handdator

Visa fullständig version : Ett gripen har havererat



Krille
2007-04-19, 23:27
Känns ganska konstigt.

Igår va jag å mina klass kamrater å kollade på det kvaddade gripen planet som krashade nån gång förra året (tror jag det var) utanför karlskrona.

Stog å tänkte "det har ju ändå skett ganska få krasher med tanke på att det faktiskt är stridsflygplan"

Å idag när man kom från skolan så fick man höra att ett gripen krashat.

Blir spännande å få höra vad som hänt. Har mina spekulationer men dom håller jag för mig själv. Dock är det inte styrsystemet som så populärt brukar klagas på :)

För mer info kolla aftonbladet eller expressen.

TomasE
2007-04-19, 23:33
Jag tror att det är relaterat till motorproblem sk FOD.

Vi får väl mera information snart om vad som hände.
//TomasE

Krille
2007-04-20, 10:50
Jo motor problem fågel kolition är de jag tror på.

Var ju F21's uppvisningspilot som flög å han flyger bra.

Glawe
2007-04-20, 10:58
Otroligt egentligen. Ett pass stort och avancerat plan, nedskutet av en trast :)

mac77
2007-04-20, 13:17
Normalt så tål det att en trast skulle åka in i motorn - bara jävligt äckligt att krypa in och inspektera efteråt. Det är just om det sker i landningen som sånt är otäckt - då skjuter man som pilot nog hellre ut sig än att chansa på att motorn klarar sig.

Än så länge har det inte varit något haveri pga tekniska problem sedan flygplanet började serietillverkas. *knock on wood*. Dock så råkade dom tanka sönder ett flygplan - men det var tankbilen som hade för högt tryck om jag inte missminner mig, den kärran flög inte mer.

Taylorcraft
2007-04-20, 18:23
"Tanka sönder ett flygplan"?????

Jäklar, tänk om man skulle råka göra det med bilen??? :shock:

Mvh

mac77
2007-04-20, 21:04
Ingenting är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid... :p

bokis
2007-04-20, 21:10
Eftersom jag har varit med om detta så vet jag att det går..
Men att tanka med över 45 PSI går inte..Om säkerhetsystemen på bil o munstycke funkar..Och detta kontrolleras rigoröst av seriösa bolag..Det är oftast avluftningen i flygplanet som fallerar..
Dock så blev dom så less på SAAB 340(seg o tanka e bara förnamnet)
för ett antal år sen i USA så de tog bort säkerhetsspärrarna o provade med högre tryck..Kom en AN 124 o hämtade nya vingar till den.. :oops: