handdator

Visa fullständig version : Anonymitet på sajten.



pilotkalle
2008-01-19, 21:16
Inom en snar framtid (1:e februari) så kommer alla konton som är anonyma eller med "hittipånamn" att raderas, var vänlig och fyll i era medlemsprofiler annars så finns risk att dessa inte kommer att vara operativa.

Strömquist
2008-01-20, 00:31
Hur defineras ett "hittipånamn" ?

Är pilotkalle ett "hittipånamn" ?

Mr J
2008-01-20, 00:54
Pilotkalle är ett "Nick".
Precis som Strömquist i ditt fall.

Men om du klickar på "Profil" under Pilotkalles inlägg så får du upp en sida med hans profil, där kan man tydligt utläsa att han heter Peter Nilsson och kommer från Malmö.

Vissa profiler här på forumet är helt tomma, en del är ifyllda med fantasifulla uppgifter av typen: Vera Anka, Ankeborg. Det är dessa Peter kallar för "hittipånamn".
Det är dessa vi vill bli av med, då det har ju tyvärr visat sig att det missbrukas.
Dessutom är det ju trevligt att veta vem man diskuterar med, och betydligt lättare att ta en person på allvar om vederbörande vågar stå för det han skriver, eller hur?

Sen är det ju en fördel med orten i profilen när man läser annonser, det är inte kul att hitta drömplanet och inte veta var det finns, för att sen efter diverse PM eller mailande få reda på att det är 100 mil enkel resa för att hämta det...

Strömquist
2008-01-20, 00:56
Ok..

Nu förstår jag. :)

Brauer
2008-01-20, 05:42
Inte för att jag uppskattar de som gömt sig i anonymitetens skugga, men är det verkligen så bra att kräva dessa uppgifter och visa dem offentligt?

Det jag tänker på är de som bara ska skriva ett par frågor och inte är speciellt aktiva. Ibland har vi ju skolungdomar som gästspelar. Kanske drar de sig för att skriva?
Det vore ju inte speciellt svårt att scripta om forumet så att det tillåts skriva ett antal anonyma inlägg innan info krävs. Visst, då kan man öppna ett nytt konto men det går ju också att strypa med script.

Att hämta in allas fullständiga namn och ort drar ju med sig lite frågor.

För övrigt borde registreringsvillkoren isf revideras. Jag vet faktiskt inte om PUL kräver att man informerar om vilka info som samlas in, men det känns ju schysst att göra det.

Dessutom står det såhär när man ska registrera sig:

Det är viktigt att du fyller i dina uppgifter korrekt, annars kan vi inte administrera din medlemsansökan. Din adress och födelseår kommer INTE att synas för andra medlemmar Och så är det ju inte alls! :evil:

Villkor

Fastän administratörer och moderatorer på det här forumet försöker att ta bort eller ändra allt störande eller stötande material så fort som möjligt, är det omöjligt att gå igenom alla meddelanden. Vi vill därför meddela dig om att alla inlägg som skrivits på detta forum uttrycker vad författaren tänker och tycker, och administratörer eller moderatorer skall inte stå till ansvar för det (förutom då för de meddelanden som de själva skrivit).

Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd från forumen (och din internetleverantör kontaktas). Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka de här vilkoren. Du går med på att webmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distruberas till någon tredje part utan ditt samtycke. Webmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.

Det här forumsystemet använder cookies till att spara information på din dator. Desssa cookies innehåller inte något av den information du skrivit in ovan, utan de används endast för att göra din användning av forumet bättre. E-postadressen används bara för att aktivera din registrering (och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det).

Genom att klicka på Registrera nedan går du med på att bindas till dessa villkor.

Jag tror nog att forumet ska kika på tekniska lösningar snarare än att binda upp medlemmarna. Glöm inte att detta började som ett fritt FORUM! Nu är det även rcff's område, men många här ser det nog fortfarande som ett rc-forum. Gör inte samma misstag som vi redan sett hos andra forum.

[Edits] Ju mer jag kikade på registreringen desto mer saker som var tvivelaktiga hittade jag.[edit]

loop
2008-01-20, 05:49
Varför är det så vicktigt med att veta vem man talar med, jag säger ju samma saker ändå

Jag kan ju hitta på mitt namn i profilen om jag vill ändå.
Ett fritt froum skall väll vara fritt, det käns som ni börjar hamna på samma ställ snart som det forum ni var så sura på i början,så tänk er för.

För min del spelar det ingen roll om jag är anomym eller inte men det finns många som inte vill ligga med i massa register och det tycker jag att man skall acceptera på ett fritt forum.

/Johan

Brauer
2008-01-20, 05:58
Inte för att vara sån pilotkalle, men jag tvivlar på att ditt postnummer är "Ja".... 8)

pilotkalle
2008-01-20, 08:36
Det här handlar ju inte om att "tråka" våra användare utan att få bort dom värsta "missbrukarna" och slippa storbråk här. Trots allt så ska vi ju vara vänner här ;) . Nu sticker jag o flyger (och far).

loop
2008-01-20, 08:55
I detta läga borde det väll vara bättre att gåra insatsser mor "Stor bråkarana" då istället för mot alla som inte vill vara registrerade, eller är jag fel ute??

Men nu skall jag ut och göra något riktigt kul FLYYYYYYGA :D

Glawe
2008-01-20, 09:02
Vi har gjort en del ändringar som snart kommer att träda i kraft. Det låter kankse lite barskt och diktoriskt, men vi är övertygade om att de ändringar vi håller på att genomföra kommer att bli bättre för alla :)

BosseN
2008-01-20, 09:50
Hmm. Går tydligen inte att själv avsluta sitt konto på detta forum.

Tycker inte om krav på medlemskap och att inte kunna vara anonym på ett öppet diskusionsforum. Men det är jag det.

Att det skall krävas medlemskap i RCFF och i att det inte i den delen av forumet går att vara anonym är ok. Är ju bara till för medlemar och inte alla andra. Är ju bra om de som har tillträde dit är medlemmar och inga andra.

Kanske dags för ett nytt fritt forum?

AM
2008-01-20, 09:53
Självklart ska vi ha ett fritt forum - det gagnar alla. Men ur administrativ synvinkel arbetar vi på att få det att fungera bättre.

Mvh
Ove

Poteta
2008-01-20, 10:25
Jag tycker ni hittills har skött detta forum exemplariskt. :)

Men en av anledningarna till att jag skriver och läser här är öppenheten. Jag var själv en av de som kritierade SMFF:s forum för några år sedan (när det användes...) och önskade att det skulle öppnas upp för alla. Nu verkar detta forum gå samma väg.

Ni har säkert redan diskuterat för och nackdelar med registreringskrav men jag delger er mina tankar ändå.

Som jag tolkar det vill ni inte längre ha ett fritt diskussionsforum. Detta kommer bli RCFF:s egna forum, i värsta fall kommer vi inte att få in några nya skribenter alls. Potentiella medlemmar i RCFF.
Om jag precis skulle börjat med modellflyg och hade frågor om flygandet skulle jag börjat med att leta forum på nätet. Kommer man då till ett (för mig) helt nytt forum och det krävs fullständiga uppgifter om namn och adress, då letar jag vidare. Vart hamnar man då? SMF:s forum ligger väldigt nära till hands.

Att några få idioter hittar på fekade namn (alla som fejkar namn är inte idioter men några har enbart önskat skapa konflikter) ska väl inte alla andra förlora på? I detta fallet verkar det som om "de andra" har vunnit slaget.
Nåja, jag respekterar erat beslut men jag tycker inte om det. :roll:

Glawe
2008-01-20, 10:38
Ett av problemet är att vi (främst jag) får väldigt många frågor. Några av frågorna är bl.a medlemar som är irriterade på att vi tillåter anonyma skribenter att förstöra stämmningen på forumet. Andra tycker att vi skall låta anonyma skribenter få göra som dom vill.

Vi kan inte tillfredställa båda parterna, och om vi skall moderera och plocka bort "vissa utvalda" som "vi" och "andra" inte gillar så blir det inte rätt. Dvs, samma regler för alla är det som skall gälla - eller hur ?.

rcflyg.se bildades genom rcuniverse.se, nu när rcflyg.se är ett förbund och medlemsantalet blivit större så krävs det även ett bättre sätt att styra upp de som registrerar sig. Just nu händer det att vi får in medlemsavgifter från personer som inte har någon address eller något namn och det ger oss väldigt mycket extraarbete, tänk er själva runt nyår då flera hundra personer betalar in sina avgifter och flera av dom inte har något annat i sin profil än skräp eller i inget alls. De personer som bara skriver ? i sin profil ställer problem med för det administrativa, det är nämligen svårt att hitta vem man letar efter.

Så det är inte så att vi endast vill bli av med "anonyma skribenter", även om det finns med i tankarna.

Brauer
2008-01-20, 10:40
Jag ställer mig som sagt också skeptisk till detta. Dessutom anser jag att ett forum av den här storleken helt enkelt ska ha en admin som kan systemet på kodnivå och kan anpassa det efter behov. Nu vet jag inte var nivån ligger på våra administratörer här, men problemen som ni beskriver är helt klart lösbara med tekniska verktyg.
Jag tror att dessa krav på besökarna kommer att tvinga en del ur forumet. Även om det kan kännas som en enkel lösning att kräva folks uppgifter, så måste man tänka på rötterna, varför detta forumet uppstod.

Glawe
2008-01-20, 10:46
Jag ställer mig som sagt också skeptisk till detta. Dessutom anser jag att ett forum av den här storleken helt enkelt ska ha en admin som kan systemet på kodnivå och kan anpassa det efter behov. Nu vet jag inte var nivån ligger på våra administratörer här, men problemen som ni beskriver är helt klart lösbara med tekniska verktyg.
Jag tror att dessa krav på besökarna kommer att tvinga en del ur forumet. Även om det kan kännas som en enkel lösning att kräva folks uppgifter, så måste man tänka på rötterna, varför detta forumet uppstod.

Nivån på mig som driver det ?

Jag vet inte hur man skall definiera det, men i mitt yrkesliv jag är inne på mitt 11:e år som programerare och sedan knappt ett år tillbaka håller jag på med en helt ny site som skall ersätta denna. Det som har kommmit vägen dock är bl.a ett barn och lite annat.

Brauer
2008-01-20, 10:51
Jag var inte ute efter att kränka din lämplighet, jag bara menar att det är en förutsättning.
Problemet som du beskriver gäller ju de som är rcff-medlemmar. Mao, om jag inte är rcffmedlem och enbart forummedlem är det ju enkelt att ställa upp kravet om adressuppgifter så att det enbart berör de som lämnar försäkran, eller hur? Jag förstår att ni behöver uppgifter på de som ni ska administrera, men forummedlemar som bara använder forumet behöver ju nödvändigtvis inte falla inom ramen för det kravet.

Glawe
2008-01-20, 10:54
Håller med dig Brauer, men att sätta profilfält som mandarory vid registrering är tyvärr enda sättet att komma runt det. Även om det tydligt står vilken information som skall finnas med vid registreringen/betalningen så fungerar det inte.

Brauer
2008-01-20, 10:59
Lite fieldform validation borde väl sätta stopp för att lämna försäkran utan att fyllt i era krav? :)

Enkel pseduokod:

Om vill lämna försäkran{
kräv vissa fält
} annars {
låt bli
}

:lol:

Alternativet skulle ju vara att använda script som visar och kräver fälten först då du bockar för försäkran.

Glawe
2008-01-20, 11:04
Hur hanterar du dom som inte klickar i försäkran (vilket är majoriteten) ?

Hur hanterar du dom som bara skriver sin kontaktinformation på sin betalning, men som utelämnat sitt medlemsnr och har en tom profil ?

Det är sådana problem kassörerna boxas med idag.

Brauer
2008-01-20, 11:12
Hade inte det kunnat lösas genom att du inte hur som helst kan betala in. Alltså, att du begär ett löpnummer från siten som du skall ange i din betalning. Lite som ett ordernummer. På så sätt får ni åtminstone en koppling till vilken profil som begär medlemskap.
När en person utför "ordern" kan du direkt leta i databasen och se om det finns kontaktuppgifter. Utan dem får du inget löpnr, och då "kan" du inte betala.

Glawe
2008-01-20, 11:19
Det är det som medlemsid't är till för idag.
Men som sagt, det är inte bara och endast vi vill ha kompletta profiler. Den nya siten är ju inte klar och vi tar naturligtvis åt oss kritik och lovar att diskutera igenom det.

Brauer
2008-01-20, 11:26
Du har fått ett PM :p

Ålänning
2008-01-20, 14:36
Kanske begränsa forumet?

Moderatorer och Admins kommer åt ALLT + den forumdel där
moderatorer och admins kan diskutera med varandra (så har
vi på Motorportalen och det är en mycket bra del av forumet.
Där har vi diskussioner rörande problem, To-Do-lista, osv osv.

Kan ni månne ha så att när man registerar sig välja vilken typ
av användare man är? Gäst-aktig samt "seriösa" (kanske aktiva
betalande RCFF-medlemmar endast). I första fallet behöver man inte
regga namn och sådant utan är bara in för att skriva i nybörjarforum
eller gästforum osv... begränsat helt enkelt. Den som reggar sig
fullt ut med namn, ort osv, så har tillgång till hela forumet, utom
moderator-admin-forum-delen.

Loggar man inte in så ser man bara gäst-delen så att säga.
Och man måste logga in för att se användarnas personuppgifter.

Bara en tanke.

kenneth67
2008-01-20, 15:30
php bb2 är ett jätte bra verktyg samt väldigt lätt administrerat sådant .. så att lägga in begränsningar i tillgången samt reglera grupper samt tillhörighet är väldigt enkelt .. sedan är det lite olyckligt att du som användare kan se i princip alla uppgifter på en annan medlem den delen måste gå att "blockera" så att endast admin moderator kan se den .. kan exempel vis tala om att en person här på forumet ringde min mobil efter att ha luskat reda på nr via mina uppgifter ... nu gjorde inte det något men ändå ...
en begränsning i åtkomsten av forum delar beroende på om man "bara" är forum medlem eller faktiskt är rcff medlem vore en bra lösning kanske begränsa möjligheten att posta i vissa delar men lämna öppet för läsning !??? vilket iofs inte hindrar att en tråd öppnas i FEL del av forumet ,, men då ju den användare uppenbarligen missbrukat sitt medlemskap i forumet och bör således omedelbart avstängas från dettta ex antal dagar/veckor återupprepning medför att kontot raderas samt att ip loggas med mac addr för total stopp att ens besöka ??? sköt eller bli bannad!??

Glawe
2008-01-20, 15:40
Är ni alla nöjda om ni måste fylla i er profil, MEN har möjligheten att dölja den ?

kenneth67
2008-01-20, 15:48
det är uppenbarligen så att många inte vill ståta med address å dylikt offentligt edt räcker väl med att förbundet kommer åt de uppgifterna !`` vill man skylta med nått kan man väl göra det i sin signatur ?? dessa nya medlemmar som bara dyker upp vid vissa diskusitioner vore ju bra å slippa om dom nu inte fyller på med korekta uppgifter ?

loop
2008-01-20, 16:09
Varför skall ni ha uppgifter på den som bara är forum medlem?

Wulfman
2008-01-20, 17:00
Klart man skall ha sitt namn och vilken ort man bor.

Det är i mina ögon "Netikett" ;) och en självklarhet (förutsättning) för att man skall kunna ta del och kunna skriva i detta "eminenta" forum. Sen kan man ju dölja postadressen och andra uppgifter, dem kan jag förstå att man inte vill skylta med.

Är själv med i många olika forum och mig veterligen har aldrig denna debatt uppstått, just för att det är en "självklarhet".

Vill man vara anonym är det jätteenkelt då behöver man ju inte logga in.

ps. satt och tittade runt på Svenskt Modellflyg och på 5 min lyckades jag inte hitta en enda anonym skribent.

kenneth67
2008-01-20, 17:03
debatten har väl uppkommit just pga dessa "spökskrivare" typ vera anka mfl som gör vad som står ideras makt för att "sabotera" samt misskreditera och driva upp nivån till icke acceptabel i vissa diskussitioner....

wesse
2008-01-20, 18:02
jag tänker då fortsätta att vara anonym så det så 8)

Anonym
2008-01-20, 18:14
Ska du ta mitt användarnamn ;) ?

kenneth67
2008-01-20, 18:48
jag tänker då fortsätta att vara anonym så det så 8)hmmm ja du finns i det fördolda wesse INGEN vet vem du e ;)

adjonym
2008-01-20, 19:47
Hej igen gott folk.

Jag kan inte annat än ana att det var mitt uppdykande som orsakade denna tråd. Den kom upp strax efter min första egna tråd.
Låt mig säga; Det var aldrig min mening att göra någon upprörd, eller på annat sätt förstöra något, antyda något, eller någonting av det slaget. Om någon tror att jag skulle vara nåt "troll" så kan jag försäkra att så inte är fallet. Tråden skapades av mig enbart för att jag tyckte att det var ett intressant ämne, som jag personligen kände kunde behöva debatteras. Återigen, om någon känner att jag gick för långt så ber jag om ursäkt(jag erkänner dock villigt att jag spelade "djävulens advokat", men det är inget ovanligt i en debatt att någon part spelar den rollen.

Så, över till denna tråden.

En del tyckte att det var "synd" att jag ville vara anonym här. Det beror inte ett dugg på att jag vill "gömma" mig på något sätt. Det är helt enkelt ett val, gjort på grundval av att de uppgifter jag skulle lämna här är fullt läsbara för hela världen.
Jag kan inte se att det finns några anledningar till att kräva namn, bostadsort, postnummer osv för att man ska kunna skriva inlägg på ett forum(ett publikt sådant om jag har förstått uppdelningen rätt mellan rcff och forumet).
Jag kan däremot se en del nackdelar med att ha dessa uppgifter tillgängliga för vem som helst.
Direkteklam: Bättre målgruppsreklam än medlemslistan här måste vara svårt att hitta.
Inbrott. Inte bara vet den som vill vad ni har i hobbyrummet/vardagsrummet, utan ofta när ni har semester, eller inte är hemma(en följd av att forumet har en "trevlig" stämpel och man vill tala om för sina vänner att man inte är hemma).
+ en del skäl till, men ni förstår vad jag menar.

Det är inte "standard procedure" att ha medlemslistor tillgängliga för vem som helst i varken forum, eller föreningar(undantag finns naturligtvis).

När det gäller rcff som förening behövs naturligvis dessa uppgifter, men även där kan jag inte se någon anledning till att detta skulle vara offentliga uppgifter.

Annonser: Det vanligaste förekommande sättet vid annonsering är att man skriver kontaktinformation i annonsen, inte att man "kollar en profil".

Till slut så förstår jag inte helt hur borttagande av anonyma profiler skulle kunna påverka situationen med "plötsliga registreringar vid heta debatter". Det är ju inte svårare än att man fejkar sitt namn och ort, eller?
Jag har valt att inte fejka, utan säga som det är att jag inte vill vara med i några register, men OM jag skulle vilja så är det ju inte svårare än att skriva falska uppgifter.

Jag läser ofta forum(skriver mycket sällan), men jag uppskattar mer ett öppet forum, utan för mycket regler där regler på något sätt antas ersätta sunt förnuft.
Ops, kanske bäst att utveckla det lite;-)
Med det menar jag att man kan sätta upp regel efter regel, och till slut sitter man med skattelagstiftningen(alltså en tjock lunta som måste TOLKAS).
Ett bättre sätt är att använda sunt förnuft.
Ingen skulle väl opponera sig mot att en användare stängs av efter att enbart ha skrivit MODELLFLYG SUGER i alla trådar.

Nu vet jag ju inte riktigt strukturen här, vad som är rcff och vad som är det öppna modellflygforumet. Det kanske är en del av problemet? Att dessa två inte har en klar gräns?

Jaja, jag ska inte tjata mer nu, Jag är bara en gammal gubbe som vill prata av sig lite;-)

återigen, jag ber om ursäkt om något tog illa vid sig av tråden om regler.

kenneth67
2008-01-20, 19:55
tror inte att du adjonym är orsaken alls utan div andra även sk spammare med div sex annonser å dylikt ...andra sk anonyma har inte helt hållt sig till vett å etikett utan pysslat med rena påhopp samt lögner .. och sådant skall på intet sätt accepteras varesig man är anonym eller inte ..

bokis
2008-01-20, 19:55
Nix! Det var inte ditt uppdykande! :D
Snarare den typen av inlägg där jag fick mig en släng av en anonym som påstod att jag avskydde honom lika mycket som han avskyr mig..
Ska jag bli avskydd så vill jag gärna veta av vem..
Och som det skrivs här"ovan",vi har haft några "internet troll" på sajten som bara reggat sig för att få igång konstlade gräl här o det är detta som vi vill förhindra..
Det är så enkelt att göra just detta utan att behöva ta ansvar för det man skriver..
Vill man göra just detta så är det inte för mycket begärt att man står för vem man är,det är min mening..

adjonym
2008-01-20, 20:08
Nix! Det var inte ditt uppdykande! :D
Snarare den typen av inlägg där jag fick mig en släng av en anonym som påstod att jag avskydde honom lika mycket som han avskyr mig..
Ska jag bli avskydd så vill jag gärna veta av vem..
Och som det skrivs här"ovan",vi har haft några "internet troll" på sajten som bara reggat sig för att få igång konstlade gräl här o det är detta som vi vill förhindra..
Det är så enkelt att göra just detta utan att behöva ta ansvar för det man skriver..
Vill man göra just detta så är det inte för mycket begärt att man står för vem man är,det är min mening..

Det känns skönt att det inte var jag som ställde till det;-)

Jag förstår fortfarande inte hur man kommer förbi problemet med anonymitet med att kräva namn, stad, och postnummer. Det går ju fortfarande att skriva vad som helst. Att det inte finns något telefonnummer till en viss person i en viss stad betyder ju inte att den personen inte bor där. Sambon kan ju stå för teleab, osv.
Enda sättet att vara säker skulle ju vara att kräva in personnummer och kontrollera folkbokföringen. Det skulle ju snart bli ganska ohanterilgt(och eventuellt olagligt).
Så, det skulle inte(som registreringen ser ut idag) stoppa något. Eller jo, det skulle stoppa mig, eftersom jag vägrar att fejka uppgifterna;-)

Jag tycker(och jag är fullt medveten om att jag inte har någon som helst RÄTT att tycka någonting alls;-)) att det borde vara frivilligt att lämna dessa uppgifter, om man enbart är forumsintresserad(som jag sa innan är det ju en helt annan sak med rcff och medlemskap i den föreningen).

Motiveringen(för mig) är: genom att inkräva dessa uppgifter vinner man ingenting(dvs, löser inte problemet), men förlorar säkert en del folk som tänker som mig, dvs vill inte vara med i ett register som är offentligt på internet.

Hoppas ni förstår nåt av allt pladder jag slänger ur mig :oops:

Brauer
2008-01-20, 20:11
adjonym har ju en viktig poäng gällande inbrott och dylikt. Kanske något som bör beaktas? Det var inget jag tänkt på innan, men när nu adjonym sa det så håller jag faktiskt med. Många av oss har rejäla skattkammare.

kenneth67
2008-01-20, 20:38
det var en sak som säkert ingen av oss tänkt på ! :shock: :shock:
men som glawe skrev är alla nöjda om uppgifterna INTE är offentliga dvs korrekta uppgifter skall lämnas men kommer bara vara synliga för förbundets räkning ! öppenheten i forumet tycker jag skall hållas så långt det bara är möjligt men kan man inte hålla sig till givna regler ja då får man inte vara med i gemenskapen helt enkelt , livligheten här ska vi inte förstöra genom massa begränsningar å "polis" verksamhet om det absolut inte blir ett måste .. men om allt som det förhoppningsvis ser ut som kommer att lösa sig mellan förbunden så kanske dylika begränsningar i friheten inte behövs .... det är tråkigt att låsa en hög konton för att en liten klick petimetrar som viger sitt liv åt att sabotera så mycket det bara går förstör för den stora massan som KAN sköta sig ...... å för att vara petimeter själv då så är ju kollektiv bestraffning ngt som i princip inte är tillåtet ..

jag hoppas på ett öppet forum med sunda diskusitioner utan lögner påhopp å dylikt för det är inget som gagnar oss eller andra på något sätt, sedan kan diskusitionerna tidvis bli ganska "häftiga" men sånt är livet !
en för alla alla för en ! så kan livet å flygandet gå vidare å bli ännu roligare !

adjonym
2008-01-20, 20:44
Hjulen mal långsamt i detta huvudet;-)

Nu när jag har tänkt efter lite så ser jag att det finns en lösning på problemet med anonymitet(såna som mig).

Som jag konstaterade innan så löser ju namn osv inte problemet med anonyma användare. Ett sätt som funkar är dock;
Enbart medlemmar i rcff förbundet(alltså betalande medlemmar) har tillträde till forumet.
Vid registrering av medlemskap erhåller man sitt lösenord för forumet, och kan då skriva som vanligt. Utan medlemskap(och fullständiga uppgifter) så har man inget lösenord, och därmed ingen tillgång till forumet(tillgång att skriva alltså).

Som jag kan förstå är detta den enda praktiskt genomförbara lösningen.

Då är det ju upp till medlemmarna(jag antar att ingen styrelse kan ta ett sådant beslut självsvåldligt) att lägga ett sånt förslag och rösta om det.

Internet är ju lite annorlunda än det "verkliga livet", så de problem som uppstår är ju lite annorlunda också.

Sen är ju frågan om detta är vad rcff verkligen vill. Efter vad jag kan förstå så startade forumet i meningen att vara ett rc-forum, inte ett förbund. I den andan så blir ju ovanstående förslag på lösning inte optimal, men jag tror att det är enda sättet som det går att lösa på.

Sen kan man ju alltid ställa sig frågan om problemet är så stort att sådana åtgärder behövs. Som utomstående tycker jag att det är en dålig lösning, men som sagt, det är den enda lösning jag kan se som skulle fungera praktiskt.

kenneth67
2008-01-20, 20:53
jag vet inte om du läste mitt tidigare inlägg adjonym?? det går med lätthet att "låsa" vissa delar av forumet vad gäller både synlighet samt möjlighet att posta ,
som betalande medlem får du tillgång till ytterligare delar som inte är synliga för "vanliga" forum medlemmar ... vi ska inte tycker jag stoppa möjligheten för en nybörjare exempelvis att registrera sig och ställa frågor om flygning modeller samt förbundet mm mm .. tyvärr så är vi i sverige experter på att reglera det mesta genom förbud påklagor mm mm låt oss slippa det här så långt det bara är möjligt ! ..

hur det är på smffs forum vet jag inte då jag inte ens besökt detta .. dock såg jag ngt på segelförbundets om smff nr för att registrera sig .. rätta mig om jag har fel !! men där ska vi inte behöva landa tycker jag .... låt oss stå för den öppenhet som deklarerats ....

adjonym
2008-01-20, 21:02
Hej kenneth67
Jodå, jag såg ditt inlägg. Det är dock inte en lösning på problemet med anonyma inlägg. Oavsett om rcff's del är låst, så går det att fejka namn osv i den "öppna" delen. Det är den delen som inte går att stoppa med annat än "obligatorisk registrering med fullständiga uppgifter som verifieras".

Missuppfattade jag ditt inlägg beror det helt på mig, jag är inte så snabb i tanken alla gånger :o

kenneth67
2008-01-20, 21:14
det går altså att begränsa din möjligheter som "anonym" vi kan kalla det icke betalande medlem för att klargöra lite vad jag menar ...ditt användar konto kan begränsas ganska kraftigt dvs att du exempelvis inte kan starta nya trådar eller inte kan svara i vissa trådar mm mm funktioner som kan låsas alt låsas upp beroende på vilken del/grupp du tillhör .. som bokis skrev tidigare så är det inte pga av att det finns anonyma på forumet utan helt enkelt för att det ragistreras "nya" alteregon som fuller diskusitionenrna med massa strunt å sänker trivsel faktorn som har gjort att detta är på tapeten nu... och det är tråkigt för blir det så så har ju dessa antagonister "vunnit" en liten seger i sina egna ögon!??.. det är ju en av sakerna dom vill åt dvs öppenheten både här å i förbundet .. skapa en inre splittring .. ...enkla lösningar finns förbud löser inget ..

JR
2008-01-20, 21:20
Hej.

Är rätt lik "adjonym" i mina forumvanor. Läser gärna men är rätt dålig på att skriva. Är likaledes helt överens med "adjonym" till skälen att inte registrera mina uppgifter.

Blir det ett krav kommer jag låta mitt konto försvinna.

Dock måste jag ställa en fråga ang. att man skulle ha personuppgifterna dolda. Får man samla på sig ett register på folk som inte ingår i ett förbund / förening?

kenneth67
2008-01-20, 21:24
pul person uppgift lagen säger väl att du inte utan dennes medgivande på lagra person uppgifter å dylikt i ett register ?? jag kan ha fel där ... så länge du medgivit att dessa uppgifter lagras finns inga hinder iaf !

Glawe
2008-01-20, 21:30
Hej.

Är rätt lik "adjonym" i mina forumvanor. Läser gärna men är rätt dålig på att skriva. Är likaledes helt överens med "adjonym" till skälen att inte registrera mina uppgifter.

Blir det ett krav kommer jag låta mitt konto försvinna.

Dock måste jag ställa en fråga ang. att man skulle ha personuppgifterna dolda. Får man samla på sig ett register på folk som inte ingår i ett förbund / förening?

Japp, det får du.

Kravet är att du på begäran tar bort uppgifterna inom 3 år.

Ett exempel är t.e.x skånetrafiken. Där reggar du dig med ditt personnummer, sen görs ett uppslag mot syna (folkbokföringen) och alla dina uppgifter laddas automatiskt ner.

Du kan avregistrera dig, men uppgifterna får finnas kvar i 3år på sidan.

Personnummer och adresser är offentliga handlingar hos staten. Om du inte begärt skyddad identitet.

H_enke
2008-01-20, 21:54
Tycker också det känns lite overkill att ta in massa uppgifter av oss som inte är med i RCFF utan bara skriver på forumet.

McRegor
2008-01-20, 22:47
Hej,
I grunden tycker jag att man inte skall vara anonym på ett Forum - det är oftast Forum som tillåter total anonymitet som också spårar ur med personangrepp och annat otrevligt.
Men kan inte en gyllene medelväg vara att man "skall" regga sig men att gemene man inte ser alla uppgifter när man tittar i profilen. De som driver Forumet tycker jag absolut skall få rätt att känna till oss som medverkar - men vill någon Forummedlem av olika orsaker inte skylta med sitt namn så borde man kunna respektera detta - kanske via en enkel "check-bok" i registreringsformuläret att namn, adress m m skall vara dolda.
Trots allt har vi inte haft alltför många incidenter och risken är att vi mer eller mindre dödar Forumet med alltför stelbenta regler. Skulle någon av dessa anonyma t ex göra direkta personangrepp så skulle det kunna vara en orsak till att anonymiteten kan upphävas för den personen. Och även om kravet finns så går det ju att kringgå - det har vi ju också sett. Så skapa inte något onödigt utan låt oss hantera detta med det s k sunda förnuftet.
Bara mina små ören till debatten...
Hälsningar
Roger

Sigun
2008-01-20, 22:59
Precis mitt i prick Roger !

Endast Admin behöver ha alla uppgifterna tillgängliga och vill man inte skylta med adress och ort så må så vara, men ett namn tycker jag nog att man borde stå för.

/Martin

McRegor
2008-01-20, 23:07
Hej igen,
Personligen skulle jag i vart fall vilja ha ett förnamn - det känns lite konstigt att "svara" en märklig signatur - mer naturligt att svara med Forummedlemmens förnamn i vart fall. Men så länge de anonyma (för oss vanliga medlemmar) sköter sig så ser jag inget större problem.
Hälsningar
Roger

adjonym
2008-01-21, 14:09
Hej igen gott folk.

Jag har nu tittat runt på lite andra forum. Det varkar vara ett "svenskt" sätt att registrera med "mer" uppgifter än vad som är vanligt utomlands(i större forum).
Jag tittade på www.helifreak.com samt www.rcgroups.com. Där finns inga krav på varken stad, namn, postnummer el dyl. De forumen är lite större än rcflyg.se, men det verkar funka ändå. Troligtvis pga en kanske mer activ "moderator" politik än här.

Sen är det ju så att anonymiteten är en av grundvalarna för en demokrati. Det är inget konstigt med anonymitet, tvärt om en laglig rätt som det har kämpats hårda strider för att behålla.

Ta t.ex i en förening; Vid en omröstning har vem som helst som skall deltaga i omröstningen RÄTT att kräva sluten omröstning. Det blir ju då en "anonym" röstning. Den reglen finns enbart till för att en omröstning skall bli så demokratisk som möjligt, dvs, du skall kunna rösta UTAN att visa vad du röstar på.
Det samma gäller i riksdalsval, dom är anonyma(de flesta av oss har gömt oss bakom skynket;-).

Tittar man på lagar och förordningar(länk http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19911469.htm
)
citat ur yttrandefrihetslagen;
" Vad som sägs i grundlagen om radioprogram gäller förutom program i ljudradio också program i television och innehållet i vissa andra överföringar av ljud, bild eller text som sker med hjälp av elektromagnetiska vågor.
Med tekniska upptagningar avses i denna grundlag upptagningar som innehåller text, bild eller ljud och som kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel."

I internets fall torde "läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel" vara den aktuella delen.

Vidare i samma lag står att läsa
citat andra kapitlet, första paragrafen
"

1 § Upphovsmannen till ett radioprogram eller en teknisk upptagning är inte skyldig att röja sin identitet. Detsamma gäller den som har framträtt i en sådan framställning och den som har lämnat en uppgift enligt 1 kap. 2 §. Lag (1998:1439).
" slut citat

Nästa del som kan vara intressant är andra kapitlet, paragraf 4
citat "

4 § Ingen myndighet eller annat allmänt organ får efterforska
1. upphovsmannen till en framställning som har offentliggjorts eller varit avsedd att offentliggöras i ett radioprogram eller en teknisk upptagning eller den som har framträtt i en sådan framställning," slut citat

Jag vet ärligt talat inte om en ideel förening är ett "allmänt organ", men det låter troligt. Vad som däremot är säkert är att forumet är offentligt, dvs läsbart för alla utan några hinder. Det betyder att vad som skrivs är offentligt, och rent tekniskt så får inte upphovsmannen spåras om han/hon inte har skrivit något som är ärekränkning/olagligt eller av sådant slag.

Det finns dock vägar förbi detta. Man kan ansöka om "utgivningstillstånd", och utse en ansvarig utgivare(borde vara administratören av forumet).
Då är den ansvarige utgivaren, ansvarig(hehe) och kan i begrepp av detta tillåta publicering, eller om han så vill neka densamma.

Mycket text vart det;-)
Anledningen till att jag så snusförnuftigt citerar lagar är helt enkelt därför att jag tycker om att backa upp argument med de fakta jag finner. Därmed inte sagt att jag inte kan ha fel i hur jag tänker. Rätta mig gärna.

Hur eller hur, anonymitet är en demokratisk rättighet(en mycket viktig sådan i mitt tycke).

Återigen, det är "ert" forum, och ni lägger de regler ni finner funkar bäst för er. Jag skulle tro att väl definerade regler i "i accept" delen i registreringen kan nollställa många av de synpunkter jag har, dvs, man "godkänner bort" att vara anonym osv.

Jag vidhåller fortfarande att jag inte förstår argumenten(eller rättare sagt det resultat man vill uppnå) med att "tvinga" fram uppgifter, av de skäl jag har listat i andra inlägg.
Om någon kan förklara det bättre för mig(dvs, hur man undviker fejkade uppgifter) så är jag idel öra.

Tack för att ni läste detta(och jag hoppas att ni fortsätter att debattera saken, och hitta gärna hål i mitt resonemang, jag är inte alls säker på att jag har rätt).

Edit: glömde i första utkastet;-)

Till alla som kan tänkas fejka sina uppgifter;
Ett falskt namn och adress kan vara urkundsförfalskning(om t.ex ett ovanligt namn används, och en(endast en) sådan person existerar på fejkade orten. Urkundsförfalskning ÄR ett brott, och är straffbart. I ett sådant fall ÄR det tillåtet att spåra den skyldiga för ansvarsföreläggande
slut Edit;


Med Vänliga Hälsningar
Adjonym

Sigun
2008-01-21, 14:43
Skulle de röra sig om brott, så går det att ta reda på vilken personen är ändå. Även om han försöker göra sig anonym. Gör man en polisanmälan så kan de med hjälp av IP nummert ta reda på vilken personen ifråga är. Helt anonym blir man inte på nätet även om man försöker.

Därför borde de räcka med att visa sitt namn tycker jag, men de är kanske en finess som dyker upp i nästa version av denna underbara sajt. Till dess får de som vill hålla sin identitet hemlig ligga lågt.

Strömquist
2008-01-21, 23:33
Ang. Stelbenta registreringsregler
Vill man bli medlem så måste man ju tala om vem man är för att det ska funka, men om man bara vill vara på forumet tycker inte jag att det skall vara krav på det.

Vi har ju moderatorer, och om dessa sköter sitt jobb exemplariskt så kommer inte trådar att spåra ut, och personliga påhopp kommer att tas bort ganska kvickt.

Istället för att skrämma bort personer som har vettiga idéer med att sätta strikta registreringregler, så se till att hålla skitstövlarna i shack med hjälp av moderatorerna.

/Bengt "Brother_B" Strömquist

colsson
2008-01-22, 05:11
Klart man skall ha sitt namn och vilken ort man bor.

Det är i mina ögon "Netikett" ;) och en självklarhet (förutsättning) för att man skall kunna ta del och kunna skriva i detta "eminenta" forum. Sen kan man ju dölja postadressen och andra uppgifter, dem kan jag förstå att man inte vill skylta med.

Är själv med i många olika forum och mig veterligen har aldrig denna debatt uppstått, just för att det är en "självklarhet".

Vill man vara anonym är det jätteenkelt då behöver man ju inte logga in.

ps. satt och tittade runt på Svenskt Modellflyg och på 5 min lyckades jag inte hitta en enda anonym skribent.

Precis så tycker jag med! :)

loop
2008-01-23, 09:38
Jag har fortfaramde int fått något svar på mn fråga Varför behöver admin uppgifter om de som inte RCF medlemmar?
Elller har jag missat något?

CAD:ar'n
2008-01-23, 09:47
Hej!

:cry: Mycket tråkigt att höra att rcflyg har problem :(
Själv tycker jag det är ett jätte bra forum :D (men är inte medlem i rcff än...)


För att kunna lösa problemen borde kanske frågorna struktureras upp. Ex:
ska man få vara anonym - sedan kan man ha två kolumner med argument för och emot... :?
Fler rubriker ex: Hur kan man få vara anonym
Nåt som kanske kan fungera :?

Förstår absolut problemet med rcff och medlemsavgifter...

Angående dumma inlägg, för att göra det lättare för moderatorerna kan man väl ha en funktion ungefär "anmäl inlägg"...
Vilket antagligen leder till att någon får för sig att anmäla en massa normala inlägg :oops:


Ett stort tack för ett jätte bra forum!

Wulfman
2008-01-23, 11:35
Hej Cad:arn :D

Det här med folk som envisas med att vara "anoyma" är inget problem på så sätt. Om man tittat runt så är det väldigt få som valt att vara det, både här och på Svenskt Modellflyg.8)

Hur man än vrider och vänder på denna fråga är det upphovsmakarna till sajten och forumet. Som sätter nivån för netikett & regler. Att vara med på forumet är ju frivilligt :p

************************************************** **********

Å VISST ÄR DET ETT KANONFORUM :lol: :lol: :lol:

adjonym
2008-01-23, 12:09
Hej igen.

Nu har vi stött och blött denna fråga och har(i mitt tycke)haft en nyttig dialog, där olika synpunkter har kommit fram. Framför allt har vi visat att det GÅR att föra en sansad dialog, även i en fråga som är lite "het" ;-)

Om vi sammanfattar det hela så tror jag att vi har kommit fram till följande;


Icke anonymitet stoppar inte problemet med anonyma profiler, eftersom det måste kopplas till personnummer och folkbokföring för att vara kontrollerbart.
Kan naturligtvis ändras så att ovanstående gäller(pers nr, och folkbokföring) men garanterar inte att korrekta uppgifter är ifyllda.

Kvar på icke anonymitet kommer att leda till förlust av forumsmedlemmar. Bla mig, och en till som har sagt detta i denna tråden. Jag kan inte gissa hur många mer som inte bryr sig om att förnya sitt medlemskap i forumet om profilen tas bort. Ingen har sagt att dom skall lämna forumet om anonymitet tillåts i framtiden(men det kan naturligtvis ske).

Sen har vi frågan som loop ställde. Vad ska admin ha de uppgifterna till för de som inte är medlemmar i rcff?

Sigun. Du har rätt i att det är svårt att vara anonym på nätet, pga att vi använder IP nummer. En del av oss är dock "mer" skyddade än andra. För att spåra mig t.ex, så behöver du få tillstånd från internetleverantörer/myndigheter i ca 4 länder, eftersom jag i mitt jobb(där jag skriver detta) måste vara skyddad via tunnlar innan jag använder internet "som vanligt folk". En svensk myndighet kommer endast till den sista "burken" i kedjan, som ligger i Sverige, därefter krävs en hel del för att nysta vidare.(För att förtydliga, det är inte för att jag skriver på rcff som jag använder proxy, utan för att jag är tvungen via mitt jobb).

Fråga till ansvariga på RCFF(direkt fråga)
Vad är vinsten med att tvinga fram användaruppgifterna? Jag har visat att det inte hjälper mot anonymitet, så jag skulle vilja ha ett mer utvecklat svar än så.

Wulfman har till syvende och sist rätt! Det är frivilligt att vara medlem i forumet. Det är också ägarna till forumet som sätter reglerna(där har wolfman rätt igen).
Vi användare har bara att rätta oss efter de regler som ägarna finner att dom vill ha.
Jag skulle gärna vilja ha svar på ovanstående fråga i alla fall, vad är vinsten med den uppkommande ändringen av policyn?

T5
2008-01-23, 12:21
Jag trivs bra på forumet och försöker dra mitt strå till stacken. Det känns tråkigt att man ska bli utkickad för att man inte vill lägga upp sin hemadress och personnummer i något register som sköts på hobbynivå utan insyn och odokumenterad funktion, men blir det så så vill jag tacka för mig.
(Jag bor i utland, är inte med i RCFF och uppskattar forumet för vad det är )

Finns det problem med annonyma användare som postar strunt och ställer till oreda tycker jag det är en moderatoruppgift att rensa bort sånt, låt oss gamla användare som sköter oss fortsätta i forumet oavsett om vi vill smälla ut våra personnummer eller inte.

Om jag blir utkickad 01 feb så vill jag iaf tacka alla roliga modellflygare för givande diskussioner och kamratskap.
Kommer inte att omregistrera mig

-Linus Forsberg-

adjonym
2008-01-23, 12:39
Jag trivs bra på forumet och försöker dra mitt strå till stacken. Det känns tråkigt att man ska bli utkickad för att man inte vill lägga upp sin hemadress och personnummer i något register som sköts på hobbynivå utan insyn och odokumenterad funktion, men blir det så så vill jag tacka för mig.
(Jag bor i utland, är inte med i RCFF och uppskattar forumet för vad det är )

Finns det problem med annonyma användare som postar strunt och ställer till oreda tycker jag det är en moderatoruppgift att rensa bort sånt, låt oss gamla användare som sköter oss fortsätta i forumet oavsett om vi vill smälla ut våra personnummer eller inte.

Om jag blir utkickad 01 feb så vill jag iaf tacka alla roliga modellflygare för givande diskussioner och kamratskap.
Kommer inte att omregistrera mig

-Linus Forsberg-

Bara för att undvika missförstånd.
rcff kräver i dagsläget INTE personnummer eller hela hemadressen. Det var JAG som sade att det skulle behövas för att kunna, åtminstone i nån grad, kontrollera de uppgifter som användaren ger. Inte heller vet jag om dessa uppgifter kommer att inkrävas efter feb:1

wesse
2008-01-23, 13:12
Lev låt leva

AM
2008-01-23, 14:30
Vi diskuterar frågan inom styrelsen.
Jag är själv för en så stor öppenhet som möjligt - och mycket riktigt tror jag också att vi riskerar förlora många forummedlemmar om vi tvingar fram att alla ska registrera sig med personnummer och fullständiga personuppgiter.

Jag anser inte heller att det är ett stort problem med anonymiteten. (Nu ska jag också i saningens namn tillägga att det inte är jag som surfar runt som moderator och vaktar det som skrivs). Friheten är värd mycket tycker jag. Och den ska vi värna.

Vi har väl egentligen inte avslutat diskussionen inom styrelsen - vi arbetar på en uppdatering av sajten och på den uppdaterade sajten finns inbyggt en hel del funktioner som kan hjälpa till med modereringen.

Mvh
Ove

Mikael_jo
2008-01-23, 14:52
jag kan gärna skriva dit mitt namn om de nu gick... sidan hänger sig så fort jag försöker... testat ett par gånger nu...

Örjan
2008-02-07, 21:51
Glawe,

Jag tycker det vore bra om man kan välja att dölja vissa uppgifter, kanske inte bara antingen eller utan man väljer själv vad som ska visas.

Örjan Björnsson