handdator

Visa fullständig version : Få ner tomgång på roto 35



Zekee
2007-12-25, 15:37
Har startat och låtit motorn gå en tank på mineral soppa och så låg tomgång jag nu kunde få! Hur gör jag för att få ner tomgången då? Har tagit bort justeringsskruven till trottelarmen för den va ivägen för motorfästet, armen går inte att få så mkt mer i botten men tomgången är för hög! Har justerat ner på lågfartsnålen så mkt det går utan att motorn dör men den går på tok för högt ändå! Hur göra? Drar den tjuvluft i insuget?

bokis
2007-12-25, 15:43
Njae,tror du har skruvat ner tomgångnålen liiite för mycket faktiskt..
Gå andra vägen,skruva ut tomgångsnålen istället..
Ju magrare den går ,ju mer kommer den o varva..
O det slutliga problemet då är att den brukar inte svara direkt utan lägga av vid snabba pådrag..
En filmsnutt med lite ljud skulle hjälpa,det kan ju vara så att den drar tjuvluft men tvivlar.. Du har inte haft bort förgasaren?

wesse
2007-12-25, 20:42
Svetsa igen lite på utblåset på ljudämparen tills varvtalet sjunker så gjorde ja på min moped o då funkade det man vad vet ja :lol:

Zekee
2007-12-26, 01:38
Haha, ska prova med Bokis förslag först, sen provar jag Wesses! :D Jo,har haft bort förgasaren faktiskt då jag skulle måtta ut fästena... Men får prova att feta på den lite...

Snickarjävel´n
2007-12-26, 08:56
Har du fått på förgasaren på rätt håll igen??

Zekee
2007-12-26, 17:37
Haha, har inte tänkt riktigt på det faktiskt! Måste nog ta och kolla upp det! Kan det vara därför tomgången blir så hög?

Zekee
2007-12-26, 17:38
Förresten, är helt säker på att förgasaren satt på samma sätt som förut för annars hade inte slangen till vevhuset räckt till för den e bra nog kort!

Snickarjävel´n
2007-12-26, 18:32
Köpte du motorn ny? Om inte , så kan nån klantig tidigare ägare satt dit förgasaren upp o ner och du likadant nu ;) .

Min Roto35:a som jag köpte beg satt förgasaren upp o ner på när den anlände , begrep mig dock inte på det då utan det visade sig i en tomgång som va allt annat än bra.

Zekee
2007-12-26, 22:55
vilken sida ska vara upp? Har du något bra riktmärke?

Zekee
2007-12-26, 22:58
http://200sx.kicks-ass.net/zekee/img474f13c99d367.jpg'
Så här sitter knasaren nu...

Snickarjävel´n
2007-12-26, 22:59
Nålarna ska peka mot botten på motorn. Kolla även så att packningarna som sitter mellan motor och förgasare sitter rätt.

*Edit* Den sitter fel som den gör nu så där har du troligen förklaringen.

Zekee
2007-12-26, 23:04
Aha! Där ser man! Då ska jag prova att vända den... Tackar! :D

wesse
2007-12-27, 08:28
ja herrejessus vilken kalabalik det blev om den tomgången...ser ju varenda frisk människa att förgasaren sitter upponer :lol: :lol: :lol:


p.s jag sätter mina förgasare precis som jag känner för det men jag tar oxå
alla konsekvenserna av mitt handlande :lol: :lol:

god jul på dig :lol: :lol:

Snickarjävel´n
2007-12-27, 08:49
ser ju varenda frisk människa att förgasaren sitter upponer :lol: :lol: :lol:


p.s jag sätter mina förgasare precis som jag känner för det men jag tar oxå
alla konsekvenserna av mitt handlande :lol: :lol:

god jul på dig :lol: :lol:

Wesse.........den sitter inte upp o ner :idea: ;) :D

God Jul på dig med.

*Edit* Nu blev jag faktiskt lite fundersam , vid en närmare titt så ser den inte alls likadan ut som min Roto35:a vid förgasaren. Pinnbultarna som håller förgasaren på min motor sitter vertikalt med cylindern , det ser dom inte ut att göra på din. På motorn jag hade satt förgasaren vriden 180grader när jag fick hem den , då stämde inte "vacumhålet" från vevhuset med hålet till förgasaren så den fick inte bensin som den skulle. Nu har man kanske sagt för mycket igen :oops: men de bjuder jag på bara för det är juletider ;)

bokis
2007-12-27, 10:21
Zekee,du ska titta efter ett litet hål i förgasahals,packning och vevhus..
Dessa ska stå i kontakt med varandra (även packningen har hål!)
Vitsen med en membranförgasare är att den använder tryckförändringarna i vevhuset för o sätta fart på ett membran som "pumpar" bränslet..
Att jag skriver detta beror på att det är viktigt att packningen sitter rätt oxå WESSE!!!!

Zekee
2007-12-27, 12:00
Jo, jag vet att membranet ska styras av vevhusets pulser. Det görs som jag har fattat det av en liten slang som går från vevhus till förgasare!? När jag tog loss förgasaren tog jag bort dom små insexskruvarna mellan insug och förgasare. Ska och kolla upp allt igen.

Zekee
2007-12-28, 19:58
Så där ja! Nu är tomgången lugn å fin! Följde Bokis tips å rattade ut lågfartsnålen å tillslut tuffar den på på låg tomgång! :D Sen har den numer en jmb pipa så nu är ljudnivån lägre och fick ut lite mer varv ur maskinen, supernöjd! :D Ska lägga upp bilder nu på hur det ser ut...

bokis
2007-12-28, 20:49
Härligt o höra.. Med pipa så är det pulver i den,kommer över 10 kg statiskt..
Kul o höra att man har rätt nån gång..
:oops:

Zekee
2007-12-28, 21:12
Puss på´re bokis! :p Dumt av mig att bara att prova skruva in istället för ut! :evil:

Över 10kg, det vore inte dumt. Den har nog inga problem att svinga 19x10 som sitter där nu då! :D

bokis
2007-12-28, 21:25
Proppen är rätt,vi gjorde det enkla,fiskvåg o kollade 25:an o 35:an..
Fick 6.5 på den lilla o straxt över 9 med orginaldämp på den större..
20x8 är gångbart det med..

Zekee
2007-12-28, 21:27
Ojoj! Det låter riktigt najs! Kommer väl hamna under 6kilo flygklart hoppas jag!