handdator

Visa fullständig version : HW-interface



jocken90
2007-06-12, 21:52
Hej. har precis fått tag på mjukvaran till reflex XTR.

jag har en 4-kanalig radio med usb anslutning till datorn.

men för att få kontakt mellan spelet och radio behövs någon interface.

de snackas om HW-interface. de ska tydligen kunna köpas på vilken hobby affär som helst. vet någon någonting om detta?

är i stort behov av en. så om du har en över så kan jag köpa den.

lycka till i luften.

_Nik_
2007-06-12, 22:20
Reflex är en komersiell flygsimulator som har ett eget interface som följer med när man köper simulatorn för att kunna koppla radion till datorn.

De flesta internetforum är starkt emot att det diskuteras införskaffande och handhavade av så kallade "piratinterface". Hur det är här på rcff vet jag inte men det märker du nog när fler svarar i tråden.

De flesta hobbybutiker säljer Reflex eller andra lika bra simulatorer och det är mitt råd till dig att kolla på.

/Nik

jocken90
2007-06-12, 22:33
jag har köpt en simulator och fick då en " dataradio " men de var inte så stort, risig grafik och så. visst, de var skit billigt, endast 200 kr.

men den där interfacen, vad är de? pluggar man in usb hannen i den och sen interfacen in i usbhonan?

_Nik_
2007-06-12, 22:42
någorlunda enkelt förklarat så är det en elektronisk grej som man kopplar in mellan dator och radio som gör att simulatorprogrammet förstår radions signaler och kan använda dem.

De är helt olika för alla komersiella simulatorer då det samtidigt är en typ av "kopieringsskydd" dvs du kan kopiera själva programvaran men utan att ha köpt simulatorn och fått med ett interface helt anpassat efter just den simulatorn så är programvaran värdelös.

Alltså interfacen är olika för de flesta simulatorer men sedan finns det en enklare form som gör att man kan anväönda sin radio som en helt vanlig analog joystick och det är ett läge som de flesta gratissimulatorer, tex FMS klarar av att använda. Det är säkert ett sådant du har köpt.

/Nik

jocken90
2007-06-12, 23:51
vet du om det går att bara köpa interfacen hos tillverkaren?
eller få tag på de löst i någon lite välsoterad hobby affär ?