handdator

Visa fullständig version : Funderar



Hyperboy
2007-12-16, 13:51
Kanske en dum fråga med är det samma 2,4 Ghz i hela världen i den "gamla" välden var ju tex Amerikanska sändare på 72 Mhz
jag menar köper jag en Futaba 2,4 Ghz i USA så är det bra att köra på här hemma ?

AM
2007-12-16, 14:14
2,4 Ghz är samma över hela jorden. Det är Blåtandteknik som används till bärbara datorer, bärbara hörlurar, telefoner, etc, etc. Det är däremot effekten som sändaren ger som skiljer mellan olika länder.

Skillnaden i system är också stor. Spectrum har i princip fasta kanaler, vilket kan leda till att man inte kan använda systemet pga störningar på samma frekvens. Futaba har betydligt fler kanaler som den "hoppar" mellan för att göra sig "hörd" och kan då bibehålla kontakten med mottagaren bättre.

Mvh
Ove

Tobbe O
2007-12-16, 14:30
Skillnaden i system är också stor. Spectrum har i princip fasta kanaler, vilket kan leda till att man inte kan använda systemet pga störningar på samma frekvens.
Mvh
Ove

Tycks ha läst att man utan problem kan flyga 50-70st samtidigt med Spektrum, det skulle kanske vara på RCFF meetingen som man får problem då :D

T5
2007-12-16, 16:03
Futabapropaganda
Spectrums teknik låser på två lediga kanaler, medan Futaba hoppar runt.

vilket kan leda till att man inte kan använda systemet pga störningar på samma frekvens

Har inte läst om en enda incident, och jag spenderar större delen av min vakna tid på Rcforum.
Man kan dividera kring teorin, men i praktiken funkar båda systemen väldigt bra.

pgrts
2007-12-16, 18:09
Var inte frågan om man kan köpa en Futaba i USA och förvänta sig att det är samma uteffekt, band och märkning (CE) som apparaterna har om man köper dem här?
Jag är också intresserad - av fakta och inte allmännt svammel ;-)
Fast jag kanske tolkade frågan fel.............................

kenneth67
2007-12-16, 18:19
2,4 Ghz är samma över hela jorden. Det är Blåtandteknik som används till bärbara datorer, bärbara hörlurar, telefoner, etc, etc. Det är däremot effekten som sändaren ger som skiljer mellan olika länder.

Skillnaden i system är också stor. Spectrum har i princip fasta kanaler, vilket kan leda till att man inte kan använda systemet pga störningar på samma frekvens. Futaba har betydligt fler kanaler som den "hoppar" mellan för att göra sig "hörd" och kan då bibehålla kontakten med mottagaren bättre.

Mvh
Ovehär var väl fakta !??? eller vet inte ove vad han säljer ??? pgrts!?? man ska läsa hela tråden inte bara det som man "vill" se . ;) ;) :shock:

McRegor
2007-12-16, 18:20
Hej,
Med tanke på vad som hänt med DX-7-apparaterna så verkar det ju uppenbart att man inte kan lita på att det går att köpa en sändare i t ex USA och att den därmed också skulle vara godkänd i EU.
Tipset är nog att fråga resp leverantör om dom har olika varianter för olika marknader. Tror tyvärr knappast att någon här på Forumet har det kompletta svaret.
Hälsningar
Roger

kenneth67
2007-12-16, 18:25
detta har ju varit på tapeten tidigare här på forumet ..... å då framkom det väl att sändare som köps i annat land inte är godkända av veleverket pga att uteffekten är för hög .... exempelvis så får du ju inte flyga 2,4 på akmg i gbg om den inte är "godkänd" i sverige om dom nu inte ändrat sig ... så var man köper den är väl mer en ren samvets fråga personligen väntar jag tills det är mer utprovat å framförallt billigare ;)

bokis
2007-12-16, 19:15
Jag tycker egentligen att ska man köpa Futaba så varför inte köpa den här hemma?
Priserna är faktiskt riktigt bra i jmfr, och då slipper man fundera...
Min tanke ang. Futaba versus spektrum mfl. är att Futabas system är
mer genomtänkt vad det gäller sändning/mottagning än de flesta..
Det är ju frekvenshoppningen som sådan som gör att den klarar EU:s normer.
Sen är det väl så att har man vant sig vid ett visst märkes logik i mjukvaran så är det detta som styr en hel del över vad man vill ha..
Finns en kategori till förresten,de som köper radion p.g.a utseende o det är Futabas akilleshäl i mina ögon,de billigare ser plastiga ut..
Har Futaba idag,väntar på en 2.4 modul till den o hoppas det skall funka för mig..
Ska bli kul o prova!

Nexus
2007-12-16, 20:50
Jag tycker egentligen att ska man köpa Futaba så varför inte köpa den här hemma?
Priserna är faktiskt riktigt bra i jmfr, och då slipper man fundera...
Min tanke ang. Futaba versus spektrum mfl. är att Futabas system är
mer genomtänkt vad det gäller sändning/mottagning än de flesta..
Det är ju frekvenshoppningen som sådan som gör att den klarar EU:s normer.
Sen är det väl så att har man vant sig vid ett visst märkes logik i mjukvaran så är det detta som styr en hel del över vad man vill ha..
Finns en kategori till förresten,de som köper radion p.g.a utseende o det är Futabas akilleshäl i mina ögon,de billigare ser plastiga ut..
Har Futaba idag,väntar på en 2.4 modul till den o hoppas det skall funka för mig..
Ska bli kul o prova!

Hej,Rickard !!

Du skrev om "Futabas akilleshäl i mina ögon,de billigare ser plastiga ut.."

Du menar att du tala om 6-Channel 2.4GHz System (6-Ex) ???

http://2.4gigahertz.com/systems/futk6900.jpg

MVH Steve

:D :D :D

Hyperboy
2007-12-16, 20:52
Är iaf mycket klokare nu jag vill ha en sändare som jag inte behöver dölja i nån plastpåse på fältet :)
pgrts har fattat tråden helt rätt

plutoorjan
2007-12-17, 08:02
Hej,
Med tanke på vad som hänt med DX-7-apparaterna så verkar det ju uppenbart att man inte kan lita på att det går att köpa en sändare i t ex USA och att den därmed också skulle vara godkänd i EU.
Tipset är nog att fråga resp leverantör om dom har olika varianter för olika marknader. Tror tyvärr knappast att någon här på Forumet har det kompletta svaret.
Hälsningar
Roger

Futaba eller Spektrum ska inte ältas i evighet, MEN hur svårt ska det vara egentligen? Blir så trött på allt tjafs och alla funderingar vad som gäller...

Det är ju glasklart!
Spektrum finns i olika versioner och den version som är godkänd i hela EU heter SPM2712E och kan numer även köpas från USA!
Exempel på detta är:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEBTOX:IT&item=110135809475&_trksid=p3984.cTODAY.m238.lVI

MEN om man vill stödja svensk handel säker så köper man den på www.hobbyborgen.se för 3250:-

Sen om det ena eller andra är bättre eller sämre är en smaksak.

Jag kan bara konstera att jag är grymt nöjd med min DX7:a, och jag har aldrig upplevt några problem eller störningar. DX7:an har sålts i ett tämligen stort antal så det är en bra radio, helt klart.

Futaba isig är ett världsledande fabrikat, så ingen kan säga att det är "dåliga" produkter... Dock får man slanta mer pengar för en likvärdig radio, jämfört med Spektrum, men det är mer fråga om tycke och smak.

McRegor
2007-12-17, 09:58
Plutoorjan,
Förstår inte riktigt varför du citerar mig och lägger till "Futaba eller Spektrum ska inte ältas i evighet, MEN hur svårt ska det vara egentligen? Blir så trött på allt tjafs och alla funderingar vad som gäller... " ?
Jag gjorde ingen värdering för eller emot något märke utan jag sa att skall man vara helt säker på om olika tillverkare har olika modeller för olika marknader så får man nog tala med tillverkaren eller dess lokala representant. Och det var ett försök att svara på Frågeställarens fråga . Och för att visa att det uppenbarligen KAN förekomma olika versioner tog jag DX-7 som ett exempel ? Var det felaktigt enligt dig ? Jag tror fortfarande på den tesen att ingen av oss här på Forumet har svaret till Frågeställaren - allt vi säger är nog bara mer eller mindre väl underbyggda spekulationer.
Hälsningar
Roger

plutoorjan
2007-12-17, 10:33
Plutoorjan,
Förstår inte riktigt varför du citerar mig och lägger till "Futaba eller Spektrum ska inte ältas i evighet, MEN hur svårt ska det vara egentligen? Blir så trött på allt tjafs och alla funderingar vad som gäller... " ?
Jag gjorde ingen värdering för eller emot något märke utan jag sa att skall man vara helt säker på om olika tillverkare har olika modeller för olika marknader så får man nog tala med tillverkaren eller dess lokala representant. Och det var ett försök att svara på Frågeställarens fråga . Och för att visa att det uppenbarligen KAN förekomma olika versioner tog jag DX-7 som ett exempel ? Var det felaktigt enligt dig ? Jag tror fortfarande på den tesen att ingen av oss här på Forumet har svaret till Frågeställaren - allt vi säger är nog bara mer eller mindre väl underbyggda spekulationer.
Hälsningar
Roger

Hmmm...
När jag läser ditt inlägg igen, nu med en annan vinkling så
förstår jag vad du menade och att jag tolkade det fel!

Det var raderna
"Med tanke på vad som hänt med DX-7-apparaterna så verkar det ju uppenbart att man inte kan lita på att det går att köpa en sändare i t ex USA och att den därmed också skulle vara godkänd i EU."
som jag hackade upp mig på och misstolkade det som specifik kritik just mot DX7:an och just DX7:ans godkänande eller ej...

Ber om ursäkt för detta och att tråden som vanligt skenar iväg åt ett oväntat håll.

Mvh Ö.