handdator

Visa fullständig version : Lindningar, Omh, dragkraft Watt osv...



CAD:ar'n
2008-02-07, 09:05
Hej!

Räknade lite på hur jag ska linda min GBX-motor från GBL (www.gobrushless.com)
Men när jag räknade på den teoretiska skillnaden mellan 10 lindningar och 20 lindningar får jag ett resultat som känns lite underligt...

20 lindningar med trådens tvärsnitt 1 Area ger 4 Resistans

10 lindnigar med trådens tvärsnitt 2 Area ger 1 Resistans (pga att arean är dubbel och längden är hälften)

Det ger att 10 lindnigar borde ge 4ggr Watt mot 20 lindnigar... :?

Eftersom amperen ökar med 4 borde den magnetiska kraften öka trots att varven är hälften... och genom detta borde även dragkraften öka...


Innebär att rpm, dragkraft och effekten borde öka :shock: med lägre lindningar...


Jag misstänker att jag har missat någon viktig detalj, vilken?!?

:roll: Vilken?

OlleP
2008-02-07, 10:31
Strömmen ökar och värmeutvecklingen.
D.v.s. påkänningarna ökar.

Vid en viss ström kommer järnkärnan att bli övermagnetiserad och då blir det bara värme och ingen effekt.

Effekten P = Spänning U x ström I (P=UxI)

Spänning= Resistans x ström (U=RxI)

Härav följer

P = R x I x I.

jensj
2008-02-07, 11:10
Lite mer användbar är formeln (härleds pss som ovan) P = (UxU)/R eftersom det oftast är en spänningskälla med (relativt) konstant spänning vi matar våra motorer med.

/Jens

jensj
2008-02-07, 11:18
och förresten så är det inte oväsentliga mänger magnetism som kommer in när det gäller borstlösa motorer så ovanstående formler gäller inte ändå...

CAD:ar'n
2008-02-07, 13:29
Om jag förstår det rätt så kan jag bara öka effekten till en viss gräns, sen blir bara den ökade effekten värme...

Så, enligt GBL klarar motorn upptill 200W, fast för att inte få för mycket värme bör effekten ligga på runt 50W.

:? En till fråga, ökar effektiviteten med ökad mängd koppartråd?

Rent generellt ökar dragkraften med antal lindningar och rpm minskar... eller hur?!


MVH Oskar

andWho
2008-02-08, 14:13
janssj, alldeles rätt:

och förresten så är det inte oväsentliga mänger magnetism som kommer in när det gäller borstlösa motorer så ovanstående formler gäller inte ändå...

Dom resitiva formlerna ni räknar med, ger ju bara den resistiva förslusteffekten. Värmen.
Den mekaniska energi som pumpas ut av motorn o proppen kommer ju inte med alls.
Använd motocalc eller liknande för att beräkna/simulera mer av helheten.
/A