handdator

Visa fullständig version : Hjälp



Älsklingen
2007-02-14, 20:04
Hej! Vi har tänkt att köpa ett skolflygplan till våran klubb för nybörjare. Det ska användas till uppvisningsflygning på fotbollsplaner och marknadsdagar mm. så besökarna kan få provflyga. Det ska vara lättfluget. (elsetup)
(Vi har redan metanolplan med dubbelkommando) Jag är tacksam för förslag på vad vi ska köpa? :)

Eleonor

sundqvistjohan
2007-02-14, 20:35
Mera lättfluget än GWS Slowstick får man leta efter - flyger långsamt vilket är en fördel på marknader, fotbollsplaner etc. där man får akta så man inte skadar folk.

Jakob
2007-02-14, 20:37
Hej!

Detta i stort sett oförstörbara flygplan kanske också kan vara ngt!

http://airmedia.se/index.php?act=viewProd&productId=502

Mr J
2007-02-14, 21:55
Det är två mycket bra förslag, men tänk på att Slow sticken är väldigt vindkänslig, det är inte många dagar om året man kan flyga en sådan utomhus, speciellt i dubbelkommando med nybörjare.

Air Medias EPP plan vill flygas lite fortare vilket kan vara klurigt för nybörjare, men å andra sidan är det mycket tåligare än Slow sticken.

pgrts
2007-02-15, 16:58
Hej Älsklingen.

Jag hade nog valt en modell med skjutande propeller bakom vingen.
Motiv 1 är det extra skydd eventuell person som råkar hamna fel får.
Motiv 2 är skydd av propelleraxel och propeller i kombination med fällbar propeller eller propsaver.
Multiplex lär ha ett sådant plan som ska vara väldigt hållbart /lättlagat.

MVH Patrik

hakank
2007-02-16, 15:58
Air Medias EPP plan vill flygas lite fortare vilket kan vara klurigt för nybörjare, men å andra sidan är det mycket tåligare än Slow sticken.

Har både slowstick och AM's 100cm. Skulle jag välja så skulle jag ta AM's. Tvärtemot så skulle jag nog vilja säga att AM's i stort sätt knappt behöver fart alls för att hålla sig i luften. Kan ju iofs bero på setup. Den lilla 60cm som jag konverterade från kastplan till RC kan ju också vara ett alternativ. Totalt oömtåligt och enkelt att frakta. Fast den kräver lite fart..
/Håkan