handdator

Visa fullständig version : JR X9393 2.4ghz test



T5
2007-07-09, 17:24
Går och funderar på att skaffa ett 2.4ghz system (och sälja min FF9'a 35mhz)...Eller uppgradera FF9'an med en 2.4 modul.
Är ju gammal Futabaräv och skulle gärna köra Futaba, men den här nya JR'en ser mkt lovande ut...

Vad tror ni? Gött mos eller?


http://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=851

http://image.rcuniverse.com/magazine/reviews/851/main_graphic.jpg

Mr J
2007-07-09, 22:02
Den verkar ju enormt trevlig, att man känner sig hemma direkt från en PCM 9XII är ju inte heller helt fel, synd bara att det blir löjligt dyrt att byta ut sisådär 15 st 35 MHz mottagare på en gång...

T5
2007-07-09, 22:53
Har satt ut min FF9'a till försäljning.
Blir den såld tror jag att det blir en DX7'a för mig...eller nya X9303.
(Kan bli skoj att testa JR efter flera år med Futaba)

H_enke
2007-07-09, 23:51
Jag läste på Rcgroups att DX7'an tekniskt sett är förbjuden att använda i Sverige och europa på grund av uteffekten, gäller det även X9303 2.4?

Fot
2007-07-10, 00:11
Jag läste på Rcgroups att DX7'an tekniskt sett är förbjuden att använda i Sverige och europa på grund av uteffekten, gäller det även X9303 2.4?

Om den nu är förbjuden (vilket inte verkar helt klart ännu) så är troligen JR:en det också då den bygger på exakt samma teknologi.

/M

QatHome
2007-07-10, 00:24
JRen såg ju inte dum ut, ungefär vilket pris ligger den i?

Tydligen har Graupner släppt en EU-anpassad DX7a som ska kunna konfigureras så den följer de bestämmelser som finns i de olika länderna i Europa.
Sen ska de även sälja XtremeLink produkterna under det egna namnet Graupner IFS.

Funderar själv på att antingen skaffa en ny Spectrum/JR radio eller köpa till en 2.4 modul till min FF9 så kan man växla mellan 2.4 och 35 beroende på vad man ska köra med för plan.

T5
2007-07-10, 00:28
X9303 kommer kosta $629.- inkl. mottagare men utan servon.

H_enke
2007-07-10, 00:44
Tydligen har Graupner släppt en EU-anpassad DX7a som ska kunna konfigureras så den följer de bestämmelser som finns i de olika länderna i Europa


Nice! Vet du när den släpps samt var kan man läsa mer om det?

Nexus
2007-07-10, 01:14
Javisst jag har sett den är snyggen rätt wow !!

men ni har Futaba FF9 super redan är bara enkelt uppgrader till 2.4 ghz blir inte problem det blir samma system i funktion som vanlig !!

Orsak FF9 super är bästa känd nu lika som Dx-7 !!

MVH Steve

:D :D

QatHome
2007-07-11, 02:55
Tydligen har Graupner släppt en EU-anpassad DX7a som ska kunna konfigureras så den följer de bestämmelser som finns i de olika länderna i Europa


Nice! Vet du när den släpps samt var kan man läsa mer om det?
Nja, vet inte så mycket mer än det som en som jobbar på Graupner skrev i denna tråd (http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=7694590&postcount=147)

QatHome
2007-07-11, 03:07
Javisst jag har sett den är snyggen rätt wow !!

men ni har Futaba FF9 super redan är bara enkelt uppgrader till 2.4 ghz blir inte problem det blir samma system i funktion som vanlig !!

Orsak FF9 super är bästa känd nu lika som Dx-7 !!

MVH Steve

:D :D
Enda problemet som jag ser med att stoppa en 2.4GHz modul i FF9an är att du som max får 8 kanaler i den p.g.a hur radion hanterar PPM.
14MZ, 12Z och 12FG ska tydligen inte ha denna begränsning.

Å andra sidan klarar man sig iofs ganska långt med 8 kanaler.

Nexus
2007-07-11, 03:17
Nix det kommer att blir 9 kanal i mottgare samma tidigare
vem har sagt ???
Jag fick veta det var 9 kanal än vad du säger eller vad du trodde ???

det kommer att blir 9 kanal som funktion ska komma 14 kanal i mottagare som har disktuera redan i rcheli om detta !!

MVH Steve

:? :? :? :? :shock: :shock: :shock:

QatHome
2007-07-11, 03:36
Tja, enligt vad jag läst så kan du bara få 8 kanaler med en Futaba FF9 och Futabas egen 2.4 modul men det är även samma med 2.4 modulerna till FF9an från Spectrum och XtremeLink/Graupner IFS.

Problemet är att FF9an i PPM läge bara kan hantera 8 kanaler och det är detta läge som används av 2.4 GHz modulerna enligt vad jag kunnat läsa mig till.
För att få 9 kanaler med en FF9a måste PCM användas i 35MHz läge.
Futabas 2.4GHz sändarmoduler som passar i FF9an heter TM7 och TM8 där den sista siffran anger hur många kanaler de ger tillgång till.

Du kan naturligtvis ha en mottagare med fler än 8 kanaler men själva sändaren kan inte hantera mer än 8 kanaler i 2.4GHz/PPM läge.

Skulle jag mot förmodan ha fel så gör det inget men det är vad jag kunnat läsa mig till i varje fall.

Nexus
2007-07-11, 03:49
Nej jag sade det ska fungera med 9 kanal inte 8 kanal du har fel eller läste där utan du skulle fråga i Futaba som sagt Jag fick veta från direkt i Futaba jag har skickade till dom att fråga om mottagare för 2.4 ghx det spela inte vad där stod i detta ???

gärna fråga dom själv !!

MVH Steve

:shock: :shock: :? :?

T5
2007-07-11, 22:29
Har sålt mina två Futabaradios, F9C och 4EXA samt de 35mhz mottagare jag hade.
Det blir förstås en ekonomisk förlust att sälja och köpa nytt, men jag blir så himla sugen på att testa nått nytt.... Nåväl, det får finansieras genom semesterersättningen och lite mindre slös under en tid.

Kommer köpa en JR X9303 så fort den finns tillgänglig i sensommar, har ändå bara en Oldtimer att flyga för tillfället medans jag bygger nya helikoptern.
Semestern är också uppbokad och har mkt göra just nu så flygandet är det ingen panik med i alla fall så det gör inget att jag är radiolös ett tag.
Shit, blir mycket nya och fina prylar: Ny radio, 600N heli med YS motor... Horray!

Stig H.
2007-07-14, 12:13
Varning för de högstrålande (dubbelt) 2,4 Ghz-sändarna. Vi behöver ingen debatt liknande den kring mobiltelefonerna. Köp Futaba och känn dej lika lugn som tidigare.

Stig H.

LarsE
2007-07-14, 13:41
*gone

Stig H.
2007-07-15, 12:18
Det finns en anledning till att vissa sändare inte uppfyller lagkraven som kan vara värt att tänka på om man ska handla nytt. Strålning är inte att leka med även om den hamnar i magtrakten med kort 2,4-Ghz antenn.

Stig H.

Nexus
2007-07-15, 18:10
Går och funderar på att skaffa ett 2.4ghz system (och sälja min FF9'a 35mhz)...Eller uppgradera FF9'an med en 2.4 modul.
Är ju gammal Futabaräv och skulle gärna köra Futaba, men den här nya JR'en ser mkt lovande ut...

Vad tror ni? Gött mos eller?


http://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=851

http://image.rcuniverse.com/magazine/reviews/851/main_graphic.jpg

du tänker köpa den är dyrt pris nu : 729.99 Dollar = 4 966,34 kr det beror på frakten och tull från USA till sverige ???
blir hög pris ändå


om den ska komma till Sverige då du ska tala med HAB som är Agent General redan nu som är Distribution AB själv för JR Propo !!

det var allt

MVH Steve

:D :D :D

QatHome
2007-07-16, 12:14
Nej jag sade det ska fungera med 9 kanal inte 8 kanal du har fel eller läste där utan du skulle fråga i Futaba som sagt Jag fick veta från direkt i Futaba jag har skickade till dom att fråga om mottagare för 2.4 ghx det spela inte vad där stod i detta ???

gärna fråga dom själv !!

MVH Steve

:shock: :shock: :? :?
Har nu pratat med Minicars och det jag skrivit tidigare stämmer.
För att köra 2.4GHz i en FF9a måste du använda sändarmodulerna TM-7 eller TM-8(om man kör med Futabas grejer) vilka ger dig 7 eller 8 kanaler i sändaren.
Futaba har ju en 2.4GHz mottagare på 14 kanaler R6014FS men om du bara sänder 8 kanaler så hjälper ju inte det.

Vill man köra mer än 8 kanaler via 2.4GHz med en Futaba måste man ha en 14MZ, 12Z eller 12FG med en TM-14 modul för annars går det inte, åtminstone inte än.

Nexus
2007-07-16, 12:46
Hej Hej !!!

vad snacka du fan om ???
vaddå med Minicars jag sade att jag fick från direkt i Futaba inte från minicars då dom vet inte vad gäller det !!!
därför dom sade att det går bra med 9 kanal det finns inte disktuera om här heller för att du tror att det stämmer som du skrev vaddå ???
jag sade att du skulle fråga till Futaba inte till Minicars
då dom vet inte vad gäller det jag hade kontakt med futaba redan i e-mail inte annan än detta
varför du prata om negativa om kanaler 8 hela tiden va ???
det är 9 kanal ska fungera har dom sagt till mig i e-mail inte mer än vad Jag fick se läsa i e-mail !!

MVH Steve

:shock: :shock: :? :?

LAN
2007-07-16, 13:10
Steve, du har helt klart fått fel info från Futaba. Det är ju bara att läsa innantill på Futabas egen site:
http://2.4gigahertz.com/modules/modules-receivers.html

Det finns ingen modul med 9 kanaler, endast 7 eller 8 kanaler erbjuds. Så info från Minicars är helt korrekt.

/Leif

Nexus
2007-07-16, 16:38
hej Leif

vaddå fått fel info från dom ???
Jag fick E-Mail från dom direkt dom har skrev till mig från Futaba Service gjorde jag i USA
Jag hade frågade dom om 9 kanal dom sade det fungera med 14 kanal du läsa inte noga på tabell där stod
det gäller inte modul utan ta emot där stod
jag tala om Receivers är det ska fungera med 9 kanal dom har sagt till mig

inte disktuera om detta här !!!

titta på här bilder följa på lista där är detta:

http://2.4gigahertz.com/modules/module-receiver-chart.gif

MVH Steve

McRegor
2007-07-16, 17:24
Hej,
Kan vi inte avsluta frågeställningen om en FF-9 klarar mer än 8 kanaler med Futabas 2,4 GHz-modul. Trots allt finns det väl bara maximalt 8 kanaler i 2,4 GHz sändarmodulen - om då FF-9:an teoretiskt klarar 8 eller 9 kanaler är rätt ointressant. Futabas 12 resp 14-kanalers-sändare har ju en annan modul som tycks klara flera kanaler men det gäller som sagt dessa sändare.
Hursomhelst är det en spännande utveckling. Om jag förstått det rätt så har (inom kort i vart fall) alla 3 tillverkarna av 2,4 GHz-utrustning moduler till bl a FF-9 så det är väl bara att välja efter tycke och smak.
Hälsningar
Roger

Nexus
2007-07-16, 20:05
Hej Hej hej !!

Jag har fått veta klart inte problem för 9 kanal för ska komma i hösten inte nu i akutell här nuavarande dom sade det ska komma med nya saker
det visste jag redan från början jag behöver inte roliga för detta för att jag ska ha FF9 super med 2,4 GHZ för att ni lyssna inte på mig vad jag har sagt så jag fick e-mail från Futaba Service det är slutdisktuera här nu
dom ska komma nya med Modul och mottagare i hösten......

jag behöver inte vara oroliga för här !!

plus har jag pratade med Kaj redan så gott det är avklart !!

får avsluta här frågor nu så Jag vill inte höra om negativa om saken tack !!
Jag hade rätt om detta visste jag redan !!


MVH Steve

:D :D :D :D

H_enke
2007-07-16, 23:00
Hehe, hur stor roll spelar det egentligen?
Jag tror inte särkilt många använder alla nio kanaler ändå ;)

Men man kan sammanfattnignsvis säga att idag kan man bara använda 8 kanaler ihop med FF9, punkt slut :)

Nexus
2007-07-16, 23:14
Hehe, hur stor roll spelar det egentligen?
Jag tror inte särkilt många använder alla nio kanaler ändå ;)

Men man kan sammanfattnignsvis säga att idag kan man bara använda 8 kanaler ihop med FF9, punkt slut :)

Hej Hej !!!

vaddå hehe ???
är du dum nu ???
vad jag skrev det nyss ???
Jag sade komma hit på hösten det ska blir 9 kanal

du skrev "Jag tror inte särkilt många använder alla nio kanaler ändå"

du läsa inte i manualer heller vad finns innehåller med 9 kanal va ??
t.ex Landställ och beslyningen och Rökare i konstflyg


du vet inte vad du snacka om detta nu för att jag fick från Futaba service vet du vad betyder är ???
det är slut disktuera nu här får avsluta fråga massor här efteråt jag hade fått avklart här nu !!

MVH steve

:? :? :? :?

Stuff
2007-07-17, 02:23
sluta tjaffsa nu
om ja vill använda 9 kanaler så gör ja de om ja inte vill så skippar ja de
kommer de andra prylar till hösten så är de väl bra för oss som vill men man behöver väl inte bråka om de
MvH Stuff

LAN
2007-07-17, 09:15
Håller med om at det är onödigt att tjafsa om detta, men jag skulle gärna fortsätta diskussionen i en sansad ton, så att vi får klarhet i vad som gäller. Jag har själv en FF9, och vill skaffa en 2,4 GHz-modul. Funderar starkt på XPS, men där är det 100% bekräftat att det "bara" blir 8 kanaler.

Steve hävdar (om jag förstått det hela korrekt) att om man använder Futabas modul med 8 kanaler och mottagare med 14 kanaler så kan man använda alla 9 kanaler. Om detta är korrekt, så är det naturligtvis ett plus för Futabas lösning. Men jag har lite svårt att förstå hur en 8-kanals sändare kan skicka 9 kanaler till mottagaren. Eller är det så att Steve menar att det kommer fler moduler med fler kanaler senare i höst? Steve, kan du inte bifoga svaret du fick från Futaba, så att vi får klarhet i detta?

/Leif

T5
2007-07-17, 10:10
"Är du dum eller?" "Vad Fan snackar du om?"

Nexus Tagga ned!
Det här är ett trevligt forum på alla sätt och vis, och bara för att man inte är överrens behöver du inte vara otrevlig.

Att respektera en annan åsikt är liksom grundstenen för en livlig och givande diskussion.

Kör hårt, diskutera och argumentera, men i slutändan ska vi alla vara kompisar och trivas på forumet...


T5 Out

QatHome
2007-07-17, 13:10
Skickade mail förra veckan både till Futaba och Minicars men har fortfarande inte fått nåt svar från Futaba.

Följande fick jag från Minicars


Hej
Den sista siffran på modulen visar hur många kanaler den har, än så länge har vi inte fått några indikationer i från Futaba att de kommer att släppa någon modul med mer än 8 kanaler till FF9:an.


Med vänlig hälsning

Jacob Wahlström
Minicars Distribution AB

From: Jimmy Utterström
Sent: den 12 juli 2007 00:07
Subject: 2.4GHz till Futaba FF9CS

Hej,

Jag har en Futaba FF9CS som jag funderar på att köpa en 2.4GHz modul till och jag ser att det finns TM-7 och TM-8 som ska funka med min sändare.

Enligt vad jag kunnat läsa mig till så anger sista siffran hur många kanaler modulen kan skicka alltså max 8 kanaler med TM-8 modulen, stämmer detta?

Om detta stämmer kommer det att komma en modul med stöd för 9 kanaler eller går det inte med min sändare?


Mvh,
Jimmy Utterström
Huruvida det kommer en sändarmodul med 9 kanaler till FF9an får väl framtiden utvisa.
Det kan ju dessutom dröja då vare sig TM-7 eller TM-8 verkar finnas att få tag på i dagsläget eller är det någon som känner till någon affär som har dom i lager?

Diskussioner och argumentering tycker jag också är helt okej.

Nexus
2007-07-17, 13:14
Håller med om at det är onödigt att tjafsa om detta, men jag skulle gärna fortsätta diskussionen i en sansad ton, så att vi får klarhet i vad som gäller. Jag har själv en FF9, och vill skaffa en 2,4 GHz-modul. Funderar starkt på XPS, men där är det 100% bekräftat att det "bara" blir 8 kanaler.

Steve hävdar (om jag förstått det hela korrekt) att om man använder Futabas modul med 8 kanaler och mottagare med 14 kanaler så kan man använda alla 9 kanaler. Om detta är korrekt, så är det naturligtvis ett plus för Futabas lösning. Men jag har lite svårt att förstå hur en 8-kanals sändare kan skicka 9 kanaler till mottagaren. Eller är det så att Steve menar att det kommer fler moduler med fler kanaler senare i höst? Steve, kan du inte bifoga svaret du fick från Futaba, så att vi får klarhet i detta?

/Leif

Hej Hej Leif igen !!

Det har jag sagt redan om detta därför dom ska komma nya saken i hösten jaa inte akutell för här !!
därför jag fick av dom ...
varför jag skulle ge text från dom nej tack och det räcker att jag berätta för detta
Jag är ärlig alltid att skriva vad har jag sagt japp
.....det ska ordna med FF9 super med 2.4 ghz självklart i hösten
Jag behöver inte oroliga för här och du behöver inte tänka på detta modul utan ska komma bättre saken sen i hösten ... vet inte när ???

sen dom ska testa med 9 kanal modul och mottagare !!

Det var allt

MVH Steve

:D :D :D :D

LAN
2007-07-17, 15:59
I USA gäller följande leveranstider:
7-kanalsmodul/mottagare: Början av augusti
8-kanalsmodul/mottagare: Slutet av september
Info kommer från Tower Hobbies, som ju ägs av Futaba-distributören i USA. Minicars fick ju hem 6-kanalaren ungefär samtidigt som jänkarna, så med lite tur gäller dessa leveranstider även för Sverige.

Vad det innebär för en ev. 9-kanalsmodul är svårt att sia om, min gissning är att det dröjer till årsskiftet minst.

Nu är det i alla fall solklart för alla att med *nuvarande* lanseringar så kan man inte få 9-kanaler med en FF9 på 2,4 GHz, oavsett fabrikat på sändarmodul.

För övrigt har XPS antytt att man jobbar med att "knäcka" Futabas PCM-system, om de lyckas så kan deras moduler med en enkel programuppdatering klara 9 kanaler.

/Leif

Nexus
2007-07-17, 16:03
Hej Hej !!

Huh ???

vad menar du med årskifta ???
jag sade att dom ska komma hit med 9 kanal i hösten !!

vet inte när är fråga om detta
inte vid årskifta !!

Du menar att du prata med minicars ???
är du menar ???

eller vad ???


MVH Steve

:D :D :D

LAN
2007-07-17, 16:23
Det var bara min *personliga* gissning, eftersom 8-kanalaren kommer först i slutet av september (vilket jag tycker är hösten). Det beror väl helt enkelt på vad man menar med hösten :D

Nexus
2007-07-17, 16:37
aha ok nu fattar jag vad du menar det okej inte problem !!

då så jag kan säger det kommer i Hösten med 9 kanal !!
ni får se snart dom
oroa inte dig för detta !!

MVH Steve

:D :D :D