handdator

Visa fullständig version : Problem med laddning



Thomas
2007-07-18, 22:13
Nån som "är hemma"" på Graupner MC12?

Problemet är att med acken i radion tar den inte emot laddning, måste ladda acken lös utanför radion, då funkar det...
Har dissekerat så gott jag kan, och konstaterat att ladduttaget är lött direkt i ett kretskort. Avbrottet i laddkretsen måste finnas någonstans mellan ladduttaget och acken...
:headwal:
Tacksam för tips!

Krille
2007-07-18, 22:16
Sitter det inte en diod som förhindrar att strömen går "bakåt"?

Å i sådana fall kanske det är din laddare som blir konstig pga av detta.

Vad har du för laddare?
Vad står det när du försöker ladda. Blir det "fullt" eller nått annat felmedelande?

Thomas
2007-07-18, 23:14
Sitter säkert en diod nånstans, men med min enorma elektronikkunskap vet jag inte ens hur den ser ut...

Laddaren är en äldre "MW NiCad/NiMh universalladdare" där jag kan ställa laddströmmen.
Fyra dioder indikerar, en "charge" en 40%, en 80% och en fullt.
Laddaren går igång med en analys under en halv minut, sen går den över till laddning. (normalförfarande).
Men just nu indikerar den som om det är för lite ström i de givande 12V-ackarna!
Det är ju inte laddaren som är dålig, däremot är troligen förbindelsen mellan ladduttaget och acken kass...

Har heller ingen spänning ut från ladduttaget på radion, men det ska det väl heller inte vara (dioden)?

Magnus G
2007-07-19, 15:42
Nej precis, det sitter en backspänningsdiod i MC-12:an för att skydda mot felkopplade laddare, men MC-12:an är försedd med en bygling för just det. Så om du tittar på sidan 13 i manualen så finns det en bild som beskriver hur du ska göra.

Thomas
2007-07-28, 20:27
Funka´ klockrent, Magnus!
Tack!
Skumt bara att man måste modda radion NU, (fick byta en glassäkring i laddaren) detta behövdes inte tidigare... då tog radion laddning hur bra som helst!