handdator

Visa fullständig version : esky lama v4 är det samma delar som till lama v2/v3 robins?



Johannes Rydberg
2008-01-06, 22:36
Hej.

håller på och försöker beställa lite delar till min nyinköpta esky lama v4 tänkte ha lite styvare blad. och sen tänkte jag när man ändå är igång och beställer kanske jag skulle passa på att beställa lite alu grejer till rotorn m.m. allt ser skit vekt ut orginal . men när jag är inne på östersunds moddell hobby rc eller vad det heter finns här på forumet reklam på vänstra sidan.. iaf så verkar se ut att vara samma om man kollar på bilderna och jämnför på min helis och kollar i bilderna i manualen på delar. men det konstiga är att det skiljer en del i pris mellan modellernas reservdelar på samma del. så det talar för att det är olika men ändå ser det likadant ut på bilderna hmm.

fick en sida länkad till mej med massa fina uppgrade delar till min lama v4 men den är så trög att det knappt går att ta sej fram i den. miracle mart nånting heter den.

mvh Johannes

Johannes Rydberg
2008-01-06, 22:42
konstigt när jag jämnför alu delarna på östersunds rc och miracle mart så är det samma bild samma nr på dom exakt samma. och då kollar jag på delar till lama 3/4 i miracle mart. hmm detta är en djungel finns det nån som vet? vad är det som skiljer? är det nåt som skiljer eller är det bara för att fövilla köpare ? kanske skiljer det och dom visar bilder på samma produkt med samma nr för att det är lättare?

Eraiser
2008-01-06, 23:38
har inte kollat bilderna eller sidorna.
men om jag varit du skulle jag ha beställt efter artikelnr och inte gått efter bilderna.
för det kan ju va som du säger att dom använder samma bild för något eftersom det skiljer så lite,bara för enkelhetens skull.
istället för en massa bilder på något som ser likadant ut då menar jag.
beställ efter art nr så vet du att det blir rätt.

hakank
2008-01-07, 06:38
Jag köpte mitt Lama V3 / V4 metal upgrade kit här:

http://cgi.ebay.com/Esky-Lama-V3-V4-RC-Helicoptere-Metal-tete-Head-Pieces_W0QQitemZ250202841528QQihZ015QQcategoryZ142 753QQtcZphotoQQcmdZViewItem

Det kom hem på ca 2 veckor. Har dock inte lyckats trimma in Laman efter bytet ännu (Har inte hunnit lägga så mycket tid på det ännu heller)

Beställde också styva blad till den fast från nån annan handlare på Ebay i US.

/Håkan

Heda
2008-01-07, 10:40
v4a är väl den med "helkropp" och v3 är väl vanliga laman, jag har vanliga laman, köpte en hel påse med delar till ....... det vanligaste som går är vid krasch....... rotorbladen, (de flexar å tar i varandra iaf orginal) inneraxlen osså....... pinnen med motvikterna uppepå, man kan böja tillbaka den ett par gånger men blir ju inte super rakt till slut, de tre grejorna MÅSTE du ha iaf. En bom ibak köpte jag, sådan där flexibel, går ju aldrig av, orginal bryts direkt vid "rumpan"-infästningen mot helin vid smärre krasch

Johannes Rydberg
2008-01-07, 19:07
skall kolla upp länken verkar intressant. angående att bladen flexar och tar i varandra kan jag mkt väl tänka mej då dom är sjukt slappa orginal. tänkte om man fixar lite alu grejer det som håller bladen + att man köper styvare blad så lär laman bli piggare och reagera lite snabbare och kanske dra mindre ström då det lär gå åt en del när det försvinner i bladens degighet.

jag gillar verkligen lamans stabila gång och egenskaper så det känns bra att uppgradera lite.

jag har iaf beställt det ni beskrev från östersunds rc styvare blad och innershaft samt även den grejen med motvikter. tänke byta ut allt till alu men jag vet inte vad som passar det är skit segt. men om ni säger att det som finns på den sidan ni länka till passar lama v4 så kanske jag beställer där med.

föresten hur är din lama efter uppgarderingarna? vad är det för inställningar som måste göras? va det svårt? vad skall man tänka på? har du nångra bilder på den lilla skönheten?

mvh Johannes

tack för era svar gillar verkligen detta forum.

Johannes Rydberg
2008-01-07, 19:17
jag kollade upp ebay sidan det är precis det jag pratar om sånt kit vill jag ha. är det svårt att betala hur betalar man ? visa eller?


det där med bak kroppen på v4 an finns det nåt snyggt som håller alltså? jag har redan spräckt min vid en hård landning. har du nån bild eller länk?


ni som har uppgraderat motorerna till kul lager typ och till 7.4 850mh acc hur blir laman då?

hakank
2008-01-07, 19:44
Betalar gör man enklast genom Paypal. Enkelt att skaffa kontot första gången man beställer och använder det betalningssättet.

Film på metall och bladuppgradead lama finns här:

YouTube - Esky Lama v3 Heli with Xtreme modifications

Uppgraderad motor får nån annan svara på:-)

/Håkan

Johannes Rydberg
2008-01-07, 20:21
hmm verkar bra . har sett att det finns. det är alltstå smidigast. hur funkar det i pratiken? sorry för mina kanske dumma fråger men jag är helt grön på ebay och handla från andra länder.

hakank
2008-01-07, 20:29
Ang Paypal så registrerar du ett kontokort (eller fler) och det kortet blir sedan debiterat när du handlar. Några fördelar är att du upgger kreditkortsnummret endast till en part (Paypal) och dessutom ingår en försäkring. har dock inte läst försäkringsvillkoren så noga..
Har säkerligen genomfört 70-80 transaktioner med Paypal helt smärtfritt.
/Håkan

Johannes Rydberg
2008-01-07, 20:40
okej.. det verkar ju kanon. då skall det beställas när lönen kommer in.
men nu får det räcka med styvare blad.

Johannes Rydberg
2008-01-08, 15:22
kan svara på min egen fråga angånde samma delar. och det som skiljer en v3 mot min v4 är kroppen och landningsstället.

v4 ans landningställ verkar vara gjort för att landa stenhårt i backen utan att stötarna når chassit nåt nämnvärt då det är bockat på mitten och det verkar fungera som en stötdämpare. har råkat tappa min v4 från drygt 1 meter då jag släppte gasen i panik då den var för nära väggen. :oops: :roll:

lekman
2008-10-28, 09:30
Hej
Är ny på forumet och lyfter här en gammal tråd. har sen tidigare en Lama V3 och skaffade en V4 då jag kraschat sönder ganska skapligt (svårt att flyga utomhus ibland). Blev missnöjd med hur V4 flyger. den är ganska LAM! jämfört med V3. Man har kortat ned hävarmarna på servona till minimal längd, för att få plats innanför helikopterskalet på Lama V4. På 3an är hävarmarna oskadade o där sitter där sitter stängerna på andra hålet (på V4 på första hålet)……. Mycket större respons på Lama V3. Det slutade med att jag plockade över delar ifrån V4an för att få igång V3an.
Nu till lite frågor:
Får man större respons om man köper sej en swashplate i metall?
Rotorfästen i metall?
Jag har satt mina stag (upp till swashplattan) på tredje hålen nu, Klarar originalgrejorna det, eller kommer det att pajja (ännu bättre respons)
Styvare rotorblad, Endast på B-rotorn, A-rotorn är väl nästan en fördel om den är lite vek? (om man bortser ifrån lyftkraft

/lekman

DrHanke
2008-10-28, 10:49
V4 är mera sävlig än V3, vill man ha mera fart så är V3 ett bättre val.

Vad gäller linkarmar så låt dem vara i orginal konfigurationen, ändrar man så dels rör sig swashen för mkt samt att den blir mer instabil.

Alu blinget gör inte mkt mer än att de ser snyggt ut, snabbare respons mm nä skulle jag vilja säga.

Vill du ha mer fart så skulle jag titta på en mer advancerad variant, nya Walkera 4B#3 lite mindre men alla funktioner och riktigt skoj att flyga.

lekman
2008-10-29, 08:12
Hej
Tror jag behåller länkaget som det är, jag gillar att den reagerar snabbare, o inga problem att kontrollera/manövrera. Bara grejerna håller för de större utslagen? Kan man vinna nåt med de styvare rotorbladen, o huvudsakligen på B-rotorn...
/lekman