handdator

Visa fullständig version : Dragkraft



unreal speed
2007-11-28, 19:18
undrar var/om man kan få tag på info om flygplansmotorers dragkraft.!

te.x: är 1 os.32 bättre än2 os.15la

Dj runar
2007-11-29, 21:51
hm, det får man nog ränka lite själv på!
Men oftast om man bygger ett flygplan tex så får man juh reda på vad för motorstorlek man ska ha! annars om man ska räkna på det så får du ju räkna det! nu kan jag inte formler så, men om du vet motorns varvtal gånger stigningen, så får du den teoretiska hastigheten sedan gäller det ju att jämnföra rättvisst mellan de bägge motorerna och flygplanet!
Men vad för flyg är det som du tänkt? Vad står rek motor på ritningen/byggsatsen?
Sen är ju frågan om du ska ha ett långsamt och snällt plan eller snabbt och mer aggresivt!

Stigning*varvtal= tum per minut*2.54=centimeter per minut
Hjälp, min hjärna klarar inte mer! Hur får man m/minut till Km/h?
Detta är iaf den teoretiska farten!

hoppas du kommit något längre! Dragkraft så räknar man inte utan det är motorstolek och rek. prop det kan va lite knepigt, men vet du rek motor så brukar resten lösa sig!

// Runar

rothman
2007-11-30, 10:28
Hjälp, min hjärna klarar inte mer! Hur får man m/minut till Km/h?


1 meter per minut = 0.06 kilometer per timma

jaka
2007-12-01, 14:15
Hej!
Här måste man pröva sig fram! Du kommer aldrig att få reda på exakt vad som är bäst om du inte är villig att pröva och ...naturligtvis fråga.
Dragkraft vid vilken hastighet? Dert är så att en propeller som ger bra dragkraft vid låg fart (ex vid start eller stillastående i bänk) inte alls ger bra dragkraft i högre farter.

Så...om vi tar dina motorförslag en OS .32 mot 2st OS 15 LA.
OS.32:an ger säkert högre fart och bättre dragkraft än de två OS .15LA motorerna därför att den är "vassare" och på vilkor att den är rätt "proppad"
Men hade du valt kraftigare .15 motorer så skulle kanske det väga upp skillnaden.
Många faktorer avgör hur det ska funka:Motorstyrka, typ av flygplan, vikt, bränsle, propeller, glödstift osv

Du får berätta mer om vilket flygplan du har tänkt använda.

unreal speed
2007-12-02, 16:33
ok men det var bara en allmän fråga, alltså bara roligt att veta om man ska köpa ny motor! jag har en hemmabyggd airboat och hade i tankar att köpa en ny motor till den pga att stiftgängorna var kass på min tt36 pro, men har lykats att göra en hylsa att gänga i toppen, så den gammle geten funkar igen.!

men alltid roligt att veta!

jaka
2007-12-02, 20:12
Hej!
Carrocar i Linköping har reservdelar till TT motorer.
Lämpliga propellrar till en är Airboat med TT.36 är: 9x6, 9x7, 10x5,10,5x4,5 APC.