handdator

Visa fullständig version : Tips på Mottagare till en Graupner / JR MX16 önskas



Deep Purple
2007-11-07, 22:21
Jag har gjort en nystart på RC flyg efter ett uppehåll på 13år ... :)
Köpte nyligen en ny MX16, och behöver 3-4st mottagare till några olika kärror

Att köpa lösa R16Scan syntes mottagare som följde med radion
kostar ca 750:- st :?

Vad finns det för billigare ( men bra ) alternativ om jag vill ha syntes, dvs utan kristaller ? :roll:

Om jag väljer mottagare för kristall, vad finns det för bra billigare alternativ då ?

Lönar sej en tysk import via webshop på 4 mottagare ?
vilken firma isåfall ?

Magnus G
2007-11-08, 09:13
Staufenbiel (http://www.modelhobby.de/) tar €61,90 för R16Scan, så det blir billigare att beställa den från tyskland.

Men är väl lite frågan om vad du ska ha mottagarna i för slags plan också, för om du inte måste ha 8 kanaler så finns JR:s RS70-mottagare vilket i praktiken är samma mottagare som R16Scan (det är ju JR som tillverkar Graupners sändare/mottagare/servon) men i 7-kanalsversion.
Finns hos Al's Hobbies (http://www.alshobbies.com/) i England för £34 (ca 450:- med internetrabatt och dagens pund kurs).

Billigare än så blir nog svårt att hitta syntet-mottagare för, "vanliga"-mottagare finns billigare, men då kristallen kostar runt 100-lappen så blir det inte så mycket billigare och dessutom är ofta de billigaste mottagarna av enklare typ med kortare räckvidd tänkta för mindre elplan och slowflyers.
Men ett mycket bra och billigt alternativ för just mindre elplan etc är Hitecs HSF-05MS micro, kostar 200:- (kristall tillkommer) hos Al's Hobbies.

Deep Purple
2007-11-08, 22:41
Tack för svar Magnus :)

Hos Al´s i England stod det på JR RS70:
£33.99 including 17.5% VAT £28.93 excluding VAT
Vad gäller vid export till Sverige ?
Sen tillkommer moms + tull ?

Nej jag behöver inte 8 kanaler, har förhållandevis enkla kärror

Hur fungerara ett ev. garanti åtagande på en importerad motor, mottagare, el dyl ?

Tar den Svenska generalagenten hand om garanti fel på prylar som privat importerats ? Någon som vet ?

Magnus G
2007-11-09, 11:13
Storbrittanien är med i EU så du betalar deras moms (VAT) men ingen extra tull eller moms i Sverige.

Vad gäller garantin så tror jag att du får vara beredd att skicka JR mottagarna till England om du köpt dem där. Men det är inte så illa som det låter då MacGregor (den engelska grossisten) har en mycket bra service-organisation och portokostnaden till England är marginellt högre än innom sverige(!).

kenneth67
2007-11-09, 13:09
har själv köpt 3 st sånna här kanon mottagare ... å vettigt pris ! http://www.rc-butiken.se/index.php?act=viewProd&productId=568
kper du ett gäng så går det säkert att pruta på priset tomas är inte omöjlig!

Deep Purple
2008-01-13, 15:04
Det blev en RS70 från Al´s i "jolly good England"

460:- hemma å klart för en syntesmottagare
En pund = 12,72sek men ta £ x 13,5 så blir det priset hemma o klart ink porto

OBS denna RS70 har INTE 35mhz B bandet

Futaba std servo S3003 för 84:- / st är inte heller så dumt :)
( pack of four )

Så det funkar bra att handla fr dom där som dricker the :badgrin:

Hej hopp ...