handdator

Visa fullständig version : vartal på huvudrotorn?



CAD:ar'n
2007-11-07, 10:42
Hej!

Vad ligger vartalet på huvudrotorn på, ungefär?

Jag ska bygga en heli och funderar på hur stor centripetal/centrifugalkraft det blir på rotorbladen.

jag räknar med att ha en rotordiameter på 50-60cm och helikoptern kommer väga runt 250-300 g

(kom fram till att det är rätt stora krafter och höga hastigheter på de där rotorbladen :o )
(ska ha konstant vartal på min borstlösa elmotor :D )


Någon som vet :roll:

T5
2007-11-07, 10:48
2000-3000rpm för en liten elis

CAD:ar'n
2007-11-07, 10:54
Jag räknade lite på det och med tyngdpunkten 20cm från centrum och en vikt på 5g och 2500rpm blir det 62N per blad!!!

tror ni att två små kullager klarar ta 62N (dvs 6 kg statiskt)???

det låter inte bra :(


Men tack för hjälpen! :)

vad bör ett blad väga ungefär, om jag gör det i balsa och med vikt längst ut?

T5
2007-11-07, 12:10
Alltså, ska du scratchbygga en helikopter? Vill inte låta negativ, men det lär vara svårt att få allt att funka, det är många rörliga delar och allt måste vara i balans.
En heli med 50cm rotordisk är grymt liten och svår att flyga, ett hemmabygge torde vara ännu svårare att få flygbart då det är ganska mycket design och tester från de stora tillverkarna för att få¨en fungerande helikopter...

Blad köper du förslagsvis på närmaste hobbybutik, finns i olika matrial och längder.


I bladgreppen på en RC heli sitter sk. "Thrust bearings", det är lager som fungerar under tyngd. (g kraften från rotorbladet)

CAD:ar'n
2007-11-08, 09:40
Tack för tipset, ska höra efter om jag kan få tag på såna där kullager!

(Thrust bearings är väl något liknande ett axial kullager)


För övrigt, det är utmaningen som är rolig! :D

det var här (http://www.angelfire.com/blues/heli_project/) jag hittade insperation till mitt projekt



Tack så mycket T5!