handdator

Visa fullständig version : Fundering över sändare inköp



Sigun
2007-09-13, 23:19
Hej hopp
Ni som vet .. kan ni svara på vilken man ska välja

Har funderat på 2.4Ghz sändare men de verkar vara lite svajigt med hur de kommer utvecklas så därför tänkte jag hålla mig på 35Mhz så länge.

Har funderat på dessa två sändare i prisklassen runt 2000kr

Futaba FF7 7 kanaler, med 10 modellminnen
http://www.fullkontroll.se/futaba-kanals-computerradio-p-2186.html

Eller
Graupner MX-12 6 kanaler,10 modellminnen
http://www.fullkontroll.se/graupner-mx12-4722-p-866.html

är de bara fråga om smak och tycke vilken man väljer eller är de några större skillnader mellan dem ??

/Martin

Impulze
2007-09-14, 00:33
Kan inte direkt vad som skiljer dom båda åt, men jag är jättenöjd med min Futaba FF9 som är storebror till FF7 så nöjd tror jag du blir om du köper en sån.

Angående 2.4Ghz så flyger jag med 2 st som har Futaba 6EXA (tror jag) 2.4Ghz och dom är nöjd med sina system. Jag har till och med kört mina videogrejjor på 2.4Ghz systemet utan att dom märkte av nått men jag fick därimot flimmer i videobilden från deras sändare.

Nackdelen är väl att mottagarna är dyra om man ska ha i flera plan utan att flytta om dom.

//Matte

T5
2007-09-14, 09:21
Har funderat på 2.4Ghz sändare men de verkar vara lite svajigt med hur de kommer utvecklas så därför tänkte jag hålla mig på 35Mhz så länge.

Mjaa?, 2.4 är garanterat här för att stanna. Titta på Spectrum DX7, mkt bra och populär sändare. Tycker du gör bort dig lite om du köper en splirrans 7ch sändare på 35mhz. Om du nu 'måste' ha 35mhz så köp en billig begagnad av någon som hoppar på 2.4ghz tåget.

(Jag bytte från FF9 till DX7 och är så himla nöjd. Kanonsändare, klockrena funktioner och alla fördelar som 2.4 ger... mkt bra IMO.)

Sigun
2007-09-14, 14:14
De tråkiga med DX7:an är väl att den riskerar bli underkänd i framtiden då den ligger på fasta kanaler på 2.4Ghz bandet, och de tråkiga med Futaban:s FAST system är ju som Impulze skrev att mottagarna är så fasligt dyra.

Därav min tanke att forsätta på 35Mhz tills de dyker upp en bättre lösning på 2,4Ghz bandet.

Dessutom hittar man mottagare till alla mina projekt för runt hundralappen istället för tusenlappar. Så jag tänker nog införskaffa mig något för 35Mhz..

Men är de någon som har en FF7 eller FF9 eller någon Gruapner MX12,MX16 som de väldigt gärna vill bli av med för en billig peng så protesterar jag givetvis inte mot detta :) ..

/Martin

McRegor
2007-09-14, 17:20
Hej,
Ladda gärna ner manualer från Internet och kolla vilka funktioner som finns och hur enkla dom är att programmera.
En svaghet på både MX-12 och 6Exa är att dom saknar bra timerfunktioner - väldigt användbart för elflygare. Min FF-9 har jag för eldrivna modeller programmerat så att timern drar igång varje gång jag passerar ca: 5-8 % av trottelutslaget - alltså då motorn börjar gå. Drar jag ner trotteln till noll så stannar timern. Därmed har jag mycket bra kontroll på motortiden. Såvitt jag sett har FF-7 också den funktionen. Futaba-manualer (på Svenska) hittar du här - http://www.minicars.se/manualer.htm
Hälsningar
Roger

Ludde
2007-09-15, 01:24
Köp gärna någon av dessa om du vill.. dock är det vansinnigt..
varför köpa en radio med gammal teknik????

DX7 finns.. trots olyckskorpar .. bla bla bla.. den är för stark, E hit E dit--

Köp en radio som är säker.. inte en 35MHz som HAR klart större potential att orsaka olycka eller skada..
2,4 är kung.. alla ni som snackar om annat.. jämför med 35.. lagar hit eller dit.. spelar ingen roll om din klubb inte godtar dx7, dom kommer snart vara snälla att med godhand inse att dom är gamla j__a ...... ryttare

Men tänk vad kanon 35 är? som har kanaler som inte alls går att använda i närheten av stora SR radio sändare, men fatta.. det finns en uppsjö av idioter.. testar min kärra i depån... ajjdå.. någon dog.. var det inte olyckan i polen som skulle kunnat undvikas med detta?? men just ja.. den va ju inte laglig..

Köp en DX7 eller vänta på Futabas nya 7 eller 9:a, kommer nog snart..
köp INTE en 35. .vem fan går till bilhandlarn å frågar om dom kan få sin nya bil med förgasare???

Ludde
2007-09-15, 01:37
Ursäkta om det lätt lite hårt, spårade ur lite..
köp en 2,4, annars vänta på en bättre 2,4 om du saknar nått.. tex. Futaba 9 2,4.. kommer nog bli najs..

retar upp mig på idioter som värdesätter deras klubblag/SMFF lokalt på fältet! alltså utan tävling, så pass hårt att dom förbjuder dx7... totalt.. vilka jävla satans nötter, vad är säkrast? en DX7 eller VILKEN 35:a SOM HELST

det går inte att tävla mellan 2,4 å 35 MHz tekniken..
Det vore att våldta 35MHz totalt.. vore inte enns en ärlig fajt..

euuh.. sry.. köp inte 35.. :-)

freddan_6
2007-09-15, 06:49
Jag går själv i tankar på att byta sändare, jag har en Hitec Flash 5X som jag vuxit ur (antal modellminnen känns just nu mest, men även problem med DLG).
Jag tänker vänta tills mottagarna blir billiga.

Om tekniken kan man säga att DSSS liknar 3G medan FHSS liknar GSM. Jag har dock inte fått klarhet om chip hastigheten på DSSS som man borde veta för utvärdering. Den avgör hur många som kan dela en kanal.
Futabas site http://2.4gigahertz.com/ visar en kommande intressant radio 7C.

m.v.h. //Fredrik

Sigun
2007-09-18, 21:45
hmm inte någon övervägande majoritet i röstningen :) 6-6 just nu..

Har lite beslutsångest över vad man ska köpa. Har ju inte tänkt tävlingsflyga så de är inte därför som jag är mot DX7:an men den är dock dubbelt så dyr om man jämför med en FF7.

Iofs kan man beställa den utomlands för samma pris som jag får ge för en FF7 här hemma i Sverige :)

Kom igen och ge lite förslag nu boys.. eller iallafall kan ni väl lägga en röst på vad vi ska köpa ??

/Martin

Mr J
2007-09-18, 21:56
Nu kör jag 35 MHz och har en hyfsat ny JR PCM 9XII, jag har en 10-15 mottagare som jag kan använda med samma sändare, därför blir det orimligt dyrt om jag skall byta ut hela klabbet på en gång till ny teknik.
Därför lär det nog dröja innan jag byter.

Men om jag vore ny inom hobbyn så hade jag nog inte tvekat, då hade jag väntat ett tag tills byråkrati och regelverk angående 2,4GHz har lugnat ner sig lite och sen satsat på en bra sådan anläggning.
Det är ju en gyllene chans att skaffa prylar för framtiden redan från början, innan du har köpt på dig en massa grejor.

Sigun
2007-09-18, 22:05
Man blir ju lite ledsen när man läser sånt här ...

http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=138857

och om man inte vill vänta på att saker och ting ska ordna sig så kanske man ska köpa 35Mhz prylar så länge. De har ju fungerat så pass många år innan utan större problem så varför skulle de vara dåligt att köpa på sig en 35Mhz sändare nu.

/Martin

wesse
2007-09-18, 23:21
kör futaba o känn dig som en man..

tillomed Elvis hade futabaradio..........

Sigun
2007-09-18, 23:38
Jag är allt sugen på Futaba FF7..

Men nu såg jag något intressant här..
http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=120_122&products_id=1084
och här:
http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=120_122&products_id=5161

Båda dessa modeller är utseendemässigt väldigt lika. men den senare kommer gå på 2,4Ghz bandet

Någon som vet om de kommer komma 2.4ghz moduler till den övre FF7:an ?? isåfall är de inte mycket att tveka på. Då kommer de bli en FF7 35Mhz nu och så kan jag eventuellt i framtiden någon gång när diveserse byråkrater bestämt sig köpa till en 2.4Ghz modul och köra där.

Godnatt

/Martin

Per P
2007-09-18, 23:45
Jag har haft (ligger visserligen kvar här hemma) en Futaba FF7, och det är utan tvekan en jättebra radio!!!

Behövde fler kanaler, annars hade jag inte bytt!

(Sen som Wesse säger, kör Futaba o känn dig som en MAN)

McRegor
2007-09-19, 07:59
Hej,
FF-7 saknar liksom de flesta andra något "billigare" sändare separat HF-modul - följdaktligen kommer du inte att kunna byta HF-modul till t ex en 2,4 GHz. FF-9 och uppåt är Futabas "modulsändare" där du dels kan byta frekvensområde, dels byta mellan kristall/syntes samt numera också välja att flyga på2,4 GHz-bandet.
FF-7 i 2,4-utförandet är nog en bra bit bortom horisonten tidsmässigt som det verkar just nu. Men jag är övertygad om att det kommer att bli ett alldeles utmärkt val i den prisklassen när den väl kommer.
Men varför inte leta rätt på en begagnad Futaba FF-9 ? Då får du en ännu mera kompetent radio som du dessutom kan "uppgradera" till 2,4 GHz när du känner dig mogen för det.
Hälsningar
Roger

Wåfflan
2007-09-19, 09:59
Jag skaffade en Futaba FF9 Super för att stegvis gå över till 2,4. Genom att skaffa 2,4 modulen till FF9:an och en 2,4 mottagare kan jag flyga båda systemen, och byta ut mottagare efter mottagare i mina plan.

Slipper flytta runt mottagare och slipper köpa alla mottagare på en gång.

QatHome
2007-09-19, 10:39
Kör själv en FF9 med XPS 2.4GHz modul vilket än så länge fungerat klockrent och vill jag flyga nåt plan med 35MHz mottagare så byter jag modulen men på sikt vill jag nog byta så jag kör antingen eller.

Futabas 12FG 2.4 eller liknande känns lockande men kostar ju tyvärr en hel del.

Sigun
2007-09-20, 20:36
Tackar för all hjälp och alla tips..

Har beställt en DX-7:a idag.. :)

/Martin