handdator

Visa fullständig version : GWS - Estarter



CAD:ar'n
2007-10-24, 10:29
Hallå allihop! :D

Jag har funderat på att köpa mitt första flygplan
(dvs. istället för att bygga det själv ;) )

Jag har kollat på Estarter från GWS, är det ett bra eller dåligt plan.

Går det lätt att flyga, har bara flugit Silverlit ;)


Går det lätt att laga frigoliten?


Någon som har ett bättre förslag/ fler tips? :roll:


Vad är fördelen med ett "traditionellt" byggt plan i balsa och furulister, ex ELajban från Bo Gårdstad.


MVH CAD:ar'n

wmjoers
2007-10-24, 11:05
Kika på Multiplex modeller i Elapor material

Elapor är nästintill oförstörbart (påminner om matriallet i cykelhjälmar) och om det ändå går sönder är det enkelt att limma med CA + kicker (vanlig inte foamsafe). Enligt uppgift ska även epoxy funka bra.

Gissar att modellerna som är att jämföra med GWS's Estarter är Magister eller MiniMag.

McRegor
2007-10-24, 11:44
Hej,
Vill du bygga själv i balsa så har Stevens Aero en mycket bra nybörjarkärra i byggsats - Squirt 400 - http://www.mft.nu/?pid=221703
Den är laserskuren så passformen är perfekt.
Dessutom är den mycket stabilt byggd men trots det inte speciellt tung.
Fungerar bra med en direktdriven vanlig borstad 400-rova men med dagens priser på borstlösa så skulle jag ändå rekommendera en sådan. Frånsett mera kraft så får man ju också längre flygtid på samma acke.
Du kan kolla lite om vad jag skrivit om min - http://www.mcregor.se/SASquirt400.htm
Den har "bara" sidoroder med det fungerar utmärkt. Med borstlösa setup:en så rollar den t o m riktigt hyfsat.
Sen finns ju också t ex Airmedias 100 cm "EPP-seglare" som kan konverteras till elkärra - lite tips kan du finna här - http://www.mcregor.se/DavidsEPP100.htm
Slutligen frågade du om Ellajban och den är väl fullt OK som nybörjarkärra men jag föredrar helt klart Squirt 400 i den jämförelsen. Men vill du läsa lite om mina - vid detta laget något "gamla" - erfarenheter av Ellajban så finns de här - http://www.mcregor.se/ElLajban.htm
F ö är givetvis tipset om Multiplex-maskinerna mycket bra om man vill ha en hållbar "plastmaskin". GWS-kärran är byggd i mera frigolitliknande material vilket tyvärr inte alls är lika hållbart för misshandel..:)
Hälsningar
Roger

pgrts
2007-10-24, 12:55
Hallå allihop! :D

Jag har funderat på att köpa mitt första flygplan
(dvs. istället för att bygga det själv ;) )

Jag har kollat på Estarter från GWS, är det ett bra eller dåligt plan.

Går det lätt att flyga, har bara flugit Silverlit ;)


Går det lätt att laga frigoliten?


Någon som har ett bättre förslag/ fler tips? :roll:


Vad är fördelen med ett "traditionellt" byggt plan i balsa och furulister, ex ELajban från Bo Gårdstad.


MVH CAD:ar'n
E-starter är ett bra plan - det kan många intyga.
Det går lätt att flyga men kan nog inte alls jämföras med silverlit.
E-starter är mycket mera likt ett modellflygplan än en leksak.
Det går lätt att laga frigolit om man har rätt sorts lim och följer anvisningarna.
Tips har du fått redan...
Balsabygge har inga direkta fördelar jämfört med en bra frigolitmodell under förutsättning: att man är nybörjare och tänker "landa hårt" eller att man tycker utseendet är väldigt viktigt.

Något tips på alternativ om du bara har flugit silverlit:
En modell med skjutande propeller bakom vingen - Wingdragon med flera - kommer att ge dig mycket mera flygtid utan att vänta på reservdelar. Köper du separat radioutrustning i stället för RTF så finns som tidigare nämnt Multiplex Easy Star som är hållbarare än GWS E-starter. /Patrik

sm3xrq
2007-10-24, 23:27
jag har en e-starter och det är den enklaste modellen jag har någonsing flugit ... ända nackdelarna some jag ser med den är att den är av friggo och därför lite jobbig att limma hela tiden och om man stoppar i en motor på ca 500W så tar inte skeven så bra :P

pgrts
2007-10-25, 07:37
om man stoppar i en motor på ca 500W så tar inte skeven så bra :P
Använder man skevroder på en raket?

CAD:ar'n
2007-10-25, 15:08
Först, ett stort tack! :D

:oops: Borde förstås talat om att jag redan har en MX12:a servon och motorpacket (en borstlös GBx motor :D )



Jag är faktiskt lite intresserad av ett plan i Elapor eller liknande material, gärna med en skjutande propeller för att spara min motor ;)


:roll: Finns det ev någon bra ritning på ett balsaplan med skjutande propeller :roll:

sm3xrq
2007-10-25, 21:07
om man stoppar i en motor på ca 500W så tar inte skeven så bra :P
Använder man skevroder på en raket?


jag försökte och det funkade inget vidare... sedan la jag planet på hyllan, eller rättare sagt i garderoben

CAD:ar'n
2007-10-26, 12:34
Först, ett stort tack! :D

:oops: Jag borde förståss taltat om att jag redan har allt utom planet, dvs en MX12:a servon, motor och fartreg. :oops:

Är intresserad av Elapor och liknande hållbara material, skulle gärna vilja ha ett plan med skjutande propeller (för att spara min motor ;) )


:roll: Någon som känner till en ritning på ett balsa-plan med skjutande propeller, som är ett bra nybörjarplan :roll: