handdator

Visa fullständig version : Laddning av Lipo



Strömquist
2007-11-23, 20:27
Funkar det att ladda en lipo på 11.5 V 1500 mah med en nätadapter som levererar 13V 6A?

Eller är det för mycket Ampere?

Impulze
2007-11-23, 20:50
Antar att du tänkte koppla ihop batteriet direkt till nätadaptern GÖR INTE DET. Lipo ska laddas med Max 1C, i ditt fall 1.5A .

Men har du typ en swallow advance kopplat till nätadaptern och sen laddar accen med swallowen så kan du ställa in exakt laddström.


//Matte

Strömquist
2007-11-23, 21:29
Jag har en laddare som följde med batteriet, förlåt om jag uttryckte mig oklart.

Min laddare av okänt märke har två klämmor för att sättas på ett batteri tror jag, det finns även en omkopplare på ovansidan mellan 0.5 och 1 Ampere.

Laddaren stänger av laddningen när batteriet är färdigladdat enligt manualen, det jag undrar över är om dessa 6A är för mycket ström att putta in i laddaren.

Impulze
2007-11-23, 22:06
Om du bara kan välja mellan 0.5A-1A på laddaren så ligger du under 1C då du laddar och det e juh inget problem. Du ska då ladda med 11.1v och 1A. Kolla bara så att laddaren är avsedd för Lipo accar.

Om du är ute efter en swallow laddare så har jag en komplett med stabiliserad nätdel ev till salu. Den laddar Lipo med max 3A (dom nyare laddar upp till 5A) Bara Pm:a om du är intresserad annars kommer en annons snart.


//Matte

McRegor
2007-11-23, 22:09
Hej,
Om laddaren fungerar så är det helt OK. Att din nätadapter kan lämna 6 A innebär inte att batteriet laddas med 6 A - det är det laddaren som avgör (och hur tomt/fullt batteriet är).
Hälsningar
Roger

Strömquist
2007-11-23, 23:38
Tack för alla svar, då laddar jag och hoppas att det blir flygväder i morrn, idag så snöade det och blåste snålblåst.

Strömquist
2007-11-28, 00:49
Jag laddade och säkringen i laddaren gick... Bytte säkring, och den gick lika snabbt som en novemberlön..

Åkte in till äffaren och klagade lite, det visade sig dock att det var ett fel på min laddare, så jag fick en ny direkt.

Provade att ladda direkt när jag kom hem, och det gick aldeles underbart.

Vill ni veta hur flygningen gick, kolla in i EL-tråden.