handdator

Visa fullständig version : Markeffekt



OlleP
2007-07-09, 11:02
Jag läste en tråd igår där det nämndes markeffekt.

Jag har försökt söka den men inte lyckats.
Så jag tar frågan här.

Märks verkligen den effekten i modellflyg?
På vilken höjd påverkar den planet.

Det kan väl inte vara därför jag landar en meter ovanför marken? :oops:

T5
2007-07-09, 11:05
Svar ja, när man flyger helikopter får man en stabilare hovring en meter upp än om man är närmare marken pga markeffekten.
Den turbulenta luften som 'studsar' tillbaka från marken gör helin mer nervös än om man håller den en högre bit upp.

Det är lite av ett moment 22 för nybörjare som vill hovra lågt för att det käns tryggare.


...För flygplan? Har aldrig märkt av det.

LIP
2007-07-09, 11:41
Åjo, visst märks det på flygplan.
Det märks en väldig skillnad på en högvingad modell och en lågvingad modell.

Man kan jämnföra med att kasta plätt på en spegelblank vattenyta, om ni förstår vad jag menar.

/Lasse

Glawe
2007-07-09, 11:46
Tycker man känner markeffekten väldigt bra när man te.x skall landa med en seglare. Det känns nästan lite som när man vinklar polerna på 2 magneter mot varandra.

1984:an
2007-07-09, 15:11
Tycker man känner markeffekten väldigt bra när man te.x skall landa med en seglare. Det känns nästan lite som när man vinklar polerna på 2 magneter mot varandra.

Har också tänkt på det lite. Inför landningen sjunker den snällt o fint, men sista biten får man ju tvinga ner den...
Faktisk ett litet helsike när jag inte har lyckats lära mej mixa till skevroderbroms med min radio :(

OlleP
2007-07-09, 18:08
Åjo, visst märks det på flygplan.
Det märks en väldig skillnad på en högvingad modell och en lågvingad modell.

Man kan jämnföra med att kasta plätt på en spegelblank vattenyta, om ni förstår vad jag menar.

/Lasse

Du menar större effekt ju närmare marken vingen kommer, alltså mindre effekt på en högvingad?
Jag har en dubbeldäckare, det måste väl i det här fallet räknas som lågvingad, för ev. v-form borde inte ha någon betydelse.

bokis
2007-07-09, 18:25
Hej!
Största skillnaden märks(åtminstone för mig) när jag har mycket klaff ute..
Stooor hjälp för en som flyger(landar) som jag gör,blir en markant skillnad i stabilitet den dära sista centimetern ner till backen..

Thomas
2007-07-09, 18:52
Här finns mycke´ skôj...
http://www.se-technology.com/wig/index.php