handdator

Visa fullständig version : spektrum 2,4 ghz



flygaren_93
2007-11-20, 21:41
Hej

Jag funderar på om det är lönt att byta sändare och då börjar jag fundera på Spektrums Dx 7 som verkar ha alla funktioner som jag behöver.
Men hur är den är inte helt laglig med sin 1 w ut-effekt. Är det något man bör tänka på eller hur funkar det rent praktiskt. Ska man bara köpa sändarmodul till min FC 18
Vad händer om det blir en ny lag som totalförbjuder DX 7:an att använda.
jag tycket DX 7:an är bättre än de Futaba har som kompletta radiostyrningar.

Ge ändast seriösa svar

Alexander

Glawe
2007-11-20, 21:49
Se till att du köper en E modell så är du på säkra sidan :)

flygaren_93
2007-11-20, 21:51
Men jag läste någonstans att det är en variant med begränsad räkvid?

vad ska man tro?

Alex

Glawe
2007-11-20, 21:53
Man kan tro vad man vill. Min fungerar super iallafall. Tänk på att de andra tillverkarna inte få ha högre effekt dom heller.

T5
2007-11-20, 22:07
Finns spaltmeter att läsa om det på det här forumet och på smff forumet.

/T5, DX7 'USA' effekt.

Glawe
2007-11-20, 22:17
Här har ni en bild på mig med min dx7a :)

Se så fin den är!

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1446

flygaren_93
2007-11-20, 22:25
ja den var fin, det blir nog Dx7 till våren.

funkar alla inställningar bra?

eller är det bara förkortningar som Hitec första computerradios?

Alex

McRegor
2007-11-20, 22:29
Hej,
Det stod i senaste numret av "skandalblaskan" Modellflygnytt att det bara var Heli-modellen av DX-7 som f n var godkänd inom EU.
Den är märkt utanpå med en Heli-symbol bredvid Clear-knappen (ovanför DSM 2). Versionen heter tydligen 2712. Innanför skalet är den märkt med en rund, röd lapp med E och en vit lapp med EU på slutsteget. Hoppas ni förstod..:) Så kolla vad ni köper...
Hälsningar
Roger

Glawe
2007-11-20, 22:42
Den heter #SPM2712E för att vara exakt. Att det va heli versionen hade jag ingen aning om. min är förvisso heliversionen, men den är full laddad med en massa flygplans grejjer som inte ens visste fanns

Glawe
2007-11-20, 22:44
Hur sändaren är uppbyggd i menyerna kan du läsa i manualen:

http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/Files/SPM2710_DX7_Manual.pdf

Själv tycker jag den är lätt att förstå och enkel att ha att göra med. Det enda störiga är att det inte finns en thottle cut funktion, men det skall visst finnas en workaround för det

DrHanke
2007-11-20, 23:11
Vad jag hittils sett så har bara svenska handlare den godkända E modellen, så vill man vara säker så köper man den i sverige. Av alla som jag sett flyga med Spektrum godkänd och USA effekt eler Futaba så har alla fungerar lika problemfritt. Val av system spektrum eller futaba är efter tycke, smak, finesser, mm

drjoshua
2007-11-21, 14:59
OT:
Jobbigt Glawe att den är spegelvänd. Men en erfaren flygare som du kan väl allt. På min tid var en DX7:a något helt annat (synthpop, hmmm).

flygaren_93
2007-11-21, 16:40
jo det var den som jag har läst och jag började undra då. Om det kanske var värt att köpa den men jag blev lite fundersam när det var heli...

Jag undrade om det var någon begränsad räkvid i 2712E
för den har lägre ut effekt?


Alexander

Glawe
2007-11-21, 17:22
Vad som räknar till begränsad räckvidd vet jag inte. Det jag vet är min radio iallafall kan ta upp mina plan högre än vad jag själv klarar se min mina ögon. Det räcker för mig.

Om du sedan undrar vad som hänt efter att SMFF bannlyste dx7an i almänhet i sina försäkringar kan du läsa här (för så vitt jag vet är fotfarande deras rekomendation att inte använda den):

http://www.procar.se/index.php?option=com_content&task=view&id=56&Itemid

sundqvistjohan
2007-11-21, 18:04
Jag undrade om det var någon begränsad räkvid i 2712E
för den har lägre ut effekt?

Alexander

Räckvidden torde nog räcka, med mottagaren 1 meter ovanför marken har sändaren 950m räckvidd. Uppe i luften borde det nog vara drygt en kilometers räckvidd.

Att se och styra sitt plan längre bort än det är väl nog ganska svårt :-)

Den modell som inte är godkänd har 1600m räckvidd med byggnader mellan sändare och mottagare.

http://www.procar.se/images/stories/r%E4ckviddstest%20spektrum.pdf

2007-11-21, 22:36
Kommer man inte in på något flygfält om man köper USA-modellen av DX7:an eller är det upp till varje klubb att själv bestämma?

pgrts
2007-11-22, 06:25
Kommer man inte in på något flygfält om man köper USA-modellen av DX7:an eller är det upp till varje klubb att själv bestämma?
Det är nog snarare så att den inte uppfyller Sveriges och EUs regler så rimligen går det inte för någon att godkänna användandet av en sådan utrustning här.
MEN - du får nog börja tävla för att någon ska gå in och mäta uteffekten på din radio. ELLER - om det händer en olycka så kan det möjligen dras upp.
/Patrik

McRegor
2007-11-22, 08:58
Hej,
Eftersom detta med att DX-7:an finns i flera utföranden uppmärksammats och de flesta inte är godkända inom EU så skulle det förvåna mig om inte Klubbarna - och kanske då främst de medlemmar som också flyger på 2,4 GHz - kommer att ha lite mera uppsikt över denna sändarmodell framledes.
Så rådet är definitivt att köpa en EU-godkänd - risken är uppenbar att du kan bli utestängd från Klubbfälten i annat fall. Den är trots allt inte godkänd att använda inom Europa och det måste vi nog respektera.
Hälsningar
Roger

Glawe
2007-11-22, 12:42
Köper du en "EU" radio behöver du inte tänka. Bara ut och flyg. Köper du en sk. USA dx7a med för hög uteffekt behöver du höra av dig till PTS och ansöka om tillsånd för att få lov att använda den. Exakt hur det går till vet jag dock inte. Varken vi på RCFF, en klubb eller någon annan har makten att förbjuda en radio. Det är endast PTS eller någon annan statlig instans som har makten att göra det.

Det vi kan göra är att avråda er från att använda en icke EU radio. Vilket vi också gör :)

Fot
2007-11-22, 13:57
Som ett tillägg i debatten så verkar det vara exakt samma problem med JR X9303 2.4GHz (US-varianten) och motsvarande EU-varianten JR DSX9.

Tydligen så hade tidiga varianter av manualen till 9303:an ett avsnitt där det stod att den var tillåten att avända i Europa med en massa länder uppräknade (inklusive Sverige). Detta är tydligen enligt information från Horizon felaktigt och manualen numera uppdaterad så att den bara säger att den är godkänd i USA.

/M

jaka
2007-11-22, 22:38
Hej!
Tror inte så många bryr sig!
Inte i dessa internet tider.
Lagar och regler hänger inte med utvecklingen.Tyvärr.

Glawe
2007-11-23, 04:33
Så sant jaka. Problemet kan dock visa sig när man man sätter sin modell i bil eller på taket på ett hus. Försäkringsbolaget kan nämligen vägra betala ut om det visar sig att man flyger med en sändare utan tilstånd. Sånt är alltid bra att ha tankarna när man beställer utomlands. Ibland så är det faktiskt inte billigare, fast att prislappen är mindre :)

McRegor
2007-11-23, 07:23
Hej,
Det kan ju faktiskt också hända sig att flygar kompisarna inte är så glada över att en flygare använder en sändare med 10ggr så hög uteffekt som är tillåtet... Dom kanske inte säger något men kan ändå vara oroliga för vad som eventuellt skulle kunna hända av den orsaken...
Vi får nog inte vara så självcentrerade att vi skiter i alla andra runt omkring oss - bara för några hundralappar i förtjänst...
Hälsningar
Roger

jaka
2007-11-23, 17:03
Hej!
Ett vet vi! Amerikanska Spektrum DX-7 stör inte någon annan radio,det har vi prövat under flera pylontävlingar i sverige och även på senaste VM 2007.

DanneG
2007-11-23, 18:37
Hej,
Det kan ju faktiskt också hända sig att flygar kompisarna inte är så glada över att en flygare använder en sändare med 10ggr så hög uteffekt som är tillåtet... Dom kanske inte säger något men kan ändå vara oroliga för vad som eventuellt skulle kunna hända av den orsaken...
Vi får nog inte vara så självcentrerade att vi skiter i alla andra runt omkring oss - bara för några hundralappar i förtjänst...
Hälsningar
Roger

Den stora frågan här tycker jag är varför det i EU är risk att störa ner nån
men i stora stämmarlandet USA där funkar det klanderfritt.

Ser man på antalet som använder DX7 i USA och i EU kan jag nog utan
att ha nån som helst grund säga att det är fler användare i USA.

Men så fort det kommer till Sverige och Tyskland då blir det ett jädrans
tjatter på effekt och nedstörningsrädsla.
Sverige har alltid haft hårda regler när det gäller frekvenser och utsändningseffekter.

McRegor
2007-11-23, 18:53
Den stora frågan här tycker jag är varför det i EU är risk att störa ner nån
men i stora stämmarlandet USA där funkar det klanderfritt.
...Men så fort det kommer till Sverige och Tyskland då blir det ett jädrans
tjatter på effekt och nedstörningsrädsla.


Kan ju möjligen bero på att övriga har 1/10 i uteffekt jämfört med de som har USA-versionen. F ö tycker jag det är märkligt att vi inte kan hålla oss till regelverket när det 2,4 GHz - hur många kör t ex 72 MHz i Sverige ? Visst - nån finns det givetvis men knappast så många...
Jag tycker att det är lite märkligt att man måste försvara sig för att man förespråkar att vi skall hålla oss till reglerna...hade varit mera naturligt att man fått på käften om man förespråkade det motsatta.
Hälsningar
Roger

Glawe
2007-11-23, 18:59
Hej,
Det kan ju faktiskt också hända sig att flygar kompisarna inte är så glada över att en flygare använder en sändare med 10ggr så hög uteffekt som är tillåtet... Dom kanske inte säger något men kan ändå vara oroliga för vad som eventuellt skulle kunna hända av den orsaken...
Vi får nog inte vara så självcentrerade att vi skiter i alla andra runt omkring oss - bara för några hundralappar i förtjänst...
Hälsningar
Roger

Den stora frågan här tycker jag är varför det i EU är risk att störa ner nån
men i stora stämmarlandet USA där funkar det klanderfritt.

Ser man på antalet som använder DX7 i USA och i EU kan jag nog utan
att ha nån som helst grund säga att det är fler användare i USA.

Men så fort det kommer till Sverige och Tyskland då blir det ett jädrans
tjatter på effekt och nedstörningsrädsla.
Sverige har alltid haft hårda regler när det gäller frekvenser och utsändningseffekter.

Det har inte med det att göra. Det är våra vänner i bryssel som har satt reglerna för vad som skall gälla och det handlar förmodligen om vad som är hälsosamt och inte (jepp, sändare som sändare. wlan eller en rc-radio struntar eu i)

Det är iallafall vad jag tror.

jaka
2007-11-23, 23:00
Hej!

En viss skillnad...Spektrum DX-7 (den amerikanska ) sänder ju inte på någon annan frekvens...den har bara lite högre effekt! Vi lever i internet tider nu! Inga gränser ...vi köper varor över nätet! ! Lagstiftarna tycks inte inse det!
Därför måste man samordna reglerna för vad som är tillåtet ...annars kommer folk att mer eller mindre att strunta i reglerna. I Ifriflyg används t.ex radiosändare som inte är tillåtna i sverige! Bryr sig friflygana om det? Nä!

Gäller SRCF försäkring för dem som flyger med amerikanska DX-7:or?

Mr J
2007-11-23, 23:13
Jaka nu gjorde du mig mer än vanligt förvirrad... I friflyg har man väl inga radiosändare? Är det inte därför det är friflyg?

Givetvis rekommenderar vi alla våra medlemmar att följa de Svenska reglerna som Post och Telestyrelsen har utfärdat.
Skulle någonting trots allt hända där en för stark 2,4 GHz-sändare är inblandad så är det vårt försäkringsbolag (IF) som avgör om det regelbrottet påverkar försäkringen eller inte. Det är tyvärr omöjligt att få svar i förväg på om försäkringen gäller vid alla tänkbara olika situationer, det tar försäkringsbolaget istället sig rätten att avgöra från skada till skada.
Men givetvis är det lättare att hävda att man har handlat ansvarsfullt och med sunt förnuft om man följer gällande Svenska regler.

jaka
2007-11-30, 22:02
Hej!
Friflygarna använder radio för att hitta sina modeller.

Mr J
2007-11-30, 22:16
Smart!

Men det känns på något sätt som att gå över ån efter vatten... Hade modellerna varit radiostyrda så hade dom förmodligen inte behövt leta osv...

Men det är jag det, jag antar att det har sin tjusning...