handdator

Visa fullständig version : Vanligaste nybörjarfrågan ;)



Stoffe
2008-02-03, 17:03
Hejsan!!

Jag har blivit grymt inspirerad nu när jag har suttit och läst på forumet i princip hela dagen, varför inte skaffa ett eget litet flyg nu och lära mig!

Men då kommer de vanligaste av alla nybörjarfrågor: Vart börjar jag? Vilket flyg ska jag välja? El, bensin? Kan man lära sig flyga utan att vara bunden till flyglektioner hos någon klubb?

Jag vill ju ha en lättflugen modell som tål en krasch eller två utan att gå i allt för små bitar.. Jag ska iaf kunna laga den så att det går att flyga igen :roll:

Jag bygger gärna en modell själv, det verkar väldigt spännande.. Men blir det verkligen billigare att göra det själv än att köpa ett kit med motor, sändare och allt annat som jag behöver?!

Tack för en kanonbra sida! Det här verkar skitkul :partyman:

sundqvistjohan
2008-02-03, 17:16
Hej!

Det är en rolig hobby!

Det blir inte billigare att bygga själv, med alla tillbehör blir det ofta t.o.m. dyrare. När det ändå är ditt första flygplan kan det också kännas bittert att krascha en modell man har satt ner mycket arbete på.

Jag skulle rekommendera att du först laddar ner FMS-flygsimulatorn och skaffar en sändardummy (övar in spakreflexerna via simulator). Sändardummy till FMS kostar väl ca 300 kr. Är pengar inget problem köper du en bra simulator (t.ex. RealFlight G4 som har sändardummy med).

Elplan är kanske enklare som första modell, men man ska ha laddare och batterier och det kostar förstås en del.
Till metanol behöver man startutrustning och bränsle så det kostar att komma igång med det också.
Själv började jag med el, och övergick efter ca 6 månader till metanol (jag ville ha större kärror och slippa laddandet).

Åtminstone elmodellerna har du stor chans att lyckas med utan lektioner om du övar ordentligt i simulator innan första flygningen. En metanoltrainer brukar vara litet större och tyngre, dvs. den klarar vind bättre än elmodellerna för nybörjare, men så är den också snabbare (svårare att flyga).

EL
GWS Slowstick (3 kanaler)
Multiplex Easystar (3 kanaler)
GWS E-starter (4 kanaler, har inte haft en sådan själv så jag vet inte hur hållbar den är)

Metanol
högvingad trainer i stil med
Calmato trainer (Kyosho)
Arising Star (Seagull)

Lycka till!!!

Daniel L
2008-02-03, 17:20
humm är du min kusin??
Jag har nämligen en kusin i veddige som heter kristoffer.
Om det inte är du så #sorry#

Stoffe
2008-02-03, 17:25
humm är du min kusin??
Jag har nämligen en kusin i veddige som heter kristoffer.
Om det inte är du så #sorry#

Coolt, världen är liten!! Men vad jag vet så har jag inte en kusin i Västerås som heter Daniel... Men man kan aldrig vara så säker :lol:

Daniel L
2008-02-03, 17:30
någon i varberg då??
jag studerar bara för tillfället i västerås.

nåja du har iaf valt en super hobby som jag tyvärr måste säga att du kommer bli beroende av ;)

Stoffe
2008-02-03, 17:31
Jag har testat att ladda ner det senaste FMS 8.5alpha men jag får det inte ens att starta... Det står bara att windows har upptäckt ett fel å så startar det inte... Kanske är för det här jäkla Vista? Jag har iof testat att köra det i olika kompabiliteter så som XP och Win98 och även om administratör, men det funkar inte bättre för det... Någon som har tips?

Tack föresten för att snabbt och bra svar! Det ska bli riktigt kul att hitta en bra nybörjarmodell att starta med så att man kommer igång, sen är det bara hoppas på ett bra väder!

Men det är ju som du säger, el kanske är bra som nybörjare... När man väl lärt sig grunderna och känner att man behärskar landningar och starter så kan man ju rätt så lätt uppgradera sig till någon bensinare eller metanoldriven...

Hur är det med kontrollen? Ska man hitta en som redan har en bra 4-kanals sändare, eller ska man kolla efter en lite billigare och köpa en bättre sen när man väl uppgraderar sig?!

Stoffe
2008-02-03, 17:32
någon i varberg då??
jag studerar bara för tillfället i västerås.

nåja du har iaf valt en super hobby som jag tyvärr måste säga att du kommer bli beroende av ;)

Jag har så vitt jag vet ingen kusin alls som heter Daniel, däremot en brorsa :P Men han pluggar utanför Linköping!

Jag börjar få en del hobbys nu som är riktigt beroende... Bygger ju bil på min fritid med... Men det finns alltid rum för lite till ;)

2008-02-03, 17:43
Kan verkligen rekommendera E-starter för ca 400:- inkl. motor. Köp en lös sändare. Dom som följer med håller ingen jättekvalitet plus att en 4-kanalsradio är i minsta laget.

Real Flight kommer du nog inte ångra om du köper. Jag har G3.5 och det är väldigt realistiskt.

Stoffe
2008-02-03, 17:44
Jag tänkte på en annan grej, det finns ju en elvariant av calmato trainern... Hur är den?

Stoffe
2008-02-03, 17:48
Kan verkligen rekommendera E-starter för ca 400:- inkl. motor. Köp en lös sändare....

Vart hittar jag det paketet någonstans? Det är ju verkligen ett överkommligt pris för en nybörjare... Då kostar det mig inte så mycket att krascha några ggr 8) Vad är planet gjort av pch vad har man/hur gör man för att laga det?

Köper man ett så billigt plan och en schysst sändare så kan man ju lägga ut lite pengar på ett schysst simulatorprogram...

Nyroth
2008-02-03, 18:17
Hej Chriostoffer,
Jag skickade precis den dll fil som man i regel behöver för att få FMS att funka i Vista.

Mvh,
Nyroth

T5
2008-02-03, 18:21
Multiplex Easyglider borde vara en perfekt nybörjarmaskin.
Tålig, enkel att flyga och den kan landa väldigt långsamt.

En Easyglider + begagnad radioutrustning är mitt tips.

http://www.modelspot.com/mpx/EasyGlider-electric.jpg

POD
2008-02-03, 18:23
Hej Stoffe.
Kul att du valt en hobby med lite lyft,
Ett tips från mig är, om det inte ska bli för dyrt med många krascher mm, så kanske du ska söka upp en klubb nära dig.
Där kan du både få tips, och någon som kan lära dig flyga
med dubbelkommando, det kan spara många sköna pengar.
Lycka till!!

Stoffe
2008-02-03, 18:29
Det hade ju varit bra om man kunde göra så mycket själv, för jag jobbar ofta väldigt udda och kan vara borta flera veckor i streck... Det innebär att det är mycket lättare för mig att sitta och nöta med ett simulatorprogram, istället för att någon gång då och då sticka till klubben och flyga med någon där... Men man kanska kan arrangera en snabbkurs eller något sånt? Det är ju enklare för mig att ta ledigt några dagar och flyga intensivt än att sprida ut allt över en flera månader lång session...

Jag fastnade mycket för E-starter nu när jag kollade runt lite... Vart hamnar man i prisläge för ett färdigt easyglider-flyg??

Finns det någon bra begagnatmarknad, här eller någon annanstans? Är begagnatmarknaden stor för en sån här hobby?

sundqvistjohan
2008-02-03, 18:41
Åtminstone sändaren kan du få förmånligt om du köper begagnat (35 MHz). En 6-kanals programmerbar sändare räcker mycket långt.

Michael
2008-02-03, 19:23
Hej Christoffer!

Välkommen i gänget.
Ett tips kan vara att ta kontakt med modellflygklubben i Varberg.
Du hittar dem här:

MFK Pegasus (http://www.mfkpegasus.se/)

/Michael

mulder
2008-02-03, 19:38
Hej Christoffer, välkommen till en sällsam hobby (Wesses ordspråk).

Tyvärr finns det en baksida med denna hobby, det kan LÄTT bli dyrt då man köper större o STÖRRE plan mm,mm.
Jag började med 2,5cc metanol och slutade metanol flygandet med 20cc fyrtakt, hoppade på el-flyget och det blev även en 2meters composite modell med 50cc bensinare och samma år köpte jag min första JET-modell.
Dette är sköj, döö sköj.
Gör inte som jag och håll på med allt på en gång, välj max 2 grenar/drivkällor det blir rörigt annars.

MVh Mikael.

Stoffe
2008-02-03, 19:44
En jet är ju lite drömmen, jäklar vad häftigt det är :D Speciellt för mig som har mekat med gasturbiner och drömmer våta drömmar om dom :lol: Oh, tänk om man fick ha en Tomcat-modell med två gasturbiner :roll: Coolt!

Men det är som du säger, det är lätt att bli upphetsad och vilja ha allt samtidigt! Jag tänkte nog börja iaf med en enkel modell som inte gör så mycket om den går sönder och är lätt att laga... Sen får man väl se vart det tar vägen!

Easyglider verkar ju också jäkligt bra som sagt... Hmm, det är ju svårt det här... Allt är ju så häftigt!

Vilka bra åf finns det? Jag har kollat in på både Umeå RC och modellhobby.com... Där finns ju riktigt, riktigt mycket! Eller är det kanske billigare att få hem delar från någon annan del av europa? Tyskland?

Stoffe
2008-02-03, 20:01
Jag fortsätter lite även utan svar :)

Jag kollade lite på modellhobby.com och såg en video med easyglidern, den verkar ju hyffsat lätt även för mig... det såg inte så svårt ut att lyckas med den... Ska jag säga :roll:

Deras lilla kit som dom har levereras med en motor Permax 400/6V och Vxl. 3:1... Vad innebär det för något? Sen om jag då förstår det rätt så behöver man köpa till batterier, typ lipo har jag förstått är bäst... sen behövs det servon också va? Vad är fartreglage för något? Jag trodde det var motorn?! ;)

Om jag köper från dom, är det någon som har lust att hjälpa mig att sätta ihop ett schysst kit?

kenneth67
2008-02-03, 20:08
http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/3412407E96E7F4BBC125727E00427B5A?OpenDocument&CartID=14289-
en cessna komplett med allt !! på aircpro hittar du massor till kanon priser ... cessnorna har fått mycket beröm för att vara lätta att flyga och reparera här på forumet ..
välkommen in i ett riktigt gött gäng här och en skit kul hobby !

T5
2008-02-03, 20:09
Ring och snacka med dem i butiken så hjälper de dig. Det är deras jobb att se till att kunderna får prylar som funkar bra ihop.

Till Easyglider'n (som kommer med motor och växel) behövs
- ett fartreglage, det är det som justerar hur mycket ström som ska släppas från batteriet till motorn.
- 4 små servon
- Radiosändare + mottagare
- LiPo batteri + laddare
- Lämplig propeller



Easyglider är en stryktålig sak, gjord i elapor, ett "frigolitmatrial" som är stadigt och flexibelt. Jag har själv storebror till Easyglider, Cularis, och den är OK, men Easyglidern är bättre att börja med.
Den flyger snällare i låg fart, kostar mindre och man kör billigare elektronik för att få OK prestanda.

Just att det är ett segelplan är bra tycker jag. Det har låg vingbelastning och kan flyga väldigt långsamt och storleken (1800mm) gör det lätt att se i luften och (I min mening) känns det mer rejält än tex E-starter.

Easyglider är en gammal beprövad design och det finns spaltmeter att läsa om dem på Internet, Tex på www.rcgroups.com


Ta kontakt med en flygklubb i alla fall. De kan hjälpa dig komma igång, flyga lite dubbelkommando och hjälpa till med radioinställning samt testflyga ditt nya plan, dessutom ger det en trevlig gemenskap.

Det finns också en viss säkerhetsaspekt att tänka på med RC-flyg. I en klubb lär du dig handskas med utrustningen så det blir säkert både för dig själv och folk runt omkring.

McRegor
2008-02-03, 20:26
Hej,
Som alternativ till Easy Glider finns denna från Graupner - http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=5963 - och den har borstlös rova som standard. Kostar runt 900 kr här i Sverige inkl rova och folding-propp.
Hälsningar
Roger

sundqvistjohan
2008-02-03, 20:30
Om jag köper från dom, är det någon som har lust att hjälpa mig att sätta ihop ett schysst kit?

Be om en offert från firman, hoppeligen svarar de på mejl som kan leda till en beställning.

När jag skulle börja med metanolflyg visste jag inte något om motorer, standardservon, mottagare för metanolplan, startutrustning m.m.

Jag skrev ett mejl att jag tänkte mig en Hangar 9 Twist 40 3D och att jag vill köpa rubbet (motor, propeller, spinner, mottagare, handglöd, starter, bränsle etc.) jag gav förslag på motor själv och frågade om det skulle passa. Samtidigt bad jag om rabatt eftersom jag köpte mycket prylar på en gång.

Fick ett detaljerat svar med rabatterade priser, och en slutsumma och frågan om jag vill beställa. Jag svarade OK, och fick grejorna till överenskommet pris. Dethär var firman SABE i Finland.

Kan vara lönt att pröva med offertbegäran och be personalen plocka ihop bra grejor till ditt plan.

Annars tror jag nog att många här kan hjälpa dig med en bra elsetup.

Stoffe
2008-02-03, 20:31
Jag tyckte också om easyglidern pga att den känns robust... Plus att den är stooor :D

Får man mer flyg för pengarna om man väljer easyglidern än cessnan?

T5
2008-02-03, 20:38
Får man mer flyg för pengarna om man väljer easyglidern än cessnan?

Med Cessnan får man allt i ett set till ett lågt pris. Easyglidern blir dyrare då du får köpa radio etc separat.
I min mening är det bättre att köpa separat då du kan köpa en kvalitetsradio som räcker i många år till flera plan.
Radion som kommer med Cessnan är med största sannolikhet inget du kommer växa vidare med, men kanske bra (för att paketet blir billigt) om du bara vill prova på RC-flyg.

You pay yer money, you take yer chances som man säger.

Stoffe
2008-02-03, 20:46
Jag personligen lägger hellre ut en tusenlapp extra för att få en bra radio som jag, som ni säger, kan ha till flera plan! Om jag känner mig själv rätt så kommer det här inte att bli det sista planet jag köper... Det här verkar ju skitkul! :D

T5
2008-02-03, 21:47
Om jag känner mig själv rätt så kommer det här inte att bli det sista planet jag köper... Det här verkar ju skitkul!
Amen brother!

Stoffe
2008-02-03, 21:52
Jag slängde iväg ett mail till dom där uppe på modellhobby.com angående ett bra pris på easyglidern samt allt jag behöver... Och då frågade jag även om en lite bättre sändare som jag kan använda mig av till kommande flyg ;)

Får se om dom kommer med ett bra erbjudande, snart kanske jag är flygplansägare och mitt första steg mot ett jetplan PDT_Armataz_02_44

Zekee
2008-02-03, 21:53
Killen har fattat grejjen redan nu! Sätt igång å bränn pengar nu! :D

Stoffe
2008-02-03, 21:58
Vad ska jag ha för simulator? Om jag köper en lite bättre kontroll, kan man koppla den till en simulator?? Jag får inte alls FMS att fungera på datorn, och ska jag lägga ner lite fritid på den här hobbyn så kan man ju lika gärna ha något bra!

Vad har ni för förslag, eller det kanske inte finns så mycket att välja mellan?? Vad ligger simulatorer i för prisspann?

Zekee
2008-02-03, 22:03
Dom flesta ligger väl runt 2000kr. Testade Phoenix och den kändes riktigt bra!

sundqvistjohan
2008-02-03, 22:23
Aerofly Professional Deluxe (AFPD) har jag själv. Bra grafik, realistisk och mycket bra även för 3D-flyg. Kommer kabel med som passar många sändarfabrikat.

RealFlight G 3.5 Har lånat av en kompis en längre tid. Stort plus att det kommer med en BRA simulatordummy så man inte behöver joxa med sin flygradio vid datorn. Tycker inte att 3D-flygandet är lika realistiskt som på AFPD. G4 är nyaste versionen, har inte testat den.

Reflex XTR, lär vara bra - en av de bästa för helikopter också om jag förstått rätt.

Phoenix - något förmånligare än konkurrenterna har jag förstått. Inte testat.


Vilken av ovanstående simulatorer som är bäst kan man tvista länge om, jag tror att alla är bra och utvecklar flygandet. Enda orsaken till att jag skrivit mycket om AFPD och RealFlight är jag testat bägge en längre tid :D

Stoffe
2008-02-03, 22:33
Dom enda som jag har hört talas om innan är RealFlight-modellerna.. Men jag har aldrig testat något... Trodde jag skulle få igång FMS, men det verkar nog kört... skitskumt, men men...

Finns det någon av dessa simulatorer som har några gratis plan och sånt man kan ladda ner och lägga in? Eller har alla så att man måste köpa add-ons?

Underbart forum det här, många jäkligt bra svar och snabbt har det gått med!! Tack :D

Zekee
2008-02-03, 22:37
AFPD finns det modeller att ladda ner!

sundqvistjohan
2008-02-03, 22:40
Finns modeller att ladda ner till de flesta tror jag. Sällan jag hittat någon riktigt bra modell som känns helt realistisk att flyga - de som kommer med programmet är ofta de bästa.

Här är en sida http://www.rc-sim.de/index_en.htm

klicka på "downloads" uppe i balken, sedan på "download - area" nere på sidan

Stoffe
2008-02-03, 22:49
Oj, där fanns ju till riktigt många program med! Kanoners :)

Ah, jag sitter här och läser en massa och vill testa att flyga nu! Det verkar ju så skoj! Haha, vill kunna trixa en massa :lol:

Nä, hoppas att jag kan få ett schysst pris på en easyglider, så att man kan komma igång lite och känna på det här med flygplan! Sen måste man ju skaffa sig en simulator med så att man kan krascha planet där istället för IRL, blir så mycket dyrare och det känns som om man kan tröttna på det om man ägnar 2 sekunder åt att (nästan) flyga och 20 timmar åt att reparera planet efteråt :roll:

Strömquist
2008-02-03, 22:56
Funkar AFPD med en enkel seriell sändar dummy ?

sundqvistjohan
2008-02-03, 23:06
Funkar AFPD med en enkel seriell sändar dummy ?

Oj så svåra ord du använder, men om frågan betyder: Funkar AFPD med en sådan här sändare http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=31073&grpid=2903 är svaret JA!

När du har AFPD-kabeln i en USB-port kan du använda vilken annan USB-spelkontroll som helst (kopplad till en annan USB-port). Bara att kalibrera "joystick". Man kan också flyga 2 samtidigt med tvådelad skärm. Den ena kontrollerar sitt plan med "riktig sändare" kopplad till AFPD-kabeln och den andra flygaren flyger med en annan USB-kontroll.

Strömquist
2008-02-03, 23:15
Coool..

Jag har inte råd att köpa en riktig sändare just nu, så jag kör FMS med en sändardummy, och om det funkar att köra med den i AFPD så blir jag lycklig.

sundqvistjohan
2008-02-03, 23:32
Det funkar, jag köpte själv en simulatordummy till AFPD för att slippa använda min flygsändare. Dummyn har bara fyra kanaler, men man kan sköta flaps, landningsställ och andra funktioner med datorns siffertangenter.

Stoffe
2008-02-03, 23:48
Efter lite trixande i registret och lite pillande så fick jag faktiskt igång FMS, jäklar vad svårt det var att flyga med tangentbordet... Går alltid planet snett när man startar?? :lol:

Jag ska nog fixa mig en sån där dummy...

Hur realistiskt blir det i FMS t.ex. eller någon annan simulator med för den delen... Funkar det bra att lära sig grunderna där för att sedan ge sig på verkligheten?


EDIT: Va f*n, man måste handla för mer än 200:- på hobbex för att kunna beställa... Hur ska jag nu få tag i en sån där dummy... :evil:

Strömquist
2008-02-04, 00:02
Här har du en.
http://www.rc-webshop.com/ShowProduct.aspx?prodid=6171

Stoffe
2008-02-04, 00:08
Jävlar vad dyrt det blev i frakt då, 100 spänn för en grej som kostar 200... Det är ju schysst :roll:

Sigun
2008-02-04, 07:48
Hej
Bor du i närheten av Teknikmagasinet eller Claes Ohlsson så har de de bästa priset på dessa USB dummy sändarna

Teknikmagasinets USB Dummy (http://teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=510164) 179kr

Claes Ohlsson USB Dummy (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=25560757) 199kr

Stoffe
2008-02-04, 08:36
Jag får försöka ta mig till Göteborg någon gång här i nära framtid, det är ju bara 8 mil enkel väg!

Blev oerhört positivt överraskad av det snabba svaret jag fick från modellhobby.com... Dom tipsade mig om den här modellen istället för easyglidern, som hade allt jag behövde utom kontroll och mottagare http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=5609

Sen fick tipset på dessa kontroller och mottagare:
http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=120_122&products_id=4778
http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=120_122&products_id=5220
och
http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=120_122&products_id=1097

Vad tycker ni? Ska man köpa så att man får med några servon eller räcker det med den första som jag länkade till??

Haha, jag tycker det här är skitskoj redan nu... och jag har inte ens ett plan :D

seipean
2008-02-04, 08:50
Hur realistiskt blir det i FMS t.ex. eller någon annan simulator med för den delen... Funkar det bra att lära sig grunderna där för att sedan ge sig på verkligheten?

Jag har både FMS, AFPD och en EasyGlider Electric!
Jag tycker inte att nån simulator känns helt realistisk, det är lättare att spaka i simulatorn men samtidigt svårare att se hur planet är orienterat i luften.
Fast köpesimulatorerna är närmare verkligheten än FMS
Framförallt ser det mer realistiskt ut i köpe-simulatorerna: snyggare plan, roder som rör sej och miljöer som bygger på foton.....

Men som nybörjare är det inte så noga med att det är realistiskt , det är framförallt att för att få spakvana och att träna in sina reflexer som simulatorerna gör störst nytta.

Om du har bestämt dej för EasyGlider så finns den att ladda ner till FMS hos Multiplex (http://www.multiplex-rc.de).

Nu till val av plan, jag började själv radioflyga med segelplan och håller med T5 om att det är bra att den är stor, lugn och långsam.
En fördel till med segel-elseglare är att de första starterna när man skall kolla att allt är rätt injusterat, så kan man med fördel göra handkast utan att starta motorn.
De glidflyger tillräckligt bra för att man skall hinna se om allt verkar rätt innan planet landar.
Eftersom planet inte får upp nån hög fart så är det ingen risk att det går sönder även om det är feljusterat.
Efter ett par prov kast kan man ställa sej på en liten kulle eller slänt så hinner man också med att svänga lite.

"Nackdelen" med EasyGlidern skulle väl vara samma som fördelarna, dvs att när man har hållit på ett tag så kan den kanske bli lite "tråkig", den flyger långsamt, det är svårt att göra "häftiga" manövrar.....

Å andra sidan kanske du blir biten av charmen med segelflyg, känslan av att hitta en termikblåsa och följa med den (utan motor) så högt att man blir tvungen att dyka ur den för att att man knappt ser planet längre slår det mesta (tycker jag)

/Per

Stoffe
2008-02-04, 09:00
Tack för länken, kanonbra! Nu måste jag bara skaffa den där sänderdummyn, så att jag slipper piltangenterna 8)

Det jag är intresserad av just nu är bara att ha ett plan som kan inleda min nya hobby utan att behöva kosta skjortan om man nu skulle upptäcka, mot förmodan, att det här inte var så skoj... Sen är det som flera här säger att det är ett lugnt plan som inte går så fort = ganska så hållbart för krascher... Det är ju perfekt för mig som vill lära mig att flyga och lära mig grunderna och få lite spakvana...

Sen håller jag med om att simulatorer inte gör det så realistiskt att se planet från håll... Där blir allt lite suddigare och man ser inte så mycket... men det är ju kanon om man vill träna starter och försök få till någon landning...

T5
2008-02-04, 09:01
Den där "Easyglider kopian" med all elektronik färdiginstallerad verkar helt OK.
Tror den blir kanon att komma igång med.


Radiotips: "Spectrum DX7."
Mycket bra radio, räcker väldigt bra till framtida RC-projekt. Enkelt handhavande och lättsåld om du tappar sugen.

Stoffe
2008-02-04, 09:11
oj, det var en dyr en rackare :o Men det kanske är vad man får räkna med om man ska ha något bra som man kan ta med sig till andra system?! Kan någon berätta lite för mig vad allt innebär som står om den här kontrollen, vad betyder allt? Varför får man med servon, jag trodde det var sånt som man köpte till sitt plan efter hur planet ser ut och fungerar?!

T5
2008-02-04, 09:26
Radio är väldigt personligt, jag gillar DX7 och tycker den är allsidig, enkel att använda och klarar allt inom 7kanaler, incl helikopter.

De flesta radiosystem kommer med servon, en mottagare, ackar etc...

Stoffe
2008-02-04, 09:30
Jo, så kan det säkert vara! Som med alla andra såna där viktiga saker i alla hobbys :)

Hur är begagnatpriset på en sån radio? Får man tillbaks ungefär samma mängd med pengar vid en eventuell försäljning? Eller får man räkna med en del i förlust?

T5
2008-02-04, 09:34
Alla rcprylar säljs med viss förlust. Omöjligt att säga vad du får för den... du kan ju nyttja det själv och köpa beggad själv.


sök på www.rcheli.se köp&sälj forum... tex::


Sändare DX7:
Orginalpris: 3995 kr
Laddare för sändare: 79 kr
PHOENIX RC-simulator - Orginalpris: 1295 kr

Mitt pris för Sändare och Simulator 3300 kr

en till dx7'a
http://www.svensktmodellflyg.se/koposalj.asp?viewmode=1&msgid=9477










Ok, nu kanske inte dessa passar dig, men det finns sändare av olika modeller och märken till salu lite här och där.
Kolla om du hittar något intressant och kom sen tillbaka till tråden och fråga om den är bra... Då svarar hälften av oss "Ja", och hälften "Nej" :)

McRegor
2008-02-04, 09:57
Hej,
Skyglider 2000 finns ju komplett med sändare och mottagare också - skall kosta 1995 kr - alltså 300 kr mera än det andra utförandet - http://www.carrocar.se/default.lasso?rand=5324&-session=ca:C3D41DB304fb819838TSk3D6CE92. Kanske kan det ändå vara värt dom hundralapparna så kan du "känna dig för" för att sen bestämma dig - i lugn och ro - vilken sändare du vill ha. Köper du det utförandet kan du antagligen använda den sändaren till FMS-simulatorn men det bör du kolla först i så fall.
Funderar du på Spektrum 2,4 GHz så har det kommit en ny - DX6i - som rimligen blir en hel del billigare än DX7 men ändå är en full-räckviddsutrustning.
F ö tror jag inte du blir "less" på en 2 m elseglare. Den kommer du att ha mycket glädje av även om du vill ha nåt annat att flyga med så småningom - det är liksom olika kategorier av maskiner och en mindre elseglare finns det alltid plats för hos en RC-flygare..:)
Hälsningar
Roger

Stoffe
2008-02-04, 10:10
Ah, den där var riktigt trevlig, inklusive allt ju :D

Ja, det är ju som du säger... Man kanske skulle ta och köpa ett helt kit med en sån där "billig" kontroll så att man får känna sig lite för... Om man nu fastnar för det här så kan man ju alltid köpa en bättre kontroll sen när man köper ett större plan med förbränningsmotor :D

Hmm, det där kitet ska jag nog beställa... Är det svårt att laga EPP?

McRegor
2008-02-04, 10:15
Hej,
EPP är nog det enklaste som finns att laga...motstår de flesta limsorter men grejen är att det är såpass flexibelt att det sällan behöver lagas. Ja, riktigt kvalificerad misshandel klarar det nog inte men ganska mycket..:)
Kolla med Östersunds Modellhobby om dom inte har det kompletta kit'et hemma.
Hälsningar
Roger

Stoffe
2008-02-04, 10:18
Det låter ju riktigt bra för min del då :D Då kan jag krascha utan att vara rädd att mina pengar försvinner i småbitar på en åker 8)

Jag såg precis att dom hade den, kanske skulle man lägga in en beställning :D

McRegor
2008-02-04, 10:26
Hej,
Som jag sa - ring och kolla med dom om sändaren kan användas tillsammans med FMS - och om det i så fall krävs nån speciell sladd eller om det t o m kanske följer med en sån...
Det är ju givetvis en synnerligen enkel sändare men ändå kan det vara en lämplig nivå att börja modellflygbanan med. Och tar du det bara en aning försiktigt de första försöken så kommer det säkert att gå bra med kärran.
Dock är det nog ingen som känner till just denna kärra för den verkar vara helt ny - så där får du nog i så fall lita på ÖMH om dom rekommenderar den.
Hälsningar
Roger

Stoffe
2008-02-04, 10:27
Jag skickade iväg ett mail och frågade om kontrollen funkar ihop med FMS, gör den det så vette tusan om jag inte beställer den idag...

Jag tänkte på en grej bara, vad klarar ett sånt här plan av för vindhastigheter ute? Självklart ska ja inte ut när det blåser storm som nybörjare, men det är ju lite tråkigt att vara begränsad till vindstilla eller 1m/s... det är ju inte så ofta direkt :roll:

T5
2008-02-04, 10:38
Då kan jag krascha utan att vara rädd att mina pengar försvinner i småbitar på en åker Hoho, det hinner du med senare i modellflygkarriären, garanterat :)

seipean
2008-02-04, 11:21
Jag tänkte på en grej bara, vad klarar ett sånt här plan av för vindhastigheter ute? Självklart ska ja inte ut när det blåser storm som nybörjare, men det är ju lite tråkigt att vara begränsad till vindstilla eller 1m/s... det är ju inte så ofta direkt :roll:
Om man jämför Skygliders data med EasyGLider så ser man att Skyglidern har lite högre vingbelastning (gram/kvadratdecimeter) vilket normalt brukar innebära att den flyger snabbare = tål mer vind!

Och jag har inga problem med min Easyglider när det blåser!
Jag har hangflugit i 10 m/s med c:a 300 gram extravikt!

/Per

Stoffe
2008-02-04, 14:09
Jag snackade lite med dom där uppe i Östersund och den här SkyGlidern är helt sprillans ny i sortimentet verkar det som, dom kommer få hem sina första exemplar nästa vecka.. Så dom visste inte riktigt om kontrollen gick att plugga in i FMS, men egentligen spelar det ingen roll... En dummy för 200 pix är ju ingenting i sammanhanget :D

Ah, ska jag beställa eller ska jag vänta lite!? nää, jag beställer nog :roll:

jaka
2008-02-04, 16:01
Hej!
Någon frågade om det går att direkt efter simulatorträning att flyga en modell i verkligheten.
Svaret på den frågan är väl lite olika beroende på några faktorer: som t.ex hur duktig man är, hur mycket man tränat och vilken modell man väljer.

Har man lyckats flyga (starta och landa) flertalet av de flygplan som finns i en simulator finns det stora möjligheter att lyckas flyga i verkligheten.Men kanske inte ensam utan hjälp.

Det är ju inte särskilt lyckat att gå ut ensam någonstans med en förbränningsmotrordriven modell. Är man intresserad av en sådan bör man gå med i en klubb och ta hjälp. Ofta har klubbarna en person som sköter skolflyget där man kan få pröva att spaka med dubbelkommando .


Frågan jag ställer mig när jag får höra (på nätet) att någon är intresserad av modellflyg är också: Vilken typ av modellflyg då?
Det finns flera sätt att börja på: Antingen Lin-flyg, Friflyg, Elflyg, Förbränningsmotorer.
Förmodligen har den som är intresserad av modellflyg idag inte hört talas om Lin-flyg eller Friflyg så då återstår el och förbränningmotordrivna radiostyrda flygplan.

Små (upp till 1m spv) eldrivna flygplan kan man i princip flyga var som helst , men större förbränningsmotordrivna flygplan bör man flyga på speciellt avsedda fält, i klubbregi, det blir så mycket roligare och enklare då.
Naturligtvis bör man gå med i en modellflygklubb även om man bara är intresserad av små "Depron " modeller, som modellflygentusiast håller man ju oftast inte bara på med en sorts modeller.

Så mitt råd är: Fråga dig själv vilken typ av modellflyg det är du vill börja med ? Är det större flygplan som kan starta och landa på hjul...eller är det enkla små eldrivna (runt 1m spv) plastflygplan som man kan kasta iväg...?

jaka
2008-02-04, 16:08
Sorry

Flowtu
2008-02-04, 19:12
Väntar spänt på crashdata jag menar prämiärturen ;)

McRegor
2008-02-05, 17:43
Hej,
Det verkar som det finns en kärra som heter Elbatros - http://www.bmi-models.com/#en/12616_-_ELbatros_Kit/6/224 - som påminner väldigt mycket om Skyglider 2000..:)
På Elbatros hemsida hittar ni också ett par video-filmer och en bygg-manual.
Hälsningar
Roger

jaka
2008-02-05, 20:15
Hej!
En sådan kärra som Elbatross och liknande passar skapligt om man är ensam i någon avkrok där man inte har tillgång till modellflygklubb med landningsbanor. En sån kärra kanman kasta iväg och krascha ett antal gånger utan att det gör så mycket.

Men vill man däremot lära sig starta och landa från marken och har tillgång till en modellflygklubb...då är ett flygetyg liknande Kyosho Calmato med en 6,5cc motor mer lämpligt...Men som sagt! Allt handlar om vilken typ av modelflyg man vill syssla med!

Flowtu
2008-02-05, 20:41
en fördel med glider är att flygtiden borde bli längre genom att du kan glida ett tag utan att behöva motorn. :)

McRegor
2008-02-05, 21:55
Hej,
Håller med Jaka - har man tillgång till Klubb så är det bästa att skola med en lite större kärra. Kan man flyga den så klarar man också mindre kärror senare - men tvärtom kan bli jobbigare.
Hursomhelst så blev jag lite orolig när jag kollade bilderna på "Elbatross" - tyckte nämligen att det inte såg ut som en folding-snurra i nosen utan som en vanlig fast. Det är ju inte lyckat om man skall ha den som seglare...Men jag kanske såg fel - hoppas kan man ju alltid..:)
Hälsningar
Roger

Daniel L
2008-02-05, 22:10
ser ut som du har rätt Roger angående propellern. Så den är nog inte rätt modell att välja om man vill glida lite också.

McRegor
2008-02-05, 22:34
Hej Daniel,
Den går givetvis att byta men det kostar ju några kronor extra samt ett visst besvär. Märkligt dock om/att dom satt en fast snurra på en segelkärra...
Men ÖMH borde kunna svara på frågan för den som är intresserad.
Själv torskade jag på en Graupner Elektro Junior S - men den har både borstlös och foldingpropp som standard...dock inte fått den i händerna ännu men hoppas den kommer att funka bra som "slit & släng-seglare"..:)
Hälsningar
Roger

Flowtu
2008-02-06, 17:01
PÅ den filmen(lilla storlek) ser man foldingproppellern tydligt.

McRegor
2008-02-06, 17:37
PÅ den filmen(lilla storlek) ser man foldingproppellern tydligt.
Hej,
Kollade inte filmen - slarvigt av mig..:)
Men det var ju bra - i annat fall hade det känts som lite "hål i huvudet"...
Hälsningar
Roger

Örjan
2008-02-07, 22:54
Hej,

Jag flög mycket friflyg på 70-talet, men la' av. Började med RC för 1,5 år sedan och valde då en kostym att växa i...dvs 9-kanals sändare (Multiplex Royal EVO 9)...

...och lärde mig flyga min Easy Glider i FMS (simulator som kan hämtas gratis från Svenskt modellflyg) och sedan ute på fältet. Det var lättare i verkligheten än i simulatorn....och vill med detta säga att Easy Glidern är en suverän nybörjarkärra...dock hade/har jag ganska gedigna flygkunsaper att falla tillbaka på...men är man helt ny och aldrig sysslat med detta är kanske en klubb och skolflygning att föredra

Sedan gick jag vidare till Telemaster 40 från Hobby Lobby i USA (har en extra ouppackad sådan ARF-kärra till salu hemma) ...kolla länken http://www.hobby-lobby.com/telemaster.htm

Örjan Björnsson

Flowtu
2008-02-20, 21:35
Jag tog allt min egna väg. Byggde en egen modell och bara gick ut och testade och det fungerade. Hade kört fms ganska mycket och lärt mig landa många plan och så men det fungerar. Det är billigt att göra som jag gjordde plus att man lär sig mycket av att bygga själv plus att man vet hur man ska laga allt när man krashar.
http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=6388

/Matte