handdator

Visa fullständig version : Laddare till lipobalanserare?



hakank
2008-01-18, 07:50
Hej.
Behöver man verkligen en lipoladdare till en lipobalanserare tex en sån här:
http://www.tradera.com/LiPo_balanserare_2_5s-auktion-56033937
Går det inte bra med vilken strömförsörning som helst, är inte själva laddningselektroniken redan inbyggd i balanseraren vilket gör en laddare onödig?
/Håkan

Sigun
2008-01-18, 08:58
Japp.
Lipo laddaren är "dum" dvs har ingen intelligens som känner av spänningen på cellerna. De är där balanseraren kommer in i bilden. Balanseraren känner av spänningen för varje cell och styr så att varje cell får exakt samma spänning när batteriet är färdig laddat.

Fördelen med balanseraren är att du alltid får ut maximal effekt ur ditt batteri. samt att du alltid har koll på cellernas spänning om någon av dem skulle gå sönder så märker du kanske inte detta om du inte varje gång mäter spänningen manuellt. En annan farligare sak som kan hända utan balanserare är om en cell börja bli sämre så kan de övriga cellerna överladdas med risk för att batteriet tar eld eller i värsta fall exploderar !

Glömde svara på din fråga ju ! Du måste ha en laddare med. Laddaren styr med vilken strömstyrka ditt batteri laddas. Om du bara ansluter den till vilket batteri eller strömstyrka som helst så lär ditt batteri gå sönder ganska omedelbart pga att du kanske laddar den med för stor strömstyrka eller felaktigt volttal.

På laddaren väljer du även hur många LiPo celler som skall laddas om de är ett batteri med 2,3,4,5 eller 6 celler dvs motsvarande 7,4v , 11,1v , 14,8v , 18,5v eller 22,2v Där av anledningen till laddaren.

Så laddare + balanserare är det bästa alternativet. Något sämre är enbart att köra med laddare. Då har man ingen koll på hur batteriet mår. Vill man få ut maximalt ur sina batterier så köp en laddare med balanserare.

/Martin

hakank
2008-01-18, 09:04
Jo Sigun :-) Frågan var mer åt hållet. Om man använder en extern balanserare, kan man använda en vanlig ~15V (beronde på hur många celler balanseraren klarar) spänningsaggregat eller måste man ha en lipoladdare för att driva den externa balanseraren? Var kanske otydlig i mitt initiala inlägg men som dåligt i natt (Man skall inte bygga modeller från lösvirke, det blir så mycket problem som måste lösas aå att man vaknar och funderar :-) )

Sigun
2008-01-18, 09:07
Hehe.. missade de men nu har jag lagt till några rader i första inlägget hoppas de är svar på din fråga.

/Martin

hakank
2008-01-18, 09:24
Jag måste utmana dina svar en aning :-)

"På laddaren väljer du även hur många LiPo celler som skall laddas om de är ett batteri med 2,3,4,5 eller 6 celler dvs motsvarande 7,4v , 11,1v , 14,8v , 18,5v eller 22,2v Där av anledningen till laddaren."

Eftersom det är en balanserare så laddar (balanserar) den ju varje cell för sig. Mao, rätt slutspänning borde man ju få "automatiskt" så jag ser inte poängen med en laddare här. Å andra sidan. Den bifogade länken indikerar inte att man kan begränsa strömmen på den balanseraren så det kan ju vara anledningen till att man behöver just en laddare som försörjer balanseraren. (Om man nu inte har ett nätaggregat med strömbegränsning) Men du har ju faktiskt svarat på frågan inser jag. Man behöver strömbegränsningen om inte annat.

I övrigt har jag ett gäng, fyra faktiskt, laddare med inbyggs balanserare men tänkte verkligen "ladda upp" inför säsongen så att man kan hinna med 3 pass till fältet per dag när det blir väder. (Jag brukar stuva in upp till fyra plan i bilen när jag åker. Det går åt en hel del ackar när man flyger och har man inte tillräckligt med laddare så hinner man helt enkelt inte:-)

Tack!!

/Håkan