handdator

Visa fullständig version : 3 -bladig propp......friska upp mitt minn



Wulfman
2008-01-09, 10:19
Hur var det när man skulle jämföra en tre bladig propp mot en tvåbladig......skulle man inte lägga till en storlek.

T.e.x motsvarigeheten till en trebladig 12/6 prop är en 13/6 tvåbladig.. :roll: eller är jag helt ute och cyklar ;)

bokis
2008-01-09, 10:58
..ner en tum i diameter ,upp en tum i stigning..Så får jag det o funka ..
ex.12x6 tvåblad=11x7 treblad..

Marcus72
2008-01-09, 12:28
finns det 3 bladiga W "wide" propellrar för t.ex. 3D?
Kan ju vara intressant om man har dålig markfrigång eller lat vaktmästare på fältet :D

Daniel L
2008-01-09, 13:40
ingen som vet var ifrån man kan få tag på en trebladig propeller på 8X6
skulle nämligen vilja ha en till min tempest??

Wulfman
2008-01-09, 14:38
http://www.mjhobby.se/sodersrchobby/product.asp?type=1&id=610&pid=MA0806T

Here u go 8)

jaka
2008-01-09, 17:01
Hej!
Wulfman ! Du har helt rätt ...12x6 treblad ungefär samma som 13x6 tvåbladigt. Men...varför köra trebladigt när trebladigt alltid ger sämre prestanda?

Daniel L
2008-01-09, 17:07
vad gör en trebladit propeller som är så prestanda försämrande när man ändå har en tvåbladig som är lite större och ungefär samma motstånd??

en fördel är iaf att det ser bra ut med en trebladig dock bara på vissa plan ;)

jaka
2008-01-09, 17:36
Hej!
Till de flesta flygplan är det bäst att använda så få blad som möjligt.

En-bladiga propellerar används t.ex i "Speed"linflyg därför att dessa ger bättre prestanda. Pratar vi vanliga, normalstora R/C flygplan så gäller samma regel: 2 blad ger bättre prestanda än 3 bladiga propellrar.
Varför fungerar det sämre med 3 blad?? Tidigare har man trott att det skulle bero på att bladen skulle störa varandra. Det bildas ju turbulens bakom varje blad. På små propellrar gäller nog det fortfarande Men numera lutar man år att den sämre verkninggraden kommer sig av att propellerdisken är mindre och massan större på en trebladig prop.

Så att välja rätt propeller fabrikat är viktigt.
APC gör bra plastproppar liksom RAM, Bolly och vissa Graupner snurror.
Master Airscrew tillhör bottenskiktet.

Daniel L
2008-01-09, 17:45
jaha det hade jag ingen aning om, tack.

ok men är det mycket försämring vi pratar om eller bara lite?

Man kanske ska hålla sig till två blad då de är ju billigare också :D

ChristerL
2008-01-09, 20:00
Man kanske ska hålla sig till två blad då de är ju billigare också :D

Och varför flyga en Tempest med 3-bladig propeller när förebilden hade en 4-bladig???!!! :shock: (Sorry, kunde inte låta bli, jag är en nörd!!)

Daniel L
2008-01-09, 20:16
ehöööömmmbah ops :oops: glömde det :oops:
nåja det blir nog en tvåbladit prop ändå

Strömquist
2008-01-09, 21:37
Frågan är ju om flygförmågan blir sämre med fler blad ?

Jag vill ju flyga skala och en musse har ju 4 blad orginal, och jag vill vara så nära orginal som möjligt.

jaka
2008-01-10, 16:49
Hej!
Flygförmågan sämre?? Nä men prestandan! Oftast i alla fall. Skillnaden kan ibland vara hårfin.
Men som alltid gäller det för bra prestanda att välja bra propeller ...och kanske vara villig att fila den för bästa prestanda. Hur många gör det?

Oftast är APC ,RAM,Graupner Cam-prop och Bolly bra om vi snackar vanliga plastproppar.
Master A och Kyosho bör undvikas.

Vad gäller 3-eller 4 bladigt för att passa en skalamodel så är det näst intill omöjligt att få en vanlig metanomotor att orka med en skalariktig (i rätt skalastorlek) Hamilton standard snurra på t.ex en P-51 Mustang.

Byron gjorde ett försök för 25 år sedan med sin P-51 Mustang med växel. Då var det möjligt att flyga med en fyrbladig 24x ? propeller och näst intill skalariktig snurra.
Har man inte växel kommer bara propelelrn att se ut som en korslagda tandpetare. Dessutom kommer flygprestandan inte att bli lika bra som med 2 bladig snurra. Men det finns undantag.

På min DC-3 (Marutaka, 211cm i spv) så chansade jag på att mina OS .26:or skulle orka dra skalriktiga Hamilton standard snurror (10x5) eftersom bästa snurran till dessa motorer är 10x5.
Jag gjöt därför 3-bladiga kopior på Hamilton standard propellrarna i kolfiber och dessa fungerade tursamt lika bra som tvåbladiga 10x5.

Daniel L
2008-01-10, 17:03
någon som vet om JXF propar är bra (ömh har dem)

bokis
2008-01-10, 19:39
JXF är en MYCKET prisvärd prop,har gott om dem,problemet är mest att de bara finns i de mindre storlekarna..
Appropå treblad,flög calmato/OS 52 med en Master 11x7 o det var riktigt trevligt..
En del beroende på att den ger líte svänghulseffekt tror jag (tomgången blev väldigt lugn)men det var bra drag i den!
Sen vad det gäller fyrbladig propp så är det nog så att man måste få ner varvtalet o maximera stigningen för att få det att funka..
RCV 120 SP och en 13,14 tums stigning så kan det gå..
Eller ännu hellre ,moki /solopropp men det är lite annan storlek o peng då.. :oops:

Strömquist
2008-01-10, 23:24
Det låter som jag behöver en utbildning i ämnet, för jag fattar verkligen noll av det ni snackar om. :oops:

/Bengan

DrHanke
2008-01-11, 08:53
samtidigt Jaka kan det helt bero på applikation, eller i vardags mun vad och hur vill man flyga. Att man inom speed använder 1-bladiga för att det funkar bäst där ja, men var lite mer lyhörd lyssna läs scanna av vad man vill göra, tex så kan en 3-bladig vara bättre om man flyger 3D då vill man kanske att proppen skall hjälpa till och bromsa vid dykning etc, en 2-bladig må vara "bruks proppen" men som sagt man får också se till vad man skall göra och vad man förväntar sig av flygplanet.

Nyroth
2008-01-11, 11:16
Kloka ord Hanke!

// Nyroth

Tobbe O
2008-01-11, 12:34
Jaka, du kanske skulle ta och prova flyga utan propeller blad så kanske det blev slut på ditt APC ,RAM,Graupner Cam-prop-prestanda-Pylon-fart och Master A är skrot tjatande :lol:

wesse
2008-01-11, 15:10
nu tyck jag ni skäller på stackars Jaka skäll på mig i stället jag mår bara väl av det :roll:

jag ska köra 5-bladigt då ska ni få allihopa :D

kenneth67
2008-01-11, 16:27
hmm ni glömmer att jaka är en pylon fanatiker som jagar prestanda överallt ;) .... personligen fattar jag inte ett skvatt av alla konstiga termer som nämns... på "rätt" kärra skall man väl köra med det som ser bäst ut ... lite ögon godis behövs ju med sen om det flyger20 km saktare på full skruv ... är väl av lite mindre vikt ... full gas använder man ju sällan som söndags flygare eller ??? :oops: :D

Michael
2008-01-11, 16:39
... Men numera lutar man år att den sämre verkninggraden kommer sig av att propellerdisken är mindre och massan större på en trebladig prop. ...


Vad har du detta ifrån? Massan på en propeller har inte ett dugg med dess verkningsgrad att göra. Den inverkar endast på den tid det tar att varva upp och ner motorn.

Skillnaden i verkningsgrad mellan två- och trebladiga propellrar är ganska liten, dvs. några procent. För den som håller på med "söndagsflygning" spelar det därför mindre roll om man väljer en två- eller trebladig propelller.

En trebladig propeller absorberar cirka 50% mer effekt än en tvåbladig propeller om bladformen är oförändrad. För att motorn ska kunna arbeta med oförändrat varvtal kompenserar man vanligtvis för det ökade effektbehovet genom att minska propellerns diameter och/eller stigning.

Jag har funnit att för normalt sport/skalaflyg är det enklast att låta stigningen vara oförändrad och endast minska diametern. Man kan då visa att diametern för en trebladig propeller ska vara 84% av diametern för motsvarande tvåbladiga under förutsättning att propellerbladets form är oförändrad. Exempel: En 14" tvåbladig propeller är ungefär ekvivalent med en 12" trebladig. Om bladen görs slankare på den trebladiga propellern behöver inte diametern minskas lika mycket.

Propellerdiametern har stor betydelse för den statiska dragkraften varför den mindre trebladiga propellern fungerar sämre för exv. hovring än vad motsvarande tvåbladiga propeller gör. Denna skillnad i dragkraft avtar med ökad hastighet.

En enkel tumregel är att de små propellrar som vi modellflygare använder ger sin bästa verkningsgrad vid en flyghastighet som är ca 85-90% av det som brukar kallas "pitch speed", dvs. propellerstigningen gånger varvtalet i lämpliga enheter.

/Michael

jaka
2008-01-11, 17:11
Hej!
Jag ska erkänna att där var jag lite tveksam för jag har trott på resonemanget att bladen stör varandra ju fler blad det är.
Men nu läste jag en artikel (kommer tusan inte ihåg vilken modellflygtidning det var)att det är inte turbulensen som orsakar prestanda minskningen utan något annat...att diameter spelar in är ju självklart men författaren angav också att det skulle bero på något annat...men vad??? Någon som vet?

Att Master A är skräp vet ni väl???

bokis
2008-01-11, 18:14
Är det inte så att den kaviterar? PDT_Armataz_02_31 Hur som haver så funkar det med fyrbladiga även till våra modellmotorer men det blir andra pengar då..
SOLO prop ska visst fungera tillsammans med saito 180 till warbirds stod det i en annan del av forumet..
Och vackrare propellrar får man leta efter..
Det som avgör det hela verkar vara att periferihastigheten inte blir för hög,först gången jag såg mokistjärnan(som är lågvarvig) med den fyrbladiga proppen trodde jag inte mina ögon,ingen brist på knuff där inte..
Men stigningen på dessa lågvarviga proppar blir ju mycket högre än vad vi är vana med.. 14-18 tum eller i trakten av det..

sundqvistjohan
2008-01-11, 18:25
hmm ni glömmer att jaka är en pylon fanatiker som jagar prestanda överallt ;) .... personligen fattar jag inte ett skvatt av alla konstiga termer som nämns... på "rätt" kärra skall man väl köra med det som ser bäst ut ... lite ögon godis behövs ju med sen om det flyger20 km saktare på full skruv ... är väl av lite mindre vikt ... full gas använder man ju sällan som söndags flygare eller ??? :oops: :D

Jag tävlar inte (alltså kan jag definiera mig som söndagsflygare). Jag tränar däremot gärna IMAC-program och 3D-manövrar med flygplan som inte är förskräckligt övermotoriserade.

För att få så lätta flygplan som möjligt använder jag alltså rekommenderad motorstorlek. Då är det av största vikt att hitta lämplig propeller så att mina motorer orkar dra planet i vertikalstigningarna och så att jag har kraft att komma upp ur en hovring.

Att på egen hand experimentera mig fram till rätt propeller för mina flygplan är ett ganska dyrt projekt (t.ex. en APC 17x4W propeller kostar 19,50€ hos min handlare = 180 SEK och propellrarna till min ST G2300 är ännu dyrare).

Därför tar åtminstone jag tacksamt emot information om propellrars effektivitet av erfarna flygare. Jag tycker att mina kärror är roligast att flyga då jag har "rätt" propeller. Inte är det väl fel att lära sig ny terminologi på köpet.

kenneth67
2008-01-11, 19:10
på "rätt" kärra skall man väl köra med det som ser bäst ut med andra ord skala eller skala liknande plan ...
menade ju inte på nått sätt att man ska ha fyrbladiga proppar vid 3d eller avancerat konstflyg!! ögon godis är ju justa vad det låter som snyggt att se på ... om det dessutom flyger så är det pluspoäng eller ?? man hovrar ju inte direkt runt med en p51 eller p40 /spitfire?? .... antar att det är däri frågan bottnar då författaren köpt sig en p40E warhawk....

bokis
2008-01-11, 19:18
Du kan ha en poäng där men jag tycker Jaka har rätt i det han skriver om tex master airscrew..Mina saitostjärnor mådde inte bra av dessa,de fick ett nytt liv med APC o det är flyga jag vill göra..
När de snurrar så ser jag i alla fall inte skillnaden..
O den skillnaden det kan göra på kärrans flygegenskaper gör att jag tar det som funkar bäst,inte det som ser bra ut statiskt,i såna fall så får jag sätta dit en skalapropp när den står på backen,,

kenneth67
2008-01-11, 19:25
så är det säkert bokis ... har själv inte provat med fler blad än 2 ehhh jo det har vid några tillfällen även varit bara 1 blad på proppen;) .. master A har jag endast en st å den sitter på ultimaten ... dock endast som inkörnings propp... annars e det faktiskt apc på alla kärrorna .. å detta endast för att det faktiskt var jaka som rekomenderade dessa proppar till mig en gång i tiden i nån tråd!

sundqvistjohan
2008-01-11, 19:44
man hovrar ju inte direkt runt med en p51 eller p40 /spitfire?? .... antar att det är däri frågan bottnar då författaren köpt sig en p40E warhawk....

Frågan var hur man jämför en 2- och en 3-bladig propeller. I frågan nämns inget om warbirds (och jag läser inte alla trådar här på forumet).
Min semiskala Yakovlev Yak-54 och min Sukhoi SU 31 har mig veterligen 3-bladiga propellrar i fullskalaversion. Dessa flygplan flyger avancerat konstflyg även i fullskala. Och jag ser även typsnitt mindre än 18 punkter trots att jag bär glasögon :lol:

kenneth67
2008-01-11, 20:04
hehe seså lugn å fin nu:)... jag läser heller inte alla ;)

Wulfman
2008-01-11, 21:19
Stämmer bra Kenneth var väl det som var lilla baktanken.... :lol: nu när man äntligen har bestämt för vilken Warbird man skulle satsa på. Trånat länge efter en lite större Warhawk. Även om den är i ARF utförande tänkte jag försöka göra den så skalalik som möjligt. :p

Sitter och lurar på setupen och är jätteglad för alla råd och tips. Närmaste jag kommit en warbird är ju en kyosho "spit". :D

Men jag har fortfarande fått två olika versioner hur man omvandlar en 2 bladig till likvärdig trebladig. :roll:

Om man nu skulle välja saito 180 som drar en 2 bladig propeller

t.e.x 17/8 motsvarar det då en 16/8 trebladig...till och med författarn till saitos hemsida var lite osäker ;)

http://saito-engines.info/prop_sizes.html

i såna fall skulle man kunna använda den proppen som bokis snackar om har lurat på den....och hur skulle den se ut skalamässigt 16 i diameter låter lite stort på en 1/6 skala warbird....eller ?

Man är ju inte van med så stora proppar.

http://www.kmp.ca/product_info.php?cPath=27_31&products_id=176&osCsid=5d1475d2725c921f5a67747e478b1e8f

Alternativer är ju Saito 150 med 15/8 trebladig

Ska lära mig klistra in bilde snart....hehe

Brauer
2008-01-11, 22:47
Skummade igenom tråden och hittade lite skräp om Master Airscrew. Är det allmän uppfattning att det är skräp? Jag har nämligen helt motsatt erfarenhet. Med en apc-proppelur orkade inte min cap med några vettiga stigningar, men med en MA (gen3) så sjöng den både vers och refräng. Hovrar faktiskt också.
Är det tidigare versioner av MA som är dåliga eller? MA är ju mjukare och flexar mer än en pansarbrytande apc.

bokis
2008-01-11, 23:42
Har nog bara testat de gamla sorterna o Classic o det var ingen hit :(
Däremot så funkade deras trebladiga lysande på calmaton o Hanke har en på sin Stearman o det går utmärkt..
GenIII? Vet nog inte vad det är.. :oops:

Kamikaze
2008-01-12, 00:28
Stämmer bra Kenneth var väl det som var lilla baktanken.... :lol: nu när man äntligen har bestämt för vilken Warbird man skulle satsa på. Trånat länge efter en lite större Warhawk. Även om den är i ARF utförande tänkte jag försöka göra den så skalalik som möjligt. :p

Sitter och lurar på setupen och är jätteglad för alla råd och tips. Närmaste jag kommit en warbird är ju en kyosho "spit". :D

Men jag har fortfarande fått två olika versioner hur man omvandlar en 2 bladig till likvärdig trebladig. :roll:

Om man nu skulle välja saito 180 som drar en 2 bladig propeller

t.e.x 17/8 motsvarar det då en 16/8 trebladig...till och med författarn till saitos hemsida var lite osäker ;)

http://saito-engines.info/prop_sizes.html

i såna fall skulle man kunna använda den proppen som bokis snackar om har lurat på den....och hur skulle den se ut skalamässigt 16 i diameter låter lite stort på en 1/6 skala warbird....eller ?

Man är ju inte van med så stora proppar.

http://www.kmp.ca/product_info.php?cPath=27_31&products_id=176&osCsid=5d1475d2725c921f5a67747e478b1e8f

Alternativer är ju Saito 150 med 15/8 trebladig

Ska lära mig klistra in bilde snart....hehe

Jag har beställt en 18X10 3 bladig kolfiberpropp till min musse! Vi får se vad O.S 200s tycker om den vispen! http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=205_206_219&products_id=1933

Brauer
2008-01-12, 01:07
Har nog bara testat de gamla sorterna o Classic o det var ingen hit :(
Däremot så funkade deras trebladiga lysande på calmaton o Hanke har en på sin Stearman o det går utmärkt..
GenIII? Vet nog inte vad det är.. :oops:

Har för mig att de heter gen 3. Väldigt lik en sån här
http://www.fullkontroll.se/images/MasterAirscrew.jpg

H_enke
2008-01-12, 01:13
Min uppfattning efter att ha testat lite proppar är att Master varvade mest, men drog sämst.
APC varvade mindre, men draget och farten blev högre.

Minicars har en kopia på APC som också har fungerat bra... går inte sönder lika mycket som APC.

Daniel L
2008-01-12, 01:30
master airscrew är ganska dåligt ballanserade och de resulterar i vibrationer (inte bra).

Brauer
2008-01-12, 01:54
Låter som om jag har haft tur med mina :lol:

jaka
2008-01-12, 18:44
Hej!
Det är möjligt att Master Airsrews 3-bladiga snurror funkar skapligt men tyvärr är problemet med vanliga 2-bladiga MA snurror att de dels låter mycket och dels ger dålig prestanda. Deras Scimitarmodell funkar däremot bra.

Gör man en jämförelse med andra propellrar så hittar man alltid en APC ,Graupner eller RAM som funkar bättre. Se vad tävlingflygarna i F3A och Super Q-500 pylon använder...APC!

Marcus72
2008-01-12, 19:04
Jag är rätt grön på rc-flyg! P.g.a. att jag vill lära mig lite om detta har jag provat alla möjliga fabrikat och typer av propellrar. Dock är det APC som fungerat "bäst", d.v.s. bäst drag/vertikal förmåga. Spelar ingen roll om jag tar en 11x6APC mot en 12x6 av någon annan, APC:n drar ändå bättre. Min favorit till calmato sporten är APC12x5 alt. APC13x4W.

KB:s rc-hobby säljer en propp som heter RAM, mörkblå med ljusa spetsar, denna fungerar också riktigt bra enl. mitt tycke.

Enda nackdelen med APC är att de är så förb. vassa!! + ljusgråa & fula.

Häj Håpp

bokis
2008-01-12, 20:51
Min uppfattning efter att ha testat lite proppar är att Master varvade mest, men drog sämst.
APC varvade mindre, men draget och farten blev högre.

Minicars har en kopia på APC som också har fungerat bra... går inte sönder lika mycket som APC.

Den proppen heter JXF o är mycket prisvärd! Väl värd o prova för oss söndagsnissar... PDT_Armataz_02_43

speedo_4
2008-01-14, 00:18
Nån som kan ge bra sider där man handlar 3 bladiga och 4 bladiga snurror till dom mindre motorerna. Typ:
Os70
Saito 82
Saito 100

Skulle sitta fint med en liten lista.
Behöver inte vara svenska handlare. bara dom skickar till sverige.
MVH Speedo_4