handdator

Visa fullständig version : Nybörjarfrågor om bensinmotorer



frerut
2007-08-09, 15:34
Börjar närma mig slutet på monteringen av min Ultimate från Peakmodel, så nu börjar frågetecknen hopa sig.

Min första fundering gäller trottellinkaget. Har snappat upp att det är dumt med en stum överföring till servot, då vibrationerna från motorn letar sig in i servot den vägen. Det borde fungera med en Sullivan plaststötstång. Har sett att vissa kör med en vajer och låter fjädern på trottelarmen sköta resten.

På trottelarmen på min Peak 26cc sitter det en stoppskruv som jag antar är till för att ställa tomgången. Ska denna skruv användas? Borde det inte vara enklare att använda trotteltrimmen på radion istället? När man sedan ska stänga av motorn, är det samma metod som på vanliga metanolmotorer? Dvs stäng trotteln helt så dör den?

Vad rekommenderas i drivmedelsväg? Har läst någonstans att miljöbensin, t ex Aspen sätter igen förgasaren med tiden, medan vanlig oljeinblandad 95-oktan inte gör det. Däremot så luktar ju Aspen inte lika vedervärdigt.

Som sagt... många frågor blir det... Hoppas ni kan hjälpa mig reda ut några av frågetecknen!

/Fredrik

Snickarjävel´n
2007-08-09, 18:44
På mina bensinare använder jag plastklädd fiske vajer som löper i ett plast hölje. Funkar kanon. Plockade bort tomgångsskruven på min motor och låter servot styra tomgången vilket gör att jag kan stänga av motorn från radion , praktiskt.

Jag kör på Aspen 4T soppa med Castrol TTS olja som jag har över sen crosstiden.

Ludde
2007-08-10, 00:48
Enligt andra forum så ska tydligen aspen 4t kunna pcka igen förgasare..
sett det på en del ställen..
alltså att folk påstott detta..

Tobbe O
2007-08-10, 06:05
Är det inte oljan som är i Aspen 2T som har kleggat i förgasarna?

Snickarjävel´n
2007-08-10, 09:29
Jag har oxå förstått det som om det är oljan i 2T soppan som kletar igen förknasaren. Soppan i sig ska väl inte ställa till nårra problem. Jag har iaf inte märkt nått än men så har jag oxå bara kört ca 20 liter genom motorn.

QatHome
2007-08-10, 10:55
Bland det jagt läst om miljö bensinen så var Aspen en av det som funkade bättre medans OKs Optima t.ex var riktigt dålig.

Har dock inte själv haft någon erfarenhet av detta men jag ska se om jag hittar tråden.

QatHome
2007-08-10, 10:58
Tråden fanns här på forumet (http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=2866&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=aspen+optima)

Krille
2007-08-10, 11:08
En liten fråga om att man inte skall ha metallstötstång för vibrationernas skull.
Är det inte så att de flässta vibrationerna i en motor uppstår från rotationen av motorn. Alltså går dessa vibrationer i modellens radialled och går därmed inte direkt axiellt med stötstången in i servot.

Och dessutom de vibrationer som går axiellt med planet tas ju upp av trotteln i sig eftersom den rör sig fram å tillbaka.

I min värld så fungerar det så men risken att jag har fel är väll hyfsat stor. Jag har iaf med framgång kört med rak stötstång till bensinmodell. Dock ingen längre tid eftersom modellen gick sitt eget öde till döden efter en kort stund.

Ludde
2007-08-10, 11:16
aaah.. sant.. var lite trött..
helt rätt.. det är 2t som har klister miljöolja i sig..

Ludde
2007-08-10, 11:19
En liten fråga om att man inte skall ha metallstötstång för vibrationernas skull.
Är det inte så att de flässta vibrationerna i en motor uppstår från rotationen av motorn. Alltså går dessa vibrationer i modellens radialled och går därmed inte direkt axiellt med stötstången in i servot.

Och dessutom de vibrationer som går axiellt med planet tas ju upp av trotteln i sig eftersom den rör sig fram å tillbaka.

I min värld så fungerar det så men risken att jag har fel är väll hyfsat stor. Jag har iaf med framgång kört med rak stötstång till bensinmodell. Dock ingen längre tid eftersom modellen gick sitt eget öde till döden efter en kort stund.

kommer köra kullinkar och metallstång till min DL-50, ett BMS 621MG servo= metalldrev.. stort "snabbt" starkt.. bör hålla lääänge..
japp är helt inne på krilles funderingar..

Hoppas få klar den till Skvadern 50 år :-)

Tobbe O
2007-08-10, 11:21
Jag har en bekant som har ett skogsröjnings företag och han har minst 50 röjsågar som enbart går på Aspen 2T.

Han har inga problem med gegga i förgasarna även om dom inte används på vintern.

Förgasarna är ju också likadana som på flygmotorerna.

frerut
2007-08-10, 16:40
Snacka om soppa... :D
Med andra ord är det inga problem med att köra på Aspen, åtminstone inte 4T.

Krille, det du säger angående stötstång och vibrationer låter ju rimligt. Jag har också ett MG standardservo över, så det borde palla med ett tag. Risken är väl att potentiometern slits i förtid, men det lär visa sig.

Nu har jag fått lite mer kött på benen, så hoppet finns om att jag ska få ihop kärran snart! Tack för hjälpen!

/Fredrik