handdator

Visa fullständig version : Formosamotor



2007-09-10, 00:30
Idag när det äntligen var vindstilla skulle jag glad i hågen ut för att begå min andra flygning med Formosan. Jag kastade iväg planet och hann med ca 5 sekunders flygning innan motorn tvärdog, så det blev till att göra en helom och landa. Till min glädje och stora förvåning var det inte fartreglaget utan motorn som gett upp! Det var originalmotorn matad med 2s lipo. PDT_Armataz_02_04

Nu är jag alltså sugen på att skicka iväg mitt livs första beställning till United Hobbies (https://www.unitedhobbies.com) men vet inte vilken motor jag ska ha. Någon av dom där Towerpro combosarna verkar ju lämpliga eller kanske något som går att fästa på pinnen. Alla tips mottages tacksamt!

Cringer
2007-09-10, 15:36
Här kanske det finns lite inspiration...?
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=19082&page=&CurrentMainTopic=2

Glawe
2007-09-10, 16:02
Oavsett vilken motor du väljer så är jag övertygat om att du kommer bli possitiv till unitedhobbies. Jag har beställt där nu 2ggr och dom är verkligen super och leverar snabbt! :)

McRegor
2007-09-10, 16:11
Oavsett vilken motor du väljer så är jag övertygat om att du kommer bli possitiv till unitedhobbies. Jag har beställt där nu 2ggr och dom är verkligen super och leverar snabbt! :)
...under förutsättning att grejorna finns på lager - vilket många tyvärr inte gör. Men finns dom på hyllan så går det hyfsat snabbt.
Hälsningar
Roger

gretzky
2007-09-10, 17:25
Fick hem min första beställning ifrån UH i dag. Tog sex dagar från att jag gjorde beställningen och mindre än halva priset mot här.

Kommer definitivt att handla därifrån igen PDT_Armataz_02_43

1984:an
2007-09-10, 17:49
Jag har kollat & dräglat en hel del på den sidan, det som avskräcker är att allting verkar vara slut, eller iallafall de sakerna jag vill ha...
Helt otroliga priser har dom faktiskt :o

McRegor
2007-09-10, 19:06
Hej,
Jag fick också "hem" idag - ett brev från Posten (Tullen) där dom ville ha kopia på kvitto, kontoutdrag eller annan betalningshandling... Bara så ni vet...verkar därmed som UH gått samma öde till mötes som Aircraft World.
Hälsningar
McR

gretzky
2007-09-10, 20:26
McRegor -

Handlar det om typ en "varning" eller vad innebär det rent konkret?

Att du inte slipper att betala tull??

kenneth67
2007-09-10, 20:31
McRegor -

Handlar det om typ en "varning" eller vad innebär det rent konkret?

Att du inte slipper att betala tull?? rent praktiskt så är det så att du skall betala moms på hela beloppet ink frakt .. å det är 25 % .. som tillkommer flygprylar för privat import skall vara tullfria men en administrativ kostnad tar do istället .....

McRegor
2007-09-10, 20:37
Hej,
Stämmer bra som Kenneth sa.
Dock lite komplicerat just denna gång eftersom de flesta grejorna var ersättning för reklamationer....men det torde Tullen strunta i. Men på fakturan har ju UH skrivit det fulla värdet på alla grejor Får fundera lite över detta innan jag agerar - att betala moms för de grejor jag köpt denna gång ser jag inget problem i men lite osis om man skulle få betala moms för ersättningsprylarna också.
Hälsningar
Roger

kenneth67
2007-09-10, 20:42
Hej,
Stämmer bra som Kenneth sa.
Dock lite komplicerat just denna gång eftersom de flesta grejorna var ersättning för reklamationer....men det torde Tullen strunta i. Men på fakturan har ju UH skrivit det fulla värdet på alla grejor Får fundera lite över detta innan jag agerar - att betala moms för de grejor jag köpt denna gång ser jag inget problem i men lite osis om man skulle få betala moms för ersättningsprylarna också.
Hälsningar
Roger
hmmm men inte fasen skall man betala moms på nått som man "redan" betalat ??! skumt .. men de e ju en statlig myndighet så voi lär inte kunna höjja rösten så dom bryr sig !

McRegor
2007-09-10, 20:48
Hej,
Läste nånstans om fall där man får ersättningsleverans - då skall man tydligen ha nån kontakt med Tullen innan man skickar de felaktiga grejorna åter...men man får väl som man förtjänar - är man slö och inte kollar först så blir det som det blir..tyvärr..
Hälsningar
Roger

2007-09-11, 02:34
Oj! Här har det hänt grejer! Vad tror ni proffs om Den här (https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4711#)? Man vill väl ha lågt kv för 3D va?


Här kanske det finns lite inspiration...?
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=19082&page=&CurrentMainTopic=2

Hur fan får man in ett 3s2000 i en formosa? :?

McRegor
2007-09-11, 07:37
Hej,
Tror knappast du får några problem med att få plats med ett avlångt LiPo-pack - då "Måsen" var ny så flög vi nog samtliga med NiMh-celler i den och även dessa fick plats. Men eventuellt kan du få karva lite i cellplasten.
Beträffande motorn så skulle jag i dagsläget avstå från de s k Bell-motorerna (sån du hade i länken). Numera finns det så många konventionella outrunners så välj gärna en sån istället - handlar du från t ex UH så kostar dom ju inte många dollar...
Jag skulle välja nåt i viktklassen 55-70g med ett KV runt 1000--1200. Betänk att en Formosa inte är en 3D-kärra utan mera åt det konventionella F3A-stuket - om än i mini-utförande. "Måsen" vill gärna ha lite fart så med en motor med KV runt 1000--1200 kan t ex en 9*6" passa - givetvis lite olika beroende på vilken motor du väljer. Dessutom skulle jag undvika "pinn-montering" av rovan - bättre sätta fast den med ett vanligt radialfäste som följer med de flesta motorer. Du kan dock få göra en liten distans i det fallet - annars kommer motorn för långt in i kåpan. Apropå kåpan så är den tunn och skör. Du kan redan från början förstärka den lite genom att tejpa på insidan - då blir den om inte annat lite segare.
Hälsningar
Roger

2007-09-12, 01:52
Tack för tipsen!

2007-09-12, 02:00
Vilka märken på motor och reglage av dom som UH har ska man satsa på då?