handdator

Visa fullständig version : Inkompatibel mottagare?



2007-07-02, 22:59
Jag har köpt en sån här E-Skymottagare (http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=120_121&products_id=892) till min Flash 5x men av nån anledning så funkar det inte. Jag har kopplat fartreglaget med BEC som vanligt till kanal 3 och även testat att bara ansluta en acc och ett servo. Oavsett så är det ända livstecknet när jag slår på strömmen att servot centrerar sig. Det kan väl inte ska vara nått speciellt märke på kristallen bara det är FM35? Hjälp nån!

DrHanke
2007-07-03, 00:23
är det en singel eller dual konversion kristall du stoppat i ? Det skall vara singel konversion kristall.

pgrts
2007-07-03, 08:29
Det kan väl inte ska vara nått speciellt märke på kristallen bara det är FM35? Hjälp nån!

Nu kanske jag förstår dig fel - men FM35 är bara frekvensbandet.
Du måste naturligtvis ha rätt kanal.
Exempel på kanal 65 så ska det stå 35.050 och förmodligen Rx och SC någonstans på kristallen.

/Patrik

jobex
2007-07-03, 09:43
Tyvärr tror jag inte du lyckas eftersom E-sky har någon egen typ av "PCM-kodning" som inte passar så bra ihop med andra märken. Jag har testat med Hitec-, Graupner-, Futaba- och Artech- sändare, men inte fått det att fungera.

Kanske skall lägga till att det inte var exakt den mottagre du visar bild på, som jag testade, utan en som ingick i ett paket med E-sky sändare. Försökte som sagt använda egen sändare, men det gick inte.

/Johan

MadMan
2007-07-03, 10:14
Tyvärr tror jag inte du lyckas eftersom E-sky har någon egen typ av "PCM-kodning" som inte passar så bra ihop med andra märken. Jag har testat med Hitec-, Graupner-, Futaba- och Artech- sändare, men inte fått det att fungera.

Kanske skall lägga till att det inte var exakt den mottagre du visar bild på, som jag testade, utan en som ingick i ett paket med E-sky sändare. Försökte som sagt använda egen sändare, men det gick inte.

/Johan

Har en kompis som kör en sådan mottagare som nämns i början av tråden med sin futaba sändare så nog skall det fungera.
Inte den bästa mottagare jag varit med om, men fungerar gör den.
De som säljs med sändare däremot är ej kompatibla med andra märken då de precis som "jobex" skriver har en egen "kodning"...

2007-07-03, 20:27
Antagligen är det en dual konversion kristall, eftersom Hitec-mottagaren som den satt i är dual konversion. Det är kanal 75 (35.150) på både sändare och mottagare. Det som är oroande är att när jag testar med Blade CPns sändare och kristaller (35.200) så får jag kontakt men med Hitec-radion så blir det bara ungefär som störningar när jag rör på spakarna. Jag får väl fara in till modellhobby o höra om det kan räcka med o köpa en single konversion kristall.

kenneth67
2007-07-03, 21:07
jag har köpt exact samma mottagare som dig ... fast billigare :) på rc butiken .. i skövde ... du skall ha single kristall ... den funkar för mig utan bekymmer har en sanwa vg6000 samt min gammla raritet hitec focus 6 å den funkar till bägge utan bekymmer dock en liten varning räckvidden är ngt begränsad så man bör hålla sig inom synhåll dvs dra inte upp på 4-500 meter som en del gör.... har själv inte upplevt ngt bekymmer med det men så är jag inte så säker att jag flyger långt ifrån mig än rc butiken tar 140 kr för mottagaren och dom rekomenderar att man använder futaba kristall... jag kör med noname in lödd micro kristall

2007-07-03, 21:17
Hehe, ingen fara att jag kommer flyga så långt. Den ska bara sitta i en E-Starter.

Heda
2007-07-03, 21:40
jag har två av dessa snorbilliga mojänger, kör med futaba singelkristall, funkar finfint till en optic 6a iaf