handdator

Visa fullständig version : Förslag på servo



Ompa
2007-05-13, 12:00
Önskar förslag på servo till en TT Raptor 50 TITAN.
Till gyro/stjärtrotorn blir det nog ett Futaba S9254 (Combo förpackning med gyrot GY 401)
Vad rekomenderas till resten???
Har haft en Caliber 30 tidigare, men den funkade helt ok med standard servon. Flyger med en JR PCM 9XII radio.

Magnus G
2007-05-13, 14:38
Tja, det beror lite på vad du hade tänkt dig för prisklass och hur du hade tänkt att flyga. (rundflygning och enkel aerobatik eller hård 3D).

Bra standardservon som Futaba s3001 funkar i en 50:a också, det första man kan fundera på att byta ut är pitchservot som ju är det som är utsatt för de största belastningarna i en R50.
Digitala servon har en fördel då den högre hållkraften gör att servona svarar mer precist på utslagen och påverkas mindre av varierande belastning. Och undvik billiga "no name" servon, även om spec:arna är bra så saknar de det extra vibrationsskydd som helikopterservon bör ha för att hålla.

Ett mycket populärt och bra servo till R50 är Futaba s9292, men även Hitec och JR gör mycket bra servon till R50 (Fast JR:s servon är över lag dyrare än motsvarande Hitec/Futaba servon).

Ompa
2007-05-13, 17:57
Inom en framtid så ska det väll flygas en hel del 3D hadde jag väll tänkt. Ska som sagt understryka att jag ännu inte beställt någon heli utan planerar för det just nu. Det blir ju som sagt en del dollars som ska slängas ut :badgrin: :badgrin:

Magnus G
2007-05-14, 16:39
Dåså, då är det ju bara att se till att det ryms riktigt bra servon i budgeten också. :D
Förutom det nyss nämnda s9252 så är Hitec hs6975 ett mycket bra val, som dessutom klara 6v ifall man vill använda det.

Sen kan man givetvis gå "over the top" och skaffa servon för 90-helin med en gång, t.ex. TT DS1015 eller JR DS8715. :badgrin:

knas
2007-05-14, 17:43
Dåså, då är det ju bara att se till att det ryms riktigt bra servon i budgeten också. :D
Förutom det nyss nämnda s9252 så är Hitec hs6975 ett mycket bra val, som dessutom klara 6v ifall man vill använda det.

Sen kan man givetvis gå "over the top" och skaffa servon för 90-helin med en gång, t.ex. TT DS1015 eller JR DS8715. :badgrin:

Har DS8715 i min vibe90, äckligt snabba med sina 0.09s och tillräckligt starka med 12kg ;) Nu kan man ju inte bara gå efter var tillverkarna skriver för spec. Men det minsta du ska ha är 9252 eller motsvarande. Köp bra grejjer på en gång så sparar du pengar i framtiden.

Ompa
2007-05-14, 18:37
Jag tackar för förslagen och lägger med dom i budgeten :D
Bäst att få bra grejor på en gång så slipper man handla två gånger :lol: