handdator

Visa fullständig version : Nybörjare på FPV



skygizmo
2008-01-20, 22:14
tjenare jag är nybörjare på fpv ,
håller på att samla ihop utrustningen har bara kvar sändare och mottagare.
jag kommer att använda 2,4 ghz på 500mw samt kx131 som kamera , flygplanet blir till början en Wing Dragon. http://www.hobby-lobby.com/wingdragon4.htm
samt glasögon sony PLM-a55e.

finns det något bra svenskt forum för fpv?
samt finns det någon fpv flygare runt Trollhättan/Vänersborg.

Sigun
2008-01-20, 22:39
Trodde max tillåten uteffekt på 2,4Ghz var 100mW ??

wesse
2008-01-20, 22:44
Trodde max tillåten uteffekt på 2,4Ghz var 100mW ??
mer watt åt svenska folket yeehh :D

skygizmo
2008-01-21, 06:41
okej tur att jag inte har beställt ännu . det vore ju bra om någon kunde tala om vad som gäller för regler ?

tack på förhand

sundqvistjohan
2008-01-21, 07:59
Jag har Fat Shark som jag tyvärr inte har hunnit pröva på något plan ännu.

Det kommer med en sändare som sänder med 50mW, och den är tänkt för inomhusbruk, t.ex. om man vill spela konsolspel med trådlösa videoglasögon.

Den sändare som är kopplad till kameran sänder med 500mW. (Kräver radioamatörlicens). Signalen kan väl antagligen störa trådlösa datanätverk och jag kommer att flyga med systemet långt från bebyggelse på vårt fält som ligger ca 3 km från närmaste hus. Eftersom vi är mycket få aktiva flygare i klubben blir det inga problem för mig att andra skulle vara i luften samtidigt.
Jag är också medveten om att jag knappast får tillåtelse att flyga med systemet på olika "flygdagar" där det är många flygare.

Fördelen är väl att man får en störningsfri videosignal upp till 500m och bild upp till 1,5 km.

Med dyrare utrustning och bättre antenner funkar det väl antagligen med mindre uteffekt - men i detta fall lät jag ekonomin styra.

Impulze
2008-01-21, 11:29
Det är nog t.o.m bara 10mW som är tillåtet i detta fall. Men det påverkar videobilden för den som flyger FPV och inte radioutrustningen, än iaf :o

Skygizmo, här är nog bästa forumet just nu för FPV. På engelska men då lär man sig samtidigt nått :)

http://www.rcgroups.com/video-piloting-fpv-rpv-469/

Allmänt för nybörjare:

www.fpvvideo.com


//Matte