handdator

Visa fullständig version : Problem att flyga rakt - känslig på höjdrodret



clarence
2007-10-24, 22:54
Har konverterat en el-maskin till metanol och har en fundering:

Om jag flyger rakt fram är planet väldigt känsligt på höjdrodret. Om jag snabbt ger ett litet dykroder så fortsätter planet därefter i en svag dykande båge. När jag ger ett snabbt höjdroder så fortsätter planet i en svagt stigande båge... alltså lite svårt att få planet att flyga helt spikrakt... Det upplevs som jag skulle ha ett glapp i höjdrodret eller att servot skulle centrera dåligt, men linkaget är stumt och jag har ett digitalservo samt inget glapp.

Någon som kan lista ut vad som är problemet? Kan det ha att göra med bränslet i tanken som flyttar tyngdpunkten?

Krille
2007-10-25, 07:59
Hur stora maxutslag har du? har du en 3d kärra med t.ex +/-50 graders utslag kan du uppleva detta.

Sen kan servot centrera dåligt även om det är ett digitalservo.

Om du har lika/liknande servon på nått annat roder i kärran prova å byta. Försvinner det så är det antagligen servot. Försvinner det inte så har du iaf uteslutit en sak.

DrHanke
2007-10-25, 08:24
på krilles linje prova att flytta in linken på servo armen, låter som du har dem ytterst på armarna nu..?

clarence
2007-10-25, 08:29
Ja, jag har stora utslag för 3D, men flyger med små utslag när detta problem uppstår. Har ett likadant servo så att jag ska testa att byta. Sedan sitter linken långt ut så att även detta ska testas... tack för info. Återkommer efter nästa flygning.

McRegor
2007-10-25, 08:50
Hej,
Har du stora maxutslag men flyger med små utslag så är det ju inte så konstigt att du kan uppleva att servona inte centrerar ordentligt. Utanpå detta så kan ju "dåligt" linkage också påverka centreringen i allra högsta grad - både glapp i anslutningarna liksom ev friktion i stötstängerna.
Du kan ju testa att flytta UT linken på roderhornen - då bör du få ett stummare roder och mindre påverkan om inte servot centrerar 100 % vilket inte är så ovanligt. På motsvarande sätt kan du flytta IN linken på servooket - du får visserligen mindre maxutslag men du får väl överväga vad som är viktigast. Samt se över hela linkaget - har du t ex "rör-linkage" så kan friktionen bli såpass hög att det påverkar centreringen för i vart fall analoga servon.
Hälsningar
Roger

gimbo
2007-10-25, 10:27
Har du möjlighet på din sändare.
Så prova även exponentiella utslag för att göra ditt
höjdroder mindre känsligt vid små utslag.
Men innan så följ råden ovan så du har en bra förutsättning
rent mekanisk först.

McRegor
2007-10-25, 10:44
Hej,
Håller givetvis med Gimbo - med stora utslag är det nästa ett krav att ha rätt mycket expo. Men det räcker som sagt inte om t ex linkaget inte är bra rent mekaniskt.
Hälsningar
Roger

Krille
2007-10-25, 11:14
Fast expo har inget med hur bra servot centrerar när man släpp spaken ;)

Det som kan hända är att när du släppt spaken så centerar inte den utslaget helt utan ger lite "dyk" eller "höjd" även fast spaken är släppt. Dettta kan då minskas med expo.

Men jag tror det är stora mekaniska utslag som är boven. Jag har välldigt lite samma fenomen på min rock'n roll F3A/3D kärra. Även med riktigt högprestanda servon.

Rune E
2007-10-25, 11:39
Jag tycker det verkar som att modellen är baktung. Det var i alla fall orsaken till att min pylonkärra uppförde sig som du beskriver

gimbo
2007-10-25, 11:59
Fast expo har inget med hur bra servot centrerar när man släpp spaken ;)

Så sant om det är så att det inte centrerar. Uppfattade det som att den
var för känslig i roderutslaget.

clarence
2007-10-25, 13:47
Det verkar kunna vara 3 saker:
1. Den är baktung (vilket jag tror/vet den är)
2. Servot centrerar inte perfekt (kan det vara, ska kolla detta), alternativt att linken sitter för långt ut på servoarmen.
3. Linkaget glappar/går trögt (tror jag inte i mitt fall)

Ska kontrollera vid nästa flygning...

Krille
2007-10-25, 16:10
Nu ska jag sticka ut näsan å motsäga rune lite. Fick en tanke på att visst kan det bli så när modellen är baktung.
Men jag tror detta är att gena förbi själva problemet, har man en baktung kärra blir denna kännsligare för roderutslag, vilket resulterar i att är det lite glappt så kommer detta märkas.

Medans är kärran mer framtung så kommer inte det lilla glappet märkas av eftersom du hela tiden måste ha lite höjd trimmat för att hålla upp nosen.

Jag säger inte att det är såhär. Men det tror iaf jag. Observera att jag tror :)

Det viktigaste prova en sak i taget å skriv här när du kommit fram till problemet, så detta kan hjälpa oss andra modellflygare i framtiden.

Ålänning
2007-10-25, 18:21
Jag hade ett flyg som var tokkänsligt på höjdrodret... lade 35 gram bly
under nosen och flyget går som en dröm. Sån otrolig skillnad! På en
Trainer 40 iofs, men ändå...

Sigun
2007-10-25, 23:16
En TP balanserare är nog väl investerade pengar för alla modell flygare ! Många lustigheter kan nog undvikas om ett plan är rätt balanserat.

http://www.mamut.net/hab_ab/10023850.jpg

Finns tex på HAB artikelnr : 10023850

Kostar 299kr

Att väga är att veta

/Martin[/i]

Krille
2007-10-25, 23:36
Annars går det alldeles utmärkt att räkna ut TP. det enda du behöver är en vinkelhake, lite grejer att palla upp kärran i våg med, tummstock samt 2 vågar, en för huvudstället å en för sporen/nosen. alternatift 3st.

sen är det bara lite matte så får man fram TP på milimetern :)

Perfekt på antingen stora modeller som är bökiga att lyfta, dubbeldäckare där sådana dära mätare ofta inte kommer åt. Eller riktigt små kärror bara man har nogran våg.

Sigun
2007-10-26, 07:34
Låter som ett dyrare alternativ.. en tumstock kostar väl snart 100kr och en våg runt 2-300kr :)

wesse
2007-10-26, 09:03
Låter som ett dyrare alternativ.. en tumstock kostar väl snart 100kr och en våg runt 2-300kr :)

tummaträ är förlegat sigun de e digitalt som gäller o kostar lika mycket..enklas är väl att ta pekfingrarna höfta opp va en tyck tg ska vara dit me fingrarna o vips så är tyngdpunkten på tiondelen..så gör jag o jag är inte ens en ingenjör.....

gimbo
2007-10-26, 09:48
Låter som ett dyrare alternativ.. en tumstock kostar väl snart 100kr och en våg runt 2-300kr :)

tummaträ är förlegat sigun de e digitalt som gäller o kostar lika mycket..enklas är väl att ta pekfingrarna höfta opp va en tyck tg ska vara dit me fingrarna o vips så är tyngdpunkten på tiondelen..så gör jag o jag är inte ens en ingenjör.....

Det är den mest hållbara varianten. Funkar klockrent!


(tanke)
-Jag såg två piloter under var vinge på Arlanda som lyfte planet så för att
kolla att CG låg rätt innan start :P Hahahahaha!

Krille
2007-10-26, 12:16
Jag tycker det verkar som att modellen är baktung. Det var i alla fall orsaken till att min pylonkärra uppförde sig som du beskriver

Kanske att det är dyrare. MEN jag slipper riskera att skada modellen. Speciellt om du har en tyngre maskin med sprygelvinge så kan det vara lite vanskligt eftersom du får hela tyngen av maskinen på 2 små ställen, å det är inte säkert sprygeln klarar detta.

Sen om man tycker de är skoj med matte så går det ju att räkna ut antingen hur mycket vikt jag ska lägga på ett speciellt ställe för att TP ska hamna där den skall. Eller om du har t.ex en ack på 100g så går det räkna ut vart den skall vara :)

Men oftast brukar jag använda tumme eller annat primitift sätt :)

clarence
2007-10-29, 21:31
Nu har jag tittat över modellen och återkommer med en uppdatering.

Jag hade bestämt för mig att det inte skulle vara något glapp i servot/linkaget, men så var inte fallet. Det fanns ett litet spel i servoarmen som gjorde att rodret glappade en del.

Dessutom centrerade inte servot perfekt. Rodret stannade alltså inte på samma vinkel efter att jag gett höjd eller dyk.

Jag har nu gjort om linkaget och flyttat in linken på servot vilket minskar glappet och förbättrar centreringen. Har inte flugit ännu men det känns som att detta var orsaken till felet. Tyvärr har jag nu mindre utslag så att flyga 3D kan jag troligen glömma just nu...

kenneth67
2007-10-29, 21:47
centrerar inte servot så byt! det blir bara bökigt å flyga nar du får mota roder hela tiden ...... å vill du riktigt stumt så ska du använda push/pull system lite bök men helt klart värt det .. i synnerhet sid roder om du sk kniva !

McRegor
2007-10-29, 22:32
Hej,
Frågan är väl snarast HUR mycket fel det centrerar...
Med stora utslag blir det ju ofta en del centreringsfel, tyvärr. Men eftersom t ex en 3D-kärra - som kräver stora utslag - inte flyger med samma exakthet som t ex en F3A-kärra och oftast också flyger med klart lägre hastighet så behöver detta centreringsproblem ändå inte betyda så mycket - men det är ju beroende på HUR mycket det slår fel givetvis.
Sätt på en lång "pinne" på ett servook - kanske 10 cm från servookskruven radiellt utåt - och mät sen centreringsnoggrannheten. Den torde diffa en hel del även mellan likadana servon... Dock kan man ju hoppas att dyrare servon är jämnare i kvaliteten och att digitalservon orkar hålla mittläget bättre än analoga...Men vill ni tro att alla servon centrerar perfekt så låt bli det testet.. PDT_Armataz_02_11
Gör ni testet så vet ni ju å andra sidan vilka servon ni kan lita på - och vilka som passar bäst som trottelservon...PDT_Armataz_02_03
Hälsningar
Roger