handdator

Visa fullständig version : Cykling av NiMh batterier



Sigun
2008-02-12, 16:48
Hej hopp..

Tänkte höra hur pass lågt man ska dra ut vanliga 4,8v och 6v ackar när man ska cykla dem ? ner till 3v på 4,8v ? eller hur lågt ska man dra ner dem innan man börjar på laddningen ? finns ju mycket sån här info om lipo men har inte sett några voltnivåer då de gäller NiCd eller NiMh batterier.

/Martin

Sigun
2008-02-12, 16:50
Tja.. här kan jag ju inte sitta och vänta på svar.. googleman is here

här fanns svaret

http://www.batteriforeningen.a.se/Nicd-NiMH.html

1v per cell med andra ord 4v på ett vanligt 4cell 4,8v batteri.

/Martin

Eraiser
2008-02-12, 17:29
låter som det stämmer bra :)
när jag cyklar brukar jag dra ner dem till 1 V per cell,mer tror jag inte man vågar för då är nog risken stor att man kan råka polvända cellerna.
vill man va riktigt säker så kan man ju bara dra ner dem till 1,2 V per cell
fast då å andra sidan så drar du ju inte ur batteret så mycket att man egentligen tjänar något på att cykla,kanske en liten förbättring men inte den som man är ute efter.

hakank
2008-02-12, 20:39
Skulle just säga 1v per cell men som vanligt hittar ju Mr Google himself rätt på saker och ting :-)

/Håkan

jaka
2008-04-24, 22:28
Hej!
NiMH celler behöver inte cyklas! Det var något som somliga gjorde med gamla Nicad celler !

hakank
2008-04-24, 22:46
Copy och paste från Martins länk från batteriföreningen:

"Minneseffekt
Den s.k. minneseffekten är omdebatterad. Många påstår att NiMH-batterier saknar detta, men det stämmer ej i praktiken. Både NiCd och NiMH-batterier har en inbyggd minneseffekt, dock ej så markant uttalad hos NiMH-systemet.

Fenomenet kan förklaras med att om ett batteri upprepade gånger överladdas och samtidigt ej helt urladdas (ner till 1 Volt/cell) kan batteriet bygga upp en s.k. kallad minneseffekt, vilket gör att kapaciteten minskar. Detta kan oftast avhjälpas genom att cykla batteriet några gånger, dvs upprepade fullständiga laddningar och urladdningar. Det finns särskilda laddare och underhållsutrustningar som automatiskt kan cykla batterier. Även nya batterier och batterier som har lagrats en längre tid bör cyklas för att uppnå högsta kapacitet och lång livslängd."

/Håkan

jaka
2008-04-25, 18:12
Hej!
...Ja tycker man om att cykla så....

Sigun
2008-04-25, 18:14
NiMh är väl inte lika känsliga som NiCd men de skadar väl inte att någon gång då och då, kanske var 20 gång cykla även NiMh batterierna.

Var och en gör ju ändå som man vill och tycker :)

/Martin

Sigun
2008-04-25, 18:16
NiMh är väl inte lika känsliga som NiCd men de skadar väl inte att någon gång då och då, kanske var 20 gång cykla även NiMh batterierna.

Var och en gör ju ändå som man vill och tycker :)

En bra sak som inte kostar många kronor är en Ackvakt typ denna

hexTronik Voltage Display (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2038)
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/catalog/HXTVR01.jpg

/Martin

hakank
2008-04-25, 22:12
Jag har upptäckt en markant förbättring av drifttiden i mina tvåa ackar till sändaren som jag alternerar mellan efter att jag byggde en liten urladdare som bryter vid 1v / cell. Och sedan laddar jag fullt alltså. Har man en sådan inbyggd i sin laddare kan jag rekomendera att man åtminstone provar, kostar nog inget. Köpte förresten ett gäng av de nya Sanyo eneloop:
http://www.eneloopusa.com/products.html
Skall hålla laddningen med upp till 85% efter ett år. Och dom kom uppladdade :o Ett gäng är förresten lika med 4. Har stoppats i min DX6i. (Sitter bara 4 i en sådan) Skall bli kul att se hur det funkar.

/Håkan

AndersH
2008-04-27, 14:02
Hej hakank.

Eneloop introducerades i november 2005 så de är inte speciellt nya

:D

Nuförtiden finns det minst ett 20-tal olika LSD celler (Low Self Discharge), Maha Imedion verkar vara de som har mest kapacitet men Sanyo Eneloop klarar urladdning ända upp till 4C medan de flesta andra LSD celler inte är i närheten av detta höga effekturtag.


jaka: celler som legat oanvändna ett tag skall cyklas några gånger eller laddas med 0,1 C/16h för att återigen komma upp över 80% av uppgiven kapacitet.

Anders

hakank
2008-04-27, 14:23
I min ålder var 2005 alldeles nyss :D

De funkar iaf alldeles utmärkt. Läste också att man kunde ta ut en hel del ström ur dom. Inte för att det spelar nån roll i min applikation men kanske som mottagar celler?

/Håkan