handdator

Visa fullständig version : Gammal / fel radio ???



gin
2008-01-10, 20:32
Hej

Är relativt sett en nybörjare på gamla dar. Flög lite lina på 60-talet och har nu bestämt mig för att börja leka med de små flygplanen igen. För sedan ett halvår sedan införskaffade jag en trainer (ready) och köpte en begagnad radio, en Jr 3810 inklusive en del mottagare, 2 st SMC-14 och en Nes 649. Letade reda på en manual på engelska och konstaterade att min sändare är s.k. helicopter mode. Har detta någon betydelse och är det någon större skillnad mot "airplane mode" förutom att ratten för flapsen.
Jag har ingen tanke på att flyga helikopter. :?:


gin

Nyroth
2008-01-10, 20:48
Hej,

Enda skillnaden på heli och air ''modes'' är att kanal/ funktions brytarna är märkta med andra ord och kanal nummer. Samt att då den var ny förmodligen såldes med 5 servon istället för 4 och levererades med en något större acke (1100mah).

Inget som spelar någon egentlig roll.
Skulle det störa dig mycket, så går det enkelt att byta ut de små emblemen som sitter med bubbel häftande tape på radion.

I övrigt så är 3810 trots sin ålder en mycket kapabel radio som är hyfsat enkel i sin program utformning. Samma radio heter utomlands 8103.

Mvh,
Nyroth

gin
2008-01-10, 20:55
Hej

Tack för svaret, det stämmer för i manualen som jag tankade hem heter sändaren 8103. Jag uppfattade ditt svar att min radio kommer att räcka ganska långt för mina behov idag och den närmaste framtiden.

Ps såg någonstans att man kan pilla in en modul för att kunna köra på det nya 2,4 Ghz bandet.

gin

Nyroth
2008-01-10, 21:51
Hej igen,

Helt korrekt, du skall ha ganska komplicerade maskiner innan din 3810 blir utdömd. De begränsningar jag mött är i heli programmet då det idag existerar en del alternativa ccpm configurationer (servo positioner för rotorhuvudet på ren svenska). för flygmaskiner finns det mesta du kan önska.

Då du har 3 bra mottagare till din radio så ser jag inget direkt skäl till att du skulle vilja lägga pengar på 2.4ghz teknik. 35 bandet funkar utmärkt. Men den dag du känner för en ny radio så kan det vara värt att fundera på 2.4 ghz.

// Nyroth

Mr J
2008-01-10, 22:31
Det är en jättefin radio, den enda orsaken jag hade för att byta ut den jag hade var att jag körde slut på modellminnena...

Jag känner folk som har flera stycken för att täcka upp alla modeller :-)
Men om du precis har fått "återfall" så räcker tio minnen säkert ett tag.