handdator

Visa fullständig version : Mottagar acce - Batteribackup



MagnusStrömqvist
2008-01-13, 18:17
Hej,

Som elektriker novis, men med ambitioner att bli bättre 8) så har jag en undran gällande batteribackup.
Är det så enkelt, om jag har en plats kvar i mottagaren (Säg i mitt fall 7 slots i mottagaren), att jag bara kan hoka in en 6.0 V acce till, utöver den vanliga?
Enligt mitt tankesätt, korrigera mig gärna, så har jag då dubbel batteritid och falerar den ena pga dålig lödning etc....Så är jag safe ändån?
Eller?
Hmmmmm....Billig försäkring måste jag säga om det funkar.....Eller blir det typ megakortslutning och en rykande mottagare som följd?

Tacksam för svar!

MagnusStrömqvist
2008-01-13, 18:45
Hmmmm....Antingen var detta en klurig fråga...Eller så är den så korkad så de som sett den skrattar ihjäl sig till den milda grad att de inte når tangenbordet från sin liggande position.... :oops:

Glawe
2008-01-13, 18:48
Du får nog vänta lite längre på ett svar.. 8st som sett din post på 20minter bara.

Jag tror inte du kan banka in 2st batterier i din mottagare. Till det behöver du nog en powerbox (rätta mig om jag har fel).

Tobbe O
2008-01-13, 18:50
Det är helt riktigt att köra med två identiska ackar och två strömbrytare och du får också dubbla kapaciteten.

Glawe, så länge dom är paralellkopplade så kan du ha fyra ackar om du vill :D

Glawe
2008-01-13, 18:58
Otusan, då har jag lärt mig ngt nytt idag. Tack för en bra fråga ! :)

MagnusStrömqvist
2008-01-13, 19:22
Hehe...Very happy novice

bokis
2008-01-13, 19:33
...hmmm..fallerar den ena p,g,a dålig lödning,ja..fallerar den ena p.g.a
kortis (kabel eller kanske batteripacket?)så drar den ut den andra med.. Mindre bra.. :oops: Powerbox är nog bättre om det är dubbel säkerhet du vill ha..

Nexus
2008-01-13, 20:08
Hej Hej ....

om du menar den :
PowerBox Sensor - Automatisk Batteriströmbrytare

http://www.airmedia.se/images/uploads/PowerBox-Switch.jpg

Produktinformation


PowerBox Sensor är det enklaste sättet att garantera problemfri strömförsörjningen till mottagare och servon. Systemet består av PowerSensorströmbrytaren där två individuella batteripaket kopplas in. Det första batteripaketet används tills spänningen sjunkit till 5,9 volt. Då kopplar PowerBox Sensor automatiskt in batteri nummer 2 till mottagare och servon.
Kan det bli enklare? NEJ!


Power handling up to 5.0 Amps (according to heatsink)
For 7.4 Volt LiPo batteries (PowerBox Battery) or 5 NC or NiMH cells
Two independent linear voltage regulators, supplying 5.90 Volts
Two independent electronic switches
SET button for On / Off switching protection
LED indicators for both power circuits
Operating voltage range 4.0 to 9.0 Volts
Temperature range -10° to +75° C
Voltage loss approx. 0.35 Volts
Weight only 35 grammes incl. all cables

kolla Länkar Gärna: http://www.airmedia.se/index.php?act=viewProd&productId=455

MVH Steve

:D :D :D

MagnusStrömqvist
2008-01-13, 22:15
Förstår powerbox lösningen... Det verkar ju idiotsäkert..
Men ponera på att en lödning enligt min lösning, vilket jag förmodar är det vanligaste felet (?), lossnar så reduceras det batteripacket till 0 volt. Eller blir det kortslutning då? Min tanke är ju då att då fortsätter den andra accen att förse kretsen med ström. Och man har då fortsatt strömförsörjning. Och man är då bara en "normalanvändare" dvs en acce ett flygplan.
Om någon elkunnig kan ge en realistisk bedömning på om "min lösning" är vettig, eller det bara är 3-400 spänn i sjön och extra dövikt att flyga omkring med, vore jag tacksam.
Tack för svaren hittills grabbar! Mycket uppskattat.

Rune E
2008-01-14, 14:06
Blir det kortis i ena batteriet kommer det förstås att ladda ur det andra men jag ser det inte som ett troligt scenario. Vanligare är väl att kortis uppstår i en cell eller att ett batteri är dåligt laddat.
I ingendera fallet händer det något alarmerande med strömförsörjningen till radion om man kör med dubbla batterier
Har testat detta genom att parallellkoppla ett 4-cells med ett 5-cells paket samt parallellkopplat ett fulladdat batteri med ett urladdat.
Mera här:

http://www.rcbatteryclinic.com/parallel.html

MagnusStrömqvist
2008-01-14, 15:35
Tack Rune! Mycket intressant läsning....Fan..Då är man inte så korkad ändå?! Hehe...Det var enbart tur från min sida kan jag avslöja....Jaja..Det blir två batteripackar i sommar