handdator

Visa fullständig version : Ripaläger 2008



Ripa
2007-12-28, 09:47
RIPA MODELLFLYGKLUBB INBJUDER TILL
RIPALÄGER VECKA 29 2008

DEN SKÅNSKA MARKNADSVECKAN

Ripa blev under tidigt sjuttiotal känt för de årligen återkommande Ripalägren, många av klubbens återkommande meetinggäster har minnen från den tiden och allt fler har framfört önskemål om att vi skall återuppta traditionen med ett veckolångt meeting.

Och nu gör vi det igen, 37 år efter premiären hälsar vi alla modellflygare välkomna till Ripaläger 2008.

Målsättningen är att hela modellflygfamiljen skall trivas på flygfältet, men allt kommer inte att handla om flyg.

Vecka 29 är traditionsenligt den skånska marknadsveckan, med marknader i Degeberga, Kivik, Tomelilla och Sjöbo.
Beachhandboll festival i Åhus hela veckan, kusten erbjuder kilometervis med vita sandstränder för sol och bad.

Och på Ripa Modellflygfält kommer vi att planera något extra varje dag.
* Flygdag på lördagen * Hobbyhandlare * Allsångskväll på Ripa * En kväll med långbord och dans * Damernas afton (skojflygtävling) *
* Myggens afton, en trevlig kväll där alla blir engagerade, vi tävlar i två klasser knott och mygg * En snurrig kväll, med linflyg och nostalgi *
* Skojflygtävlingar *

Vi återkommer med mer information på klubbens hemsida varefter programmet blir klart.

VÄLKOMNA TILL RIPA!

Frågor? Kontakta Mats Erlandsson 044-350202 0705-350202
alt. Håkan Lindstöm 044-71157 0709-400581

kenneth67
2007-12-28, 10:38
låter som man ska rita in vecka 29 i dagboken ! trevligt !!

Ripa
2008-02-11, 18:17
Vi får många frågor om årets Ripaläger vecka 29, de flesta frågar när man kan komma, och vad det kostar att bo på Ripa.

Årets campingkostnad är bestämd till 75 kr/dygn och husvagn.
Då ingår 220 volt till laddning/kylskåp TV m.m ( Max 5 kWh per husvagn/dygn).
Tillgång till sanitetsbyggnad med tre wc samt två duschar och diskplats.

För ”långliggare” som bor på fältet mer än en vecka kostar påföljande veckor 50 kr/dygn och husvagn.

Vi kommer att uppdatera klubbens hemsida varefter programmet för veckan blir klart.

Välkomna tilll Ripa modellflygfält (http://www.ripamfk.com/ripamfk/ripaweb.nsf/View001/img_2484/$FILE/img_2484.jpg)

Depåområde (http://www.ripamfk.com/ripamfk/ripaweb.nsf/View001/Augustimeeting200744/$FILE/Augustimeeting200744.JPG)

Camping (http://www.ripamfk.com/ripamfk/ripaweb.nsf/View001/P8116941/$FILE/P8116941.JPG)

Flygområde (http://www.ripamfk.com/ripamfk/ripaweb.nsf/View001/P8116923/$FILE/P8116923.JPG)

Mvh
Mats Erlandsson
www.ripamfk.com

ListKid
2008-03-18, 13:23
http://ripa1.ripamfk.com/ripamfk/ripaweb.nsf/6a86205b6e912283c1256b4a00386682/b9d908437436b92cc1256df30046a408/$FILE/Ripalger2008_small.jpg

www.ripamfk.com

Sigun
2008-03-18, 14:00
Kan ni inte fixa en i PDF format som man kan dela ut ??

ListKid
2008-03-18, 14:05
Kan ni inte fixa en i PDF format som man kan dela ut ??

Visst, men följer man länken till själva inbjudan kommer man hit:
http://www.ripamfk.com/ripalager/ripalager2008.htm

Det är en självjusterande sida som anpassas efter skärm och skrivare så man enkelt kan skriva ut om man så önskar

Skriv ut så många du vill :)

//Linus

wesse
2008-03-18, 14:10
har du några bilder på hur vackert det är i Ripa typ mat o damer o.s.v vore ju kul o se vad man har o förvänta sig :D

ListKid
2008-03-18, 14:46
har du några bilder på hur vackert det är i Ripa typ mat o damer o.s.v vore ju kul o se vad man har o förvänta sig :D

Givetvis :)

Ta del av våra bild-collage här:
http://www.ripamfk.com/ripamfk/ripaweb.nsf/visabilder?OpenForm


vackra damer? :shock:
Hmm, min mest feminina kärra då :D
http://www.ripamfk.com/ripamfk/ripaweb.nsf/View001/070602-2a/$FILE/070602-2a.JPG

//Linus

Sigun
2008-03-18, 14:47
...

ListKid
2008-03-18, 14:50
Här är en tjej jag träffade där förra året Wesse, men hon har inte bestämt om hon ska komma år än..



Va fasen!!! min fru?????!!!!!

Sigun
2008-03-18, 14:51
opss.. de sa hon ingeting om 8) 8)

kenneth67
2008-03-18, 17:18
snudd på olämpligt inlägg sigun !! xx rated posting!;) det jäkligaste e att en anna bara ser sånna på bild !

wesse
2008-03-18, 17:41
snudd på olämpligt inlägg sigun !! xx rated posting!;) det jäkligaste e att en anna bara ser sånna på bild !

vill du ha en riktigt fin bild på mig Kenneth?

LAB
2008-03-18, 18:11
Wesse som nose-art! :D :badgrin:

ListKid
2008-03-18, 18:35
Äää nu spårar vår tråd ur.. låtom oss hålla oss inom ramen för-- modellflygets lättklädda damer :p

Jag har en känsla av att wesse skall upplevas... mindre naken än den fördelaktiga bilden på... hon som liknade min fru ;)

wesse
2008-03-24, 13:32
är det marken samtidigt som er träff..kunde ju va kul o köp sig en påse mandlar när en är där.....


är ritkigt less på den så kallade vintern .........

ListKid
2008-03-24, 14:42
är det marken samtidigt som er träff..kunde ju va kul o köp sig en påse mandlar när en är där.....


är ritkigt less på den så kallade vintern .........

Jodå, det är marknadsvecka i hela östra Skåne.
Så att ta en sabbatsdag från meetinget och besöka Kivik eller så kan rekommenderas.
Det talas lite vagt om att kanske anordna en gemensam resa..vi får väl se vilket intresse som finns

//Linus

Magnus68
2008-03-24, 19:36
Hej
Degeberga marknad är bra, inte lika mycket folk och bilköer och i stort sett samma utbud.
/Magnus A

wesse
2008-03-24, 20:46
Hej
Degeberga marknad är bra, inte lika mycket folk och bilköer och i stort sett samma utbud.
/Magnus A

kan ni inte skicka en inbjudan till den där flygande trollgubben som va på bosön det skulle verkligen liva opp :D vet ej var han befinner sig men det vet säkert någon i forumet....

Ripa
2008-03-24, 22:21
kan ni inte skicka en inbjudan till den där flygande trollgubben som va på bosön det skulle verkligen liva opp :D vet ej var han befinner sig men det vet säkert någon i forumet....

Jo det kan bli ett sällsamt trevligt

Wesse, med dina trollerikunskaper tror jag att du kan trolla fram adressen till honom, då lovar jag att skicka en personlig inbjudan.
Ni två skulle kunna hålla hov a´la Kiviks marknad, vi fixar ett cirkustält, du snackar in kunderna på känt Kiviksmanér och trollgubben trollar

Vilket Hokus Pokus, ni kan både trolla och flyga, och underhålla oss alla med god svada och flinka fingrar.

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

Magnus68
2008-03-25, 19:53
På tal om Kivik, nån som vet om William Arne fortfarande turnerar med sin "tunna" och motorcyklar på tal om det?

/Magnus A

Ripa
2008-04-26, 18:53
Nu är arbete och förberedelser inför årets Ripaläger i gång för fullt.

Vi visar här en något annorlunda byggtråd.

I dag har vi inlett arbetet med klubbens pergola, vilken är tänkt att bli klubbens naturliga samlingsplats för eftersnack, långbord, trubadurer, och grillkvällar.
Vi bygger pergolan på drygt 65 m2 med skydd för väder och vind.
Pergolabygge (http://www.ripamfk.com/ripamfk/ripaweb.nsf/00a1709ada8ae88ac1256b5000277584/63a37b7e0a895722c12574370057f92b?OpenDocument)

Klubbens trådlösa bredband justerades också in i dag för att sprida signal och glädje till alla besökare med Laptop och forumbegär.
Bredband (http://www.ripamfk.com/ripamfk/ripaweb.nsf/View001/Bredbandsinstallation2008-04-26-4/$FILE/Bredbandsinstallation2008-04-26-4.jpg)

Vi har fått några frågor om standarden på klubbens duschar och toaletter varför vi också har uppdaterat klubbens hemsida med några bilder.
Så här se en av tre toaletter ut (http://www.ripamfk.com/ripamfk/ripaweb.nsf/View001/Klubbstugasanitetsbyggnad20080426/$FILE/Klubbstugasanitetsbyggnad20080426.jpg)

Mvh
Mats Erlandsson
www.ripamfk.com

pilotkalle
2008-05-20, 12:28
Kommer Patrik o Kalle till meetinget?

pilotkalle
2008-05-20, 13:36
Kommer Patrik o Kalle till meetinget?

Så jag vet om jag ska dit eller inte.

Dragon
2008-05-20, 18:12
Hej Peter (Pilotkalle)!
Jo det har vi tänkt göra. :D
Kul om du med kommer, för det blir väl kanske enda
gången vi får träffa dej i sommar. :cry:
Nu när du bara seglar. :?
Hälsningar
Kalle

Ripa
2008-07-04, 21:42
Hej!

Nu är det endast en vecka kvar till årets Ripaläger, intresset är långt mycket större än vi någonsin vågat hoppas på.

I dagsläget är 47 husvagnar/tält förhandsbokade, i vår vilda fantasi kunde vi kanske drömma om 50 platser, i morgon klipper vi upp några platser till.

Vi bygger vårt meeting på modellflygglädje med mycket nöje och stor social gemenskap,
allt som en enda stor modellflygfamilj.
Att vi nu blir långt fler än vi planerat för kan innebära att vi måste skärpa upp maximal elförbrukning per campingekipage ytterligare, samtidigt som vi vädjar om korta duschtider, allt för att varmvattnet skall räcka till alla.
Finns det hjärterum finns det stjärterum, vi hoppas därför på full förståelse och hjälpsamhet.

Vi har uppdaterat klubbens hemsida med veckans olika aktiviteter.

Välkomna till Ripa!

Mvh
Ripa Modellflygklubb
Mats Erlandsson
www.ripamfk.com

pilotkalle
2008-07-04, 22:01
Myggens afton:confused:? Utveckla!!

Ripa
2008-07-04, 22:22
Myggens afton:confused:? Utveckla!!

Trevliga myggor som inte sticks.
Vi tänkte helt enkelt skapa en glad kväll med enklaste tänkbara modeller.

Det finns en liten enkel gummimotormodell som heter Ama – cub , Flugan, Myggan,

Kärt barn har många namn, vi tänkte ena alla modellflygare genom att tävla med dessa små enkla modeller.

Att trimma in en Mygga är inte helt enkelt, det kräver sin man eller kvinna, vi tävlar i två klasser vuxna och ungdom.
Ungdomarna får sina byggsatser gratis, många har redan fått och börjat träna.

Vi kommer att få professionell hjälp med tävlingen från MFK Snobben i Nymölla som är duktiga på att driva och utveckla ungdomsverksamhet med dessa enkla modeller.

Mvh
Mats

Thomas
2008-07-04, 22:50
Håll en husvagnsplats till "Mr J" och mej!!!!
Vi tuffar förmodligen in på onsdagskvällen med den engelska kvalitétsvagnen "Drag-on-Fly"!

Thomas
MRFS

Ripa
2008-07-04, 22:55
Håll en husvagnsplats till "Mr J" och mej!!!!
Vi tuffar förmodligen in på onsdagskvällen med den engelska kvalitétsvagnen "Drag-on-Fly"!

Thomas
MRFS


Man skall hålla det man lovar, senast ni var uppe hos oss bokade ni en plats, jag har hållt i den sen dess.

Välkomna till Ripa!

Mvh
Mats

Per P
2008-07-04, 23:11
I dagsläget är 47 husvagnar/tält förhandsbokade[/url]

Av dom är det 5st som kommer samtidigt på måndagen från Mönsterås som det ser ut just nu =)

Thomas
2008-07-05, 10:08
Man skall hålla det man lovar, senast ni var uppe hos oss bokade ni en plats, jag har hållt i den sen dess.



Thanx Mats!
Alzheimers, du vet....:blush::tongue:
Blev bara lite orolig mtp den enorma ansamlingen...!!

Sigun
2008-07-05, 14:55
Hej hopp..
Kollade lite på programmet här http://www.ripamfk.com/ripamfk/ripaweb.nsf/6a86205b6e912283c1256b4a00386682/75424705a7c73aa1c12573d6006e0fb7?OpenDocument&TableRow=1.0#1.

Men hittade inget om RCFF motor workshop ?? vilken av dagarna är denna inplanerad ?. Har planer på att komma ner lördagen 19/7 vore ju trevlig om det är denna dag workshopen är med :).

/Martin

Dragon
2008-07-06, 07:55
Jetflygardagen på Rinkabyfältet i samband med Ripameetinget
är flyttad till söndagen den 20/7 pga. att våra danska vänner
inte hade möjlihet att komma på fredagen. Som det ser ut för tillfälligt
så är vi ett tiotal piloter som kommer men fler är ev. på gång.:):):)
Vi startar vid ½10-tiden och håller på så länge vi orkar!
Välkomna!
Styrelsen i
Åhus MFK
http://www.ahusmfk.net/galleri/bilder/2008042007.jpg (http://www.ahusmfk.net/galleri/bilder/2008042007.jpg)

Ripa
2008-07-06, 20:09
Hej hopp..
Kollade lite på programmet här http://www.ripamfk.com/ripamfk/ripaweb.nsf/6a86205b6e912283c1256b4a00386682/75424705a7c73aa1c12573d6006e0fb7?OpenDocument&TableRow=1.0#1.

Men hittade inget om RCFF motor workshop ?? vilken av dagarna är denna inplanerad ?. Har planer på att komma ner lördagen 19/7 vore ju trevlig om det är denna dag workshopen är med :).

/Martin

Hej Martin!

Vi har endast lagt ut de programpunkter vi har klara inför Ripalägret på vår egen hemsida, beträffande workshopen har vi försökt att få ett datum bekräftat från RCFF, detta för att kunna planera in aktiviteten i helheten, men tyvärr har vi inte fått något svar.

Mvh
Mats

wesse
2008-07-11, 20:49
Hörde från Owe att workshopen skulle eventuellt bli på onsdag men jag jag kan ha hört fel:blush: Nu är vagnen packad o i morgon kommer min lille plutt Liam hit o det är hans första campingtur så det lyser i ögonen på honom:thumbup: vi ska bara njuta av sällsamma gänget på ripa utan att flyga lördag o söndag..sen blir han hämtat o då är ni alla illa ute för jag tänker släppa loss fullt ut,,Pass opp skåningar nu lever ni farligt,,,yehhh har fixat mig tre depronkärror för o kunna morgonflyga utanför ordförandes frus husvagn yehhh...hmm undrar om Kalle med bihang kan hjälp mig o få opp förtältet som ej är använt ännu:confused:

i morgon eftermiddag beräknas vi komma fram om allt går bra..

ska bli så kul så kul:thumbup::thumbup:

DrHanke
2008-07-12, 07:50
kommer tokiga 08:or också har jag hört... sovplats å så bokat... återstår bara att stuva in sig framåt fredag.... :) LFC på turné

wesse
2008-07-12, 08:30
kommer tokiga 08:or också har jag hört... sovplats å så bokat... återstår bara att stuva in sig framåt fredag.... :) LFC på turné

Vilka är dessa o8or hoppas det är Läkarn för jag är sååå kramsugen kanske shaggy oxå dyker upp yehhh eller rent av lilla Gumman yehhhh eller kan det vara Hanke o Bokis som ska göra livet osäkert med lågsniffar:scared:

Jakob
2008-07-12, 09:42
Hej!

Kommer också i slutet på veckan! Ska verkligen bli kul att träffa er alla!!!

AM
2008-07-12, 10:12
Javisst, när Mats och jag diskuterade när Workshopen skulle hållas kom vi fram till att onsdag blir bäst.

Varför inte onsdag kl. 10.00.

Vi diskuterar allt som har med motorer och bränsle att göra.

Tyvärr har Jan Lööf fått förhinder, men det finns andra kunniga personer på plats.

Mvh
Ove

Thomas
2008-07-12, 21:03
har fixat mig tre depronkärror för o kunna morgonflyga utanför ordförandes frus husvagn yehhh...
Yeeh, Wesse, Men du får sätta på nå'ra ljudmoduler så Mats´fru HÖR att du flyger!
Sa du klocka 04.00 *pip* som vanligt???

Mr J
2008-07-12, 21:35
Frågan är väl mest om man ska ta med hörselkåpor eller en hagelbössa? ;)

wesse
2008-07-12, 22:41
ja då har man landat på ripa o sex man hjälpte mig opp med förtältet de kallar jag vänlighet det...yehhh Liam o jag har köpt ett plan av Håkan så nu är Håkan Liams nya idol jag gillar mest Håkans fru jag:blush: stockeld med skrönor av alla de slag blev det men nu måste min lille plutt sova lite så jag missar dog dom största skrönorna:) många vagnar är det redan o det känns som det blir en stor rolig meetinvecka...yehhh

Thomas
2008-07-12, 22:58
W8 for us, vi tuffar in på onsdag kväll....... "Ny" dragare till "Drag-on-Fly" är inköpt idag! Svänska AEROPLAN-AktieBolaget måste väl passa i så'na här sammanhang???

Thomas
2008-07-12, 23:00
Jag ska minsann lära Liam flyga oldtimer, jag...
Lätt som en plätt!
:tongue2:

Ripa
2008-07-13, 00:07
har fixat mig tre depronkärror för o kunna morgonflyga utanför ordförandes frus husvagn yehhh...
Yeeh, Wesse, Men du får sätta på nå'ra ljudmoduler så Mats´fru HÖR att du flyger!
Sa du klocka 04.00 *pip* som vanligt???

Om Wesse så flyger mitt i natta sover vi lugnt vidare, dock finns det automatiska fågelskrämmor som skjuter ner kraxande fåglar på närliggande salladsodling vid den tiden på dygnet. Även vi grannar på modellflygfältet kan ladda bössan med "skrämskott"

Wesse vinner trots allt allas hjärtan genom den enomra empati han visar upp.
Wesse har därför allt att vinna på en anpassning till våra flygtider mellan kl 9 - 21, om inte annat får vi väl anskaffa en klocka med normal skånetid under hans vistelse på Ripafältet.

Mvh
Mats
www.ripamfk.con

wesse
2008-07-13, 05:47
Godmorgon alla ripabor skriver jag här för ingen är ännu vaken... Laim knuffade på mig kl 4.30 o sa att det är morgon nu pappa....vi har flygit lite elplan av depron i depån o all är väl...en trött skärmflygare monterar sin utrustning just nu så jag hoppas hanses motor ska väck opp någon mer som vi kan prata med.....

pgrts
2008-07-13, 06:15
Har du ingen morgonfilm att lägga in på Ripas hemsida?
Linus blir så glad om han får något att göra...............

wesse
2008-07-13, 11:08
tyvärr ingen film då min tid går till att busa med Liam i två dagar men det filmades när jag landade i en björk tio meter opp i morse..(Ripa meting)..två hårda yngre skåningar klättrade upp med ett metspö o den va hel..yehh det mest anmärkningsvärda i dag är nog att Håkan på Aircpro sålde en burk honung till mig o sa att dettta är bra o limma depron med...hmm funkade faktis´o jag rekomenderar detta Håkanlim till alla depronflygare..billigt va det oxå yehhhhh:thumbup:-

mulder
2008-07-13, 11:41
honung som lim måste vara sällsammat om inte annat så miljövänligt. /Mulder

pgrts
2008-07-13, 13:20
tyvärr ingen film då min tid går till att busa med Liam i två dagar men det filmades när jag landade i en björk tio meter opp i morse..(Ripa meting)..två hårda yngre skåningar klättrade upp med ett metspö o den va hel..thumbup:-

Det var väl Ripa-metning du sa att det var ;-)

Jag vet att det var kameror i farten - kan du inte skicka ett par bilder eller en länk så att vi får se? Tyvärr så hann jag inte plåta själv.
Var det jordgetinghonung som Håkan sålde? Då är den nog tillverkad på Futaba.
/patrik@mfksnobben.se

Snickarjävel´n
2008-07-13, 20:06
Tack för idag , mycket trevligt att vara där. Kanon fält att flyga på , dock väldigt lätt att hamna för långt in över campingen :scared:

Nåja när man väl fick kläm på avståndet så gick det vägen , återkommer troligen på Onsdag och stannar tills Lördag :thumbup:

wesse
2008-07-13, 22:48
ja nu har Liam o jag fått nya vänner o vi har haft en mycket trevlig dag..inget flyg för min del ännu men i morgon ska liam åka hem o sen ska jag skrämma skåningarna o ge dom konstiga minnen som varar livet ut...blir nog en riktig rysare när Slammis dyker opp då ska vi visa hur man tömmer en trekammarbrunn utan slammbil..yehhh lite film från Liams o min dag oklippt o kort men kameran har ej varit med denna soliga o trevliga dag...

varje dag är unik för oss alla:thumbup:

Viddler.com -Hard man on Ripa... - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/4d051a58/@@AMEPARAM@@4d051a58/

DontHitMe
2008-07-13, 23:20
ja nu har Liam o jag fått nya vänner o vi har haft en mycket trevlig dag..inget flyg för min del ännu men i morgon ska liam åka hem o sen ska jag skrämma skåningarna o ge dom konstiga minnen som varar livet ut...blir nog en riktig rysare när Slammis dyker opp då ska vi visa hur man tömmer en trekammarbrunn utan slammbil..yehhh lite film från Liams o min dag oklippt o kort men kameran har ej varit med denna soliga o trevliga dag...

varje dag är unik för oss alla:thumbup:

Viddler.com -Hard man on Ripa... - Uploaded by wesse (http://www.viddler.com/explore/wesse/videos/203/)

Hmmm. Vetetusan om jag vågar åka ner nu. Jag trodde jappalenomannen var wesse. Men han filmade ju jappalenomannen. Så det var ju inte wesse :blink:.
Samma sak med tomten. Trodde det var farsan, men han var i samma rum som tomten sist. :blink::blink:Huga!

wesse
2008-07-14, 06:51
Nu sitter jag här med mina morgonfunderingar...Gårdagen lärde mig helt nya saker både om bra saker o dåliga saker men dom dåliga sakerna försvann så nu är bara dom bra sakerna kvar:thumbup: I dag börjar det stora tokiga äventyret o Glassgubben ska flyga linflyg o påstår att det kan även jag klara men så roligt ska vi nog inte ha:rofl:...det här med Campa på Ripa Modellflygklubb är bara för gutt det är som en stor familj där alla känner alla...en stor härlig stockeld görs upp varje kväll o där ljuger man som bara den o studsfria landningar:thumbup: min son har nog haft en superhelg o vill nog inte åka hem... hört rykten om att vi ska bli lurade av en trollgubbe i veckan:thumbup: hmm en timme kvar till flygtid suck va skåningarna verkar ta till vara på sin sömn:rofl: nu ska ja ut o väck opp en äkta skånepåg o se hur dessa reagerar på ett hastigt uppvaknade:thumbup:

wesse
2008-07-14, 21:46
ja då har man flygit en tur på Ripameetinget:thumbup:var blåsigt på förmiddagen men då passade vi på o lära känna varandra...sen kom hårdingarna med linkontrollerade kärror ...yehhh såg himla kul ut..kvällsflygningen blev det ej film på då jag glömde kameran i husvagnen men mången skratt o go värme va det från oss alla nöjesflygare...hurra vad kul denna hobby är när vi kan skratta gott tillsammans:thumbup:
Viddler.com -ripameeting1 - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/431aa8/@@AMEPARAM@@431aa8/

snart kommer slammis o då blir det riktigt busigt med många skrattgråtna ögon sen dyker det upp stockholmare i slutet på veckan då är det nog sällsamt fullt ut yehhhhhhhhhhhh

Ripa
2008-07-15, 08:57
sen kom hårdingarna med linkontrollerade kärror ...yehhh såg himla kul ut..

Stort Tack till alla linflygarana från Mfk Snobben i Nymölla som dammat av de "gamla" nostalgiska linkärrorna och som med brilliant flygning visade alla hur linflygandet fungerar.

För egen del återupplevde jag minnen från Ripalägret 1971, och blev lika yr nu som då.

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

DrHanke
2008-07-15, 22:25
är det ingen som kan slänga upp lite ripa bilder? behöver ett par bra till en sak... Önskvärda motiv:
*wesse
*husvagnar
*olika plan
*fältet
*annat tok man gör på ripa...

Thomas
2008-07-15, 22:35
Finns nå'ra bilder under "Bilder" på http://www.ripamfk.com/
liksom http://www.mfksnobben.se/images/galleri/0807/snobb0807.htm#Ripalager (http://www.mfksnobben.se/images/galleri/0807/snobb0807.htm#Ripalager)

jocke1963
2008-07-16, 08:44
Jag är ju på sem nere i Åhus, bara några km från Ripa. Var ute på fältet i förrgår, hälsade på bl.a Wesse och Ove irl för första gången, kul ! Dock blåste det mycket, så ingen flög tyvärr.... Idag då jag läste Kristianstadsbladet, får jag se Wesse på förstasidan, tyvärr är den bilden ej med här:
http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080715/KRISTIANSTAD/585226733

Jag ska nog ut dit imorrn igen, ska se om jag tar lite bilder då...

EDIT, nu har de lagt ut Wesse-bilden, efter förfrågan av undertecknad.... :)
http://kbimg.no.publicus.com/apps/pbcsi.dll/bilde?Avis=KB&Dato=20080715&Kategori=KRISTIANSTAD&Lopenr=585226733&Ref=V5&MaxW=580&title=1

wesse
2008-07-16, 09:10
i går va en rolig dag yehhh vi hade golfbollstävling o första pris va en glass o jag vann ej.....sen va det utlottning på en ny futabaradio med kortantenn o ja vann ej men det gjorde Ingemar från Tingsryd så nu kan en ny epok i hans liv starta....sen va det nattaflyg men lampor o utan lampor...... ja i dag är en ny nykter fin dag o det känns som denna dag blir extra sällsam:thumbup: En liten filmsnutt lägger jag ut resten blir när jag kommer hem...filmen visar Lennart från blomstermåla som vallar in två skåningar till Pilotrutan...yehhhh har givetsvis mer film men vill flyga o skratta med mina vänner så film kommer senare vid tillfälle...
Viddler.com -kossera - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/dd9d1607/@@AMEPARAM@@dd9d1607/

Sigun
2008-07-16, 10:17
Stackars Ingemar.. nu fick han en futaba på halsen !.. han som alltid varit en JR man, hur ska detta sluta :willy_nilly::willy_nilly:

DontHitMe
2008-07-16, 10:25
Stackars Ingemar.. nu fick han en futaba på halsen !.. han som alltid varit en JR man, hur ska detta sluta :willy_nilly::willy_nilly:

Hehe. Grattis Ingemar!!?? :rofl::rofl:

Men det löser sig nog. Han har ju börjat med el, bygga med depron och flyga i sporthallar på gamla dar. Han verkar vara öppen för nya möjligheter. :thumbup:

ListKid
2008-07-17, 14:30
Det tog inte många dagar förrän Wesse hamnade på förstasidan i lokalblaskan!
Heja Wesse!!!!!

http://www.kristianstadbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080715/KRISTIANSTAD/585226733

Elflygarn
2008-07-17, 18:09
Då var Ripa summerat för min del: 22 starter tisdag till torsdag med min röda Formosa och en med fotoplanet. Kanonkul att träffa er alla, verkligen bra arrangerat!!!

Guzzten
2008-07-17, 20:22
I morgon fredag kommer Tranåsligan ner till Ripa. 3 man mitt på dan och möjligen nån till på kvällen (som måste jobba) En hel del flygplan kommer med av varierande storlek. Jag har dessutom en linstuntare med mig.

ListKid
2008-07-17, 22:52
Kul!! Välkomna!
PS, Kontakta mig så fort ni kommer fram om ni vill ha frukostbullar på lördag morgon
//Linus

wesse
2008-07-17, 22:56
Kul!! Välkomna!
PS, Kontakta mig så fort ni kommer fram om ni vill ha frukostbullar på lördag morgon
//Linus

Hej Linus hur gick din flygning i dag...

Wesse

jocke1963
2008-07-17, 22:59
Då var Ripa summerat för min del: 22 starter tisdag till torsdag med min röda Formosa och en med fotoplanet. Kanonkul att träffa er alla, verkligen bra arrangerat!!!

Var det din röda Formosa jag råkade filma igår:
YouTube - Ripaträffen 2008 ??
Hur o med vad har du lackat den ?

Dragon
2008-07-17, 23:00
Jetflygardagen på Rinkabyfältet i samband med Ripameetinget
är flyttad till söndagen den 20/7 pga. att våra danska vänner
inte hade möjlihet att komma på fredagen. Som det ser ut för tillfälligt
så är vi ett tiotal piloter som kommer men fler är ev. på gång.:):):)
Vi startar vid ½10-tiden och håller på så länge vi orkar!
Välkomna!
Styrelsen i
Åhus MFK
http://www.ahusmfk.net/galleri/bilder/2008042007.jpg (http://www.ahusmfk.net/galleri/bilder/2008042007.jpg)

Hej alla glada modellflygare!
Om all går som det ska och vädergudarna är med oss så får vi besök av vad jag tycker Nordens häftigaste jetkärra till vår Jetflygar träff på Rinkaby i helgen!:)
Mikael Dines har för avsikt att komma med sin Concord i morgon
fredag. Den är 5m lång och är utrustad med 2st Simjet motorer!:):):)
Hälsningar
Kalle

jocke1963
2008-07-17, 23:03
är det ingen som kan slänga upp lite ripa bilder? behöver ett par bra till en sak... Önskvärda motiv:
*wesse
*husvagnar
*olika plan
*fältet
*annat tok man gör på ripa...

Well, en bunt här då:

jocke1963
2008-07-17, 23:05
fler.....

jocke1963
2008-07-17, 23:09
fler igen...

jocke1963
2008-07-17, 23:12
å sista....

wesse
2008-07-17, 23:17
Denna fina vackra nyktra underbara varma dag flög många av oss långt in på kvällen o det va en härlig stämning med varma harmoniska flygningar....Trollgubben Slammis o Wesse fick äran o prova jetflyg på Rinkaby så nu är våra liv helt fulländade tusen tack för det Kalle o Patrik ni är ett varm o gott jetgäng ......yehhhhhhh:thumbup::thumbup:

film från flygning på Ripa och Rinkaby kommer när jag landat hemma igen...

I morgon är det en ny dag o den vet vi ej något om ännu...yehhhhh

jobex
2008-07-18, 11:05
Hej alla glada modellflygare!
Om all går som det ska och vädergudarna är med oss så får vi besök av vad jag tycker Nordens häftigaste jetkärra till vår Jetflygar träff på Rinkaby i helgen!:)
Mikael Dines har för avsikt att komma med sin Concord i morgon
fredag. Den är 5m lång och är utrustad med 2st Simjet motorer!:):):)
Hälsningar
Kalle

Men det är fortfarande söndagen som gäller för Jetträffen eller? Vi kommer minst 2st från Växjö iaf.

Mvh Johan Bengtson

Elflygarn
2008-07-18, 12:08
Var det din röda Formosa jag råkade filma igår?
Hur o med vad har du lackat den ?

Japp, det var det. Den är lackad med en polyuretanlack som inte smälter foam, den heter "International Brightside Polyurethane", hittade den i en båtaffär. Målad med pensel bara...

Dragon
2008-07-18, 16:24
Men det är fortfarande söndagen som gäller för Jetträffen eller? Vi kommer minst 2st från Växjö iaf.

Mvh Johan Bengtson

Hej Johan!
P.g.a att vädret är så osäkert så kör vi i morgon också på Rinkaby.
Michael Dines ringde för en stund sen och sa att han kommer till Ripa i kväll med husvagnen och Concorden. Eftersom vi vill att han ska få så mycket som möjligt av sin vistelse här så kör vi i morgon också, men ring gärna och kolla om vi är där ute om ni har lust att komma i morgon också.
Hälsningar
Kalle

Elflygarn
2008-07-18, 20:45
fler.....

Notera glasspinnen vid bilden med min radio (den med Sony Ericsson-strappen) och Formosans vinge. Glasspinnen utgör vinglåsning till Formosan.

Du (eller nån annan) har inte nån bra film på när Thomas från Malmö premiärflög sin metanoldrivna friggo-stealthfighter? Den var en av höjdpunkterna på mina tre dar på Ripa, helt klart. Har för mig att Wesse filmade den. Han fick mig att göra en "Adam Savage Experiment Forecast" på den framför kameran i alla fall.

Slamsugaren
2008-07-19, 10:59
Är hemma nu efter Ripa-vistelsen,en mycket rolig vistelse!
Ännu en gång har man kommit till en plats där alla kommer
fram och hälsar o pratar, som man kännt varandra länge!
Man blir varm och det känns mycket hedrande!
Att få umgås,flyga,diskutera,toka,o skratta med likasinnade
i flera dagar det är bara bäst
Vill tacka för mig för denna gång till alla som var där och
gjort detta möjligt!!!

Eran Stefan SLAMMIS Nilsson

P.S nu ska jag klippa gräset som är väldigt långt!

wesse
2008-07-19, 11:33
En bild säger mer än tusen ord...............suck:blush:

Mats J
2008-07-19, 11:55
En bild säger mer än tusen ord...............suck:blush:
Ja hon ser ju mycket trevligare ut än dina Futabagroupies Wesse:thumbup:

Hur många jetkärror har du beställt nu Wesse?:rofl:

Mvh Bäversugne Mats J

pilotkalle
2008-07-19, 23:02
En bild säger mer än tusen ord...............suck:blush:


Stackars Wesse!! Kära ner sej i en annans brud..:banghead:..
Tänkte att vi skulle försöka muntra upp honom, han behöver tydligen en hona så är där nån som känner till nån som är tillgänglig:scared:?

Vi kanske skulle starta en dejtingavdelning här på forumet för ensamma och desperata radioflygare, möjligtvis så finns det fler som känner sej ensam och k?t som Wesse? Jag ska göra vad jag kan för att hjälpa honom, nån som har några förslag?

wesse
2008-07-20, 07:23
Stackars Wesse!! Kära ner sej i en annans brud..:banghead:..
Tänkte att vi skulle försöka muntra upp honom, han behöver tydligen en hona så är där nån som känner till nån som är tillgänglig:scared:?

Vi kanske skulle starta en dejtingavdelning här på forumet för ensamma och desperata radioflygare, möjligtvis så finns det fler som känner sej ensam och k?t som Wesse? Jag ska göra vad jag kan för att hjälpa honom, nån som har några förslag?

Det var en bra idé Pilotkalle en dejtingtråd:thumbup: Nu ska jag snart ta mig hem igen o film kommer när jag fått vila lite....

Stort tack till er alla på Ripa ni har gjort min Vecka till ett minne för livet o jag känner mig i dag mycket lugn o harmonisk.... kram till er alla en gång till o en till alla jag glömde krama... kommer tillbaka räkna med det:scared:

Saknar er alla redan o vissa av er saknar jag lite extra:blush: hoppas ni alla i klubben får känna lite lugn o ro när detta är över för det är mycket jobb med en träff som denna....

jetförsäljare ring 070-2214360
lediga kvinnor ring 070-2214360

ännu en fin nykter o drogfri dag blev det denna morgon..yehhh

Pilotkalle jag gillar din mjuka sida du blev ju riktigt kramgo då:thumbup:

Denna vecka har förändrat mitt liv o gett mig något att berätta för barnbarnen:blush:

:thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thum bup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:

Ripa
2008-07-20, 19:42
Med dessa rader vill jag på Ripa Modellflygklubbs vägnar framföra vårt tack till alla goa modellflygare och era familjer som besökt oss under Ripalägret 2008.

Att så många skulle besöka oss under veckan hade vi aldrig vågat drömma om.

Vi har många att tacka för denna minnesvärda vecka, några minnen är kanske bättre än andra, men då vi känner gemenskapen som en enda stor modellflygfamilj gör vi ingen urskiljning, vi framför därför ett jättestort TACK till er alla, ingen nämnd och ingen glömd.

Bilder från veckan kommer att läggas upp på klubbens hemsida inom kort.

Med förhoppning att vi ses snart igen.

Mvh
Mats Erlandsson
Ripa Modellflygklubb

kenneth67
2008-07-20, 19:45
jaha hemkommen efter ripa ... tackar ripa för ett myyyycket trevligt arr! riktigt fin anläggning .. synd att det inte var så många som flög under lördagen .. klart häftigaste var den danska jet kärra som spände musklerna !! jisses vilken fart ...
åsså fick man träffa wesse live ..:) kramas skulle det hehe kan inte glömma i like your beaver !! haha den va 10 poäng !! helt klart är iaf att jag återkommer nästa år ! kul att träffa "alla" bakom forum rcff mm
idag (sön) blev det med lite flyg .... i vinden ... stilla stående landning med cub ... mm vinde "slet" av ena skev rodret .. eländet flög lika fint .... eller illa ändå ... hehe

Per P
2008-07-20, 21:26
Vi från Mönsterås tackar också så mycket för en MYCKET trevligt anordnad meetingvecka!
Ni har lagt ner en fantastisk massa jobb på era fina klubbstugor och det märks! Hygienutrymmena var ju i toppklass och bemötandet från arrangörerna likaså!

Kul att fått se ett ansikte till många som man bara känner till via forumet annars!

Trevligt att både Aircpro och RcMaffian stod och sålde grejer under helgen. Inte bra för plånboken då det blev halvt impulsköp av både modell, motor och servon etc etc... ni vet hur det brukar gå =)

Ove höll ett givande föredrag om motorer och oljor etc. MYCKET intressant! Tack för det Ove!

Kort och gott: Vi återkommer gärna nästa år =)

pilotkalle
2008-07-20, 21:29
Pilotkalle jag gillar din mjuka sida du blev ju riktigt kramgo då:thumbup:



:blush:

......jaha, nu lär man få höra en massa skit från Kalle och Patrik men det får jag väl stå ut med.......

Mjukisen

Dragon
2008-07-21, 08:39
:blush:

......jaha, nu lär man få höra en massa skit från Kalle och Patrik men det får jag väl stå ut med.......

Mjukisen

Hej Peter!
Det är lungt, vi ska inte göra någon stor sak av det!
Puss och Kram på dej!:sneaky:

Dragon
2008-07-21, 08:49
Ett stort tack till Ripa för ett mycket trevligt meeting!
Hoppas att det kan bli en tradition igen med Ripaveckan.:thumbup:
Sen vill jag tacka alla som kom och besökte vårt Jet-meeting i
Rinkaby i går!
Hoppas ni fick ut lika mycket av dagen som vi som flög fick!:):):)
Det finns lite bilder på Jet-Dk kolla länken här under.
Hälsningar
Åhus Modellflygklubb g:m
Kalle Nilsson

http://www.rc-unionen.dk/nytforum/topic.asp?TOPIC_ID=32571

AM
2008-07-21, 09:54
Tack för att RCFF fick vara med på ett hörn under Ripaveckan.

Som alltid har det varit en positiv upplevelse att träffa alla glada och trevliga människor på Ripa. Veckan var också välorganiserad och de fräscha toaletterna och duscharna uppskattades inte minst av våra fruar/flickvänner.

Bra flygfält, bra organisation, skön stämning, trevliga människor, en relaxad attityd - receptet på ett lyckat meeting!

Ripaveckan är kort och gott ett utomordentligt bra exempel på vad RCFF menar med NÖJESFLYG!

Mvh
Ove

ListKid
2008-07-21, 11:38
Nu finns det lite bilder på Hemsidan.
Gå till Bilder / Visa bildcollage / Ripaläger 2008 eller följ den här länken:
http://www.ripamfk.com/ripamfk/ripaweb.nsf/visabilder?openform&cat=Ripaläger%202008

Stort tack till alla besökare, och jag hoppas vi ses snart igen!
//Linus

Thomas
2008-07-21, 16:43
Här är vad som fastnade på mitt videoband... nästan 28 minuter, så ha tålamod.
Nå´ra spektakulära smällar på slutet!
Vi lider alla med Linus, (aka Listkid) och Ove!
Viddler.com -Ripa 18.19 juli 2008 - Uploaded by thomasberggren@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/fce0acbf/@@AMEPARAM@@fce0acbf/

Thomas
2008-07-21, 16:44
En film till med jetflyg över Ripa och jetflyg över Rinkaby, plus en del annat smått&gott!
Viddler.com -Ripa + Rinkaby 20 juli 2008 - Uploaded by thomasberggren@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/6f02c194/@@AMEPARAM@@6f02c194/

Mr J
2008-07-21, 19:18
Stort tack till hela Ripagänget för årets läger!
Maken till varmhjärtat ställe får man nog leta efter.

Precis som alla andra tycker jag att det är jättekul att träffa massvis med folk som man tycker sig känna från forumet.

Här är några bilder:

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/9/1_124_2451.JPG (http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/9/1_124_2451.JPG)

Så kan det gå om man tar i så att vingstålet böjer sig :)

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/9/1_124_2462.JPG (http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/9/1_124_2462.JPG)

Första starten med Thomas Stealthy F-117 Lookalikewannabee :)

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/9/1_124_2475.JPG (http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/9/1_124_2475.JPG)

Sommarkväll i Ripa, brasan igång, Jan Åbergs gigantiska Antonov på väg in för landning... Det blir inte mycket bättre :thumbup:

wesse
2008-07-21, 19:21
brasbilden va en lyckad bild där ser man verkligen hur gutt vi nöjesflygare kan ha det:thumbup::thumbup:

wesse
2008-07-21, 20:44
Här är första filmen från Ripalägret:thumbup:

Viddler.com -Ripa 2008 del1 - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/c85b4b65/@@AMEPARAM@@c85b4b65/

wesse
2008-07-21, 21:21
:thumbup:Viddler.com -Ripa 2008 del2 - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/1caae7dd/@@AMEPARAM@@1caae7dd/

Per P
2008-07-21, 21:25
HAHAHA! Gillar starkt oves startmetod, SÅ ska en riktigt inställd motor slås igång, han bara petar ju på proppen =)

Hade man tävlat om meetingets fränaste modell så hade "Dragon" LÄTT VUNNIT med den odödliga StrikeMastern (tror det stavas så va) Fy tusan så frän den var.... lika tung som en betongsugga o ändå flög den =)

MVH//Per

wesse
2008-07-21, 22:55
denna film från Ripa är periodvis ganska mörk o otäck:thumbup:
Viddler.com -Ripa 2008 del3 - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/68ce0b9a/@@AMEPARAM@@68ce0b9a/

DrHanke
2008-07-21, 23:21
oj wesse, allsång på Ripa! Saknade Robert "wesse" gustaffson som ställde till med nå skoj :)

Och precis rätt, inte bor vi i betongghettot! "Täby - Stan på landet" som det står på skyltarna :)

wesse
2008-07-22, 07:16
Viddler.com -Ripa 2008 del4 - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/713bb362/@@AMEPARAM@@713bb362/

wesse
2008-07-22, 09:53
Viddler.com -Ripa 2008 del5 - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/f722bfd3/@@AMEPARAM@@f722bfd3/

wesse
2008-07-22, 11:53
Viddler.com -Ripa 2008 del6 - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/cfd21562/@@AMEPARAM@@cfd21562/

wesse
2008-07-22, 16:56
Viddler.com -Ripa 2008 del7 - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/845159f9/@@AMEPARAM@@845159f9/

wesse
2008-07-22, 19:48
YouTube - Fly mode 69

Sigun
2008-07-22, 20:12
Tack för alla fina filmer Wesse.. tänk om alla var lika energiska som du med film skapandet då skulle man få sitta och titta på film hela dagarna :)

wesse
2008-07-22, 20:36
Tack för alla fina filmer Wesse.. tänk om alla var lika energiska som du med film skapandet då skulle man få sitta och titta på film hela dagarna :)
jag har tyvärr mycket mer fritid än dom flesta o så vill man ju inte klippa bort allt snack..klipper bort flygningarna i stället:thumbup:

jugg
2008-07-23, 07:27
Ja man får tacka så mycket för en mycket trevlig tillställning på Ripa...
Kan varmt rekomendera detta meet för nästa år..
mycket trevliga och intressanta personer och mycket bra organiserat med duschar och toaletter.
lite flyga blev det me.. även jet.. tackar Dragon för det.

Nu har man flugit 4 timmar hang nere i kåseberga och mer blir det nog idag..

trolleri trollera tack för i dag.

wesse
2008-07-23, 19:43
Viddler.com -Ripa 2008 del8 - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/651d65ed/@@AMEPARAM@@651d65ed/

wesse
2008-07-23, 21:31
Viddler.com -Ripa 2008 del9 - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/b9f7f35f/@@AMEPARAM@@b9f7f35f/

mulder
2008-07-23, 22:07
ajjtans osså, del 8 vill inte funka.

wesse
2008-07-23, 22:15
ajjtans osså, del 8 vill inte funka.

funkar bara fint här:thumbup:

Dragon
2008-07-23, 22:18
Ja man får tacka så mycket för en mycket trevlig tillställning på Ripa...
Kan varmt rekomendera detta meet för nästa år..
mycket trevliga och intressanta personer och mycket bra organiserat med duschar och toaletter.
lite flyga blev det me.. även jet.. tackar Dragon för det.

Nu har man flugit 4 timmar hang nere i kåseberga och mer blir det nog idag..

trolleri trollera tack för i dag.

Hoppas du kommer tillbaka nästa år Trollgubben!
Kul att träffas! Men fy f-n vad du lurade oss, men det är ju meningen.
Vem vet du kommer kanske med en Jet då, men annars får vi väl
ta en repris på i år!

Wesse! Hur mycket har du filmat igentligen,
har du sett något av Ripa utanför kameralinsen?
Kul filmer är det i alla fall!:):):):):):):)
/Kalle

wesse
2008-07-24, 07:06
ännu en snutt o i denna film finns det lite glimter av vackra saker:thumbup:
Viddler.com -Ripa 2008 del10 - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/b903f3d4/@@AMEPARAM@@b903f3d4/

lassebetong
2008-07-24, 11:05
Vill också passa på att tacka för ett lyckat meeting, med trevliga människor och fint väder. Nu stannade vi bara ett par dagar, men det berodde ju bara på att flygmaskinerna tog slut.:D
Lyckades ju bara flyga sönder en, de andra tog jag sönder innan jag hann få upp dem i luften.:banghead:
Men vi siktar in oss på nästa års meeting och kommer igen med nya flygplan då.

/Lasse

Claes
2008-07-24, 13:54
Fina filmer Wesse. Får ta tillfället att tacka för ett fint meeting med en massa underbara människor och flygmaskiner. Om inget oförutsett dyker upp så syns vi nästa år igen. MVH Göteborg och Gråbogänget.

LAB
2008-07-24, 20:59
Tackar för dagarna hos er det blev ju tyvärr bara 2(vissa hade sönder sina maskiner så det blev ju att åka hem tidigare)Men trevligt var det ialla fall.Jag kände igen trollgubben på filmerna det var ju han som var tvungen att stanna motorn när han skulle landa,så gör dom gamla också i våran klubb det är mycke lättare att landa då säger dom,vet inte om det beror på seniliteten eller synen.
Mvh Lasse

wesse
2008-07-25, 06:32
Viddler.com -Ripa 2008 del11 - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/fb67c5c5/@@AMEPARAM@@fb67c5c5/