handdator

Visa fullständig version : Elevon mixning med MX12



xoqrps
2007-06-15, 14:13
Hej, har köpt en flygande vinge och försöker få rätt på inställningarna på min sändare. En Graupner MX 12, mottagaren som sitter i vingen är en JETI REX 5 MPD.

Hoppas på att någon vet hur man ska mixa för att det ska fungera, på "vingprofil/vingtyp" har jag valt "elevon". Vilket resulterar i att följande kanaler på mottagaren blir så här,

1: ELE
2: THR & AIL
3: THR & AIL
4: RUD

Var inne lite i mixningarna och försökte få THR att bli ELE, vilket jag lyckades med. Men dock finns "inställningarna" fortfarande kvar, så om man rör ELE eller THR på sändaren så händer samma sak, dvs att vingen ger höjd eller dyk.

Har försökt läsa manualen till MX12, men blev inte mycket klokare på hur man ska mixa. Så om någon har ett bra råd, så uppskattas det.

PS: Kör man med standard vingprofil/typ, så blir kanalerna följande. Vet inte om det har någon betydelse men jag skickar med det ändå. För mycket information kan väl aldrig skada när man behöver hjälp över internet.

1: ELE
2: AIL
3: THR
4: RUD

/ Mattias

Magnus G
2007-06-15, 15:43
Det där är japanernas fel! :evil:
Orsaken är att MX-12:an default har "mode-1" på stickorna, dvs gasen till höger och höjd till vänster. Japanerna flyger så, medans vi europeer nästan uteslutande flyger med "mode-2".

Gå in i systemmenyn och under stick mode så väljer du MODE 2 så kommer allt att fungera! :)

xoqrps
2007-06-16, 09:22
Tackar Magnus! Fungerar nu :)