handdator

Visa fullständig version : radio??



Daniel L
2007-06-26, 23:37
Som ni vet bygger jag en spitfire mk VIII och jag har tittat runt lite på olika radioapparater. Jag har bestämt mig för att jag ska ha en Futaba radio. Jag fastnade för futabas 9c super synt och läste lite om den.
Så här är mina frågor:
1.är det en bra radio jag menar om man i framtider efter spiten kanske skaffar sig en ägg visp.

2. var kan jag få tag i en sådan eller liknande billig ??(ska vara en futaba och ny).

3. Är den rolig och ha att göra med??

Daniel L
2007-06-28, 19:02
var det så svåra frågor??

bokis
2007-06-28, 19:08
Om du vill ha en FF9 så skicka ett PM så ska jag hjälpa dig o få en..
Allt går o fixa! :D

Daniel L
2007-06-28, 19:13
är FF9 en nyare radio än vad 9c super är?

T5
2007-06-28, 19:36
super är en nyare mjukvaruversion vad jag förstår.
FF9 är bra, har haft min i 3-4 år och den är enkelt att progga och väldigt driftsäker.

Flyger både plan och heli lätt som en plätt

McRegor
2007-06-28, 20:30
Hej,
En FF-9 är synnerligen lätt att rekommendera då man själv haft en i flera år - den har alltså fungerat utomordentligt och har många användbara funktioner. Skall jag nämna något så är det ett "obegränsat" modellminne - via s k Campac-moduler - samt en för elflygare mycket användbar men för många kanske trivial finess - två timers som du kan låta starta vid t ex ett visst pådrag på trottelspaken. Därmed har man hyfsad kontroll på strömförbrukningen/drifttiden.
Personligen tycker jag också att den ger ett kompakt och solitt intryck - den är nog lite tyngre än vad storleken antyder men den har bra balans och fungerar även helt handhållen - även om jag personligen föredrar att använda nackrem.
I Super-modellen så loggar man med den 3:e timern totala "flygtiden" för varje modellminne vilket också kan vara trevligt.
Man kan tyvärr inte flytta "modeller" - via Campac - mellan FF-9 och FF-9 Super. Futaba har tydligen ändrat formatet på filerna. Dock kan man ta en Campac-modul från en vanlig FF-9 och sätta in i FF-9 Super men då konverteras kortet till nya formatet - modeller med inställningar är alltså kvar men det går därefter inte att använda i en vanlig FF-9 igen (om man inte rensar bort modellerna alltså).
F ö har den många fördefinierade mixrar samt ett antal fria så man blir inte ställd i första taget. Och de flesta mixrarna kan tilldelas valfri switch men det går inte för alla, tyvärr.
Skall man tala om nån annan vaghet så är det i så fall för avancerade/stora segelmodeller. Är det huvudintresset så är det nog stora, tyska sändare som gäller..:)
Hälsningar
Roger

Snickarjävel´n
2007-06-28, 20:39
Måste slå ett slag för Graupner MC-19. Har nyligen bytt sändare från Hitec Laser 6 till en MC-19. Skillanden är så klart makalöst stor men maken till lätt programmerad radio får man nog söka en tid efter. Manualen på tyska, sändar språk på engelska och jag behärskar inget av det nått vidare. Trots detta så lyckades jag mer eller mindre själv programmera in allt själv. Relativt billig är den oxå och möjlighet finns att bygga ut den med fler switshar ifall det behövs.

Nackdelen med radion är att den är ju inte så trevlig att hålla i om man inte använder nackrem i övrigt bara fina vitsord om den.

Daniel L
2007-06-28, 23:17
nu är det ju så att jag tycker mycket om futaba radiorna och så har jag en annan futaba radio som jag gärna skulle vilja använda till dubbel komando med kompisar och vem vet jag kanske till och med får någon att börja modellflyga :D

Daniel L
2007-07-03, 18:40
nu har jag bestämt mig jag ska köpa en futaba 9c super synt med digital servon. jag ska beställa den ifrån min lokala hobby affär så snart jag får min lön ifrån sommarjobbet. PDT_Armataz_02_03

Nexus
2007-07-03, 19:47
Ja futaba har också kommando dubbel med en kabel inte problem för dig !!
om det har samma två Futaba det beror på att passar till andra Futaba ??
kolla det finns list för dom !!


MVH Steve

:D :D :o :o

Daniel L
2007-07-03, 19:58
jag fattar inte riktigt men menar du att jag ska kolla så kontakterna på radion passar med den andra jag har eller?

T5
2007-07-03, 20:08
Futaba har två olika kontakter, en rund och en fyrkantig.
Kolla vilken kabel du behöver.

(Jag har en FF9 och en 4EXA som buddybox. Båda har fyrkantiga pluggar bak på radion)

Daniel L
2007-07-03, 20:37
jag vet att ömh har en kabel där det är en fyrkantig och en rund kontakt.
min andra radio har en rund kontakt.
http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=120_177&products_id=1140

T5
2007-07-03, 22:15
Dåså, då funkar den för FF9'an har fyrkantig kontakt.