handdator

Visa fullständig version : graupner funny



chulie
2007-12-09, 16:35
Hej!
jag har ett gammalt graupner funny hemma men tvärr så är batteriet kasst...
Någon som vet var man kan få tag på ett nytt? det ska vara ett 6v 600mah NiMh batteri. Men jag kan inte hitta någon affär som säljer det...

Sigun
2007-12-09, 18:47
finns gott om batterier med 6v, men nu för tiden är de oftast mycket bättre och du nog lätt hitta ett batteri som håller mellan 1500-2500mAh istället :) , vilket borde ge betylidligt längre flygtid än du hade innan.

vet inte hur stort de batteri du hade var men storlek och vikt hade varit lite intressant att veta. Jag tror du borde kunna uppgradera till en 2S LiPo cell istället och på så vi spara en massa vikt. Men utan att vet mer så är de mer en gissning.

/Martin


/Martin

pgrts
2007-12-09, 20:38
Går det inte att få liv i ditt gamla batteri?
De brukar gå att cykla med en bra laddare.
Jag vet ingen som har så små NiMh men om du har måttet så kanske du kan hitta ett motsvarande LiPo - fast då måste du ha en laddare till LiPo.
Det borde passa med samma batteri som till de NETTO-elseglare som sålts massor av de senaste somrarna - är det ingen som har sådana batterier över från "utslitna" leksaker?
/Patrik

chulie
2007-12-09, 20:40
finns gott om batterier med 6v, men nu för tiden är de oftast mycket bättre och du nog lätt hitta ett batteri som håller mellan 1500-2500mAh istället :) , vilket borde ge betylidligt längre flygtid än du hade innan.

vet inte hur stort de batteri du hade var men storlek och vikt hade varit lite intressant att veta. Jag tror du borde kunna uppgradera till en 2S LiPo cell istället och på så vi spara en massa vikt. Men utan att vet mer så är de mer en gissning.

/Martin


/Martin
ja okeej, men det går att koppla int en lipo alltså? då måste jag väll löda om koplingarna? det är bara ett två kannals plan.
http://www.nicoshop.it/6275_0000.jpg

chulie
2007-12-09, 20:42
Går det inte att få liv i ditt gamla batteri?
De brukar gå att cykla med en bra laddare.
Jag vet ingen som har så små NiMh men om du har måttet så kanske du kan hitta ett motsvarande LiPo - fast då måste du ha en laddare till LiPo.
Det borde passa med samma batteri som till de NETTO-elseglare som sålts massor av de senaste somrarna - är det ingen som har sådana batterier över från "utslitna" leksaker?
/Patrik
ahaa, det skulle ju vara perfekt!! med netto-plans batterier jag har nämligen runt fem sådana batteri :lol:

chulie
2007-12-11, 21:29
Jag satt in ett sånt batteri från netto planet men då drog motorn igång som satan och man kunde int styra med kontrollen, det börja ryka o lukta brännt. kanske beror det på att jag hade för mycket volt?
Mvh charlie