handdator

Visa fullständig version : Köldtest av LiPo, någon som gjort ett sådant?



hakank
2007-03-13, 07:40
Hej.

På förekommen anledning (fartreglaget slog av i mitt tycke väldigt tidigt, och planet i rikning nedåt) så undrar jag om någon har gjort ett test på LiPo i kyla. Ungefär i stil med:

3 celler 1Ah 20C

-10 1 minut 10A urladdningström Spänning XX
-10 2 minuter 10A urladdningström Spänning XX
-10 3 minuter 10A urladdningström Spänning XX

3 celler 1Ah 20C

-5 1 minut 10A urladdningström Spänning XX
-5 2 minuter 10A urladdningström Spänning XX
-5 3 minuter 10A urladdningström Spänning XX

3 celler 1Ah 20C

+-0 1 minut 10A urladdningström Spänning XX
+-0 2 minuter 10A urladdningström Spänning XX
+-0 3 minuter 10A urladdningström Spänning XX

etc, etc..

/Håkan

McRegor
2007-03-13, 09:01
Hej Håkan,
Eftersom det är känt att LiPo är köldkänsliga så får man hantera dom därefter. För mig innebär det att jag har ackarna i en ficka el liknande(= hyfsat varmt) innan jag skall flyga. Sitter acken sen inuti kärran så har jag aldrig upplevt några prestandaproblem under vinterflyget - och jag har flugit rätt mycket vintertid med LiPo.
Sitter acken monterad utanpå kärran - i luftströmmen - så kan jag tänka mig att problemet är större. Dock skall man inte glömma att under flygningen genereras ju i allmänhet lite värme i själva acken som antagligen hjälper till att hålla den i vettig temperatur. Sen är det min ovetenskapliga erfarenhet att nyare ackar - med lägre inre resistans - är mindre känsliga alternativt att man inte på samma sätt märker köldkänsligheten.
Hälsningar
Roger

Mange_S
2007-03-13, 14:16
Jag har inte provat med stora strömurtag men vid ca -15 försvinner ca 0,2 volt jmf med 20 grader vid 1C urladdning på en 80 mAh-cell.

En länk där man kan utläsa något om kapacitetsförminskning och temperatur bjuder jag på också...

http://www.hardingenergy.com/pdfs/LiPolymer.pdf

hakank
2007-03-13, 14:24
Tack!!

Himlarns bra dokument!!

/Håkan

McRegor
2007-03-13, 15:31
Hej igen,
Temperaturkurvan stämmer säkert (eller stämmer i vart fall för den cell som testades år 2003--2004 som dokumentet såg ut att vara ifrån).
Men den är ju endast relevant om cellen verkligen är så kall - vilket den sällan är. Håller man den hyfsat varm - i vart fall över 0 grader C - innan man startar så torde den knappast bli svalare medan man flyger - vart fall om det är en drivacke..:)
Men dokumentet kanske besvarade en del av din ursprungliga frågeställning i vart fall Håkan.
Men nu är det snart vår så då slipper vi det problemet (?) ett bra tag framöver !
Hälsningar
Roger

hakank
2007-03-13, 18:01
Hej.

Har/hade visserligen accarna, så många det nu fick plats i byxfickorna, men de placeradaes på utsidan av flygplanskroppen/arna. (Den modellen av flygplan) Detta resulterade i en väldigt snabb avkylning ner till lufttempratur. Tror inte det tog mer än 30 sek. innan man märkte skillnaden vid pådrag. Trodde också dom skulle hålla sig varma i och med urladdningen men icke. (Eller så kör jag för fegt:-)) Som sagt, förhoppningsvis slipper vi det problemet framöver:-) Har nyss fått lev. bekrätelse på en DPR-100. Då finns det möjlighet att få fakta på bordet så att säga. Har också ett plan med kropp där accarna får plats inne innuti på G. Hoppas bara att kärran håller till nästa höst/vinter..

/Håkan

McRegor
2007-03-13, 20:21
Hej igen,
Många inlägg blir det...
Jag har vid några tillfällen i vinter flugit min Typhoon-vinge. I den sitter också acken utanpå och jag maxar med ca: 200 W ur en Kokam 3S740... Har inte upplevt dina problem men det skall sägas att jag inte flugit så många ggr med den kärran under vintern - men dock i minusgrader och den går ganska fort så avkylningseffekten torde bli avsevärd. Men det kan bero på två saker - dels tar jag ut hyfsat med effekt så acken håller sig i vart fall halvljummen, dels är det en kvalitetsack som tål mycket hård belastning utan att tappa spänningen. M a o så är det inte otänkbart att de moderna ackarna med lågt inre motstånd också kan vara tåligare mot nedkylning. Dessutom finns det nog också mindre kemiska skillnader mellan de olika tillverkarna skulle jag tro...skillnader som också skulle kunna betyda olika temperaturtålighet. Men där är jag ute på djupt vatten..:)
Hälsningar
Roger

Mr J
2007-03-13, 21:30
Jag har också flugit lite Typhon i vinter, något lite försämring tycker jag mig märka, men inte mer än att det kan vara ackarna som börjar tröttna lite eller jag som börjar bli för van vid kärran.

Å andra sidan sitter ju acken ganska mysigt nerknölad i en massa isolerande frigolit, det är ju bara ena sidan som blir utsatt för kylan...

McRegor
2007-03-13, 22:23
Å andra sidan sitter ju acken ganska mysigt nerknölad i en massa isolerande frigolit, det är ju bara ena sidan som blir utsatt för kylan...

...nerknölad och nerknölad - min acke blåser det rakt igenom - bra kylning..:)

http://www.mcregor.se/res/Typhoon430/pict2062.jpg

Hälsningar
Roger

Mr J
2007-03-13, 22:56
Jag tycker iaf att min har det ganska ombonat :)

http://www.rcuniverse.se/album_pic.php?pic_id=277

http://www.rcuniverse.se/album_pic.php?pic_id=278

Christer J
2007-03-16, 12:28
Hej hakan

Jag har flygit 12 timmar vinterflygning med min AcroMaster och det har fungerat utmärkt. Har som kallast varit -22 grader och endast den senaste flygningen har maskinen fått uppleva + grader. Har inte gjort någon modifiering av något slag. Acken sitter inne i kroppen. Det enda jag gör är att jag har ackarna i en magväska innanför jackan eller skoteroverrallen. Dom är då varma och fungerar perfekt. Att ha ackarna i byxfickan tycker jag fungerar sämre när man ska flyga och det är några - grader. Som sagt har man en magväska under jackan är det bara att tuta och köra ner till -22 grader enligt min praktiska test. Sedan ska jag väl erkänna att jag inte kan låta bli att tänka på alla LIPO-brands filmer man sett på nätet när man har 4st ackar i magväskan under jackan. Är så noga som möjligt med att inte lägga tryck på eller böja magväskan. Kanske det skulle gå att kombinera en magväska och en LIPO-säck för laddning och förvaring :idea: :?:

hakank
2007-03-16, 13:07
Hej Christer.

Jag tror att "vi" kom fram till att min egentliga problem är just att mina LiPo's sitter mitt i luftdraget från proppen i de flygplan jag flygit i kallgrader..Jobbar på helkroppsprojekt för närvarande. problemet är att de skall vara hela till nästa vinter:-)

Vi sörlänningar har inte så många scoteroveraller att sätta på oss. Dessutom klär vi oss på tok för dåligt när vi tar oss ut i vinterväder. Dvs, när jag säger att jag har LiPo:na i byxfickan så är det endast en liten tunn tygbit som skiljer dom från benvärmen. Tippar på att dom e runt 20 grader när jag tar upp dom ur fickan. (Känns varma iaf)

Väntar hem en logger som jag tänkte testa lite med. Tyvärr var jag snål och beställde inte till en tempgivare men räknar med att kunna göra ett jämförelsetest iaf. Beror iofs på hur vädret ser ut framöver. Det kanske inte slutar blåsa förrens det är 20 grader..

Känns betryggande att jag förmodligen kan njuta av elflyg nästa vinter när jag ser dina köldgrader och erfarenheter. Om jag kör med LiPosarna i luftdraget nästa vinter tänker jag kapsla in dom..

/Håkan

Christer J
2007-03-17, 00:24
Hej hakan

Ja det verkar göra mycket om man har acken inne i kroppen på maskinen, är förvånad över hur bra det har fungerat för mej. Mr J har ju en bra lösning, han har bara vridit upp tempen till 225 grader :lol:

Mr J
2007-03-17, 00:32
Mr J har ju en bra lösning, han har bara vridit upp tempen till 225 grader :lol:

Attans! Avslöjad... PDT_Armataz_02_29

Mange_S
2007-03-20, 18:08
En till länk.
http://www.flightpower.co.uk/core/FP_Pages/FP_News.htm