handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter av Futaba 12Z och 14MZ?



Rc-flygare
2007-05-15, 15:43
Hej!

Någon som har provat någon av dessa Futaba radiostyrningar?

Vilka är era erfarenheter?

Vad skiljer 12Z och 14MZ (förutom antalet kanaler alltså!)?

Vem säljer dessa anläggningar billigast?

T5
2007-05-15, 15:48
Jag skulle definitivt satsa på Futaba 12FG som är ett 2.4ghz system.
http://2.4gigahertz.com/systems/futk9200.html

Towerhobbies i USA kommer att ha dem nu i sommar.
(2.4ghz system kan du köpa var du vill i världen, du är inte låst till den europeiska marknaden för frekvenser etc... som med 35mhz bandet).

bokis
2007-05-15, 21:03
Hanke har 14..den pratar med honom..Jag har 12..den e tyst..
Lysande radiostyrningar som har hamnat lite i skymundan p.g.a priset
men det finns nog inte bättre igelkottar än dessa!
Programeringen o programvaran hos dessa är sanslöst bra om man som vi då o då har lite udda fåglar med massor av funktioner som ska mixas o ställas hastighet o vilken strömbrytare m.m..
FASST ja,det kommer moduler till dessa men jag tror jag kör vidare med PCM tills det är dags för el..
En grej dock:dessa drivs med 7,4v li/Ion battrerier(2200 mah sony kamerabatterier) o drar ur accarna snabbare än det man har vant sig vid så en extra acc anbefalles redan vid inköp..(personlig åsikt! 8)

McRegor
2007-05-15, 21:46
Hej,
Provflög Bokis 12:a i lördags och kan bara hålla med - den satt som gjuten fast det var första gången jag flög med en sån sändare.
Rent ergonomiskt är nog denna 12:a den bästa "igelkottssändaren" jag hållit i. Dessutom upplever i vart fall inte jag den som speciellt "igelkottig" utan den har en "clean" design som tilltalar mig. Vore det inte för prislappen så skulle jag slå till direkt..:)
Hälsningar
Roger
...som flyger med en FF-9 som jag är oerhört nöjd med...men 12:an var ett strå vassare....

Ompa
2007-08-18, 19:03
Någon som har "något mer" att tillägga, jag menar rent erfarenhetsmäsigt.
Har nämligen sneglat en del på dessa två aparater, mest 14MZ faktiskt men vet inte varför :roll:
Kan vara ett gäng vilda heli piloter jag såg för några veckorsedan som fick mig att sukta och känna något av ett ha begär då de alla flög med just 14MZ :lol:

Nexus
2007-08-18, 19:17
Hej Hej !!

Det finns redan T12FG 2,4 GHZ

den lika som T12 FG samma sak

här är det 12FG PCM utan 2,4 GHZ och den har SD-minneskort kan uppåt till : 1882 modeller

http://www.futaba-rc.com/radios/futj9200a.jpg

och här är det med 2,4 GHZ samma exakt som tidigare och samma SD minneskort exakt utom 2,4 GHZ

här är det:

http://2.4gigahertz.com/systems/futk9275-03a.jpg

Jag tycker att den är mycket bra jag har sett funktioner mycket bra

och Utom där 14mz

http://www.14mz.com/images/futj94-main.jpg

den är bra men suck hög pris jag har sett värsta priset

för T12FG är lagom bra !!

även FF9 super mycket bra också

MVH Steve

:D :D :D

McRegor
2007-08-18, 19:19
Hej,
Vill minnas att någon viskat i mitt öra att den nya 2,4 GHz 12-kanalaren kan ha kommit till Sverige nu - kan ju vara värt att kolla med Minicars.
F ö skulle jag tveklöst valt 12:an före 14-kanalaren - den förstnämnda är avsevärt smidigare i händerna. Men den talar ju inte till en förståss..:)
Hälsningar
Roger

Ompa
2007-08-20, 22:32
Hej,
Vill minnas att någon viskat i mitt öra att den nya 2,4 GHz 12-kanalaren kan ha kommit till Sverige nu - kan ju vara värt att kolla med Minicars.
F ö skulle jag tveklöst valt 12:an före 14-kanalaren - den förstnämnda är avsevärt smidigare i händerna. Men den talar ju inte till en förståss..:)
Hälsningar
Roger

Hur är 12 an jämfört med 14 vad det gäller menyerna och programering? Har hört att 14MZ ska vara väldigt lätt att konfigurera. Stämmer det?
Har tidigare haft en FF9 men tyckte inte riktigt att den låg skönt i händerna och hadde svårt att hitta en avslappnad flygstil. OBS, mitt personliga tycke. Annars var den ok i menyerna och hyfsad smidig att ställa in. Har sen i våras kört med JR PCM 9X II som jag tycker är ok, men mycket vill ha mer och tja, Futaba är ju Futaba :D
Har rätt mycket annat som är Futaba, därför har jag börjat svänga tillbaka åt en sådan radio.
I mina helisar så kör jag med Futaba gyron och Futabas governer, så varför inte deras radio också? ;)

McRegor
2007-08-20, 23:01
Hej Tomas,
Jag har bara flugit med Bokis 12:a - inte programmerat, tyvärr. Men han har ju skrivit lite om det tidigare i denna tråd. 14-modellen "torrsimmade" jag lite med hos Kaj när han fick det första exemplaret och det var ju helt klart annorlunda än min FF-9 - som jag f ö trivs utomordentligt väl med. Framförallt var den mera flexibel beträffande tilldelningar m m - men bara ett kort torrsim så jag skall inte säga så mycket.
Men ställ dina direkta programmeringsfrågor till Dr Hanke och Bokis - dom har ju båda modellerna för Hanke kan ju absolut inte vara utan lite vacker (?) musik när han slår på radion..:)
Hälsningar
Roger

Ompa
2007-08-21, 18:13
Ska ske Roger.
Jag får dra iväg ett PM till var och en av dessa herrar, om dom inte möjligen skulle se dessa inlägg och va så snälla och komma med några personliga inlägg :)

Snickarjävel´n
2007-08-21, 19:17
Vilket hade varit bäst då även vi andra odödliga får lite tips ang dessa radiosar ;)

McRegor
2007-08-21, 23:08
Hej,
Hittade en test av nya 12FG hos RC Universe - http://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=889
Kanske kan ge lite info....
Hälsningar
Roger

Ompa
2007-08-22, 19:05
Har pratat med Bokis om dessa två, och enligt hans tycke räcker det lääääääääänge med en 12,a för oss som är mer åt söndagsflygar hållet. Sen är det ju en viss prisskillnad på dessa två rackare.
Personligen kommer mitt radiobyte ske först till våren vilket jag planerat en tid, måste dra in lite stålar först, det är lite här hemma som kommer att kosta i höst, och det får nog gå före just nu. Men till våren som sagt slår jag till, på en 12,a med syntesmodul och kanske en T-Rex 600N Sport PDT_Armataz_02_43
Och McRegor, länken var bra, mycket info där.

Rc-flygare
2007-10-31, 13:57
Bestämde mig till slut för en Futaba FX40. Köpte en på 35 MHz eftersom jag har flera andra mottagare. Har provat att ställa in och lagra modeller och allt verkar funka. Grymt lättprogrammerad radio enligt min mening och helt suverän kvalitet på sändarhölje och spakar. Nästan i klass med JR PCM10X som har helgjutet magnesiumhölje och grymma spakar.

Ompa
2007-10-31, 19:35
Personligen köpte jag en T12Z för ca fyra veckor sedan. Är helnöjd, en kanon radio. Kan rekomenderas varmt :D

2007-11-01, 14:18
Personligen kommer mitt radiobyte ske först till våren

Personligen köpte jag en T12Z för ca fyra veckor sedan.

Hehe! Våren kommer fort ibland. 8)

Ompa
2007-11-01, 18:43
Man blir lite lurad när man hamnar i lä och solen (fortfarande) värmer efter allt sabla regnande och blåsande PDT_Armataz_02_05

Sen så fick jag lite draghjälp när vi löste in ett gammalt lån och det blev lite extra slantar "över" och dom brände hårt på plånbokslädret PDT_Armataz_02_40

PS.
Mycket "Personligt" i dom tidigare inläggen :lol:
DS.