givetvis - för ett 10-tal Euro...klart prisvärt !
Hälsningar
Roger

Var kan man beställa denna CD?

McRegor
2007-01-25, 06:16
Den går f ö att köpa på CD årsvis - i efterskott givetvis - för ett 10-tal Euro...klart prisvärt !
Hälsningar
Roger

Var kan man beställa denna CD?

Hej,
Beställde senast för ett år sen - alltså 2005 års upplaga. Tydligen har inte 2006:an utkommit ännu. Kolla http://www.vth.de/modellbau/fmt/fmt.htm - du lär hitta dessa CD direkt - under "FMT-Jahres-CDs".
Hälsningar
Roger

odysseas
2007-01-25, 07:20
Hej!!

Engelskspråkig tidning med lite allmänt innehåll och Stooora bilder är

AMI AVIATION MODELLER INTERNATIONAL

http://www.modelactivitypress.com/ami-monthly.htm

Mvh Olle :up:

Niklas
2007-01-25, 10:16
Amerikanska Fly RC tycker jag är en bra tidning. Den är ganska dyr när man köper den styckevis här i Sverige men varar lääänge för mig.

Niklas

DrHanke
2007-01-25, 10:57
instämmer på RCM&E

Harry S
2007-01-25, 10:59
...Hejsan..

Gillar själv M.A.N dvs. Model Aeroplane News. Många åå möe bra tester i dessa tidningar.

Taylorcraft
2007-01-25, 12:21
Model Airplane News; jag håller med!

(BTW: Vad hände med Radio Control Modeler?? Dom skulle säljas, och sen har ingen sett dom förut... :) )

Mvh

Taylorcraft

GliderKing
2007-01-25, 13:27
I vår klubb, Ållebergs Mfk, har vi ett par tyska tidningar och min personliga favorit är utan tvekan tyska "Aufwind". Med inriktning på modell segelflyg mm. Mycket läsvärd för dom som gillar segel.

// Roffe

Daniel_R
2007-01-25, 14:23
Jag tjuvläste lite i RCM&E igår. Det verkade som en väldigt mysig blaska med det man behöver. Trist bara att som i alla utländska tidningar att det ska vara reklam på hälften av alla sidor. //Daniel

PeterPilot
2007-01-25, 14:41
Jag plöjer varje utgåva av Fly RC och Model Airplane News med nöje.
Det enda jag kan tycka är lite trist är att alla recentioner är skrivna efter exakt samma mall samt att jag aldrig sett en negativ recention av ett flygplan :?: .

McRegor
2007-01-25, 14:54
Hej,
Håller med PeterPilot att de Amerikanska tidningarna (framförallt) förefaller rätt okritiska i sina tester/recensioner. Jag prenumererade på ett par av dessa tidigare men blev till slut rätt less på att alltid läsa positivt om allt - så borde det ju inte vara kan man tycka. Har dock inte läst dessa tidningar på nåt år så dom kan ju ha bättrat sig...
Sen är det ju alltid kul att läsa dom ändå men i vart fall jag har lite svårt att ta deras tester på allvar.
Hälsningar
Roger

Poteta
2007-01-25, 18:02
Jag kan inte ord ord tyska. Därför blir mitt val helst en engelsk tidning, gärna med många ritningar!

Jakob
2007-01-25, 18:17
Den går f ö att köpa på CD årsvis - i efterskott givetvis - för ett 10-tal Euro...klart prisvärt !
Hälsningar
Roger

Var kan man beställa denna CD?

Hej,
Beställde senast för ett år sen - alltså 2005 års upplaga. Tydligen har inte 2006:an utkommit ännu. Kolla http://www.vth.de/modellbau/fmt/fmt.htm - du lär hitta dessa CD direkt - under "FMT-Jahres-CDs".
Hälsningar
Roger


Då har jag beställt 2005 års tidningar på CD för bara 7,40 Euro.
Tack för tipset Roger!

zeno
2007-01-25, 18:21
Har beställt ett par nummer av engelska RC Model World och bläddrat igenom. Tycker det verkar vara en riktigt trevlig tidning.
Dels skickar dom med en ritning i varje nummer (1:12 Hurricane för metanol i ena och en liten Eastbourne Monoplane för Speed 300 el-motor).
Båda numren ligger på över 130 sidor och har en fast avdelning för de flesta områdena inom modellflyg.
Den kanske är inriktad lite mer åt "byggaren" då det i båda dessa numren funnits med en byggartikel för större plan (Henschel 129 och Wight Wizard (sport aerobatic)) plus att man kan köpa ritningar på dessa genom förlaget.

Trots internet så är det ändå trevligt med en papperstidning lite då o då.
Funderar seriöst på att börja prenumerera.

McRegor
2007-01-25, 19:10
Hej igen - tätt på given.
Jakob - när jag beställde min skiva i början av året så kom ett stort paket - nåja, hyfsat stort - där dom hade lagt med några kataloger bl a - inte helt fel..:)
Sen skall vi inte heller glömma att i varje nr av RCM&E så medföljer också en fullskalaritning. På det viset har man en icke oansenlig ritningssamling numera - man måste ju samla på sig lite kul att ha när man blir pensionär..:)
Zeno - har du inte kollat RCM&E så gör det också - innan du prenumererar på RCMW. Dom är i o f s rätt lika innehållsmässigt så det är nog en smaksak vilken av dom man föredrar.
Och visst är det trevligt att ha en "riktig" tidning att bläddra i - inte minst en bra början på dan i samband med frukosten !
Hälsningar
Roger

mac77
2007-01-25, 21:42
Den här tråden skulle tydligen avhandla både tidningar OCH rabatter...kommer mejla Ove angående ett par tips på ett par företag där vi kan försöka få rabatt. Dessa är dock inte modellflyganknutna, men kan vara av stor fördel för modellflygare ändå.

_Nik_
2007-01-27, 21:19
Varför inte förhandla med smff om att rcff medlemmar får prenumerera på modellflygnytt till självkostnadspris, det är dock ändå den enda helsvenska renodlade modellflygtidningen. Dels så är det säkert i tidningens intresse att ha stor läsekrets med tanke på reklamintresset från företag och dels så kan det vara bra för förbundet att på ett någorlunda enkelt sett nå ut till modellflygare som inte är medlemmar utan finns i periferin med info.... alternativet med utländska tidningar är att det blir alltid en skara som helt utestängs pga språkkunskaper.

Detta kan väl vara ett alternativ att fundera på, bara ingen part låter prestige gå före intressen som gynnar nöjesflygarna på gräsrotnivå.

/Nik - team rcheli.se

tonic
2007-01-27, 21:49
Varför inte förhandla med smff om att rcff medlemmar får prenumerera på modellflygnytt till självkostnadspris, det är dock ändå den enda helsvenska renodlade modellflygtidningen. Dels så är det säkert i tidningens intresse att ha stor läsekrets med tanke på reklamintresset från företag och dels så kan det vara bra för förbundet att på ett någorlunda enkelt sett nå ut till modellflygare som inte är medlemmar utan finns i periferin med info.... alternativet med utländska tidningar är att det blir alltid en skara som helt utestängs pga språkkunskaper.

Detta kan väl vara ett alternativ att fundera på, bara ingen part låter prestige gå före intressen som gynnar nöjesflygarna på gräsrotnivå.

/Nik - team rcheli.se


Jo. Det låter bra att få en tidning till ett självkostnadspris. Men det är svårt att tänka sig att SMFF inte vill tjäna pengar på sin tidning. Men visst om de gör det så har våra medlemmar ett alternativ till.

Casimir_rc
2007-01-28, 06:06
Själv gillar jag Model Airplane News.
Brukar köpa lösnummer ibland.En hel del tips&trix,recensioner och lite till.

Ompa
2007-01-28, 12:06
Tycker personligen RCM&E är en bra tidning. Har även provat RC Modell World. Bägge engelska. Vet inte om det är inbillning men tycker nästan dom engelska tidningarna är lite mer sakliga än dom amerikanska, kan vara en inbillning som sagt.

Jakob
2007-02-20, 14:58
Den går f ö att köpa på CD årsvis - i efterskott givetvis - för ett 10-tal Euro...klart prisvärt !
Hälsningar
Roger

Var kan man beställa denna CD?

Hej,
Beställde senast för ett år sen - alltså 2005 års upplaga. Tydligen har inte 2006:an utkommit ännu. Kolla http://www.vth.de/modellbau/fmt/fmt.htm - du lär hitta dessa CD direkt - under "FMT-Jahres-CDs".
Hälsningar
Roger


Då har jag beställt 2005 års tidningar på CD för bara 7,40 Euro.
Tack för tipset Roger!

Då har mina tidningar kommit på CD. Totalpris cirka 100 kr för 1700 sidor modellflyg. Vet inte ens när jag ska få tid att läsa allt detta.