handdator

Visa fullständig version : Välkomna till HMFK´s årliga meeting v. 30



coelogyne
2008-01-29, 22:40
Meetingvecka i Helsingborg
V. 30 19 – 27 Juli

Helsingborgs Modellflygklubb inbjuder återigen till vår årligen återkommande modellflygträff under V. 30

Denna inbjudan går ut till hela modellflygsverige.
Kostnaden är endast 600:-/Husvagn eller tält för hela meetingveckan. ( 19-27 juli)
Eller 100:-/ dygn vid enstaka nätter, samt endast 100:-/ dygn före och efter meetingveckan.

Nytt för i år är: Nyrenoverade toaletter samt duschar, och frukostservice, dvs. ni kan få färska frukostbullar varje morgon om det beställes på kvällen.

Ni betalar vid ”incheckningen” och vi vill då ha de frekvenser som ni kommer att flyga på.
( För att underlätta för oss att hitta ev. bortsprungna frekvensklämmor)
Ni får nummerbricka, platsanvisning och ankomstfolder.
Ingen förhandsbokning behövs, och kan tyvärr ej tas emot.
Även tips på annan form av boende kan fås, fråga kontaktpersonerna.

Vi gör en kraftig ansträngning för att försöka bredda modellflygandet.
Därför är alla välkomna att flyga.

Våra krav för att få flyga är att man är medlem i en modellflygklubb som är ansluten till SMFF och har SMFF:nr. Man kan även vara direktansluten till SMFF.

Man får även flyga som inbjuden gäst utan anknytning till SMFF, då är det den inbjudande medlemmen ( SMFFanslutne ) som har ansvaret.
Tag kontakt med HMFK´s kontaktpersoner om intresse finnes.
I alla fallen så gäller SMFF´s försäkring om något skulle hända.

Vi kommer att ha olika aktiviteter som grillkvällar, pricklandning, poängjakt mm
Program för detta kan fås av kontaktpersonerna närmare meetinget.
Torsdag till lördag är det festival i Helsingborg med massor av aktiviteter för hela familjen. Musik från öppna scener och mat från alla världens hörn., marknadsknallar mm.
Närhet finns till flera olika fina badstränder samt kulturella platser.

Lördagen den 26 juli kommer det att utlysas ”Modellflygets dag”, vilket kommer att annonseras i tidningar och radio.
Till detta arrangemang är vi tacksamma om vi kan få så många modellflygplan som möjligt att deltaga. Stora, små, snabba och långsamma, allt ska vara med.
Tidigare års uppvisningar har blivit uppskattade.
Kontaktpersoner:

Jan Lilja 042-221551, 070-5336706
lilja.jan@telia.com

Ingela Persson 042-156473 070-6274303
coelogyne@comhem.se

AM
2008-01-31, 13:07
Vi gör en kraftig ansträngning för att försöka bredda modellflygandet.
Därför är alla välkomna att flyga.

Våra krav för att få flyga är att man är medlem i en modellflygklubb som är ansluten till SMFF och har SMFF:nr. Man kan även vara direktansluten till SMFF.

Man får även flyga som inbjuden gäst utan anknytning till SMFF, då är det den inbjudande medlemmen ( SMFFanslutne ) som har ansvaret.
Tag kontakt med HMFK´s kontaktpersoner om intresse finnes.
I alla fallen så gäller SMFF´s försäkring om något skulle hända.

Det är väl ingen kraftansträngning då HMFK fortfarande har samma löjliga krav på förbundstillhörighet som de hade förra året.

Varför accepteras gäster från alla länder utom Sverige? Där ställs inga frågor om förbundstillhörighet och försäkringar till danska, tyska, finska eller norska gäster. Det är bara det förhatliga RCFF som ska straffas. Den dagen Ni skriver att ALLA är välkomna oavsett förbundstillhörighet börjar HMFK närma sig RCFF-standard. Och det är ju i så fall en bra början.

Mvh
Ove

Jakob
2008-01-31, 13:36
Jag kommer att åka till Ripa vecka 29. Där är alla välkomna! :D

Wulfman
2008-01-31, 14:07
Hmmmm.....man funderar onekligen på hur dem tänkte när dem satte in denna blänkare på RCFF:s forum.

Fast det finns ju ändringknappen som tur är.... PDT_Armataz_02_02 jag hoppas att den kommer till användning.


Så att alla verkligen känner sig välkomna ;)

Dragon
2008-01-31, 22:52
Jag kommer att åka till Ripa vecka 29. Där är alla välkomna! :D
Håller med dej Jakob, de får bli Ripa vecka 29 i stället!
Sen får man hem och klippa gräset och städa husvagnen inför Holsterbro vecka 31. 8)

coelogyne
2008-01-31, 23:02
Det är väl ingen kraftansträngning då HMFK fortfarande har samma löjliga krav på förbundstillhörighet som de hade förra året.

Varför accepteras gäster från alla länder utom Sverige? Där ställs inga frågor om förbundstillhörighet och försäkringar till danska, tyska, finska eller norska gäster. Det är bara det förhatliga RCFF som ska straffas. Den dagen Ni skriver att ALLA är välkomna oavsett förbundstillhörighet börjar HMFK närma sig RCFF-standard. Och det är ju i så fall en bra början.

Mvh
Ove

Du har helt fel.
Helsingborg accepterar visst gäster i från Sverige.

Föreningens förbundstillhörighet är ett demokratiskt taget beslut.
Vilket inte behövs ältas.

Det enda man måste göra som som icke medlem i SMFF är att ta kontakt med klubbmedlem som ansvarar för gästflygaren vare sig man är svensk eller utländsk.
Och är det för mycket begärt om man inte tillhör klubben?

Så jag kan med gott samvete säga att alla är varmt välkomna!

jobex
2008-02-01, 00:20
Ser ut att bli en hektisk sommar

Ripa V29
Helsingborg V30
Holstebro V31

Tur att de ligger på "linje", så man slipper flänga fram och tillbaka.

Nu vill jag inte ställa till någon het debatt om förbundstillhörigheter osv, men jag personligen har ändå svårt att förstå varför man hela tiden skall tjafsa om det. Man får väl ändå se det som en öppning mot hur det varit tidigare. Jag menar om man vänder på det och ser en RCFF-klubb ordna ett meeting och där kräva medlemsskap i RCFF eller RCFF-anslutna klubbar. Är du inte medlem, MEN kontaktar en medlem som "ansvarar" för dig så är det ok. Jag skulle inte sett det som orimliga krav, utan kontaktat någon och åkt dit, men det är jag det...:-)

Det är väl ändå träffas, flyga och ha kul vi skall göra, och nu finns det ju möjlighet att vara ute med husvagnen 3 veckor i rad.....hmm.....hoppas bara resten av familjen också ser det som en möjlighet.

Jag har iaf alltid blivit vänligt bemött både i RIPA och Helsingborg och tror nog inte det blir skillnad i sommar heller. Holstebro har jag aldrig besökt, men meningen är att det skall bli Jetpremiär nu i vår och givetvis då besök i Holstebro. Helsingborgs asfaltbana, kan ju vara bra att bli lite varm i kläderna på.....:-))

Mvh
Johan Bengtson

Wulfman
2008-02-01, 10:47
Jobex

Att förspråka valfrihet där ALLA modellflygare är VÄLKOMNA dvs. har en *fullgod försäkring som SMFF och RCFF har. Ser inte jag som att tjasfa....Ser det mer som ett "kall" något som jag brinner för :p kommer jobba för öppenhet inom modellflyget tills sista blodsdroppen.

Det där med att begränsa eller att göra det svårare för ett antal modellflygare (människor) "bara" för dem har en annan tillhörighet, väcker ganska starka känslor iaf hos mig. Speciellt nu när "säkerhetsargumenten" fallit.

Här har vi två st jättefina klubbar som ligger inom samma region, den ena välkomnar medlemmar i båda förbunden*. Den andra klubben bara dem som är medlem i SMFF, tänkt vad enkelt det hade varit om dem också krävt SMFF eller RCFF medlemskap för att få flyga 8)....då hade alla varit glada.

....behöver man säga mer ?

Av ditt uttalande att döma, förmodar jag att du ej är RCFF medlem ;)

Vi får hoppas att "modellflygar Sverige" kommer till sans gällande att välkomna "gästflygare", sen om klubben tillhör SMFF eller RCFF spelar väl ingen större roll, är ju upp till klubben.

coelogyne
2008-02-01, 11:01
[quote="Wulfman"]
Här har vi två st jättefina klubbar som ligger inom samma region, den ena välkomnar medlemmar i båda förbunden*. Den andra klubben bara dem som är medlem i SMFF, tänkt vad enkelt det hade varit om dem också krävt SMFF eller RCFF medlemskap för att få flyga 8)....då hade alla varit glada.

....behöver man säga mer ?
quote]

Man behöver säga att du har fel! ;)

Vi i Helsingborg välkomnar alla, och då menar jag verkligen alla.
Du behöver bara meddela att du är intresserad av att delta.
Särskilt svårt, nä tycker jag inte.
Så bara hör av dig Wulfman ;)

Wulfman
2008-02-01, 11:22
Tack så mycket för inbjudan Ingela, det värmde :)

Själv tänkte jag tävla lite i sommar så jag kommer tillhöra båda förbunden. Så för mig personligen är det ju inte så "krångligt" 8)

Jag hoppas Ni förstår att de som enbart är RCFF medlemmar kan det kännas lite "bittert" att läsa er inbjudan....

Vi får se om vi syns i Sommar då, är sugen på att ta en liten flygsemester neråt kontinenten :lol:

Sigun
2008-02-01, 11:26
Hej hopp alla glada..

Tycker nog att inbjudan är rätt okey även om man bara tillhör RCFF, de är ju bara att maila och tala om att man kommer så löser de ju sig. Har nog själv lite dåligt med semester i sommar då jag precis bytt jobb men man kanske tar en tur på helgen och tittar till evenemanget.

/Martin

AM
2008-02-01, 12:06
Våra krav för att få flyga är att man är medlem i en modellflygklubb som är ansluten till SMFF och har SMFF:nr. Man kan även vara direktansluten till SMFF.

Man får även flyga som inbjuden gäst utan anknytning till SMFF, då är det den inbjudande medlemmen ( SMFFanslutne ) som har ansvaret.
Tag kontakt med HMFK´s kontaktpersoner om intresse finnes.
I alla fallen så gäller SMFF´s försäkring om något skulle hända.

Nej, det görs fortfarande skillnad på folk och folk. Att HMFK nu försöker "mjuka" upp sitt ställningstagande att endast SMFF-medlemmar får komma till Helsingborg innebär ju inte att attityden har förändrats. Motviljan mot RCFF är kristallklar och på de premisser vill nog väldigt få - vare sig de tillhör SMFF eller RCFF - åka till meetinget.
Innan RCFF bildades var kravet för att få flyga på HMFK:s fält att man kunde flyga - det kollades av en av klubbmedlemmarna som stod bredvid på "checkflygningen". Sedan var det bara att flyga på som alla andra. Då gjordes det ingen skillnad på vem som besökte klubben.

Mvh
Ove

coelogyne
2008-02-01, 20:03
Våra krav för att få flyga är att man är medlem i en modellflygklubb som är ansluten till SMFF och har SMFF:nr. Man kan även vara direktansluten till SMFF.

Man får även flyga som inbjuden gäst utan anknytning till SMFF, då är det den inbjudande medlemmen ( SMFFanslutne ) som har ansvaret.
Tag kontakt med HMFK´s kontaktpersoner om intresse finnes.
I alla fallen så gäller SMFF´s försäkring om något skulle hända.

Nej, det görs fortfarande skillnad på folk och folk. Att HMFK nu försöker "mjuka" upp sitt ställningstagande att endast SMFF-medlemmar får komma till Helsingborg innebär ju inte att attityden har förändrats. Motviljan mot RCFF är kristallklar och på de premisser vill nog väldigt få - vare sig de tillhör SMFF eller RCFF - åka till meetinget.
Innan RCFF bildades var kravet för att få flyga på HMFK:s fält att man kunde flyga - det kollades av en av klubbmedlemmarna som stod bredvid på "checkflygningen". Sedan var det bara att flyga på som alla andra. Då gjordes det ingen skillnad på vem som besökte klubben.

Mvh
Ove

Nu har vi det så här Ove och vi får helt enkelt acceptera att det finns olika sätt att se på saken.
Varken din eller min väg är den enda sanna vägen men man kan alltid mötas på halva vägen.
Så välkommen du med. ;)

coelogyne
2008-02-01, 20:16
Nej, det görs fortfarande skillnad på folk och folk. Att HMFK nu försöker "mjuka" upp sitt ställningstagande att endast SMFF-medlemmar får komma till Helsingborg innebär ju inte att attityden har förändrats. Motviljan mot RCFF är kristallklar och på de premisser vill nog väldigt få - vare sig de tillhör SMFF eller RCFF - åka till meetinget.
Innan RCFF bildades var kravet för att få flyga på HMFK:s fält att man kunde flyga - det kollades av en av klubbmedlemmarna som stod bredvid på "checkflygningen". Sedan var det bara att flyga på som alla andra. Då gjordes det ingen skillnad på vem som besökte klubben.

Mvh
Ove[/color]

Måste bara tillägga att väldigt många av Sveriges klubbar har exakt samma regler som vi, se dig omkring.
Det har jag gjort ;)
Och tidigare krav har varit flygcert = medlemskap i SMFF

Men någon gång måste man kunna lägga meningsskiljaktigheter åt sidan och göra det som vi tycker är roligast dvs flyga.
Så välkommen till sundets pärla!

McRegor
2008-02-01, 20:21
Hej,
Oavsett vilket "läger" man föredrar måste jag hålla med Ingela att "någon gång måste man kunna lägga meningsskiljaktigheter åt sidan och göra det som vi tycker är roligast dvs flyga. ".
Låt oss acceptera att Klubben har de regler den har för dom utestänger ju trots allt inga - även om jag också tycker att de tillämpar ett litet små-omständligt sätt. Vår Klubb har nog lite enklare regelverk men trots allt är det ju upp till varje Klubb att sätta sina egna regler.
Hälsningar
Roger

AM
2008-02-02, 11:04
Som jag ser på saken ska man inte göra skillnad på var man kommer ifrån. Som HMFK formulerar sin inbjudan är den klart diskriminerande - och sådant hör inte hemma någonstans. HMFK går det andra förbundets ärenden och gör det dessutom helt okritiskt. Här gäller i högsta grad "Vad kan DU göra för ditt förbund".

Vi har en annan syn på vad ett förbund är till för och hur man ska förena och sprida denna roliga hobby i landet.

Mvh
Ove

wesse
2008-02-02, 12:33
Avslutar med att en en gång hälsa välkomna till Sundets pärla och ber de som bara vill kasta skit att göra det någon annanstans.
Den här tråden ska handla om meetinget och har någon intresse av det eller frågor så svarar jag gärna på dem.

_________________
Mvh
Ingela

ja det har du ju rätt i Ingela! jag tackar då för inbjudan o ska se vart min livsfärd leder mig :D

kenneth67
2008-02-02, 14:13
inbjudan i sig säger att man bjuder in ALLA .. men senare står att kravet är att man på ett eller annat sätt är ansluten till smff och att detta är ett demokratiskt taget beslut !! hmm helt ok ..

är man inte medlem i smff kan man stå under en medlems ansvar i klubben då antar jag ??? är inte det lite att bita sig själv i den bakre regionen !!?? om klubben tagit beslut på att man ska ha smff medlemskap vilken klubb medlem "vågar" då ta ansvar för en icke smff medlem .. fy f*n för å sitta i den grytan om det sedan skulle hända nått .... nej släpp fritt deltagandet oavsett förbund ... försäkrade är vi allihopa ..
å rcff medlemmar fluger inte sämre än smff medlemmar å inte tvärt om heller...
jag är förvisso medlem i smff men motsätter mig starkt till klubbar /meetings som kräver detta ... det är fel signaler till flygintresserade i landet ..
är även rcff medlem för det står för frihet å valmöjligheter

coelogyne
2008-02-02, 15:22
Som jag ser på saken ska man inte göra skillnad på var man kommer ifrån. Som HMFK formulerar sin inbjudan är den klart diskriminerande - och sådant hör inte hemma någonstans. HMFK går det andra förbundets ärenden och gör det dessutom helt okritiskt. Här gäller i högsta grad "Vad kan DU göra för ditt förbund".

Vi har en annan syn på vad ett förbund är till för och hur man ska förena och sprida denna roliga hobby i landet.

Mvh
Ove

Nu är du orättvis och det tycker jag att du ska vara för god för som ordförande.

Vi går ingens ärende, vi bestämmer själv vad som ska gälla i vår förening genom demokratiska beslut, vilket man får rätta sig efter även om man tycker annorlunda.

Det är lika diskriminerande att att jag måste tycka som du.
Med en hetsjakt på oss för regler som mer en hälfen av alla Sveriges föreningar har så kan du knappast övertyga om att din åsikt är bättre.

Som vuxen och definitivt som föreningsfunktionär så måste jag acceptera att andra kan ha åsikter som inte stämmer överrens med mina och gå andra vägar men det kan vara bra människor ändå.
Och jag kan sträcka ut en hand och möta dem på halva vägen.

Avslutar med att en en gång hälsa välkomna till Sundets pärla och ber de som bara vill kasta skit att göra det någon annanstans.
Den här tråden ska handla om meetinget och har någon intresse av det eller frågor så svarar jag gärna på dem.

LAB
2008-02-03, 11:58
:) Hej jag TYCKER inte att RCFFare ska strö mer salt i såren.Tacka för inbjudandet och acceptera vilkoren eller låta bli,men absolut inte starta ett nytt ordkrig.Jag tror personligen att inbjudadet är gjort med välvilja.som sagt sträcka ut en hand.
MVH
Lasse

AM
2008-02-03, 12:33
Det blir nog bättre med tiden. Klubbens tidigare utfall mot RCFF-medlemmar tar väl ett tag att glömma.

Jag hoppas HMFK:s meeting blir lyckat och jag önskar klubben allt väl.

Mvh
Ove

coelogyne
2008-07-12, 21:28
Nu är det bara en vecka kvar.

Fint väder är beställt.
Vi har jobbat hårt med att renovera både duschar och toaletter samt vår kiosk som kommer att serva gäster och besökare under hela veckan med både varmt och kallt.

Helsingborgsfestivalen går av stapeln torsdag-lördag för de som vill ta en svängom där.
Annars kommer grillen och eldstaden att värma er andra på fältet
Välkomna!

Per P
2008-07-12, 23:05
Troligtvis tar jag en sväng till er i Helsingborg efter att jag varit på Ripa.... men det är vädret som bestämmer...

pilotkalle
2008-07-13, 00:23
Nu är det bara en vecka kvar.

Fint väder är beställt.
Vi har jobbat hårt med att renovera både duschar och toaletter samt vår kiosk som kommer att serva gäster och besökare under hela veckan med både varmt och kallt.

Helsingborgsfestivalen går av stapeln torsdag-lördag för de som vill ta en svängom där.
Annars kommer grillen och eldstaden att värma er andra på fältet
Välkomna!

Låter trevligt Ingela!

Jag packar några flygetyg och kommer, nu e de dax att ha kul tillsammans!!

Kenneth E
2008-07-13, 19:55
Jag blir så trött, vad har hänt med klubben i Helsingborg, jag har tältat varje år fram till för tre år sedan och jag räknade efter att jag nog varit där minst 17 år i rad. Menar Ni att jag nu inte bara kan dyka upp och flyga utan måste föranmäla mig bara för att min klubb gick över till RCFF i år.

Jag har alltid tagit med mig något extra ut över det vanliga men nu kan jag inte ens flyga utan att ha en vakt/kontrollant) bakom mig hela tiden. Detta året en Su-26 1/3 och Fox 1/2.

Äh, jag kommer kanske på lördagen och äter en hamburgare, men då blir det utan modeller. För sådant trams vill jag inte veta av.

Ripas inställning välkomnar jag och dit tänker jag åka för att modellflyga.

Mvh
Kenneth

bokis
2008-07-13, 20:25
Jag tror nog att det ordnar sig om du åker dit Kenneth,det är ju så att de följer SMFF:s regler ,samma i mitt fall o Barkis..Trams kan man tycka men det är ju upp till arrangörerna o följa SMFF:s intressanta regelverk jämte sina egna o då kan det bli så här.
Inte mycket o irritera sig på,tror nog att det löser sig med tiden...Hoppas ni får ett kul meeting Ingela!

coelogyne
2008-07-13, 22:30
Jag tror nog att det ordnar sig om du åker dit Kenneth,det är ju så att de följer SMFF:s regler ,samma i mitt fall o Barkis..Trams kan man tycka men det är ju upp till arrangörerna o följa SMFF:s intressanta regelverk jämte sina egna o då kan det bli så här.
Inte mycket o irritera sig på,tror nog att det löser sig med tiden...Hoppas ni får ett kul meeting Ingela!

Tack Bokis,

Det hoppas vi att vi får.

Som du säger så är vi tvungna att följa det regler som gäller men vi öppnar dörren för att kunna välkomna alla.

coelogyne
2008-07-23, 06:47
Strålande solsken, lagom vind och massor av flygning.

Lite bilder har kommit in i galleriet.
http://hmfk.se/cms/index.php?option=com_rsgallery2&Itemid=56&gid=11

Kvällens "turflygning" var med en Cub, efter en inverterad flygning strax ovan om sädkanten gjorde en av "Gråbogänget" en roll som han kom ur och sedermera landade hel.
Han ska köpa en lott.....

Kvällen avslutades med en skön stund runt eldstaden.

gimbo
2008-07-23, 11:26
:) Hej jag TYCKER inte att RCFFare ska strö mer salt i såren.Tacka för inbjudandet och acceptera vilkoren eller låta bli,men absolut inte starta ett nytt ordkrig.Jag tror personligen att inbjudadet är gjort med välvilja.som sagt sträcka ut en hand.
MVH
Lasse

Håller fullt med dig Lasse :)
Detta ser jag som ett litet steg i rätt riktning. Och har en glad inställning till det.

coelogyne
2008-07-27, 07:05
Idag avslutar vi vårt meeting med ännu en flygdag i underbart väder.

Vi får tacka alla våra gäster från både Danmark och Norge, Umeå, Gråbo, Norrtälje, Örebro, Skillingaryd, Skånes olika hörn och egna medlemmar.
Ingen nämnd och ingen glömd.

Vi har haft fantastiska flygdagar/kvällar med massor av tid i luften.
Vi har sett det mesta i "flygtyg", Stora och små helikoptrar, flygplanstyper i allt från gamla warbirds till nya moderna ARF:er som gjorde sina första flygningar. Segelflyg av olika slag samt Jetflyg.

Vi har haft tävlingar av olika slag, gemensamma grillkvällar, barnen har badat i pool och vi har alla haft massor med trevligt umgänge.

Välkomna åter!

Sigun
2008-07-27, 07:13
När kommer filmerna ! :)