handdator

Visa fullständig version : Tiger Moth



Jakob
2007-03-15, 21:58
Titta vad vi hittade idag Peter och jag! Ett renoveringsobjekt??

http://www.rcuniverse.se/album_pic.php?pic_id=284

tonic
2007-03-15, 22:02
Kul!!!

När blir det provflygning? Måste filma ju :)

bokis
2007-03-15, 22:08
Leta rätt på en åkgräsklippare,ta motorn ,in med motorn,
GWS naro servon,2 storpack ,i med dom,å gasa utav H-vete sen..
Underbar patina!

tonic
2007-03-15, 22:09
Leta rätt på en åkgräsklippare,ta motorn ,in med motorn,
GWS naro servon,2 storpack ,i med dom,å gasa utav H-vete sen..
Underbar patina!

Hehehe... det får nog bli något sådant. :badgrin:

Thomas
2007-03-15, 22:11
Var tusan hittade ni det???
Måste vara halvskala, minst...

Jakob
2007-03-15, 22:16
Allvarligt vad kan man tänka sig för motor. Tror det krävs 600-700 cc
Planet väger 80 kg

tonic
2007-03-15, 22:19
Allvarligt vad kan man tänka sig för motor. Tror det krävs 600-700 cc
Planet väger 80 kg

Dubbel turbomatad!!!!

T5
2007-03-15, 22:35
Nej, gud vad avis jag blir! TM är ett av mina absoluta favoriter!
Hade jag det planet skulle jag fixa upp det och få det flygdugligt... Sååå jäkla snyggt!

Var hittade ni det???

9,3x62
2007-03-15, 22:56
Allvarligt vad kan man tänka sig för motor. Tror det krävs 600-700 cc
Planet väger 80 kg


Rotax 503

Jakob
2007-03-15, 23:01
Tack! Verkar lagom med 500 cc och 50 hkr. Är det tillräckligt för ultralätt så ska den väl räcka för denna lilla maskinen också.

http://www.kodiakbs.com/engines/images/503.jpg

tonic
2007-03-15, 23:02
Vad väger motorn Jakob. Vad kostar en sådan gobit?

sundqvistjohan
2007-03-15, 23:29
Ojdå, behändigt att slänga in i bakluckan på bilen när man ska ta en tur till fältet :D

tonic
2007-03-15, 23:29
Ojdå, behändigt att slänga in i bakluckan på bilen när man ska ta en tur till fältet :D

Ja.. i värsta fall kan de flyga dit den från hemmet och slänga modellerna i bagageutrymmet på planet!! :D

Jakob
2007-03-16, 07:59
Hej!

Innan det blir för många frågor så kanske det är dags att avslöja att detta är en statisk modell som aldrig har flugit och aldrig kommer att flyga. Den har tidigare suttit på taket på en butik och använts för att visa vindriktningen. Den är i uselt skick och står utomhus året runt. Jag och Peter fick syn på den när vi körde runt på Österlen i går i ett underbart vårväder. Men det hade inte varit så konstigt om den hade varit flygande. Nere i Europa är det inte helt ovanligt med modeller i denna storleksklassen.

tonic
2007-03-16, 08:11
:headwal:

McRegor
2007-03-16, 08:13
Hej Jakob,
Skulle just fråga om det var Mothen från lanthandeln i Vitaby (?) - och det var det tydligen. Jag har också kollat denna ett antal gånger och tyckte den var en aning malplacerad - vid en affär i en liten by på Österlen...men ändå kul för en modellflygare att se !
Och nu får man inte se den där flera gånger... PDT_Armataz_02_06
Hälsningar
Roger

Jakob
2007-03-16, 08:45
Otroligt vad det finns kunskap på detta forumet. :shock:

Ekis
2007-03-16, 08:51
Jacob, lite mer info tack! Är planet byggd för att vara en modell eller vad är det för något? Material? Scratchbygge? Vem, var, hur , varför????? Den ser ganska detaljerad ut på bild.

Jakob
2007-03-16, 09:12
Hej!

Vet inte så mycket mer än att det är byggt av plywood och faner. Vingarna är helt fanerklädda. Helt klart en egen kostruktion men mycket välgjord. Synd att den ska förfaras, det borde gå att få den fin igen!
Den är inte byggd på så sätt att den skulle kunna göras flygande.

Taylorcraft
2007-03-16, 10:42
---

AM
2007-03-16, 11:58
Mothen har anknytning till Österlen. Jag tror det var i filmen "Söder om landsvägen" som Edvard Persson sjunger om Charles Lindberg (Låten var "Stormy Weather" och den svenska versionen hette "Om han kommer") och syftade till om svenskättlingen Charles Lindbergs skulle komma till Sverige. När man i filmen ser en Moth spinna mot marken utbrister Edvard Persson "Åh, titta! Han gör fallande lövet"! (Som för övrigt är en hel annan manöver)...

Mvh
Ove

Johnny
2007-03-16, 16:16
Hei.
Her kommer et bilde av en Tiger Mont fra Norge.
Vekt 46 kg, VS 460cm, høyde ca 138cm, motor King 95ccm 1 syl m/gear 2,5:1, propell 39x20

http://www.rcuniverse.se/album_pic.php?pic_id=296

Mvh. Johnny.

T5
2007-03-16, 16:31
Now that's a plane Johnny! :)

AM
2007-03-17, 09:11
Man behöver inga glasögon för att se den...

Som den gamla damen sa till pastorn:_
"Jo, pastorn, kan jag inte få en psalmbok med grova ord.... för jag ser så dåligt"!

Mvh
Ove

Johnny
2007-03-17, 11:38
Hei.

Her kommer linken til filmen.
http://mmfk.net/Filmer/Tiger%20Moth.wmv

Mvh. Johnny.

bokis
2007-03-17, 11:42
Tack Johnny,den filmen var bara för härlig!
Jag gillar o se när det flygs lugnt med såna kärror o
det där var en riktigt stilig flygnig!
Hatten av!

Johnny
2007-03-17, 11:56
Hei.
Den blir sikkert å se i Arvika 3-5 Aug. Meeting.
Her er alle velkommer å flyga.
Samme killen som fløg 50% Cubben i 2006.
http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=733&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=&sid=c70bbe82ab7f3a4bdd7784027e9145c6
De flyger på Fagernes, Norge i helga.
www.vfkm.no

Mvh.Johnny.

Taylorcraft
2007-03-17, 16:40
Åh fy flate for en flymaskin!! :shock:

Den der Mothen var konge!!

Gir meg visjoner om hvordan min kvartskala C130 kommer til å se ut i luften når den engang blir bygd og ferdiggjort... ;)

Mvh

Taylorcraft

ask
2007-03-18, 08:46
Mothen som ni hittade byggdes för omkring 15 år sedan av en på Österlen känd modellbyggare, Eve Ask från Kivik. Han har byggt modeller till flera museer och han var mycket aktiv i modellbåtklubben. Han har bl a byggt en radiostyrd modell av vrakekan från Kivik med skalenlig framdrivnig, två gubbar med åror!

Mothen byggde han efter en rejält uppförstorad Pilotritning. Dåvarande lanthandlaren i Vitaby beställde den och avsikten var att den skulle komma in i Guinness rekordbok. Jag tror att den godkändes som världens största vindflöjel.

Nuvarande ägaren till lanthandeln har skänkt den till vår klubb och avsikten är att den skall putsas upp, målas om och stå som prydnad vid vårt fält, där Jakob och Peter hittade den.

Arne Ask, ordf
MK Tre Aviatörer, Kivik

SEVET
2012-03-27, 19:58
Hej, hittade för några veckor sen denna länk när jag gogglade på "Världens största vindflöjel". Tänkte att jag kunde skriva lite om denna eftersom jag en gång i tiden var den som byggde modellen.

Om Inge Nilsson efterfrågas, är den knappt någon som känner honom, men Lanthandlaren i Vitaby vet alla vem det är. Lokalt kallades han även "Lantis" av många.
Om Lantis skulle man nog kunna skriva en bok, då han alltid hade många projekt på gång.
Var det inte bilar, båtar eller hus så var det husbilar och i detta fall flygplan.
När man kom in i affären så blev det nästan alltid att man gick direkt bort till köttdisken för att ta del av nya projekt.
Inom parentes kan nämnas att någon, en spökskrivare, fick igång en debatt i lokaltidningarna om fläskkarré som man sålde som grishals. Detta fick sommargästerna att bli mycket irriterade och man fick inte kalla det så för barnens skull.

Tiger Moth historien började egentligen med att jag en dag vid min ankomst till köttdisken fick frågan:
"Vad tror du om att skaffa ett flygplan, (då i full skala), och sätta det här utanför affären för att "dra mer kunder"?
Jag menade att det var ett stort kulturellt projekt att underhålla det och samtidigt ej få det sabboterat.
Jag tror i stället att vi kan bygga en modellflygmaskin och använda här utanför. Måste bli betydligt billigare.
"Tror du det går"?
Ja jag kan bygga det om du betalar materialet så står jag för arbetet.
"OK vi gör så".
Eftersom jag hade en japansk modellritning på en Tiger Moth, så fastnade jag för den. Räknade om skalan så det skulle bli ett halvskalabygge.
Nästa fråga som dök upp var hur det skulle visas.
Vi sätter det på en påle med kullagrad topp så kan det bli en vindflöjel. Bygget påbörjades som kan ses på bilder nedan.
278332783427835278362783727852
Bygget gjordes under vintertid 1990-91.

27840
Under denna tid besökte jag även Per Cederqvist i Ljungbyhed för att ta mått och fotografera hans Tiger Moth.

27832
Lagom till påskrundan i april 1991 var Mothen så här långt kommen.

2784627838 27847
Fundament gjöts av 2 kubikmeter betong, och den vridbara stolpen monterades.
Plattan som planet monterades på, hade jag satt med 10 graders dykkurs på maskinen, för att ev. lyftkraft ej skulle bli för stor. Man ville ju inte hämta det hos grannen. Haha

27839
Under tiden som bygget fortgick, så gjordes efterforskningar med Guinness Rekord, och något rekord för vindflöjel fanns inte.
Vi bestämmde oss för att försöka få in det som ett godkännt rekord. Behjälpliga med mätningen var Jan Björk och Peter Gerhard vilka intygade att modellens spännvidd var 4,47 meter.
27848
Lanthandlaren inspekterar vindflöjeln.

Sommaren 1991 var det tid för invigning av "Världens största vindflöjel". Detta skedde med mycket besökare. Tal av mig där jag berättade om projektet. Den som förrättade invigningen var en Vitabybo, flygkapten Erik Tenland.
Föreningen Skånska Järnvägar fanns på plats med både ånglok och rälsbuss.
Även en riktig dubbeldäckare, Tiger Moth medverkade. För denna flygning krävdes reservlandningsplats och vi fick tillstånd på en av Torups åkrar för detta.

278512784927850
Eftersom det var svårt att ha ett täckelse över modellen, så fick vi i stället förankra stjärtskon och propellern.
När invigningen skedde så släpptes dessa surrningar och se, som på beställning så svängde maskinen upp i vind och propellern började rotera.

Projektet var ett sammarbete mellan Kulturservice i Kivik och Lanthandlaren i Vitaby.
Där skulle hon nu sitta och kom att rida ut många stormar.

I Guinness Rekordbok 1994 kan man läsa på sidan 247:
VINDFLÖJEL. Största modellvindflöjel, en halvskalemodell av flygplanet Tiger Moth, sitter utanför lanthandeln i Vitaby, Skåne.

Denna vindflöjel blev så strategiskt placerad att somliga bilar som passerade och upptäckte modellen, höll på att köra av vägen i svängen.

10 år senare när jag en dag kom in i lanthandeln, sa lantis:
Nu har garantitiden gått ut. Du sa till mig när den var uppsatt att den sitter där i minst 10 år. Materialkostnaden blev 15000 kronor och så tillkom mitt arbete.

Om den hade blåst ner, hade vi planer på att sätta upp ett UFO med blinkande ljus där i stället.
MVH
Eve Ask