handdator

Visa fullständig version : Störningar med 2,4 Ghz??



1984:an
2007-04-15, 21:31
Är nyfiken på om 2,4 Ghz sändarna kan störas ut.
Jag själv har en trådlös videokamera och ett trådlöst bild/ljudöverförings-kit, båda på 2,4 bandet.
Startar jag sedan microvågsugnen (som är flera meter bort) störs allting ut...
Kan detta hända om man har en micro i klubbstugan :shock: ?? nån som kan/vill testa?

Mvh. Jesper Sollerhed nr.826

Wavis
2007-04-15, 23:12
Tja. men just i installationsögonblicket vid bredband (trådlöst)kollade jag med en radiostyrd bil på 2,4 o det glichade regält o verkligen regält

ssn
2007-04-16, 07:38
Hej..

Testat Spekctrum DX7 genom att samtidigt starta en microugn, trådlös överföring av video samt de små videokamerorna (trådlösa) som bla MFT säljer...
Inte en darrning i servona..
:D :D :D

Sosen

OlleP
2007-04-16, 07:45
Min mikro sänker det trådlösa nätverket, i alla fall iköket.

ssn
2007-04-16, 08:38
Jo de olika systemen störde varandra men inte DX7 som jag skrev....

Sosen

1984:an
2007-04-16, 17:11
OK, kul att du kunde testa Sosen! (då har jag lärt mej nåt nytt idag oxå :D

yeran
2007-04-16, 18:24
Pass upp, det fungerar inte som vi är van med FM/AM-anläggningar.

Eftersom DX7 skickar en kodad signal som är unik för aktuell mottagare kommer man aldrig att märka någon glitch eller darr i servona.

När signalen störs ut kommer man först att märka det med att styrningen blir seg pga förlorade datapaket. När signalen är helt utstörd eller utom räckvidd slår failsafen in.

McRegor
2007-04-16, 19:06
Hej,
Men när Failsafen slår till så innebär ju detta för de mesta samma sak som när man blir utstörd med en 35 MHz-anläggning...d v s resultatet blir en mindre lyckad "landning"...PDT_Armataz_02_32
Ordet Failsafe är väl om man skall vara lite petig ett missvisande begrepp - man kan ju lätt tro att denna funktion "fixar" felet så inte konsekvenserna blir så stora ..:)
Sen är ju tekniken som vanligt inte fullkomlig - vi har ju sett att Ludde drabbats av kvaddar till följd av programvarufel i mottagaren på hans 2,4 GHz-anläggning.
Som vanligt gäller nog devisen att skynda långsamt - d v s avvakta en aning så att buggar åtgärdats.
Fick man önska nåt mera så är det i så fall att man kan enas om ETT system - men det är nog att tro för mycket ´om samarbetsviljan, tyvärr...
Hälsningar
Roger

V-Bat
2007-05-04, 09:05
Jag använder en sådan här i mitt jobb för att se interfererande signaler på 2,4GHz ISM-bandet. Dvs radiotrafik på det frekvensbandet som INTE är 802.11-trafik som t ex microvågsugnar, viss DECT-telefoni, babylarm, trådlösa kameror och liknande.

http://www.metageek.net/Products/Wi_Spy/

Billig och bra!