handdator

Visa fullständig version : Inställningar



Glawe
2007-11-12, 11:00
Hallå,

Jag har suttit i simulator nu ett antal timmar och bitit mig i läppen. Upp i luften är inga problem. Hovring går bra om man kan räkna att helin skall få lov att röra sig i olika hastighet i en 100meters radie. Landa utan reperation är bara att glömma..... ända tills att jag satte 70% expo i min sändare. Jag vill inte påstå att jag är bra på att hovra, men det går mycket mycket bättre och jag klarar att landa utan haveri 9 av tio gånger.

Frågan är bara. 70% expo, är det inte rätt mycket ? Och vad kör ni med för inställningar i era helis ?

Mr J
2007-11-12, 11:18
Nu är jag ju ingen helikopterflygare, men 70% expo låter vansinnigt mycket, jag har aldrig använt mer än hälften på något plan.
Rent spontant känns det som att du har åt pepparn för stora roderutslag om du måste ha så mycket expo för att få kontroll.
Jag hade provat att justera ner utslagen och minskat på expon.

Heda
2007-11-12, 11:23
Är inte det där smaksak

Jag e ju superfärsk på heli, har en raptor som gått drygt 10-12 tankar, hade 30 expo från början för någon sa att det var bra (!)

Expo på stjärten e helt borta å nu e jag nere på 10 på övriga kontroller....

Det e väl en smaksak och beror väldigt mycket på heli och radio mm

Glawe
2007-11-12, 11:28
Jag kör med default inställningar i phoenix och default helimode (forrumom expon då) i min dx7a. Tycker själv det låter mycket. Det va därför jag poppade frågan hehe

Ekis
2007-11-12, 11:48
Mellan 50 och 100 expo är inte ovanligt på en helikopter. Jag kör med 60 på min Predator(irl) och då flyger den finfint. Med ingen expo kan man få en oerhört stirrig helikopter. Allt detta beror på den mekaniske setupen, varvtal mm. I en simulator beror det framförallt på vilken helikopter man valt och dess uppförande styrs ju helt av parameterfilen. Det går inte att säga att ett värde generellt över 50 är galet. Expo måste anpassas av piloten och hans flygstil. Tycker du att det känns ok med din expo inställning så fortsätt med den. Helikopter ÄR svårt. Det tar i allmänhet flera år att bli en säker pilot. Såvida man inte är ett underbarn.

Glawe
2007-11-12, 11:53
Gött, då vet jag iallafall att jag inte är ute och reser ;)

T5
2007-11-12, 14:48
Du har garanterat max på ändlägena, dvs "servona" på swashen har 100% travel.
Dra ned utslagen (eller dual rate) till 60% och kör 30% expo så kommer det att lugna ned sig ordentligt.

På min MiniTitan flyger jag 60% swash (servona begränsade till 60% utslag) och 30% expo *gäsp* :)



Det är samma tänk som att du har ett aerobatiskt flygplan med jätteutslag, den blir lite stirrig.
Mindre utslag och lite expo lugnar ner det hela.

Glawe
2007-11-12, 15:00
Mmm okej. Kör ju faktiskt dual rate på min zagi. Den är sjukt känslig med när jag har 90 graders maxutslag (och sjukt rolig att stört-roll dyka från 300 meters höjd). :)

Skall testa det när jag kommer hem

knas
2007-11-13, 10:12
Mellan 50 och 100 expo är inte ovanligt på en helikopter. Jag kör med 60 på min Predator(irl) och då flyger den finfint. Med ingen expo kan man få en oerhört stirrig helikopter. Allt detta beror på den mekaniske setupen, varvtal mm. I en simulator beror det framförallt på vilken helikopter man valt och dess uppförande styrs ju helt av parameterfilen. Det går inte att säga att ett värde generellt över 50 är galet. Expo måste anpassas av piloten och hans flygstil. Tycker du att det känns ok med din expo inställning så fortsätt med den. Helikopter ÄR svårt. Det tar i allmänhet flera år att bli en säker pilot. Såvida man inte är ett underbarn.

100 expo? innebär inte det att det inte händer någonting förrän spaken är nästan i ändläget, DÅ får du fulla utslag, dvs helin går inte att flyga i princip?

Jag fick erfara med iofs en liten elheli, blade cp, att om man kör med dualrate så kanske man inte kan mota tillräckligt i vissa lägen, tex om det blåser lite och man kommer lite snett. Det är väl bara att prova sig fram men jag tycker det känns bäst med ingen dualrate och istället köra lagomt med expo.